Afstanden tot de erfgrens bij bouwen overkapping/dierenhok

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak-k
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 05-06 09:55
Zoekfunctie gebruikt en online al heel wat gezocht, maar ik kom er niet helemaal uit.

Wij hebben bijna de hele tuin leeg gehaald en beginnen nu weer met opbouwen. Ik wil langs de erfgrens met de buren twee dingen bouwen:

Konijnenhok: op 30 cm van de erfgrens, 2 meter hoog en 5 meter lang met plat dak. Ik voorzie hier eigenlijk weinig problemen. De schutting die daar al staat is iets lager, maar zou 2 meter hoog mogen zijn, bouwen zou volgens de regels in dit geval zelfs op de erfgrens mogen.

Overkapping: op 1 meter van de erfgrens, 2.75 hoog en 10 meter lang met plat dak. Volgens de regels mag ik (voor zo ver ik kan achterhalen) bouwen tot 3 meter hoog als we minimaal 1 meter uit de erfgrens blijven. Het probleem hier is dat het huis van de buren op circa 1.5 meter van de erfgrens zit en aan die zijde een stuk of 5 ramen zitten. De erfafscheiding is op dit moment een hekwerk van gaas van zo'n 1.50 hoog. Wat mij betreft blijft dit gewoon staan, dan hebben ze meer licht dan bij een gesloten afscheiding van 2 meter hoog, maar ze kijken dan wel tegen de achterkant van de overkapping aan.

Over die specifieke situatie kan ik niets vinden. Wel dat er geen ramen binnen een bepaalde afstand van de erfgrens mogen (maar: verjaard) en dat de overkapping dus minimaal 1 meter uit de grens moet. De planten die er stonden waren 3-5 meter hoog op de erfgrens, dus naar mijn idee gaan ze er flink op vooruit. Buurvrouw is echter het type dat het liefst onze hele tuin plat ziet gaan zodat er geen schaduw op haar rieten dak komt. Haar conifeer staat een kleine meter van onze woonkamer ramen en bedekt die voor zo'n 45%, maar die kan niet weg omdat er in de zomer een merel in zit te fluiten 8)7

Klein detail: Buurvrouw woont niet in het huis bij de erfgrens, maar het huis ernaast. Het is wel haar huis.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Heb je het omgevingsloket al bezocht en/of de welstand/omgevings plannen voor jouw gemeente bekeken?

Een belletje met de gemeente levert ook vaak snel antwoorden op. Dit soort zaken kan namelijk per gemeente verschillen en aangezien je niet in je post zet waar je woont zullen de antwoorden hier nogal algemeen zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak-k
De gemeente wil alleen een advies geven over het al dan niet vergunningsvrij bouwen zonder daadwerkelijk advies (anders een officiëel verzoek indienen á 176 euro).

In de regels staat niets over het aanwezig zijn van een woning op beperkte afstand tot de erfgrens. Mag ik er dan vanuit gaan dat de algemene regels gewoon gelden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Sjaak-k schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:42:
De gemeente wil alleen een advies geven over het al dan niet vergunningsvrij bouwen zonder daadwerkelijk advies (anders een officiëel verzoek indienen á 176 euro).

In de regels staat niets over het aanwezig zijn van een woning op beperkte afstand tot de erfgrens. Mag ik er dan vanuit gaan dat de algemene regels gewoon gelden?
Waarom betaal je niet die 176 euro? Dan weet je het zeker.

Op dit forum krijg je geen garantie dat het gegeven advies klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:53
Sjaak-k schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:42:
Heb je deze vergunningscheck al doorlopen?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak-k
jeroenkb schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Omdat dit alleen laat zien óf er een vergunning nodig zou zijn, maar dat is niet het geval voor deze oppervlakte/afmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak-k
Zeker. Alleen letten op beschermde diersoorten (vogels en vleermuizen), maar dat is hier niet van toepassing omdat er gebouwd wordt op een kaal stuk grond. Er wordt niet gesloopt en de bomen in de tuin blijven mooi staan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:23
Je hebt neem ik aan een grote tuin/ perceel. Gezien het aantal m2 wat je gaat bebouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:58

Amphiebietje

In de blubber

Sjaak-k schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:27:
[...]

Zeker. Alleen letten op beschermde diersoorten (vogels en vleermuizen), maar dat is hier niet van toepassing omdat er gebouwd wordt op een kaal stuk grond. Er wordt niet gesloopt en de bomen in de tuin blijven mooi staan :-)
Beschermde diersoorten kunnen ook in de grond zitten. Dus hopelijk heb je niet bepaalde knaagdieren met holletjes in je kale stuk grond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak-k
Orkaan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:47:
Je hebt neem ik aan een grote tuin/ perceel. Gezien het aantal m2 wat je gaat bebouwen?
Ik ga niet de hele tuin volbouwen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak-k
Amphiebietje schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:52:
[...]

Beschermde diersoorten kunnen ook in de grond zitten. Dus hopelijk heb je niet bepaalde knaagdieren met holletjes in je kale stuk grond...
Zeker niet. Alles wat nu kaal is was voorheen tegels, grind en een betonnen bak met de naam vijver. En ook de niet-beschermde dieren houden we rekening mee hoor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:07
Je weet al dat die overkapping 1 meter vanaf de erfgrens moet. Wat is dan nog het probleem?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:05
Jouw konijnen zijn wel klimmers :+

[ Voor 6% gewijzigd door Simpel360 op 07-06-2025 06:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:40
Zelfs al mag je vergunningsvrij bouwen dan heb je nog regels om aan te houden. Goed om die check te doen maar vergunningsvrij is niet regelvrij zoals velen denken. Kortom even contact opnemen met de gemeente.

[ Voor 5% gewijzigd door Mad_Manic op 07-06-2025 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sjaak-k schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:45:
[...]

Ik ga niet de hele tuin volbouwen inderdaad.
Maar hoe breed wordt de overkapping? Bij tien meter lang ga je al snel over de maximaal bebouwde grens in veel gemeenten heen (afhankelijk van perceelgrootte, maar bij een zeer groot perceel veelal iets van 125 vierkante meter max voor alle bouwwerken, dus inclusief garages/schuren/konijnenhokken/overkappingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Exact! Heb je het ook zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:23
Ik schat zo in dat je al te veel gaat bouwen..... Het begrip dat de hele tuin niet vol komt daar kijkt de gemeente niet naar. Die kijkt naar alles bij elkaar. Dus konijnenhok,overkapping en dat mag maar zoveel m2 zijn afhankelijk van je perceel.
Pagina: 1