Artikel: review: AVM FritzBox 5690 Pro - Manusje-van-alles, meester van niets
Auteur: @OlafWeijers
Nu schrijven jullie bijvoorbeeld
De grafiekjes die jullie gebruiken zijn ook wel lastig, nu word alles op dB gezet, wat ik snap qua meting. Maar in de praktijk vertaald zich dit voor 2.4 en 5Ghz anders qua afstand. 59dB demping is 8 meter vrije lucht voor 2.4Ghz, maar slechts 4 meter vrije lucht voor 5Ghz.
Hierdoor is het ook moeilijk om de bovenstaande Maximale doorvoersnelheid Multiband te duiden. Dat lijkt een 0dB meting te zijn, maar dat is echt puur theoretisch En heb je weinig aan. Je kan dan beter een aantal metingen doen en afdrukken op gestandaardiseerde afstanden. (1, 2 en 4 meter). Dat geeft een veel realistischer beeld.
Auteur: @OlafWeijers
Kunnen jullie dit misschien wat beter duiden voor de leken onder ons.Range versus rate
Bij het testen van de maximale doorvoer bij demping, of de range versus rate, meten we de doorvoer van de wifirouters terwijl we de demping op de signalen van de client steeds verder opvoeren. Zo krijgen we een beeld van hoe de routers presteren als het bereik slechter wordt door grotere afstanden of muren.
Nu schrijven jullie bijvoorbeeld
Ik denk niet dat de gemiddelde lezer/ik dit goed kan plaatsen. Maar zover ik weet betekend dit dus dat 6Ghz, in vrije lucht / zonder obstakels, interessant is qua snelheid tot een afstand van minder dan 50cm (!).Rondom 39dB demping zijn de prestaties van de 6GHz-band van de FritzBox zo’n beetje gelijk aan de doorvoersnelheid die het apparaat op 5GHz biedt en bij meer demping is de band niet meer interessant voor de client als het puur om snelheid gaat.
De grafiekjes die jullie gebruiken zijn ook wel lastig, nu word alles op dB gezet, wat ik snap qua meting. Maar in de praktijk vertaald zich dit voor 2.4 en 5Ghz anders qua afstand. 59dB demping is 8 meter vrije lucht voor 2.4Ghz, maar slechts 4 meter vrije lucht voor 5Ghz.
Hierdoor is het ook moeilijk om de bovenstaande Maximale doorvoersnelheid Multiband te duiden. Dat lijkt een 0dB meting te zijn, maar dat is echt puur theoretisch En heb je weinig aan. Je kan dan beter een aantal metingen doen en afdrukken op gestandaardiseerde afstanden. (1, 2 en 4 meter). Dat geeft een veel realistischer beeld.