AVM FritzBox 5690 Pro - Manusje-van-alles, meester van…

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-06 17:09
Artikel: review: AVM FritzBox 5690 Pro - Manusje-van-alles, meester van niets
Auteur: @OlafWeijers
Range versus rate
Bij het testen van de maximale doorvoer bij demping, of de range versus rate, meten we de doorvoer van de wifirouters terwijl we de demping op de signalen van de client steeds verder opvoeren. Zo krijgen we een beeld van hoe de routers presteren als het bereik slechter wordt door grotere afstanden of muren.
Kunnen jullie dit misschien wat beter duiden voor de leken onder ons.
Nu schrijven jullie bijvoorbeeld
Rondom 39dB demping zijn de prestaties van de 6GHz-band van de FritzBox zo’n beetje gelijk aan de doorvoersnelheid die het apparaat op 5GHz biedt en bij meer demping is de band niet meer interessant voor de client als het puur om snelheid gaat.
Ik denk niet dat de gemiddelde lezer/ik dit goed kan plaatsen. Maar zover ik weet betekend dit dus dat 6Ghz, in vrije lucht / zonder obstakels, interessant is qua snelheid tot een afstand van minder dan 50cm (!).

De grafiekjes die jullie gebruiken zijn ook wel lastig, nu word alles op dB gezet, wat ik snap qua meting. Maar in de praktijk vertaald zich dit voor 2.4 en 5Ghz anders qua afstand. 59dB demping is 8 meter vrije lucht voor 2.4Ghz, maar slechts 4 meter vrije lucht voor 5Ghz.

Hierdoor is het ook moeilijk om de bovenstaande Maximale doorvoersnelheid Multiband te duiden. Dat lijkt een 0dB meting te zijn, maar dat is echt puur theoretisch En heb je weinig aan. Je kan dan beter een aantal metingen doen en afdrukken op gestandaardiseerde afstanden. (1, 2 en 4 meter). Dat geeft een veel realistischer beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-06 11:41

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Dankjewel voor je feedback! :)

De tests vinden plaats in onze kooi van faraday. Daarin lukt 1 meter afstand nemen, en 2 meter ook nog wel maar dan is de ruimte op. Het pad tussen het accesspoint en client heeft al een demping, dit loopt in sommige gevallen door een splitter en signaaldemper. Elke client heeft daardoor al een aanvangsdemping. De dB's in de grafiek is de demping die we bovenop het pad toepassen.

Dat dit lastig te vertalen is naar de praktijk is bekend. De methode is ontworpen om accesspoints, wifirouters en mesh-kits objectief onder dezelfde omstandigheden te kunnen vergelijken. We kunnen niet zeggen dat

In de laatste update over de testopstelling is te lezen dat we op dit moment ook RSSI metingen loggen tijdens het doorlopen van de testprocedure. Met die informatie het al wat beter mogelijk om een link te krijgen naar de praktijk: je kunt de RSSI in je huidige situatie meten en terugzoeken wat de router die we testen bij die signaalsterkte weet te presteren onder ideale omstandigheden. Bij het laatste ligt wederom de crux, niemand beschikt over een kooi van faraday dus de omstandigheden in de praktijk zijn altijd slechter. Daarnaast is niet gezegd dat het accesspoint bij je thuis, en die in onze kooi bij dezelfde praktijkomstandigheden op dezelfde RSSI uitkomen.

Hoe we de RSSI metingen presenteren is nog een beetje zoeken. De methode die eerder te zien was bij de review van de ASUS BE88U was niet ideaal, en is daarnaast ook nog niet helemaal goed met onze eigen grafiektool te plotten.
Ik probeer dus zoveel mogelijk onze theoretische resultaten te vertalen naar gedrag in de praktijk, maar juist doordat onze testopstelling zo onveranderlijk is - in tegenstelling tot de praktijk - blijft dat altijd met een slag om de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-06 17:09
Bedankt voor de uitgebreide uitleg Olaf.

Als ik het dan zo lees en voor mezelf samenvat - de test resultaten zijn dus goed bruikbaar om producten technisch met elkaar te vergelijken, maar vertalen naar praktijk is niet makkelijk.

Is het dan niet mogelijk om een paar simpele gestandaardiseerde praktijktesten toe te voegen? Niet echt exact en consistent omdat de omgevingsvariabelen dan niet constant zijn. Maar dan kunnen mensen wel een goed idee krijgen van hoe producten zich in de praktijk gedragen qua snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-06 11:41

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Niet echt exact en consistent omdat de omgevingsvariabelen dan niet constant zijn. Maar dan kunnen mensen wel een goed idee krijgen
Daar ben ik huiverig voor. Onze testprotocollen en testopstellingen zijn juist opgetuigd om objectieve metingen te kunnen verrichten. Meetresultaten die we op Tweakers presenteren moeten objectief, nauwkeurig en herhaalbaar zijn. Als dat niet het geval is doen we niemand een plezier om 'natte vinger in de wind'-resultaten te publiceren, zowel de lezer als de fabrikant.
Maar ik begrijp helemaal waar je wens vandaan komt, en die wens delen we zeker, alleen een goed antwoord is lastig.