Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-05 17:44
Hi,

Ik was dom bezig en ergens pinnetjes van mijn geliefde MSI z690 socket 1700 verbogen. Winkels in den omgeving willen niet repareren. Ik kan nergens idee vinden van close up en hoe die pinetjes zouden moeten staan, welke kan ze op gebogen zijn. Ik voel alleen dat sommige uitsteken.

Het was een kaart van rond de 200 en nu zijn ze nergens meer te vinden (of althans in deze spec: heel duur)want ddr4 en obsolete. Ik ga andere kopen voor tijdleijk maar ihkv duurzaamheid etc: valt dit nog te repareren? Het ziet er niet heel erg beschadigd uit. Stuk of 10-12 in totaal. maar mogelijk beter vergrootglas kopen en kleiner pincet doet mogelijk ook wonderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37kHV6JRRFfqbHVGk_3NoXxJQCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2awh0pIQZAfCy2gc6rSxPN04.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Z8q-X0W1osVZ2LJweOGwZN2M98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FlrmWHTZI2VW6WMnzfyOKmm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 12:32
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Pinnetjes in de socket verbuigen?
Steek je dan een schroevendraaier in de socket ofzo?
Normaal gesproken is het praktisch onmogelijk.
De CPU is plat aan de onderkant en past netjes in de socket...

Met een beetje mazzel worden sommige pinnen wellicht niet gebruikt en is het niet erg als ze kapot zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

10-12 stuks? Je kunt het met een loupe en een fijn pincet doen... maar ik zou hier niet op succes gaan rekenen.

Een jonge Boudewijn heeft dit wel eens met cpu's gehad vroeger. Faal.

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Ik was bezig met AIO en case fan lay out. Dacht laat ik ook de koelpasta even controleren. Dat ging niet goed dus moest er weer af. Bij herplaatsen is 1 van de bracketarmen gebroken omdat ik te hard aandraaide. Ikd acht dat dit welk okee zou zijn maar de temps flcuteerden enorm. Dus ik dacht: AIO is toch oud en moet vervangen worden: ik ga voor een Noctua D15. Ik heb niet opgelet en mogelijk is er wat vuil tussengekomen, of die gebroken bracketarm zorgde voor onbalans in druk.

Na installatie D15 wilde niet opstarten. Enig onderzoek wees uit dat CPU niet wilde starten. Na inspectie blijkt waarom. Ik heb geen idee maar dom is het wel.

Ik probeer het te verdoezelen onder een upgrade naar am4 of am5 maar dat is gelijk een paar honderd euro terwijl mijn i5 12600K nog wel even meekan. Echter heb ik ddr4 geheugen en dus z690 borden zoeken. Die zijn heel duur als je ook OC wil. Zijn paar kandidaten op Vraag en aanbod en 1 heb ik inmiddels gekocht. Toch wil ik dit bord proberen te repareren. Al was het maar om er iets van te leren.

En ik lees op reddit bv dat sommige mensen het lukt. Ook op youtube. Daar werd gezegd dat sommige winkels dit wel willen doen voor 30-50 dollar. Dus mogelijk zitten hier een paar mensen die weten of dat ook in onze eurozone en specifeik: ons landje mogelijk is.

Maar domme, domme fout. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqYcjfqlCVisl7JsOUTG8_JBqD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdIS8npR2W63DEyAwyeysEAN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:43
je zou ook de support van MSI kunnen contacteren en vragen of ze de socket kunnen/willen vervangen. Zal niet gratis zijn. Anders is proberen terugbuigen een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
manzonderdas schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:56:
je zou ook de support van MSI kunnen contacteren en vragen of ze de socket kunnen/willen vervangen. Zal niet gratis zijn. Anders is proberen terugbuigen een optie.
Sterker nog, ik kom er net achter dan er tot en met gisteren 27-5 nog garantie op zat. De schade is maandag 26 onstaan en gedocumenteerd. Omdat zelfs jullie het een vreemde schade vinden ga ik megekko toch contacten of dit onder garantie opgelost kan worden. Ik heb het eerlijk gezegd in 35 jaar computeren nog nooit eerder meegemaakt. Eens kijken of zij dit terug naar MSI kunnen sturen en oplossing vinden. Ik was erg blij met die MSI.

[ Voor 3% gewijzigd door Rene44 op 28-05-2025 12:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:39
Opzich is de oplossing heel simpel, zet de pinnetjes weer overeind. Maar als de pinnetjes zelf ook nog eens krom zijn dan word het lastig.
Steek en kaarsje aan ga met een tandenstoker heel rustig en voorzichtig aan het werk, als na het rechtzetten van pinnetjes alles er weer symmetrisch uit ziet plaats je de cpu.

Succes.
Rene44 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:54:
[...]

Sterker nog, ik kom er net achter dan er tot en met gisteren 27-5 nog garantie op zat. De schade is maandag 26 onstaan en gedocumenteerd. Omdat zelfs jullie het een vreemde schade vinden ga ik megekko toch contacten of dit onder garantie opgelost kan worden. Ik heb het eerlijk gezegd in 35 jaar computeren nog nooit eerder meegemaakt. Eens kijken of zij dit terug naar MSI kunnen sturen en oplossing vinden. Ik was erg blij met die MSI.
Dit is natuurlijk nooit een garantie geval, het heeft gewerkt en na eigen toedoen heb je schade aangericht.

[ Voor 52% gewijzigd door JappieR op 28-05-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-05 13:32
Rene44 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:18:
Hi,

Ik was dom bezig en ergens pinnetjes van mijn geliefde MSI z690 socket 1700 verbogen. Winkels in den omgeving willen niet repareren. Ik kan nergens idee vinden van close up en hoe die pinetjes zouden moeten staan, welke kan ze op gebogen zijn. Ik voel alleen dat sommige uitsteken.

Het was een kaart van rond de 200 en nu zijn ze nergens meer te vinden want ddr4 en obsolete.
Gelukkig zijn ze nog wel te vinden en voor €104,14 heb je weer een bord:

categorie: Moederborden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
JappieR schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:55:
Opzich is de oplossing heel simpel, zet de pinnetjes weer overeind. Maar als de pinnetjes zelf ook nog eens krom zijn dan word het lastig.
Steek en kaarsje aan ga met een tandenstoker heel rustig en voorzichtig aan het werk, als na het rechtzetten van pinnetjes alles er weer symmetrisch uit ziet plaats je de cpu.

Succes.
Maar als ik scherp kijk staan ze onder een hoek, en is rechts en top anders dan links en onder. verder voel ik uitsteeksels, dus ik weet niet welke kant ik op moet buigen. Anyway, ik wacht even of de garantie dit kan oplossen. Ik ken megekko als prima winkel en heb er vaker in rede oplosisngen mee kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Hell-Slave schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:57:
[...]

Gelukkig zijn ze nog wel te vinden en voor €104,14 heb je weer een bord:

categorie: Moederborden
.. maar zonder alle toeters en bellen die ik nu op deze msi heb. Het gaat al heel gauw boven de 200 om identiek te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Rene44 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:00:
[...]

.. maar zonder alle toeters en bellen die ik nu op deze msi heb. Het gaat al heel gauw boven de 200 om identiek te vervangen.
Maar er zijn nog steeds borden te vinden en nog altijd goedkoper dan een compleet ander platform of nieuwe pc.

[ Voor 6% gewijzigd door Hell-Slave op 28-05-2025 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 09:23
Verzekering werk als je die hebt op inboedel ect.
kost het je misschien niets :) valt te proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rene44 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:54:
[...]

ik snap dat je het hoopt maar ik denk niet dat een leverancier dit onder garantie laat vallen.
Als voorzichtig terugbuigen niet werkt zou ik een nieuw (tweedehands) bord kopen. Soldeerwerk laten doen lijkt me dunsdanig duur dat dat niet interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Hell-Slave schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:05:
[...]

Maar er zijn nog steeds borden te vinden en nog altijd goedkoper dan een compleet ander platform of nieuwe pc.
Ik was niet duidelijk: inderdaad zijn er gelukkig nog z690 borden te vinden maar dit model, is nog 1 leverancier en die vraagt er 330 euro voor.

Hoewel ik een plan had voor upgrade naar AM5 en 5000 nvidia, ga ik dat gewoon niet doen en koop inderdaad een 2e hands toeters en bellen bord of een nieuwe (sterker, ik heb een mooie 2ehands gekocht)

Ik game op 1440p en daar gebruikte ik dit bord, een i5 12600k en een msi 4080s voor. Een upgrade inc nieuwe ram etc voor am5 zou ik ergens op 450 euro uitkomen en als ik am4 kies (niet slecht, zeker niet) dan nog is cpu en born ergens 300 plus. Bovendien wil ik uiteindelijk deze i512600k verdre schuiven als mijn office/NAS manusjevanalles pc dus een 2e hands bord is gewoon slimmer. Wachten op AM6 en de nvidia 6000 reeks ga ik ook nog wel uitzingen, zeker nu games GPU gebonden zijn en de 4080s het gewoon prima doet.
Boudewijn schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:37:
[...]
ik snap dat je het hoopt maar ik denk niet dat een leverancier dit onder garantie laat vallen.
Als voorzichtig terugbuigen niet werkt zou ik een nieuw (tweedehands) bord kopen. Soldeerwerk laten doen lijkt me dunsdanig duur dat dat niet interessant is.
Klopt maar ik koop meer dingen bij ze, zien mij profiel en mogelijk willen ze me als klant tevreden houden. En zelf niet: het originele idee om sowieso contact met msi op te nemen kwam van iemand eerder in dit draadje. Ik was daarmee bezig, moest account aanmaken, originele fatcuur zoeken etc. Toen kwam ik erachter dat garantie net een dag verschoten is. De schade is niet heel groot en soms kan het gewoon door gebrekkig montage komen. Immers, je moet ook een cpu in en uit kunnen bouwen zonder veel gedoe of risico dat die pennen verbuigen. Daarnaast: wie weet kunnen ze hem repareren? Ook al rekenen ze daar iets voor: miscshien is het gewoon de moeite waard. Ik wacht wel even wat de recatie is. Het is me om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rene44 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:58:
[...]

Ik was niet duidelijk: inderdaad zijn er gelukkig nog z690 borden te vinden maar dit model, is nog 1 leverancier en die vraagt er 330 euro voor.

Hoewel ik een plan had voor upgrade naar AM5 en 5000 nvidia, ga ik dat gewoon niet doen en koop inderdaad een 2e hands toeters en bellen bord of een nieuwe (sterker, ik heb een mooie 2ehands gekocht)

Ik game op 1440p en daar gebruikte ik dit bord, een i5 12600k en een msi 4080s voor. Een upgrade inc nieuwe ram etc voor am5 zou ik ergens op 450 euro uitkomen en als ik am4 kies (niet slecht, zeker niet) dan nog is cpu en born ergens 300 plus. Bovendien wil ik uiteindelijk deze i512600k verdre schuiven als mijn office/NAS manusjevanalles pc dus een 2e hands bord is gewoon slimmer. Wachten op AM6 en de nvidia 6000 reeks ga ik ook nog wel uitzingen, zeker nu games GPU gebonden zijn en de 4080s het gewoon prima doet.

[...]

Klopt maar ik koop meer dingen bij ze, zien mij profiel en mogelijk willen ze me als klant tevreden houden. En zelf niet: het originele idee om sowieso contact met msi op te nemen kwam van iemand eerder in dit draadje. Ik was daarmee bezig, moest account aanmaken, originele fatcuur zoeken etc. Toen kwam ik erachter dat garantie net een dag verschoten is. De schade is niet heel groot en soms kan het gewoon door gebrekkig montage komen. Immers, je moet ook een cpu in en uit kunnen bouwen zonder veel gedoe of risico dat die pennen verbuigen. Daarnaast: wie weet kunnen ze hem repareren? Ook al rekenen ze daar iets voor: miscshien is het gewoon de moeite waard. Ik wacht wel even wat de recatie is. Het is me om het even.
Ik help het je hopen :) . Laat je weten wat eruit komt? Wellicht kan ik mijn beeld bijstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hell-Slave
Rene44 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:58:

LOL Nee ze gaan je echt geen garantie geven op iets dat duidelijk user error is.
Tenzij je een groot bedrijf bent zoals intel gaan ze je echt geen coulance geven omdat je weleens een fannetje gekocht hebt bij ze.
Een bedrijf als Megekko geeft geen reet om kleine klantjes, voor jou 100 andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:17
Theoretisch is het te fixen, maar 12 pinnetjes terugbuigen is behoorlijk lastig.

Wellicht is hier nog wat handigs in te zien:
YouTube: How to Get $500 Motherboards for $50

Het zou me ten zeerste verbazen als je dit kan claimen onder garantie.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Dekar schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:37:
Theoretisch is het te fixen, maar 12 pinnetjes terugbuigen is behoorlijk lastig.

Wellicht is hier nog wat handigs in te zien:
YouTube: How to Get $500 Motherboards for $50

Het zou me ten zeerste verbazen als je dit kan claimen onder garantie.
12 is te veel en risico hoog dat er wat fout gaat en altijd een belangrijke pin dat afbreekt.
Schade aan socket is altijd user error en valt nooit onder garantie, vandaar het afdekplaatje tijdens verschepen.

Maar aan @Rene44 veel succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Hell-Slave schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:43:
[...]

12 is te veel en risico hoog dat er wat fout gaat en altijd een belangrijke pin dat afbreekt.
Schade aan socket is altijd user error en valt nooit onder garantie, vandaar het afdekplaatje tijdens verschepen.

Maar aan @Rene44 veel succes!!
eerste ronde is: nee. Maar om kulreden 'buiten termijn'. Dat is simpel te weerleggen. Uiteindelijk zullen ze het wel op eigen schuld gooien. Ik had eigenlijk gehoopt dat ze op zn minst msi contacten. Ik mag dat niet. Ík wil ook best betalen voor reparatie. Azerty heeft al aangeboden om a. te kijken of het te maken is, en b zo niet dan kijken of socket gewoon vervangen kan worden. Aan onderdelen is hele bord natuurlijk een fractie van verkoopprijs. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:48
Als ik iemand zou moeten bedenken die hier wellicht wat mee kan is het deze Tweaker: @Zteve

Volgens mij biedt deze geregeld borden met herstelde socketschade aan.

Er zitten ook nog wel tweakers op V&A die wellicht een nieuwe socket kunnen plaatsen, maar ik zie zo snel geen advertentie als ik zoek op reball/reflow (zijn er 2 die geregeld videokaarten repareren, @Dr_ChipTX is er één van: v&a aangeboden: Videokaart Reparatie, Nvidia en AMD gpu alle serie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr_ChipTX
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-05 19:16
Hi.

Als de pins zijn nog er en niet helemaal weg dan Zteve zal je helpen..

Grt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rene44 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:18:
[...]

eerste ronde is: nee. Maar om kulreden 'buiten termijn'. Dat is simpel te weerleggen. Uiteindelijk zullen ze het wel op eigen schuld gooien. Ik had eigenlijk gehoopt dat ze op zn minst msi contacten. Ik mag dat niet. Ík wil ook best betalen voor reparatie. Azerty heeft al aangeboden om a. te kijken of het te maken is, en b zo niet dan kijken of socket gewoon vervangen kan worden. Aan onderdelen is hele bord natuurlijk een fractie van verkoopprijs. Ik hou jullie op de hoogte.
Socket vervangen is uurloon he ;). Daarna testen. Als dat mobo 200 euro kost en een soldeermeneer 150E/uur kost, dan mag er dus max 1 uur aan besteed worden (verpakken, nieuwe socket, diagnosticeren, marge, kans op faalactie moet je ook nog meerekenen).

En op eigen schuld gooien: Je lijkt hiermee aan te geven dat dit niet het geval is en de winkel dit argument gaat gebruiken om ervanaf te komen. Je hebt het toch echt zelf gedaan, hoe lullig dat ook is. Garantie is natuurlijk geen 'gratis herstelservice voor eigen foutjes', maar 'gratis service voor fouten van fabrikant/leverancier' :).

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 29-05-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zteve
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 17:43
@Dagion
Thanks voor de headsup! Ik heb even gekeken, maar er lijken sommige pinnen wel dermate ver doorgebogen dat ze breken als je het probeert te herstellen.
Nou hebben ook niet alle pinnen een functie, dus als MSI het niet wil doen, wil ik wel een poging voor je wagen @Rene44 :)
Hoor het wel.

"If you're not part of the solution, you're part of the problem."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Zteve schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:07:
@Dagion
Thanks voor de headsup! Ik heb even gekeken, maar er lijken sommige pinnen wel dermate ver doorgebogen dat ze breken als je het probeert te herstellen.
Nou hebben ook niet alle pinnen een functie, dus als MSI het niet wil doen, wil ik wel een poging voor je wagen @Rene44 :)
Hoor het wel.
Waar zit jij? qua locatie? Inmiddels heb ik een nieuwe mobo maar blijkt ook de cpu dood te zijn. Dit maakt de situatie flink anders. Ik ga overstappen naar am4 en laat deze onderdelen even vooor wat ze zijn. Mogelijk ga ik nog een andere kleinere intel 12th generation cpu halen zodat ik kan doorschuiven als de Office Joe. Dit bord, tja. Ik weet niet of het nog d emoeite is. Zelfs als je hem repareert is de verkoopwaarde nihil. Als fijne MSI oc bord is de usercase ook voorbij. Its a damn damn shame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zteve
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 17:43
@Rene44 stuur me even een DM, is makkelijker :)

"If you're not part of the solution, you're part of the problem."

Pagina: 1