30jaar oude speaker set upgraden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 13:46
Hoi,

Het wordt langzaam aan tijd mijn 30jaar oude speakerset + stereo te upgraden. Destijds van mijn eerste bijbaantje gekocht en veel plezier van gehad. Nu laat het geluid te over met regelmaat, afstandsbediening werkt niet meer, de cd poort staat constant open en plaatsing op mijn bureau ook al er ruimte voor vind ik niet optimaal.

wat ik zoek:
Een nette audio-oplossing voor mijn gameroom, die ook dienstdoet als werkruimte. De ruimte is 2.5 meter breed en 4.1 meter lang, met mijn bureau aan de kopse kant. Aan beide zijwanden, op ongeveer 1.9 meter achter mij, wil ik een stereo-opstelling met wandmontage realiseren.

Vanwege een deur rechtsachter (die vaak openstaat) is plaatsing tegen de achterwand niet wenselijk.

Doel:
Een wandopstelling die zowel bij gamen als muziek een goed stereobeeld geeft, past in mijn kamer, en niet verzandt in een wirwar van DACs, versterkers en zichtbare kabels.

Budget: bij voorkeur onder de €1.500 voor de volledige setup (Node Icon niet meegerekend).
Tips voor geschikte muurbeugels en kabelmanagement zijn ook welkom.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversBluesound Powernode Edge (N230) Wit€ 699,-€ 699,-
1SpeakersDali Opticon 1 MK2 (Wit)€ 449,-€ 449,-
Totaal€ 1.148,-

Edit. iinmiddels een powernode edge gekocht bij hifi klubben, wegens de opening van hun filiaal in Arnhem was deze 200,- afgeprijsd. Dus erg gunstig. Verder ook de boxen erbij gedaan zoals hierboven, op basis van luisteren naar verschillende en het feit dat de kamer niet heel groot is leken mij deze geslaagd.

Ook de benodigde kabels erbij gekocht.

Welk detail ik even vergeten was, is dat de pulse in woonkamer al een ingebouwde versterker heeft. Een switch van spotify naar tidal zal al meer kwaliteit opleveren. Een extra aanschaf van een tweede pulse om hem in stereo pairing te zetten zie ik even niet zitten.

[ Voor 103% gewijzigd door taurus0205 op 31-05-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is er voor vragen over computerhardware die nergens anders op GoT thuishoren. Speakers zijn geen computerhardware maar audio, en daar hebben we Beeld en Geluid Koopadvies. Ik verplaats even.

Move OH -> BGK
Ik hoor het graag wat beter passend is.
Aub niet dit soort dingen in-topic posten, maar bij vragen of iets wel goed staat via Direct Message of Topicreport communiceren. Dat houdt een topic schoner - en hoogstwaarschijnlijk lezen wij moderatoren het sneller :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
dion_b schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:00:
Overige Hardware is er voor vragen over computerhardware die nergens anders op GoT thuishoren. Speakers zijn geen computerhardware maar audio, en daar hebben we Beeld en Geluid Koopadvies. Ik verplaats even.

Move OH -> BGK

[...]

Aub niet dit soort dingen in-topic posten, maar bij vragen of iets wel goed staat via Direct Message of Topicreport communiceren. Dat houdt een topic schoner - en hoogstwaarschijnlijk lezen wij moderatoren het sneller :)
ja dank voor verplaatsen. Ik kwam er later pas achter dat dat audio topic er was nadat deze al geplaatst was, omdat ik hem aan de pc koppel, dacht ik dat hoort daarbij ;) Trouwens hoe doe ik een direct message?

Volgens hoort dit topic bij audio en hifi. Kan je hem daarheen verplaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door taurus0205 op 30-05-2025 06:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@taurus0205 Dit moet blijven staan bij beeld & geluid koopadvies, want dat is waar je topic over gaat

DM doe je door op iemands naam te klikken en een bericht te schrijven via de grote blauwe 'stuur bericht'-knop.

De ene of andere Bluesound gaat niet beter of slechter klinken. Elke versterker, receiver of streamingdevice hoort volledig akoestisch transparant te zijn en op volume en equalizers na exact hetzelfde te klinken.

[ Voor 30% gewijzigd door Jorgen op 30-05-2025 09:13 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:26
Als je er weer lang mee wilt doen bedenk dan dat alles wat digitaal is snel verouderd, zoek dus een streamer/DAC in 1 apparaat, een conventionele versterker, en speakers, of ipv de laatste 2 een setje actieve speakers.
Dan kun je eventuele de streamer/DAC over een paar jaar vervangen als hij niet meer te updaten blijkt.... (spreekt een man uit ervaring)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mijn opmerkingen:

Bluesound
Ik snap dat wanneer je al Bluesound in huis hebt je voor dit nieuwe systeem ook een Bluesound systeem wil, want het integreert gewoon erg handig en je hebt dan maar een app nodig. Maar wat ik niet snap is waarom je voor een streamer kiest. Waarom niet een Powernode (streamer + versterker), je breidt dan je mogelijke speakerkeuze uit met alle passieve speakers binnen je prijsrange (en dat zijn er een hoop). Andere optie is gewoon 2 losse Bluesound speakers. Bluesound heeft volgens mij voor een hoop van zijn eigen speakers al wallmounts dus dan hoef je daar niet eens over na te denken.

KEF LSX II
De LSX II is een actieve speakerset, dus (streamer + versterker + speaker, alles in 1). Je hebt dan dus geen (power)node meer nodig want je doet alles in de app van KEF. Dus lijkt me zonde om die (power)node dan aan te schaffen.

Adam Audio T5V
Deze speaker is echt een low-end speaker en dan ligt de verhouding speakers/streamer wat mij betreft echt verkeerd. Speakers bepalen het geluid. Streamer streamt alleen maar. Ik zou dan eerder naar de Adam audio A4V of A7V kijken, al zijn die slechts marginaal beter. Wil je betere powered speakers voor minder, kijk dan naar de Kali LP6 v2.

Neumann KH80
Dit is natuurlijk een hele goede speaker, wel wat klein en ik zou hem dan denk ik niet achter je neerzetten. Volgens mij echt bedoeld voor near-field listening, dus op je bureau.

Mijn suggestie
Mijn suggestie zou zijn om voor een stereo receiver (streamer + versterker) te gaan. Daarmee kan je ineens een hele hoop goede passieve boekenplank speakers in je wenslijstje zetten.
Als je bij Bluesound wil blijven kan je kijken naar de Powernode Edge. Dat zou genoeg moeten zijn voor zo'n kleine ruimte. Je kan dan voor speakers kijken naar merken als KEF, Elac, Wharfedale, Polk - allemaal hebben ze goede speakers in hun portfolio.
Als je nog wat meer geld wilt besparen kan je kijken naar de WiiM AMP. Dat is een compacte stereo receiver die objectief heel goed is getest en een volwassen streamingplatform heeft. Qua prijs scheelt 'ie bijna de helft t.o.v. de Powernode Edge, geld wat je dus in je speakers kan steken (of gewoon kan besparen :+).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Ramon schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:28:
Mijn opmerkingen:

Bluesound
Ik snap dat wanneer je al Bluesound in huis hebt je voor dit nieuwe systeem ook een Bluesound systeem wil, want het integreert gewoon erg handig en je hebt dan maar een app nodig. Maar wat ik niet snap is waarom je voor een streamer kiest. Waarom niet een Powernode (streamer + versterker), je breidt dan je mogelijke speakerkeuze uit met alle passieve speakers binnen je prijsrange (en dat zijn er een hoop). Andere optie is gewoon 2 losse Bluesound speakers. Bluesound heeft volgens mij voor een hoop van zijn eigen speakers al wallmounts dus dan hoef je daar niet eens over na te denken.

KEF LSX II
De LSX II is een actieve speakerset, dus (streamer + versterker + speaker, alles in 1). Je hebt dan dus geen (power)node meer nodig want je doet alles in de app van KEF. Dus lijkt me zonde om die (power)node dan aan te schaffen.

Adam Audio T5V
Deze speaker is echt een low-end speaker en dan ligt de verhouding speakers/streamer wat mij betreft echt verkeerd. Speakers bepalen het geluid. Streamer streamt alleen maar. Ik zou dan eerder naar de Adam audio A4V of A7V kijken, al zijn die slechts marginaal beter. Wil je betere powered speakers voor minder, kijk dan naar de Kali LP6 v2.

Neumann KH80
Dit is natuurlijk een hele goede speaker, wel wat klein en ik zou hem dan denk ik niet achter je neerzetten. Volgens mij echt bedoeld voor near-field listening, dus op je bureau.

Mijn suggestie
Mijn suggestie zou zijn om voor een stereo receiver (streamer + versterker) te gaan. Daarmee kan je ineens een hele hoop goede passieve boekenplank speakers in je wenslijstje zetten.
Als je bij Bluesound wil blijven kan je kijken naar de Powernode Edge. Dat zou genoeg moeten zijn voor zo'n kleine ruimte. Je kan dan voor speakers kijken naar merken als KEF, Elac, Wharfedale, Polk - allemaal hebben ze goede speakers in hun portfolio.
Als je nog wat meer geld wilt besparen kan je kijken naar de WiiM AMP. Dat is een compacte stereo receiver die objectief heel goed is getest en een volwassen streamingplatform heeft. Qua prijs scheelt 'ie bijna de helft t.o.v. de Powernode Edge, geld wat je dus in je speakers kan steken (of gewoon kan besparen :+).
de reden om voor een stero + streamer te gaan is om deze op te nemen in het netwerk. In de woonkamer luisteren we ook muziek, op de tv kamer staat een bluesound soundbar. Dan kan zo een node voor het hele huis diensten leveren ipv voor 1 kamer.

Dus hetgeen ik zoek is twee ledig. speakers voor de pc kamer en tegelijk een versterker met streamer. Aangezien in de woonkamer al een bluesound pulse staat vraag ik me dan hoeveel meerwaarde een node icon zou opleveren. De bluesound soundbar is aan de tv gekoppeld en wordt primair voor films en series gebruikt.
Op de pc kamer wil ik voor al voor goed geluid genieten tijdens het gamen, maar ik wil geen boxen meer op het bureau wegens plek en ik vind het estetisch niet mooi, daarnaast vind ik het voor mijn oren niet prettig als het geluid te dichtbij is.

Conclusie: een powernode is streamer en stero ineen. Logisch dan inderdaad dat je niet nog ingebouwde stereo in je speakers wil. De power node kan dan gewoon in de woonkamer staan bijv, direct ethernet bekabeld. en de speaker in de gameroom kunnen dan simpele en vooral op geluid gericht zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door taurus0205 op 30-05-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
taurus0205 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:00:
[...]

de reden om voor een stero + streamer te gaan is om deze op te nemen in het netwerk. In de woonkamer luisteren we ook muziek, op de tv kamer staat een bluesound soundbar. Dan kan zo een node voor het hele huis diensten leveren ipv voor 1 kamer.

Dus hetgeen ik zoek is twee ledig. speakers voor de pc kamer en tegelijk een versterker met streamer. Aangezien in de woonkamer al een bluesound pulse staat vraag ik me dan hoeveel meerwaarde een node icon zou opleveren. De bluesound soundbar is aan de tv gekoppeld en wordt primair voor films en series gebruikt.
Op de pc kamer wil ik voor al voor goed geluid genieten tijdens het gamen, maar ik wil geen boxen meer op het bureau wegens plek en ik vind het estetisch niet mooi, daarnaast vind ik het voor mijn oren niet prettig als het geluid te dichtbij is.
Wat voor "diensten" verwacht jij dat een bluesound node in je pc kamer gaat leveren voor de bluesound apparaten in de rest van je huis dan?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Ramon schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:07:
[...]

Wat voor "diensten" verwacht jij dat een bluesound node in je pc kamer gaat leveren voor de bluesound apparaten in de rest van je huis dan?
in het geval dat ik dar muziek ga luisteren? Dat is het doel van die node om met betere kwaliteit muziek te streamen ongeacht vanuit welke kamer je luistert.

[ Voor 26% gewijzigd door taurus0205 op 30-05-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
inmiddels mijn post bijgewerkt en een aankoop gedaan, volgens mij kan ik wel weer even vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:23
Prima setje hoor! Maar eh, je hebt maar 1 speaker gekocht? Aangezien je een optelsom maakt in je OP met de prijs van 1 speaker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
ErikIrie schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:54:
Prima setje hoor! Maar eh, je hebt maar 1 speaker gekocht? Aangezien je een optelsom maakt in je OP met de prijs van 1 speaker...
ha, die had ik op die manier niet gecontroleerd. Heb wel degelijk 2 gekocht voor 890 dus een betere prijs dan wat men er elders voor vraagt,

Zit wel nog in dubio over de opstelling. Zal later nog een plattegrondje maken met mogelijke opstellingen en dan hoor ik het graag.
Pagina: 1