Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Epson Ecotank printer (model ET-5800). Het komt regelmatig voor dat de prints niet goed zijn.
Dan moet de spuitmond gecontroleerd worden. Een testprint met lijntjes. Testprint moet meestal meerdere malen herhaald worden en als dat na, zeg, zo'n 6-7x nog niet goed is, dan moet een z.g. 'grondige reiniging' uitgevoerd worden. 12 uur wachten, en weer testprintjes.
Uiteindelijk komt het dan wel weer goed en gaat het ook voor een tijdje goed.

Op advies van Epson doe ik zo'n testprintje 1x per 14 dagen. Een reminder in Outlook meldt dat het weer tijd is voor een testprintje. Ik was deze keer 3 dagen te laat en .. ja hoor, blokjes. Na 8x nog steeds blokjes.
Dus dan maar een grondige reiniging. Helaas, nu moet eerst een onderhoudscassette vervangen worden.

Nu overweeg(!) ik om de printer alleen maar te gebruiken voor zwart-wit:
(Printer instellen op grijswaarden).

Ik las ergens (weet even niet meer waar) dat dit okay is, mits... alleen tijdelijk.
Bij langdurig (definitief) gebruik zou er zoiets zijn dat de spuitmonden van de kleuren zodanig vervuild/verstopt zouden worden, dat deze niet meer door de gebruiker schoongemaakt kan worden(?)

Vraag:
zijn er mensen hier die hiermee ervaring hebben? Het definitief uitschakelen van de kleuren?
(De printer heeft aparte tanks voor kleuren).

Overigens, off-topic, voor wat betreft verbruik:
op de website van Epson wordt gesteld dat je 7500 pagina's zwart wit kan printen, met 1 tank.
Dat is redelijk hoog ingeschat, ik moest de tank (zwart) na 350 printjes al opnieuw vullen.
Dat zijn 'gewone' printjes, geen z.g. zwart gelakte printjes...

6000 kleuren prints (3 tanks): effectief iets van 1200-1300. Maar dan 95% gewoon 'standaard' printjes en misschien zo'n 20, hooguit 30 z.g. hoge kwaliteit (b.v. een foto)

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:48

rdejongjr

Gnome

Laat je de voeding wel altijd aan van de printer?
Ik schakel altijd alle eco features uit zodat het kreng zichtzelf af en toe kan poetsen, juist hierom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Hartelijk dank voor de reactie.

Hm... ik zet 'm na gebruik altijd uit. Dit is nieuw voor mij. Ik heb hier nooit bij stilgestaan eerlijk gezegd.

De handleiding geeft op:
Gereedmodus: ca. 8.9 W
Slaapmodus: ca. 0.8 W
Uitschakelen: ca. 0.2 W

Het verschil slaapmodus vs uitschakelen(0,6W) is inderdaad minimaal. Het scherm op de printer gaat na 30 minuten uit, dan is alleen de aan/uit-knop verlicht.
0.6W x 24 x 365 = 5,3kWh -als een jaar in de slaapstand zou staan. x pak 'm beet 30 eurocent is 1,50-2,00 euro?

In de handleiding zie ik niet iets van 'Eco' staan.

Als dát de oplossing zou zijn! Wow, dat zou schitterend zijn. Zou mij een hoop ergernis besparen.

Dus jij hebt altijd goede kleuren, nooit zelf een schoonmaakaktie uitvoeren, etc.?

later:
Gezocht op : Inktjetprinter aan laten staan
Inderdaad...

Nogmaals hartelijk dank voor de tip!
Zoals gezegd, nooit geweten... het klinkt redelijk 'newbie', ik weet het.

[ Voor 11% gewijzigd door tww62 op 28-05-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:48

rdejongjr

Gnome

Zo lang ze prik hebben deden mijn brother en epson printers af en toe de neus snuiten zeg maar.
Ondertussen druk ik alleen nog maar op de laserprinters op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Zoals gezegd, ik wist het niet. Het is inderdaad super, superbelangrijk dat die 'ie in de standby mode blijft staan. Nieuwe onderhoudscassette gekocht, inkt volledig gevuld (ruim 60 euro). Vanmorgen testprints. Na testprint 7 kwamen de rasterlijnen weer aardig tevoorschijn. Testprint 8 was het weer slecht, bij nr. 9 en 10 was zelfs de tekst (firmware versie, aantal geprinte pagina's, dat soort dingen) ook volledig weg...

Nu 'grondig reinigen' (kost heel veel inkt).

Als dát niet lukt, moet 'ie voor reparatie. 1 maand uit de garantie.
Zware printer: voorschrift op de verpakking, tillen door 2 personen.

Epson laat de reparatie uitvoeren door een bedrijf in Utrecht (Mservice).
Vermoedelijk zal, onderaan de streep, de reparatie meer kosten dan een nieuwe printer....
Dure les.

Later:
de testprint ziet er nu -gelukkig- goed uit.
Pheww...

[ Voor 4% gewijzigd door tww62 op 31-05-2025 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-09 18:18
Ik gebruik een Epson Workforce, dus niet Eco, en zelfde probleem. Ik print gewoon elke zondag een testpagina uit met alle kleuren/zwart. Sindsdien geen verstopte kop meer, maar het kost wel veel inkt. Volgende keer wellicht toch weer een laser...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Sinds de 'grondige reiniging' laat ik de printer ingeschakeld. Na xx minuten dooft het scherm (met de menu's). Ik ga er dan vanuit dat die in slaapstand komt. De grote vraag is of zo'n reiniging (door de printer zelf) ook gedaan wordt vanuit deze slaapstand. In de menu instellingen op het scherm aan de voorkant van de printer staat dat 'Periodieke reiniging' is ingeschakeld.

In de handleiding staat
"
De printer voert automatisch PrintkopControle spuitm. en Printkop reinigen, gebaseerd op de
opgegeven tijdsduur. Selecteer Aan om optimale printkwaliteit te bewaken. Voer onder de volgende
omstandigheden zelf PrintkopControle spuitm. en Printkop reinigen uit

"
'gebaseerd op de opgegeven tijdsduur'. Er valt niets op te geven.

In jouw geval, als je naar Start > Devices and Printers gaat > Je dubbelklikt je printer,dan krijg je (mogelijk!) een scherm te zien met diverse mogelijkheden. Bij Epson Support heb je een onderdeel 'nozzle check'.

Verbruik van inkt is vermoedelijk minimaal in dat geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLQ4cRKlSXErpS1WACuFZ0KkE1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Icvb366fah7rMWRE31gLRXVR.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1