Eufy (of ander merk) alarm in-house: motion, licht, alarm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Ik zet mijn allereerste stappen in alarmsystemen. Mijn huis is volledig dom.

Dat was de context. Hier is wat hoop te bereiken:

Een motion sensor (op batterij) in mijn woonkamer, gekoppeld aan (of geïntegreerd) akkoestisch alarm én verlichting die aangaat. Ik verwacht dat ik elke avond de sensor aan zal moeten zetten, en elke ochten uit zal moeten zetten. Dat is OK.

Nou zou het mooi zijn dat als ik nog eens een een deurbel, slot of camera aan wil sluiten dat het een beetje samenwerkt met mijn Synology NAS.

Zoiets als dit lijkt mij een basaal alarmsysteem, maar dat lijkt toch tegen te vallen... Ik heb moeite met een beetje een simpel geheel samen te stellen. Klopt het dat EUFY dit allemaal kan, behalve het licht? Ik lees ook dat het volume van de Eufy bedroevend is, wat inhoudt dat je een alarm hebt zonder licht en met te zacht alarm...

Heeft iemand hier een vergelijkbare anti-inbraak set-up en zo ja -> hoe heb je het gerealiseerd en wat zou je mij aanbevelen?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Hopelijk OK na 24 uur: een self-bump.

Nog geen reacties - heb ik iets verkeerd gedaan in mijn post in de zin dat ik incompleet been geweest in wat ik zoek, verkeerd heb gecommuniceerd of is het verzoek gewoon te specifiek om iets mee te kunnen?

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 21:27
Ik heb een Eufy alarm. Heb niet alles wat je wilt. Maar ben er op zich wel content van.
Ik heb een paar deursensoren, bewegingssensoren, bedieningspanelen en een aantal camera's.

Ik heb ze nog niet gekoppeld aan mijn Synology, dus daar kan ik niet over oordelen.

Over het algemeen eigenlijk best tevreden over deze opstelling. We hebben een aantal modi ingesteld waarbij er andere sensoren wakker moeten worden als de honden thuis zijn, of als we allemaal weg zijn. Werkt heel goed. Je kan dat via de app of via het bedieningspaneel instellen.

Het geluid komt van de homebase, en dat is inderdaad. bedroevend stil. Die staat in de garage. Maar in de rest van het huis is het amper hoorbaar, en zo een groot huis heb ik nu ook weer niet. ;-)
Ik moet ooit eens moeite steken in die Eufy aan Home Assistant te hangen. Dan kan ik wellicht ook de lichten en misschien zelfs de Sonossen inschakelen om wat meer animo te maken als het alarm getrieerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zou toch eens een serieuze blik werpen op Home Assistant. Daar kan dit allemaal mee, op tig verschillende manieren.

Ik heb bijvoorbeeld zoiets geregeld met camera’s van merk A, verlichting van merk B, sensor van merk C, alarm van merk D. Werkt prima.

Voor het alarm zelf misbruik ik overigens de rookmelders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
sOid schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:04:
Ik zou toch eens een serieuze blik werpen op Home Assistant. Daar kan dit allemaal mee, op tig verschillende manieren.

Ik heb bijvoorbeeld zoiets geregeld met camera’s van merk A, verlichting van merk B, sensor van merk C, alarm van merk D. Werkt prima.

Voor het alarm zelf misbruik ik overigens de rookmelders ;)
OK ik ben een serieuze blik aan het werpen om HA. Hier is wat ik begrijp nodig te hebben om heel simpel te beginnen:
- Een RPI 5 met SD kaartje, behuizing en oplader
- Een Philips Hue Motion Detector (schijnt goed te zijn)
- Ik wil geen bridge, dus dan moet ik een Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle kopen

Nu kan ik met die setup registreren als er beweging is (if this). De volgende stap is natuurlijk daaraan een actie koppelen (then that), dus dan heb ik nodig;

- Een zigbee sirene zoals deze:
- Een zigbee plug of bulb om bestaande armaturen aan te sluiten, of een zigbee armatuur om direct compatible te zijn.

Heb ik dit ongeveer correct?

^ Met bovenstaande setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Obiter dictum Ja je zit helemaal op de juiste route :) Ik zou wel een tweedehands NUCje met SSD aanraden ipv een Rpi met SD. Wereld van verschil.

Eventueel kun je het ook als container draaien op je Synology.

Zowel die Hue motion detector als de Sonoff zijn goede keuzes. Als broker raad ik Zigbee2mqtt aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier een Ring alarm, erg blij mee ! Werkt al jaren super fijn

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
sOid schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:46:
@Obiter dictum Ja je zit helemaal op de juiste route :) Ik zou wel een tweedehands NUCje met SSD aanraden ipv een Rpi met SD. Wereld van verschil.

Eventueel kun je het ook als container draaien op je Synology.

Zowel die Hue motion detector als de Sonoff zijn goede keuzes. Als broker raad ik Zigbee2mqtt aan.
Cool, thanks!

Ik denk dat ik hem ga proberen op Synology maar die lijkt me eigenlijk nog trager dan een rpi 5... Maar wel gratis omdat ik hem al heb, dus easy om te testen.

Wat is een broker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Obiter dictum schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:02:
[...]

Cool, thanks!

Ik denk dat ik hem ga proberen op Synology maar die lijkt me eigenlijk nog trager dan een rpi 5... Maar wel gratis omdat ik hem al heb, dus easy om te testen.

Wat is een broker?
Het is vooral de SD-kaart die de bottleneck kan vormen na een tijdje. Vaak gedoe mee. Je Syno heeft daar natuurlijk geen last van.

Je hebt een broker nodig om de communicatie tussen de hardware en Home Assistant te regelen.

Dus eigenlijk gaat het zo:
Motion sensor > Sonoff stick > broker > Home Assistant.

En uiteraard precies de tegenovergestelde route als je iets vanuit HA wilt aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Ok, ik moet echt nog even verdiepen wat de broker is dus (hardware, software, etc.) maar ik ben in elk geval al stevig veel wijzer: ik ga kijken of ik met mijn Synology een basale setup aan de praat kan krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Obiter dictum schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:11:
Ok, ik moet echt nog even verdiepen wat de broker is dus (hardware, software, etc.) maar ik ben in elk geval al stevig veel wijzer: ik ga kijken of ik met mijn Synology een basale setup aan de praat kan krijgen!
Check vooral het Home Assistant topic. Daar vind je een hoop informatie en kennis.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 16:39
Hier al tijden een Ring alarm met sensoren etc, camera's van (onder andere) Eufy, verlichting van Hue en Plejd.
Via Home Assistant op mijn Synology (218+) alles aan elkaar gekoppeld, werkt al tijden ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:51
Dalike schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:56:
Ik heb een Eufy alarm. Heb niet alles wat je wilt.
<KNIP>
Het geluid komt van de homebase, en dat is inderdaad. bedroevend stil. Die staat in de garage. Maar in de rest van het huis is het amper hoorbaar, en zo een groot huis heb ik nu ook weer niet. ;-)
<KNIP>
Het is wat laat maar er is tegenwoordig een sirene van eufy te koop zodat het alarm beter hoorbaar is.
https://www.eufy.com/nl/p...d1?variant=40922214957117
Pagina: 1