Advies gevraagd bij schuifdeurtjes onder schuin dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:05
Hallo,

Op een kamer op mijn zolder ben ik een kantoor aan het inrichten. De belangrijkste zaken die nog moeten gebeuren zijn:
  • Schilderen van de spanten en gordingen.
  • Het maken van een knieschot met schuifdeuren.
Het maken van de schuifdeurenwanden op zich gaat wel lukken. Echter heb ik wel enkele vragen:
  • Op zolder ligt een laminaatvloer om de bekende schuimfolie ondervloer in je vaak op rol in de bouwmarkten ziet liggen. De afsmeervloer onder op folie is perfect vlak. De laminaatvloer ligt er nu 8 jaar in en heeft nagenoeg niet gewerkt. Ik verwacht niet dat deze nog aanzienlijk gaat werken.
    De gordingen waar de deurtjes onder komen zitten op 90cm hoogte. De deurtjes worden max 85cm hoog, hooguit een meter breed en worden gemaakt van 18mm MDF. Het gewicht valt dus mee.
    Volgens een partij waar ik de rail wou willen kopen kan ik de onderrail prima op de laminaat plakken. Voor mijn gevoel moet dat wel lukken.
    Is dat ook jullie ervaring? Of zou ik beter naar hangende deurtjes kunnen kijken?
  • De gordingen waaraan de rail bevestigd gaat worden staan onder een hoek van 45 graden (nagenoeg exact 45).
    Voor het horizontaal monteren van een lat (t.b.v. de rail) zijn van dit soort beugeltjes te koop:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uqi7rgqmzRIE_abVMEEXBr5w7S8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vosnu69G6k9zYDUQxYpUYB1N.jpg?f=user_large

Echter zijn er ook balken/latten met een schuine kant (ook 45 graden) te koop met de naam mastieklat, mastiekbal. mastiekschroot, mastiekrib, mastiekklos, enz.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyhWuUT20e7VuNICF4SHwOgqAtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjlsU1SGa84bKanlCIPUnT1g.jpg?f=fotoalbum_large

Met goede rechte mastieklatten tegen de de onderkant van de gordingen verwacht ik de onderkant wel horizontaal te krijgen. Aan die het horizontale gedeelte kan dan de mastieklat gemonteerd worden.
    Deze methode lijkt me steviger, makkelijker te monteren, en goedkoper.

Is het monteren van de mastieklat aan te raden? Of is het toch in de praktijk toch lastig om het goed horizontaal te krijgen en kan ik beter eerder genoemde beugeltjes nemen?
Graag verneem ik jullie advies m.b.t. eventuele montage van de onderrail op laminaat.
En advies m.b.t. montage van de bovenrail op een schuine (mastiek)lat of met de schuine wand beugeltjes.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:51
Die geleiderail op de grond ga je nodig hebben omdat de deurtjes anders toch hun eigen weg gaan, helemaal haaks krjig je het nooit zelfs op een horizontaal plafond zorgen de de bovenste rails ervoor dat de boel een beetje scheef hangt.
Vastplakken kan, als je eenmaal alles goed uitgelijnd hebt zou ik zelf de boel gewoon vast schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik zou een lat over het laminaat maken die vastschroeven in de vloer eronder. Alleen hangen gaat niet handig werken.
Mastieklat klinkt als een lief smal latje maar die zijn iets van 8cm hoog ofzo. Dat is een flink ding.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:18
Je geeft zelf aan nagenoeg 45 graden, dat is dus niet precies, als het 46 graden is dan loopt de bovenkant niet recht.

Hier heb ik op zolder schuifdeurkasten gemaakt onder het schuine dak. De rail op de vloer heb ik op een balkje gemonteerd daar de laminaatvloer niet geschikt is voor de rail met gewicht van de deuren. Hoe je het wendt of keert een rail direct op het laminaat zal ervoor zorgen dat het laminaat gaat "golven".

Dakhoek hier was 46,5 graden dus een absoluut drama met 45 graden hoeken. Ik heb blakjes gezaagd op 43,5 graden om zo de hoek correct te krijgen en daar de bovenrail op gemonteerd. Let wel, ik heb geen hangende deuren geinstalleerd, onze schuifdeuren steunen op de onderste rail, dit maakt het wel een stuk makkelijker.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
Dank voor de antwoorden.
Ik bedenk me dat ik één ding vergeten was in mijn originele vraag. In de afsmeervloer liggen vloerverwarming leidingen. Aan boren en schroeven in de vloer ga ik dus niet beginnen.

Ik weet dat mastieklatten vrij groot kunnen zijn, maar ze zijn er ook kleiner. En je kun ze op maat laten zagen.
Desondanks denk ik (mede door jullie adviezen) dat ik toch beter voor de beugeltjes kan kiezen. Daarmee kan ik de rail perfect waterpas hangen en het bespaart me wellicht wat ruimte t.o.v. de mastieklat.

Dan rest nog steeds de twijfel over hangende of over onderrail rollende deurtjes.
Uiteraard weet ik dat hangende deurtjes aan de onderkant ook geleiding nodig hebben, maar dat hoeft niet perse in de vorm van een rail. En zeker niet in een rail waar gewicht op komt.
Ik heb dus geen geen mogelijkheid om in de vaste vloer te schroeven. Volgens de leverancier zou het plakken van een onderrail op laminaat voldoende moeten zijn. De deurtjes die ik ga maken worden gezien de afmetingen absoluut niet zwaar. Door de rail wordt het gewicht ook nog wat verdeeld.
Over het golven van het laminaat. Dat zou op termijn misschien mogelijk kunnen zijn. Echter staat er gedurende lange tijd een zware bureau op het laminaat. Zwaarder dan de deurtjes. Op de plekken waar deze de vloer raakt meet ik met mijn waterpas geen enkele golving. Maar dat is geen garantie dat het onder de rail niet gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kjepper
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:02
Hier soortgelijks systeem van de bouwmarkt gebruikt (met die beugeltjes), en gewoon de rails geplakt op het laminaat met goede dubbelzijdige tape.
Dekvloer was niet super vlak maar als je genoeg speling houd in de deurtjes dan maakt dat volgens mij niet uit, rails zit hier al ruim een jaar strak op de vloer.
Deurtjes zijn 124 x 85 x 2 cm en van MDF gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eK_nyewWDEQctGj1YEzhfRgsOlA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Z3EkW9xAuxpW378MWGVqxLiQ.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDqx9yKEKKfK_vZ67cRxNSNB6Yg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLfZfmAx9doEpuiOR4DUnAvM.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 16% gewijzigd door Kjepper op 28-05-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
Kjepper schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:04:
Hier soortgelijks systeem van de bouwmarkt gebruikt (met die beugeltjes), en gewoon de rails geplakt op het laminaat met goede dubbelzijdige tape.
Dekvloer was niet super vlak maar als je genoeg speling houd in de deurtjes dan maakt dat volgens mij niet uit, rails zit hier al ruim een jaar strak op de vloer.
Deurtjes zijn 124 x 85 x 2 cm en van MDF gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks.
Dat lijkt inderdaad op de situatie die ik bij voorkeur van plan was om te maken. Alleen mijn deurtjes worden 100 x 85 x 1,8cm. Dus nog iets lichter dan die van jou.
Merk jij iets van golving van je rail/vloer zoals nodri2000 in zijn/haar bericht aangeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kjepper
Fr3ggel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:08:
[...]

Thanks.
Dat lijkt inderdaad op de situatie die ik bij voorkeur van plan was om te maken. Alleen mijn deurtjes worden 100 x 85 x 1,8cm. Dus nog iets lichter dan die van jou.
Merk jij iets van golving van je rail/vloer zoals nodri2000 in zijn/haar bericht aangeeft?
Ik merk dat er een golf in de vloer zit, maar deze zat al in de dekvloer voor het laminaat leggen. En aangezien het om een zoldervloer gaat vind ik het niet zo'n probleem.

Met genoeg speling zou het soepel moeten blijven lopen.
Bij het maken van de deurtjes heb ik eerst eentje op maat gezaagd en wieltjes op gezet, en deze over de hele breedte verplaatst om te controleren dat het allemaal soepel loopt en daarna pas alle deurtjes gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
Bij mij is het inderdaad ook op zolder.
Zolang de golf minimaal is dat deze niet echt opvalt. En als de deurtjes niet automatisch open rollen, dan zou ik er inderdaad ook geen moeite mee hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kjepper
Daar heb ik hier geen last van, en voor de duidelijkheid dit is het systeem dat ik gebruikt heb.
De boven rails gemonteerd op vuren balken en daaraan de beugels om het onder een hoek aan het plafond te monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/os-RyynQXRX8L9BdL2Q3lVqjEzk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rz1uZpv6e38jea75drioUalm.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se08mqZBKv5ZqnwPxbdD_27gHdc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Jm2bcEadCu6NE8suOcYwsvxn.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eK_nyewWDEQctGj1YEzhfRgsOlA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Z3EkW9xAuxpW378MWGVqxLiQ.webp?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Kjepper op 28-05-2025 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowChef
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-09 15:41
Ah dit ziet er uit als het doe het zelf systeem van praxis werkte prima voor ons op zolder! Via link een filmpje + instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:24
Bij mij op zolder heb ik de beugeltjes gebruikt, perfect want de beugeltjes kun je precies afstellen. Voor de ondergeleiding van de deurtjes op de vloer heb ik kleine wieltjes van hetzelfde systeem gebruikt. De deurtjes hangen dus vrij en steunen niet op de grond. De geleidewieltjes zorgen ervoor dat de deurtjes recht blijven hangen. De geleidewieltjes kun je met kleine schroefjes bevestigen in het laminaat zonder te boren. Voordeel is dat je dozen zo onder het dak kunt schuiven zonder deze eerst over een rails te hoeven tillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr3ggel
vogelmans schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:04:
Bij mij op zolder heb ik de beugeltjes gebruikt, perfect want de beugeltjes kun je precies afstellen. Voor de ondergeleiding van de deurtjes op de vloer heb ik kleine wieltjes van hetzelfde systeem gebruikt. De deurtjes hangen dus vrij en steunen niet op de grond. De geleidewieltjes zorgen ervoor dat de deurtjes recht blijven hangen. De geleidewieltjes kun je met kleine schroefjes bevestigen in het laminaat zonder te boren. Voordeel is dat je dozen zo onder het dak kunt schuiven zonder deze eerst over een rails te hoeven tillen.
Ik ken het systeem.
Wellicht heb je deze geleidingswieltjes gebruikt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhyO5KUtw9YP7hw9I3AIK7Zr_HM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9t20KaGVbo051eVilsh6thRO.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:13

aap

Ik heb twee schuifdeuren onder schuin dak van 180x105 en 18 mm dik (best zwaar dus) en de rail is met dubbelzijdige tape op het laminaat geplakt. Dat zit prima vast. Er komt praktisch geen schuifbelasting op, dus ik zou ook niet weten waarom het niet goed genoeg zou zijn.

En als ik ooit iets anders wil, dan heb ik geen gaten in de vloer.

(Zelfde verhaal als Kjepper in "Advies gevraagd bij schuifdeurtjes onder schuin dak" eigenlijk.)

[ Voor 15% gewijzigd door aap op 28-05-2025 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:24
Fr3ggel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:34:
[...]

Ik ken het systeem.
Wellicht heb je deze geleidingswieltjes gebruikt?
[Afbeelding]
Ja, die zijn het. Makkelijk te monteren, ziet er netjes uit en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
Dank voor jullie antwoorden.
Gezien jullie ervaringen en het feit dat de verkoper zegt dan het kan ga ik het gewoon proberen.

Nu eerst maar schuine wand beugeltjes kopen en een latten voor de boven rail. Dan ben ik morgen weer een paar uur zoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veronnix
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:20
Mijn ervaring met kastruimte onder de schuine wand: Door de lage positie is het vrij ongemakkelijk opbergen en opzoeken van spullen. Hierdoor is het eigenlijk alleen geschikt voor lange termijn opslag waar je maar af en toe bij moet.

Als je niet voor lades gaat maar zware dingen op kniehoogte wil opbergen kom je snel aan het schuiven over de vloer. Een onder rail kan in dat geval lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:00
Ik volg even, wij moeten ook nog deurtjes monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier deurtjes gemaakt van 9mm multiplex, daar zijn rails voor waar je ze in kunt steken, schuift minder soepel dan wieltjes, maar het kost weinig, simpel te plaatsen (geplakt op het laminaat) en werkt prima voor opslag.
Bijvoorbeeld;
https://nl.bauhaus/profie...l-ondiep-10-mm/p/23352276

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 29-05-2025 23:03 ]

Pagina: 1