Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-05 04:30
Na bijna twee decennia van trouwe dienst is het tijd om mijn LCD-televisie te vervangen. De afgelopen jaren heb ik mijn vinger aan de pols van het AV-nieuws gehouden, waardoor de eisen redelijk duidelijk zijn:
  • Een QD-OLED-paneel, bij voorkeur van een zo recent mogelijk generatie
  • Geen mat scherm
  • Maat 55". Heel misschien zou ik 65" nog kwijt kunnen, maar dat is wel erg veel televisie voor de hoek waarin deze komt, dus ik mik op 55"
  • Geen half-werkende features
  • Als er iets smart is moet het vooral niet in de weg zitten
  • Moet zijn werk doen zonder netwerkverbinding, ook bij de setup
  • Wordt gebruikt met een HTPC en deels AirPlay. Idealiter gaat de televisie aan op het juiste kanaal zodra de computer aangezet wordt/uit sleep komt en hoef ik niet steeds menu's door.
  • Het budget is flexibel, maar het richtbedrag is 1500 euro of minder. Daarboven moet het een erg goed verhaal zijn.
De televisie zal in volgorde van prioriteit gebruikt worden voor:
  1. YouTube
  2. Gaming
  3. Films
De opties die ik overweeg of overwogen heb zijn:

Sony Bravia: Bij uitstek de beste televisies met een QD-OLED-paneel lijken de Sony Bravia's te zijn, maar (meer dan) het dubbele betalen voor Dolby Vision, wat betere image processing en een betere quality control vind ik lastig te verdedigen, zeker gezien panelen nog steeds ieder jaar behoorlijke stappen maken.
Samsung S95C: Lange tijd heb ik mijn oog gehad op de Samsung S95C, maar daar blijken toch wel veel mensen problemen te ervaren met de One Connect Box als er gespeeld wordt op hogere framerates, dus die valt af.
Nieuwere Samsung S95x-series: deze televisies hebben een mat scherm. Ik heb dit in de winkel bekeken en het is niet voor mij.

Dan blijven over de S90x-series. In de VS was dit geen ingewikkeld verhaal geweest, want daar wordt (bijna) de hele S90-reeks van QD-OLED-panelen voorzien. In Europa lijkt dat echter een stuk ingewikkelder en kiest Samsung voor een bizarre mix aan panelen:

- S90C (inclusief de nagenoeg identieke S91C/S92C/S93C/S94C) - de volledige serie heeft QD-OLED-panelen
- S90D (inclusief de nagenoeg identieke S91C/S92D/S93D/S94D) - alleen het 65"-model heeft een QD-OLED paneel. Dit ondanks dat sommige partijen adverteren met 55" QD-OLEDs, dat blijkt domweg niet waar te zijn
- S90F - het is onduidelijk wat hierin zit, maar ook hier is mogelijk alleen de 65" weer QD-OLED.

Volgens mij is daarmee de keuze tussen of een ouder 55" model uit de S9xC-familie, of een recent 65" model uit de S9xD of S9xF-familie.

Ziet iemand nog andere opties die ik kan overwegen? Is het gebruik van Samsing-televisies als dom scherm/monitor in de praktijk te doen? Ik hoor graag jullie input.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:44
Waarom een QD-OLED?
De concurrent LG bakt een WOLED en die zijn standaard mat.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
GarBaGe schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:07:
Waarom een QD-OLED? De concurrent LG bakt een WOLED en die zijn standaard mat.
Topic start gelezen? Quote: 'Nieuwere Samsung S95x-series: deze televisies hebben een mat scherm. Ik heb dit in de winkel bekeken en het is niet voor mij.'

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
Het lange verhaal kort: de grotere kleurruimte.

Wat mij betreft is het ook fundamenteel de betere technologie, al zullen heel veel mensen daar heel veel verschillende en valide meningen over hebben.
De concurrent LG bakt een WOLED en die zijn standaard mat.
Let wel, ik wil geen mat scherm. Als ik een mat scherm zou willen was het niet zo'n ingewikkeld verhaal. Dan zijn de S95D of S95F voor de hand liggende opties. De panelen in die televisies worden heel erg goed gewaardeerd.

Op papier klinkt de matte coating van de huidige topmodellen van Samsung interessant, maar in de praktijk vind ik het vooral wat van de magie van dat diepe OLED-zwart wegnemen. Ook hier zullen de meningen en persoonlijke voorkeuren verschillen.

Het helpt uiteraard ook dat de kamer waarin de televisie komt niet extreem licht is en ik ook goede controle heb over het aanwezige licht, dus de klassieke nadelen van een glanzend of iets minder helder scherm tellen minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
Yaksa schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:22:
Topic start gelezen? Quote: 'Nieuwere Samsung S95x-series: deze televisies hebben een mat scherm. Ik heb dit in de winkel bekeken en het is niet voor mij.'
Inderdaad :Y

Zie ook de tweede wens/eis:
  • Geen mat scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:01
XOR schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:40:
[...]

Het lange verhaal kort: de grotere kleurruimte.

Wat mij betreft is het ook fundamenteel de betere technologie, al zullen heel veel mensen daar heel veel verschillende en valide meningen over hebben.
Sorry, maar je hebt nu een 20 jaar! oude LCD TV.
Elke TV, maar dan ook echt elke nieuwe, zal vele malen beter zijn.
Dus om op basis daarvan voor QD-OLED te kiezen is gewoon niet slim. Al helemaal niet omdat ze zich nog moeten bewijzen.
LG heeft 11 jaar ervaring en de makers van QD-OLED nog maar een paar.
Dus wees verstandig en laat die eis vallen, en laat je keuze door andere zaken beïnvloeden.
Bijv, het OS waar de TV op draait. LG, Samsung en Sony hebben alle 3 goede schermen maar draaien op 3 verschillende platforms (WebOS, Tyzen en Android).
Mijn eigen ervaring is dat Android gewoon de meeste vrijheid en ondersteuning geeft, maar dat is als je hem puur als TV gebruikt.
Jij wil hem aansluiten op je HTPC en dan gebruik je hem eerder als monitor. Dus goed om daar rekening mee te houden. Veel ervaring van mensen is vaak met een TV van LG omdat die al lang hiervoor wordt gebruikt.
Succes met je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Billie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58
https://www.rtings.com/tv...vs-lg-g5-oled/37893/88601

Met deze tool kun je een beetje spelen. De nieuwe LG G5 serie maakt gebruik van four-stack OLED panelen wat feitelijk een nieuwere techniek is weer dan QD-OLED. Bij RTings.com zie je dan ook dat de Samsung en LG nagenoeg gelijk scoren op kleur volume, maar dat de LG wel rondjes rent om de Samsung wanneer het om (piek) helderheid gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

chrisborst schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:03:
[...].
Bijv, het OS waar de TV op draait. LG, Samsung en Sony hebben alle 3 goede schermen maar draaien op 3 verschillende platforms (WebOS, Tyzen en Android).
Mijn eigen ervaring is dat Android gewoon de meeste vrijheid en ondersteuning geeft, maar dat is als je hem puur als TV gebruikt.
Ik raad altijd aan de OS keuze achterwege te laten en een Apple TV aan te schaffen. Nooit gedoe, hele lange support, onverwoestbaar apparaat, nagenoeg elke denkbare app.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
chrisborst schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:03:
Sorry, maar je hebt nu een 20 jaar! oude LCD TV.
Elke TV, maar dan ook echt elke nieuwe, zal vele malen beter zijn.
Beter nog, de meeste televisies uit de tijd van mijn televisie waren al vele malen beter :+

De leeftijd van mijn huidige televisie is natuurlijk geen excuus om met minder genoegen te nemen bij een upgrade, en betekent ook niet dat ik het verschil niet zie.
Dus om op basis daarvan voor QD-OLED te kiezen is gewoon niet slim. Al helemaal niet omdat ze zich nog moeten bewijzen.
LG heeft 11 jaar ervaring en de makers van QD-OLED nog maar een paar.
QD-OLED is inderdaad een nieuwere technologie met minder geschiedenis. Daar zou je tegenover kunnen zetten dat het ontbreken van kleurfilters ervoor zorgt dat er inherent minder warmte in het paneel ontstaat bij gelijke helderheid, wat de levensduur juist ten goede zou moeten komen. Over hoe dat uitpakt kan je eindeloos discussiëren, maar vermoed ik dat de tijd het ons zal moeten leren.

In praktische zin zijn de oudere modellen inmiddels een paar jaar uit, dus van echt alarmerende problemen zouden we inmiddels moeten weten. Ik heb ook niet de illusie dat een moderne televisie het zomaar weer 20 jaar uithoudt.
Jij wil hem aansluiten op je HTPC en dan gebruik je hem eerder als monitor. Dus goed om daar rekening mee te houden. Veel ervaring van mensen is vaak met een TV van LG omdat die al lang hiervoor wordt gebruikt.
Succes met je keuze.
Het OS is inderdaad een overweging, al hoop ik die primair te omzeilen door de televisie uitsluitend met externe bronnen te gebruiken. Heel concrete informatie is helaas lastig te vinden.

Mocht blijken dat wat ik wil lastig of irritant in gebruik is, omdat het OS in de weg gaat liggen, dan is dat inderdaad zeker een overweging.
Pagina: 1