Ervaring grindmatten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lottepot
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-06 20:14
Wij staan op het punt om de oprit van onze nieuwbouwwoning aan te pakken en twijfelen tussen bestraten of grind.
We vinden grind er erg mooi uitzien, maar het werk dat dit met zich meebrengt zien wij als een minpunt.
We zijn luie tuinierders.
Grindmatten lijken een uitkomst te bieden voor het onkruid, maar ik kan weinig ervaringen vinden.

Wie kan ons iets vertellen over de hoeveelheid onkruid bij gebruik van honingraatmatten in vergelijking met bestrating?

[ Voor 4% gewijzigd door Lottepot op 27-05-2025 21:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Goede dikke onderlaag van gebroken puin onder het grind aan laten leggen zodat er een goede afwatering is.
Goed vlak aantrillen en dan grind erop, boerengrind met een korrelgrootte tussen 16 en 32 mm er op, flinke laag zo'n 6 cm.
Een goede hark kopen om het blad in de herfst er af te harken, deze.
En een polyhark om het grind vlak te kunnen harken (want er gaan rijsporen ontstaan).
Het meeste onkruid komt van boven, het zaad waait er in, maar het ontkiemt slecht vanwege het gebrek aan voeding en vocht. Op bestrating gaat onkruid in de voegen zitten, dat krijg je er moeilijk (handmatig) uit.
Mocht er toch wat onkruid in het grind gaan groeien dan kun je dat (met beleid en een goede schoffel) zo wegschoffelen.
Zegt iemand met jarenlange ervaring op een landgoed in het onderhouden van oprijlanen waar grind ligt.
Het is natuurlijk wel onderhoudsgevoeliger dan een stukje asfalt, maar wel heel veel milieuvriendelijker.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Mijn ervaring is dat je na verloop van tijd grind kwijt bent geraakt omdat je het de straat op rijdt.
Ik zou dit dan ook nooit voor een oprit kiezen, je blijft harken en / of vegen.

Zelf zou ik kijken naar een waterdoorlatende bestrating met gras ertussen. Zo hard groeit het allemaal niet omdat je er veel loopt.

Bijvoorbeeld Afbeeldingslocatie: https://www.klaassebos.nl/bestanden/text-editor/B_B_Beausaint_(virage)_0.jpg

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lottepot
fenrir schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:00:
Mijn ervaring is dat je na verloop van tijd grind kwijt bent geraakt omdat je het de straat op rijdt.

Zelf zou ik kijken naar een waterdoorlatende bestrating met gras ertussen. Zo hard groeit het allemaal niet omdat je er veel loopt.

Bijvoorbeeld [Afbeelding]
Ik hoopte dat dit met grindmatten mee zou vallen, omdat het vaster ligt, maar dit is dus niet het geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Zolang het grind niet verlijmd zit zul je altijd verspreiden, zeker als er een auto overheen rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:56
Zoek even in het nieuwbouw topic op dit onderwerp. Dit is al een aantal keer naar voren gekomen met als oplossing om het juiste grind te gebruiken. Staan ook wat voorbeelden waarbij de buren split gebruikte met de hele straat vol met steentjes en de tweaker nergens last van had.
Edit:
Source90 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Vanmorgen even snel foto geschoten. Als je inzoomt zie je al het basalt van de buren liggen, ligt door heel de straat. Kan morgen wel wat betere overzicht foto maken, beetje haast vanmorgen :')

***members only***

Ziet bij split ook duidelijk waar de auto normaal gesproken staat.

[ Voor 42% gewijzigd door FreezingPixels op 27-05-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:18
Opa was tuinman op een villa en had zelf een oprit van ik schat 25 meter lang en 3 meter breed met grind en die ging ieder zaterdag even met de schoffel en hark zijn oprit doen en had er amper werk aan qua onkruid.
Meer de rijsporen die tijd koste dan het onkruid.

Door het harken bleef de bovenlaag ook mooi los.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik heb het op een dubbele oprit, en we rijden er inderdaad steentjes uit. Eens in de zoveel weken veeg ik de boel terug en hark ik alles met een vlakke hark.

Onkruid vanaf beneden houd je aardig tegen door het worteldoek, en gestort gebroken puin met zandlaag. Maar, vogelstront e.d. en ook de wind laat er zo nu en dan toch wat op groeien. In de zomer moe je toch ook dan af en toe plukken.
Of verdelgen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:07
Wat bedoel je precies met grindmatten? Worteldoek o.i.d. of van die kunststof rastertegels?

Ik heb allebei. Zwaar wegendoek van Bontec, want daar kan vrijwel niets in vastgroeien.
De rastertegels heb ik liggen waar veel wordt gereden. Grind blijft wel beter liggen dus minder spoorvorming maar de banden nemen toch ook nog wel grind mee de straat op. Vooral als dat plakspul in het voorjaar van de bomen komt.
Lopen over het grind is ook veel lichter, daar waar de rastertegels liggen.

Nadeel is dat het onkruid makkelijker kan hechten onder de tegels en het grindharken gaat niet zo lekker over de tegels.
Moet er bij zeggen dat ik niet wekelijks onkruid aan het trekken ben, want ik ben geen slaaf van mijn tuin.

[ Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 27-05-2025 20:28 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lottepot
JukeboxBill schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:24:
Wat bedoel je precies met grindmatten? Worteldoek o.i.d. of van die kunststof rastertegels?

Ik heb allebei. Zwaar wegendoek van Bontec, want daar kan vrijwel niets in vastgroeien.
De rastertegels heb ik liggen waar veel wordt gereden. Grind blijft wel beter liggen dus minder spoorvorming maar de banden nemen toch ook nog wel grind mee de straat op. Vooral als dat plakspul in het voorjaar van de bomen komt.
Lopen over het grind is ook veel lichter, daar waar de rastertegels liggen.

Nadeel is dat het onkruid makkelijker kan hechten onder de tegels en het grindharken gaat niet zo lekker over de tegels.
Moet er bij zeggen dat ik niet wekelijks onkruid aan het trekken ben, want ik ben geen slaaf van mijn tuin.
Ik bedoel inderdaad rastermatten, of honinggraat matten.
Ik zit er ook niet op te wachten om elke week onkruid te moeten trekken, maar is het redelijk onderhoudsvrij? Zoals bestrating ook zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 00:58
Vind grind persoonlijk makkelijker bij te houden als bestrating. Even met de hark er door en af en toe met de hand een beetje onkruid plukken.

Denk ook na over eventuele vorm van drainage als je bijvoorbeeld een klei onderlaag hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:34
Ad de Jong schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:18:
Opa was tuinman op een villa en had zelf een oprit van ik schat 25 meter lang en 3 meter breed met grind en die ging ieder zaterdag even met de schoffel en hark zijn oprit doen en had er amper werk aan qua onkruid.
Meer de rijsporen die tijd koste dan het onkruid.

Door het harken bleef de bovenlaag ook mooi los.
Iedere zaterdag en amper wat werk. Ik denk dat dat voor iemand die zegt dat hij een luie tuinierder is, behoorlijk wat werk klinkt :)

Met grindmatten blijft het beter liggen. Maar je gaat het altijd wel wat open rijden vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:12

Jorissie87

No diggity

Mijn ouders wonen vrijstaand met een lange grind oprit. Het voordeel van grind is dat het vrijwel onmogelijk is om met een auto, fiets of zelfs lopend stiekem/geruisloos het erf op te komen. Ze horen het altijd. Hierdoor kan grind wel helpen bij het voorkomen van inbraken.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Jorissie87 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:14:
[...]

Mijn ouders wonen vrijstaand met een lange grind oprit. Het voordeel van grind is dat het vrijwel onmogelijk is om met een auto, fiets of zelfs lopend stiekem/geruisloos het erf op te komen. Ze horen het altijd. Hierdoor kan grind wel helpen bij het voorkomen van inbraken.
Eens, maar dan zou ik zelf de eerste anderhalve meter rond het huis aanleggen met grind maar niet de oprit zelf. Dan hoor je ook meteen als er iemand rond je huis snuffelt, maar rijd je niet met je auto je grind de straat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:09
Onkruid zaadjes vliegen door de lucht.
Dat krijg je tussen je tegels. Maar ook op je grind. Worteldoek of niet.

Wij hebben een oprit van grind. Maar niet omdat het nou persee onderhoudsvriendelijker zou zijn met onkruid.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 27-05-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:07
Lottepot schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:59:
[...]

Ik bedoel inderdaad rastermatten, of honinggraat matten.
Ik zit er ook niet op te wachten om elke week onkruid te moeten trekken, maar is het redelijk onderhoudsvrij? Zoals bestrating ook zou zijn?
Die rastermatten houden het onkruid niet weg, het wordt eerder moeilijker om het er uit te trekken.
Het doek onder het grind zorgt er voor dat je onkruid makkelijker kan uithalen, maar het verhindert niet dat er onkruid in het grind gaat groeien.
Alle zaad komt van boven.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan grind t.o.v. bestrating. Als er tussen tegels eenmaal hardnekkig onkruid zit, zoals paardenbloemen, dan moet je gaan spuiten met gif.

Maar wat je ook kiest, een onderhoudsvrije tuin bestaat niet.
Ook bestrating kan je redelijk onkruidvrij houden, maar dan moet je elke week grondig vegen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:23
Kan je dan niet beter van dat samengekleefd grind laten plaatsen? Dat blijft netjes liggen, is waterdoorlatend, en spuit je zo schoon met de tuinslang.
Of grasdallen waar je gras in laat groeien, dan komt er geen onkruid. Moet je wel nu en dan over passeren met de grasmaaier (maar als luie tuinier heb je vast een robotmaaier, weinig gras en weinig tegels, en veel volgeplante borders met bodembedekkers).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Het was even zoeken, maar enkele jaren geleden zo gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BlEc6TnnoMdSdJTGZOkQiEMcjM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yorJ31uHklmEjlgzpCbScoMS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7HRlKvcxFy0jlPjVJh5yVEz4OE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD6IxsjOH9iCs0z5qsWbSSVy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YS-L74yud_iXnbXkYqGcsIVw--8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mwEbvmwJ4kQMtRaLuleI0w6Q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cm3Mku4kUVmaR8UN97XXDk2SW0I=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/pESgIsuZ6M3tGL8OBntMiT9d.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvDJXXpbddUxFVguLFhm5fnE3zs=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/n2keSbTf60PVrr6VLp7RxXZT.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64Ntqi0Uuu0xn8-cz8NrYewDncA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Owqk6ucmLgURCNXTGpZOmaN9.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt er ook gewoon overheen fietsen. Je loopt niet vast zeg maar. Wel zo handig met zaken als kliko's.

edit:
Dit zijn ECCOgravel matten 160x120x3
grind "Natural blend pebbles"

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:12

dit zijn mooie grastegels, weet je toevallig wel merk dit is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:49
No Hands schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:43:
[...]

https://www.betondingen.n...7z1bvhMnO9BhoCIaYQAvD_BwE

Lijkt hier op.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

No Hands schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:43:
[...]

Ja weet ik :)
Het is de virage: https://www.marlux.com/nl/producten/klinkers/virage?v=348
Heb hem in het echt gezien bij Stek Rotterdam waar je plantjes ertussen geplant hebben. Ben alleen even kwijt welke planten nu precies, het is een tijdje geleden dat ik er geweest ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-06 13:31
Als alternatief zou je ook bestrating (grote tegels) en grind kunnen combineren. De tegels leg je dan op plekken waar je veel tijd met grind ertussen. Onkruid blijf je eenvoudig kunnen verwijderen en het grind zal minder vast - en uitgereden worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.klinkerduijn.nl/app/uploads/2023/11/Esthetische-betonplaten-1200x800.jpg
Pagina: 1