Zoeken naar een makelaar (/taxateur) met ervaring met erfpacht. Ook in Haarlem zijn die wel te vinden. Die weten ook hoe ze een dergelijke woning door NWWI gevalideerd kunnen krijgen. Even een middagje rondbellen dus.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
In middels ben ik een paar middagen aan het rondbellen, en het valt helaas tegen (rond 10 mensen gebeld tot nu toe). Vandaar dat ik het hier vraag of er mensen zijn met ervaringen. Ben nog steeds aan het bellen, trouwens, maar het is lang niet zo simpel.
20 seconden googelen gaf me dit resultaat
Wij verzorgen een NWWI gevalideerd taxatie rapport in Haarlem van uw huis of appartement.
[...]
Bij een woning taxatie in Haarlem wordt ingeschat hoeveel uw woning waard is. Waar een makelaar slechts een waardebepaling kan geven, kan een taxateur uit Haarlem uw woning daadwerkelijk op waarde inschatten. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de staat van uw huis, de grootte van uw huis en de indeling daarvan, de materialen die bij de constructie van het huis gebruikt zijn (alsmede de kwaliteit daarvan) en de energiezuinigheid van uw woning. Ook worden rechten zoals een erfpacht meegewogen, de ligging van de woning en de huidige situatie op de markt.
[ Voor 6% gewijzigd door Harrie_ op 27-05-2025 16:49 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Ik heb hem ook gebeld. Hij is slim met het manipuleren van google maar kan niet een taxatie leveren met erfpacht. Maar dank je wel!
Ja. Maar de bank heeft al de voorwaarden van de erfpacht inclusief termijn goedgekeurd (was ook een heel process).Fe2O3 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:35:
De erfpacht loopt binnenkort af? (Binnen de 30 jaar)
Raar dat geen taxateur daar zin in heeft. Zal er wel mee te maken hebben dat het NWWI erg kritisch kan reageren op rapporten met uitzonderlijke eigenschappen. Dat kan erg tijdrovend zijn.
Dat wordt dan een beroep op de ontbindende voorwaarde van financiering.
Dat wordt dan een beroep op de ontbindende voorwaarde van financiering.
Mja ik gok dat ze, omdat de erfpacht afloopt en er vast geen plan is voor 'wat daarna' ze geen waarde aan de toko kunnen hangen.
Als de erfpacht afloopt over 5 jaar, en de verpachter het terug wilt bijv. dan is de waarde van de toko heeeeeel anders dan wanneer de erfpacht over 5 jaar tegen dezelfde voorwaarden wordt verlengt, of, bijv. eeuwigdurig afgekocht kan worden.
De bank wilt dat risico wel nemen, want als de verpachter de grond terug wilt moeten ze compenseren. Maar voor dat compenseren wilt de bank dan wel een taxatierapport met de waarde hebben
en zo is het circeltje rond.
Aannames, maar ik zit er vast niet ver naast. Kan je niet vragen om de taxatie te doen op wat aannames mbt de erfpacht?
Als de erfpacht afloopt over 5 jaar, en de verpachter het terug wilt bijv. dan is de waarde van de toko heeeeeel anders dan wanneer de erfpacht over 5 jaar tegen dezelfde voorwaarden wordt verlengt, of, bijv. eeuwigdurig afgekocht kan worden.
De bank wilt dat risico wel nemen, want als de verpachter de grond terug wilt moeten ze compenseren. Maar voor dat compenseren wilt de bank dan wel een taxatierapport met de waarde hebben
Aannames, maar ik zit er vast niet ver naast. Kan je niet vragen om de taxatie te doen op wat aannames mbt de erfpacht?
Dum de dum
Dank je voor het meedenken.
Het gaat niet om de voorwaarden (of termijn) van de erfpacht maar inderdaad de zin van taxateurs om de tijd in deze taxatie te steken, wetend dat de NWWI er erg moeilijk over doet.
De NWWI heeft een calculatie voor erfpacht, en de taxateur die ik heb heeft gekozen om anders te rekenen. Niet slim dus, en inderdaad niet door de NWWI. Hij is er wel van overtuigd dat zijn calculatie goed is, maar de taxatie/makelaar branche heb ik nooit zien lijden aan een gebrek aan zelfvertrouwen.
In middels heb ik weer vier namen gekregen die wellicht deze taxatie aandurven. En misschien komt deze taxatie alsnog door de bank; het wordt geëscaleerd.
Super leuk huis, maar het is een geregel.
Het gaat niet om de voorwaarden (of termijn) van de erfpacht maar inderdaad de zin van taxateurs om de tijd in deze taxatie te steken, wetend dat de NWWI er erg moeilijk over doet.
De NWWI heeft een calculatie voor erfpacht, en de taxateur die ik heb heeft gekozen om anders te rekenen. Niet slim dus, en inderdaad niet door de NWWI. Hij is er wel van overtuigd dat zijn calculatie goed is, maar de taxatie/makelaar branche heb ik nooit zien lijden aan een gebrek aan zelfvertrouwen.
In middels heb ik weer vier namen gekregen die wellicht deze taxatie aandurven. En misschien komt deze taxatie alsnog door de bank; het wordt geëscaleerd.
Kijk ook naar je WOZ waarde.Lastmanstanding schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:00:
En misschien komt deze taxatie alsnog door de bank; het wordt geëscaleerd.
Als die in de buurt van je taxatie zit, is dat wel een extra stukje bewijs voor de bank.
Uiteindelijk is het voor de bank een risico inschatting, hoe beter onderbouwd, hoe eerder ze akkoord geven.
Maar dan kun je toch die taxateur vragen om de calculatie van de NWWI te gebruiken?Lastmanstanding schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:00:
Dank je voor het meedenken.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Die heeft al besloten om het een lost cause te nomen als het niet door de bank gaat (zonder kosten dan, wel zo vriendelijk). Het is makkelijker als er iemand is die dit calculatie vaker heeft gedaan dan dat ik met mijn beta achtergrond maar gebrek aan taxateur-diploma probeert uit te leggen waarom de gediplomeerd taxateur in de fout zit.No Hands schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:28:
[...]
Maar dan kun je toch die taxateur vragen om de calculatie van de NWWI te gebruiken?
Er is tijd, en ik heb ook een paar leads. Mocht ik het allemaal rond krijgen, ga ik het laten weten voor iemand die in de toekomst dit probleem heeft.
Het verhaaltje is nog niet helemaal rond, maar omdat het goed op weg is, wilde ik even een update geven.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Pagina: 1