Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta_Tech
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-05 10:29
(Ik hoop dat ik de goede categorie heb gekozen)

Ik ben 16 jaar, en sinds een aantal dagen klaar met mijn VMBO eindexamens, en nu werk ik een aantal dagen in de week bij de lokale fruitteler, niet het allerleukste werk, maar goed, ik wil geld.

Ik ben al sinds kleins af aan bezig met deze PC dingen, dus ik kan nu best veel.

Nu zit ik al een tijd te denken aan een PC service handeltje/bedrijfje om mensen te helpen met bijvoorbeeld PC's bouwen, reparaties en upgrades. Het is leuk werk, flexibel qua wanneer ik bezig ben ermee en als ik uiteindelijk genoeg werk heb stroomt het geld ook binnen.

Ik heb een aantal maanden geleden al een facebook pagina gemaakt en wat dingen gepost. Maar er is nog niks tot stand gekomen en daar baal ik best van.

Dus vandaar maar dit topic, voor tips o.a. En ook om advies te winnen hoe ik zorg dat er wat tot stand komt met klanten, want ik heb hier nu nog geen cent aan verdiend..

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Denk ook aan je verantwoordelijkheid. Zaken als garantie en defecten die je per ongeluk veroorzaakt. Hiervoor ben je dan ook verantwoordelijk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Als de gemiddelde consument nu hardware wil hebben dan wil hij niet een systeem samenstellen, maar gaat hij/zij gewoon naar de Mediamarkt of een online shop om een desktop of een laptop te kiezen...

Een bovengemiddelde consument zal het zelf uitzoeken met behulp van een forum zoals Tweakers of door hulp op bouw websites..
Een upgrade van een pc klinkt leuk, maar welke meerwaarde heeft dat in vergelijking met een nieuwe?

Ik begrijp goed dat je graag wilt dat het geld binnen gaat stromen, maar ik vrees dat dat niet met je huidige plan gaat lukken. Zeker niet als 16-jarige..

Heb je al toekomstplannen gemaakt voor een mbo opleiding?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:50
De kleine eenmans pc zaakjes/winkeltjes bestaan al 20 jaar niet meer. Daar is gewoon geen markt meer voor.

Maatwerk kan je bij grote zaken (online) kopen (met garantie!) en upgraden doet niemand meer, we kopen gewoon een nieuwe pc online van Dell of HP voor huishoudelijk gebruik. Daar kan geen zelfbouw meer tegenop.

Het leveren van support voor een eenmanszaak is niet te doen, juist daar gaan ze vaak aan onderdoor.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wie bouwt (of laat bouwen) er tegenwoordig nog een eigen custom pc? Da's een heel kleine markt. Net als servicen, dan moet je echt richten op een kleine niche die daar behoefte aan heeft (bv ouderen). Kudo's voor je proactieve houding, maar ik denk dat je beter iets anders kunt verzinnen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-06 16:55
Niet helemaal eens met dat wat hier boven gezegd word. Er is zeker wel een markt, maar het is niet de meest interessante markt...

Ouderen en mensen die minder digitaal zijn, willen vaak nog wel eens kijken naar laptops of pre-built computers met een stukje advies. Let wel op, dit kost erg veel geduld en tijd en zal relatief weinig opleveren, omdat iedereen tegenwoordig wel weet hoe ze een computer eventueel ook online kunnen bestellen. (Ze vragen jou advies, ze bestellen thuis de PC van de mediamarkt of tweakers.net prijsvergelijker en bellen jou weer voor de hulp met het overzetten van de bestanden (maar verwachten hier niet (te veel) voor te betalen!

Misschien is studentaanhuis of iets nog iets voor je? Of is de lokale computerboer behoeftig aan een paar extra handjes?

Rijk worden zal niet lukken ben ik bang, maar werkervaring op doen kan je zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:17
Fanta_Tech schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:22:
ik wil geld.
[...]
stroomt het geld ook binnen.
[...]
heb hier nu nog geen cent aan verdiend..
Vaak is een dergelijke insteek niet de juiste startpunt om een bedrijf mee te beginnen. Zoals je nu ook al merkt valt het niet mee om klanten te werven, en die wil je dan ook nog eens behouden natuurlijk.

Verder: Is het de bedoeling om dit als een hobby/bijbaantje te gaan doen? Of fulltime?
Je hebt nu VMBO afgerond.. ga je dus nog een vervolgstudie erachteraan doen? (en blijft dit dus een bijbaantje?)
Als je het fulltime wil gaan doen en verder geen vervolgopleiding van plan bent, dan zou ik het toch serieus heroverwegen in deze fase van je leven.

Denk ook aan het soort klanten wat je wil bedienen.. Is dat de particulier die incidenteel hulp nodig heeft en er liefst zo min mogelijk aan wil betalen? Hoeveel denk je daarmee dan te verdienen? (hoeveel klanten heb je nodig voordat "het geld binnen gaat stromen" ?)
Of zijn het zakelijke klanten / bedrijven die je wilt gaan ondersteunen? Dan komt het eerder genoemde verhaal van aansprakelijkheid en betrouwbaarheid ook weer op tafel.
Verder moet je dan ook facturen gaan sturen, een financiele administratie bijhouden, en, heel belangrijk, belasting betalen over al je inkomsten.
Dan moet je jezelf de vraag stellen of veel bedrijven hun IT verantwoordelijkheden willen uitbesteden aan een 16-jarige (niet negatief bedoeld natuurlijk, maar bekijk het eens vanuit het perspectief van een bedrijf met wellicht meerdere werknemers.. Die vinden de nodige ervaring ook belangrijk natuurlijk.. én.. veelal hebben ze natuurlijk al iemand die hun IT systemen onderhoud)

Overigens, ook als je het als bijbaantje (naast een vervolgstudie) aan wilt houden, zul je ook over die inkomsten belasting moeten betalen natuurlijk.

Dus kijk eerst eens naar de vragen:
- Hoeveel tijd wil ik hierin besteden / doe ik het als bijbaan of fulltime?
- Wat is mijn doelgroep?
- Wat heeft die doelgroep eigenlijk nodig?
- Ben ik bereid de overige risico's en financiele bijbehorende rompslomp ook te beheren?

Dan zul je wellicht zien dat je in veel scenario's in de gevallen terecht komt die hierboven ook al genoemd zijn, en het dus wellicht lastig gaat worden.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:52
Bijkomend "probleem" is dat de meeste computers van nu gewoon heel lang prima blijven werken.

Vroeger was het heel normaal om na 2/3 je pc te upgraden omdat ie echt te langzaam aan het worden was. Of je had mensen waarbij de hele computer onder de spyware en rotzooi zat en daardoor onbruikbaar. Niet dat dat opruimen nou de leukste klus was, maar daar kon je als handige scholier nog wel een zakcentje mee bijverdienen als je wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoodOld
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:41
Waar, denk ik, behoefte aan is is een servicedesk voor particulieren. Veel mensen (vaak ouderen) hebben wel een smartphone, tablet, laptop, TV, robotstofzuiger, etc. waarmee ze prima uit de voeten kunnen zolang het goed gaat. Als er ergens een kink in de kabel komt hebben ze geen idee hoe ze het moeten oplossen.

Een servicepunt voor deze mensen is heel wenselijk. Of jij er gelukkig van wordt weet ik niet. Het uurloon is misschien prima voor een bijbaantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietabrow
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:30
Je hebt al een aantal reacties/tips gehad over het ondernemen en over de markt, waar ik nog even op wil ingaan is: je doelstelling.
Als een doel niet bereikt wordt, kan er teleurstelling komen. En dat lees ik al een beetje in je reactie, omdat je zegt 'ik wil geld' en er geen geld in het laatje is gekomen.
Mijn tip: Laat geld niet je doel zijn.
Er bestaat een rijkdom dat meer waard is dan geld:
bijvoorbeeld wijsheid, of (leren) omgaan met mensen, geduld, vrede, liefhebben, het leven, enz. Laat dat maar rijkelijk in de laatjes komen.
En alle doekoes die daaraan worden toegevoegd is mooi meegenomen ;).
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 22:56

Agent47

I always close my contracts.

Dit wou ik 10 jaar geleden ook proberen. Totdat ik er achter kwam dat de winst op een pc in elkaar draaien niet heel veel was, vooral niet als je wou concureren met anderen. Daarentegen heeft bijna iedereen wel een handige buurjongen of neefje, Youtube of ChatGPT.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom niet aansluiten bij een klein bedrijfje en als stage/nul-urencontract/zzp'er het klappen van de zweep leren? Geen idee waar je woont en of het qua afstand haalbaar is. Ik heb bij ikbenstil.nl mijn pc in elkaar laten zetten en raakte enthousiast van hoe ze daar bezig zijn. Echt tweakers-pluswerk. Bij een dergelijke toko leer je heel snel heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta_Tech
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-05 10:29
Bedankt voor de reacties. Ik woon in een klein dorp waar weinig tot geen technische mensen zijn, en ook geen computer winkeltje.

Het is een bijbaantje. Ik ben ook al aangenomen bij een mbo voor een ict opleiding. Dus dit blijft er een beetje omheen om mensen te helpen. En natuurlijk wat te verdienen.

Qua belasting en dergelijke (las ik ook ergens) het zal vooral zwart zijn. Ik lever een dienst en product, en mensen betalen contant of met een tikkie.

Maar goed ik moet eerst klanten vinden... en dat is moeilijk, ik zat te kijken en adverteren in de krant is ook al + - 1000 euro..

[ Voor 28% gewijzigd door We Are Borg op 27-05-2025 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mond-tot-mondreclame is (zeker in een klein dorp) een heel waardevolle manier om aan klanten te komen. Laat eerst je vrienden/kennissen/familie weten wat je voor dienst levert. Maak hen enthousiast en als je dat goed doet, dan vertellen zij het weer door en zullen mensen (klanten) zich bij jou melden.

De eerste periode zal dat wat langzaam gaan, maar als jij je werk goed en netjes doet, dan heb je er snel nieuwe klanten bij.

Maak ook heel duidelijk hoe (en wanneer) iemand contact met jou kan opnemen (bellen/appen/mailen).

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Fanta_Tech schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:47:
Bedankt voor de reacties. Ik woon in een klein dorp waar weinig tot geen technische mensen zijn, en ook geen computer winkeltje.

Het is een bijbaantje. Ik ben ook al aangenomen bij een mbo voor een ict opleiding. Dus dit blijft er een beetje omheen om mensen te helpen. En natuurlijk wat te verdienen.

Maar goed ik moet eerst klanten vinden... en dat is moeilijk, ik zat te kijken en adverteren in de krant is ook al + - 1000 euro..
Ik heb even het stukje over belastingontduiking weg gelaten, want dat is strafbaar en dus ook niet hier wenselijk om te bespreken :-)

In plaats van in de krant kan je nog beter foldertjes zelf printen en die bij mensen in de brievenbus doen, zeker als je in een klein dorp woont. Of een kaartje in de supermarkt ophangen.

Maar je hebt geloof ik al meerdere keren te horen gekregen waarom dit geen goed idee is als het je doel is om er meer geld mee te verdienen dan met je bijbaantje... Waarom denk je dat je hier wel veel geld mee kan verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 22:56

Agent47

I always close my contracts.

Je kunt op vistaprint 500 van die kaartjes voor weinig af laten drukken. Die in je dorp door de brievenbussen gooien.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:02

Fanta

FordPerformance™️

Ik denk dat je niet de eerste bent die dit probeert, en vast ook niet de laatste. Maar er is een reden voor dat dit soort eenmanszaakjes vaak geen succes heeft: ze zijn meestal niet onderscheidend, maar 13 in een dozijn. Zorg dat je onderscheidend bent, en je maakt een betere kans om succesvol te worden.

Onderscheidend als in: bouw bijvoorbeeld dikke custom PC's in een stijl die niet iedereen bouwt (lees: kostbaar, dus hoog risico), of denk eens aan duurzame handel (onderdelen hergebruiken, zo goedkoop mogelijk, laag risico, maatschappelijke waarde).

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Fanta_Tech schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:47:
..het zal vooral zwart zijn. Ik lever een dienst en product, en mensen betalen contant of met een tikkie.
..
Modbreak:Misschien een beetje flauw, maar Tweakers is geen platform dat zwart werken faciliteert. Op slot dus
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.