Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi204
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-06 12:58
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe CV nodig, mijn huidige is sterk verouderd (2004) en is een soloketel gepaard met zonnecollectoren systeem (met pomp/vat) uit 1996 al weer.

Wij hebben een offerte aangevraagd met eigenlijk 3 opties, maar ik weet eigenlijk niet wat voor onze het beste is, in onze situatie.

In elke 3 opties zou de huidige zonnecollectoren installatie eruit gehaald worden en zijn Spirotap en Spirovent in elke opgenomen in de totaalprijs. Ook slimme thermostaat van ATAG

Onze gezinssituatie:
Warmwater wordt enkel gebruikt voor een normale douche, en de wasbak. In de zomer krijgen wij op de begande grond 45m2 vloerverwarming. De CV wordt voor het plaatsen van de vloerverwarming geïnstalleerd. Wij zijn met 2 personen en douchen gemiddeld 10 a 15 minuten per dag.

Optie 1:

De Atag i28CZ ketel, voor een prijs van € 3273 euro

Optie 2

De Atag i28CZ ketel, met een ATAG Energion Lydos Hybrid 100 warmtepompboiler met een totaal prijs van
€ 4663 (inbegrepen 500 euro ISDE subsidie)

Optie 3 is Atag i28ECZ met een prijs van € 3388 euro

Optioneel:

Ook is aangeboden waterzijdig de radiatoren in te regelen voor een prijs van 549 euro. We hebben 3 radiatoren in de slaapkamers en 1 op zolder, allemaal zonder radiatoorkraan/thermostaatkraan (jaren 70 :( ). En dan in de toekomst uiteraard, na CV plaatsing, de vloerverwarming.

Ervaringen en tips/feedback worden zeer waardeerd in de keuze!! 8) :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:11
Ik zal de meest voor de hand liggende vraag gelijk maar stellen: overweeg je geen warmtepomp? Zo nee, waarom niet?

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenVerweij op 27-05-2025 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordi204
@JeroenVerweij We overwegen nu nog geen warmtepomp. Hier willen wij pas vanaf 2030 mogelijk naar gaan kijken, gezien onduidelijkheid met wetgeving helaas. En het financiële plaatje qua aanschaf voor ons nu nog.

Vergeten te melden inderdaad!

Het liefst had ik gelijk al een Full electric Warmtepomp, gezien mijn 10 zonnepaneeltjes, maar de portemonee zegt nog nee.

[ Voor 20% gewijzigd door jordi204 op 27-05-2025 13:57 . Reden: Toevoegingen verklaring ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:12
Voor de optie 1 en 3:
De Atag I28CZ is een CW4 HR combiketel met een CV vermogen van 23 kW en een warmwater (60C) opbrengst van 8,0 liter per minuut.

De Atag I28ECZ is een CW4 HR combiketel gelijk aan de I28C, de ketel heeft echter een economizer, een extra warmtewisselaar in de rookgasafvoer. Deze extra rookgas warmtewisselaar benut de restwarmte in de rookgas waarmee de ketel een hogere warm water(60C) opbrengst realiseert van 8,3 liter per minuut en het hoogste rendement op warmwater.
(Bron = https://www.remar.nl/atag-cv-ketels/)
De 100 euro meerkost van optie 3 geeft dus een beter rendement op het warm water, wat wel interessant kan zijn als je beide dagelijks doucht. Of de hogere warmwater opbrengst ook een meerwaarde is hangt wat af of vrouwlief op een normale temperatuur doucht, of op bijna kokend water zoals mijn vrouwlief :+ Het verschil van 0,3 liter/minuut (op 60°C) is natuurlijk ook niet zo enorm.

[ Voor 4% gewijzigd door Malantur op 27-05-2025 14:08 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:07
jordi204 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:56:
@JeroenVerweij We overwegen nu nog geen warmtepomp. Hier willen wij pas vanaf 2030 mogelijk naar gaan kijken, gezien onduidelijkheid met wetgeving helaas. En het financiële plaatje qua aanschaf voor ons nu nog.

Vergeten te melden inderdaad!

Het liefst had ik gelijk al een Full electric Warmtepomp, gezien mijn 10 zonnepaneeltjes, maar de portemonee zegt nog nee.
Dan maar optie 4, de boel gewoon lekker nog even laten hangen als het allemaal functioneert en nog even doorsparen om het dan wel direct goed te doen. Dure grap om nu een ketel te installeren en die in 5 jaar af te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi204
@Oilman Begrijp ik, alleen verwarmt hij het huis niet meer in de winter helaas. Daar is ie te oud voor en te ineffeciënt. Afgelopen winter met 16/15 er bij gezetn met de kachel perma aan. Zou het ook graag in 1 keer willen die Full electric. Maar het wordt toch waarschijnlijk over 5 jaar min. een Hybride pomp dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Oilman schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Dan maar optie 4, de boel gewoon lekker nog even laten hangen als het allemaal functioneert en nog even doorsparen om het dan wel direct goed te doen. Dure grap om nu een ketel te installeren en die in 5 jaar af te schrijven.
Indien de ketel het nog wel gewoon doet, zou ik hier ook voor kiezen. Al vraag ik me wel af of de ketel het nog 4,5 jaar gaat volhouden gezien de leeftijd… Maar het is wel het meest economische besluit.

Heb je recent de ketel nog laten onderhouden? Misschien dat daar nog zinvolle informatie uit kan komen over de staat van de ketel en verwachtingen hoe lang die het nog trekt?

Achterhaald door post hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi204
@JeroenVerweij De onderhoudshistorie zit erbij! Helaas is enkel alleen het eerste jaar (2004/2005) onderhoud geweest. Hetzelfde geldt voor de zonnecollectoreninstallatie. Na het jaar 2000 is de onderhoud daar ook voor gestopt. De oude eigenaren hebben ook nog nooit onderhoud of controles laten uitvoeren op het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Is een gedeeltelijke lening voor full electric een optie? Kan in sommige gevallen renteloos via het Warmtefonds.

Optie 2 kost bijna 5000 euro (dat geld heb je dus neem ik aan). Stel dat je voor 10.000/11.000 (na ISDE subsidie) naar full electric kunt, is die 5000/6000 verschil lenen dan een optie voor je?

Normaal zou ik lenen niet adviseren maar dit voelt toch wel als kapitaalvernietiging anders. Zeker als je wellicht tegen 0% kunt lenen
Pagina: 1