Vraagje over adapter, esphome en beregening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09 10:17
Hallo!
Ik heb een vraagje; ik heb een irrigatiesysteem met 4, 24vac kleppen van Rainbird. Ik wil mijn irrigatie laten lopen via esphome en een relais. Alleen nu is het mij niet helemaal helder.
Ik wil een 26vac trafovan Hunter gebruiken, daar wordt dan een omvormertje op aangesloten om de wemo 5v te voeden en dan natuurlijk de kleppen. Maar ik kom er niet helemaal uit. Ik heb in de tuin 2 zones met 2 kleppen die vaak tegelijk aan staan. Maar heb ik dan voldoende aan een 26 vac trafo? Ik wil dus 2 zones tegelijk open kunnen zetten.

Thanks voor het meedenken alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De kleppen zijn 24v AC dus dien je een 24v AC trafo te gebruiken hoewel 26v waarschijnlijk ook geen probleem is.

Belangrijker is de stroom, je moet dus de stroomverbruik bij activering van de klep opzoeken, dat x2 en dan een kleine marge bovenop voor je ESP en een stukje zekerheid (nooit op de grenzen van de specs werken).

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
voor het 5v gedeelte zal je inderdaad een omvormen nodig hebben van 24vac => 5v dc(bvb: https://www.amazon.com.be...&smid=A2F7JN9V2AWTSH&th=1).

en zoals @memphis al zei: kijken naar de stroom die je kleppen vragen en je adapter daar op afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik ga van 220 naar 24v. En dan naar 5v voor de esp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpEk7Xz203PkO6Ky1YkyOh91Pj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLkRHnnNTtzIjmJOzALhMBVA.jpg?f=fotoalbum_large

In serie, dus alles gaat na elkaar open en dicht.
Instelbaar via en in HA

[ Voor 8% gewijzigd door jack zomer op 27-05-2025 15:55 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Oke, dus even voor mij..
Als ik 2x een klep van 24v wil openzetten dan moet ik dus eigenlijk een 48v +5v = 53v adapter zoeken?
Qua ESP enzo gaat het me wel lukken, maar qua input van stroom ben ik echt een leek.. haha
Thanks voor het meedenken..

@jack zomer wauw! nette setup, welke box heb jij gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
mijansen1987 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:35:

https://amzn.eu/d/eGQdPq9

Voornamelijk gekozen zodat ik bouten de box kan opbouwen en vervolgens de plaat met alles in de box schroef

[ Voor 20% gewijzigd door jack zomer op 27-05-2025 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

mijansen1987 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:35:
Oke, dus even voor mij..
Als ik 2x een klep van 24v wil openzetten dan moet ik dus eigenlijk een 48v +5v = 53v adapter zoeken?
Qua ESP enzo gaat het me wel lukken, maar qua input van stroom ben ik echt een leek.. haha
Thanks voor het meedenken..

Nogmaals nee!

Je moet een 24v AC voeding hebben. Alleen de stromen (mA) van de verbruikers moet je optellen, dus 2x een klep en daar bovenop wat marge voor je ESP (dat zal minimaal zijn en wat extra marge om de voeding bij volle belasting niet op zijn grens te laten werken.

Voorbeeld. Van wat ik zag van een 24VAC klep zou die 300mA trekken. 2 tegelijk zal 600mA zijn. Of als je alle 4 tegelijk schakelt kom je op 1200mA uit Dan heb je waarschijnlijk iets van 10 tot 30mA van je ESP en en mogelijk nog iets van 100~400mA van de relais die de kleppen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJzThz6K3i_CeeeoCvkKaLCLIjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bKHMdZupWeDVDzGHQi9QDwL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal vrijdag eens kijken hoeveel kleppen er gelijktijdig open kunnen met mijn travo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Thanks allemaal voor het meedenken!
Ik heb het nu allemaal in een test opstelling liggen en eigenlijk werkt het prima..
Alleen de klep wordt nu erg heet, dat lijkt mij niet goed.
Vermoedelijk heb ik een verkeerde trafo?
Iemand die nog met me mee wil denken? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrIOD80EcJ-LUvqWmZwso6Ot1Wk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/pQi70U7sGfL4vk3kDYvOpIT1.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m5wnSUCARzqpyFnHULqbAQNt-o=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/HesFN1vTTIIwLpsFHLWvzI9p.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:15
Je hebt een DC trafo in plaats van een A-C trafo. Dus gelijkstroom in plaatst van wisselstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Ah helder!
Misschien een domme vraag, maar ik krijg geen 24v ac trafo gevonden hehe.. iemand advies?
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
Misschien kun je het met deze zoekterm vinden ?

220vac to 24vac transformer

Ik kom wel wat tegen dan maar mijn locatie staat verkeerd geloof ik, ik zie enkel buitenlandse webwinkels op de eerste pagina, ook als ik transformator invul.

[ Voor 6% gewijzigd door kitao op 29-05-2025 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:06
mijansen1987 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:51:
Ah helder!
Misschien een domme vraag, maar ik krijg geen 24v ac trafo gevonden hehe.. iemand advies?
Thanks!
Ik heb deze adapter voor mijn Rainbird kleppen besteld, zijn er idd weinig te vinden:
https://www.onlinecameras...ac-ac-zonder-dc-plug.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Met 24v AC kom je automatisch uit bij een ouderwetse transformator. Maar je wilde toch een Hunter, die heeft voor deze kleppen 24v AC transformatoren.

Bij iedere elektronicawinkel kan je dit wel vinden,
bv: https://www.conrad.nl/nl/...0A~~~2.08%20A~~~1.041%20A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Thanks allemaal voor het meedenken!
Had de Hunter trafo nu aangesloten, dat werkte goed, alleen kon ik daar geen 5v voor de esp uit trekken. Dus heb nu een losse adapter voor de esp en de hunter doet dus direct de kleppen..
Het werkt perfect nu! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0sMS0pYaoBOE_zjQqb7mNOkCuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdN9xLV9GVRJK5PeRrd0zeO8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ik heb even getest. Bij 5 kleppen gaat mijn systeem in de fout.
Ik gebruik mijn travo met 10 kleppen. Maar heb er nooit meer dan 1 aan.

[ Voor 36% gewijzigd door jack zomer op 30-05-2025 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Thanks voor de info @jack zomer , heb jij er geen last van dat de kleppen dan erg heet worden? In mijn testopstelling kwam ik er achter dat het niet gebruiken van VAC niet goed was voor de kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
ze worden warm. maar dat heeft de hier geen tot weinig effect op de klep.
heb in 3 jaar tijd 1 defecte klep gehad.

zal vanavond eens voelen hoe heet ik ze krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Haha ben wel benieuwd, ik heb ze nu gevoed met een VAC adapter van Hunter en ze blijven gewoon normaal qua temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

mijansen1987 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:03:
Thanks voor de info @jack zomer , heb jij er geen last van dat de kleppen dan erg heet worden? In mijn testopstelling kwam ik er achter dat het niet gebruiken van VAC niet goed was voor de kleppen.
Deze kleppen (zag ik) komen in zowel AC als DC, hij zal dan wel de DC uitvoering hebben....

Maar als je een beetje thuis bent in elektronica weet je dat de inductie (wisselstroomweerstand) van een spoel hoger is dan de gelijkstroomweerstand, de inductie is frequentieafhankelijk.

Dus ja, als je een AC spoel hebt is deze dan ook berekend om een bepaalde inductie te hebben maar zal op DC een lagere weerstand en dus een hogere stroom trekken.

Pagina: 1