Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:45
Ik heb in mijn huurappartement een Orcon MVS 15 hangen met CO2 sensoren en een ingebouwde luchtvochtigheids sensor.

Deze sensor werkt goed in de zin van dat als ik de douche aanzet, de ventilatiebox snel harder gaat draaien. Hij is echter erg gevoelig. Ook als ik niet gedoucht of gekookt heb gaat regelmatig de ventilatiebox harder draaien. Aan het lampje kan ik zien dat dit vanwege de vochtigheids sensor is. Dit gebeurd zelfs snachts, wat niet zo fijn is omdat ik erg licht slaap.

De handleiding zit erbij, maar aan de vochtigheidssensor is niks in te stellen. Ik heb nog niet met de verhuurder hierover gepraat, maar ik verwacht dat die een installateur langs sturen en dat die dan zegt: sensor werkt, niet zeuren.

Heeft iemand anders dit zelfde probleem gehad en dit op kunnen lossen? Ik zou de box het liefst op automatisch laten staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:28

HUW

Dit lijkt mij gewoon een correcte werking van de mv-box en sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 09:59
Ik had een gelijksoortig probleem.
Bij mij was een vochtigheidssensor ingebouwd in de pijp naar de afzuiging.
Hoge vochtigheid -> automatisch afzuiging in de hoge stand... totdat de door de raamventilatie aangezogen lucht zo vochtig was dat hij niet meer uit ging.

Ik heb nu een warmtesensor ingebouwd in de PVC pijp van de douchewaterafvoer.
Warm = hoge stand + 5 minuten uitloop.

Waarschijnlijk niet geschikt voor je probleem met je Orcon, maar wellicht is het een tip voor andere lezers van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Schnarfle schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:13:

Hij is echter erg gevoelig. Ook als ik niet gedoucht of gekookt heb gaat regelmatig de ventilatiebox harder draaien. Aan het lampje kan ik zien dat dit vanwege de vochtigheids sensor is. Dit gebeurd zelfs snachts, wat niet zo fijn is omdat ik erg licht slaap.
Heb je de luchtvochtigheid zelf ook gemeten? Dat jij niet gedoucht of gekookt hebt betekent niet automatisch dat het niet vochtig in huis kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:24
Heb hier ook de MVS15RHB, maar die sensor slaat echt alleen aan bij douchen. Luchtvochtigheid op de slaapkamers 60-65% op dit moment.
Box gaat op stand 2 bij vochtdetectie, als je daar wakker van wordt vraag ik me af hoe, want ik hoor de box pas duidelijk op stand 3.

Hoeveel ventielen zuig je mee af overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:45
Ik heb 3 ventielen: WC (stand 2 van 6), badkamer (4 van 6) en keuken (5 van 6).

Mijn appartement is klein. De ventilatiebox zit in de wasmachinekast die grenst aan mijn slaapkamer. Dus ik hoor hem in bed als ie op stand 2 draait. Het is niet veel geluid, maar het is snachts ook best wel stil, dus het valt wel op. Volgens mij zit er ook geen demper in de kanalen, maar dat maakt in de slaapkamer niks uit.

Ik heb vochtmeters geplaatst in de keuken en badkamer. Badkamer is redelijk vochtig (70%) keuken valt mee. Ook zit er een verbruiksmeter op de ventilatiebox dus ik kan zien wanneer hij hoger gaat. Voorlopig nog geen duidelijk patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:24
70% is aan de hoge kant, dan kan je box trigger happy worden, zeker bij gebrek aan dempers.
Ik heb hier 3 kanalen: badkamer en 2 slaapkamers, alle 3 voorzien van een flexibele demper van een meter. Box hoor ik niet, de luchtstroom door de ventielen wel.

Wat je nog kunt proberen is de ventilatiestand voor stand 1 iets verhogen, kan je met dipswitches instellen.

Edit: raam in de badkamer wel dicht en voldoende toevoer door/onder de deur? Badkamer die toevoer van buiten krijgt koelt te snel af waardoor je vocht condenseert ipv wordt afgevoerd.

[ Voor 20% gewijzigd door _JGC_ op 28-05-2025 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 21:53
@Schnarfle Misschien een beetje laat, maar er is een verborgen menu op het apparaat beschikbaar waarmee je de minimale verandering in vochtpercentage kunt aanpassen:
https://downloads.orcon-v...0handleiding_MVS-15RH.pdf
Pagina: 1