Nieuwe game pc, max 2000 euro.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escalate1
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-07 15:07
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben hier 12 jaar geleden heel fijn geholpen met het samenstellen van een PC, alleen geen toegang meer tot het emailadres van dat account dus maar ff een nieuwe gemaakt. Heb dat systeem hier jarenlang gebruikt voor gaming, alleen de laatste paar jaar wat minder/geen tijd voor gehad. Nu wil ik het gamen weer wat meer gaan oppakken maar merk ik dat deze computer het niet meer aan kan allemaal. Daarnaast ondersteunt deze computer geen Windows 11 en krijg ik waarschuwingen in beeld dat Windows 10 binnenkort niet meer veilig gebruikt kan worden..

Wil er voornamelijk op gaan gamen, plus wat internet en YouTube etc. Maar dat laatste kan overal wel mee volgens mij. Ik wil voornamelijk RPG/Action-Adventure/Simulatie achtige spellen erop doen zoals:
- Witcher 3
- Cyberpunk 2077
- Hogwarts Legacy
- Cities Skylines (2)
- Civilization 6/7
- Indiana Jones
- Balders gate 3

Ik speel dus geen competitieve spellen als Call of Duty, CS, Fornite of Overwatch enzo.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€2000 incl. assemblage, een Windows 11 licentie en mogelijk een nieuwe monitor.
Een PC zelf bouwen lukt mij prima, maar kies vanwege de garantie liever voor assemblage door een webwinkel. Heb in tegenstelling tot vroeger niet de tijd of zin om bij problemen zelf alle componenten apart te moeten testen enzo. Eventueel de videokaart bij een andere winkel bestellen en zelf toevoegen kan wel als dat veel geld uitspaart.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nu nog steeds dezelfde PC als met jullie hulp samengesteld toen, alleen een keer de videokaart geüpgraded, het werkgeheugen van een upgrade voorzien en een extra SSD geplaatst.

Desktop
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4770K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte G1.Sniper Z87€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASUS ROG Strix GTX1070 8G Gaming€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 3TB€ 99,-€ 99,-
1BehuizingenCorsair Carbide 300R Windowed€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 412S€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX318C10FBK2/16€ 48,-€ 48,-
1Optische drivesSamsung SH-224BB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master V550 Semi-Modular€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 860 QVO 1TB€ 152,95€ 152,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,95

Monitor
1MonitorsIiyama E2473HDS-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gezien de leeftijd van de huidige PC denk ik alles nieuw? Of zijn er nog dingen bruikbaar?

1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 208,-€ 208,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 509,-€ 509,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 84,31€ 84,31
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 129,90€ 129,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, Retail)€ 132,95€ 132,95
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black (2023)€ 26,85€ 26,85
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 151,30€ 151,30
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 72,10€ 72,10
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 119,90€ 119,90
1AssemblageAzerty + 2 jaar garantie op geheel€ 159,00€ 159,00
Totaal€ 1.782,31

Monitor
1MonitorsCooler Master GA2711 Zwart€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 129,-

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb in het verleden altijd Intel processoren en Nvidia kaarten gehad, maar als ik hier een beetje rondkijk lijkt AMD nu voor allebei de beste keuze te zijn?

Ik koop verder liever niks van MSI wegens een niet zon fijn ervaring+service in het verleden met een laptop van dit merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alleen dat ik de kast liever niet vervang door iets anders, vindt deze uit mijn lijstje simpelweg mooi :D

Ga je overklokken?
Nee. Wil gewoon lekker erop kunnen gamen zonder de hele tijd dingen aan te passen tegenwoordig.

Wat verwacht je van ons?[i]
Net als destijds even meedenken over mijn keuzes en het helpen kiezen van de meest optimale keuzes binnen mijn budget. Is alles compatibel, is de koeling goed genoeg, heb ik nergens een onlogisch keuze gemaakt waardoor iets anders niet tot zijn recht komt, kan ik ergers beter iets anders kiezen? Heb er alvast een eigen opzet in gezet, feedback/suggestie zijn zeer welkom!

Ook zoek ik wat advies specifiek over of ik het beste een nieuwe monitor kan nemen:
Het lijkt mij een zinvolle toevoeging er een nieuwe 1440P monitor bij te kopen, maar zat ook te denken aan 4K. Is het met dit budget mogelijk om de komende jaren op 4K te kunnen gamen of kan ik beter voor 1440P gaan omdat dit minder belasting is voor de PC?

Daarnaast vraag ik me ik af of het zin heeft iets te nemen met een hogere refreshrate dan 60-100 met de spellen welke ik speel, heb in ieder geval nooit het idee dat ik nu echt iets mis ofzo.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:48
allereerst, windows key kan je voor veeel minder krijgen, zoek maar even op internet (denk aan max 10 euro). dat scheelt weer een hoop centen. daarnaast, waarvoor heb je een 4tb harde schijf toegevoegd? heb je zoveel opslag nodig? als 4tb ansich genoeg is, kan je altijd deze kopen ipv de wd 770 en hdd: uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB stel je hebt later meer nodig, dan kan je nog een nieuwe bijplaatsen.

daarnaast is een hyper 212 evo tegenwoordig echt niks meer. ik zou een peerless assassin halen of iets: uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE

met het geld dat je op windows bespaart kan je de videokaart upgraden naar bijvoorbeeld een rx 9070: uitvoering: Gigabyte Radeon RX 9070 Gaming OC 16G scheelt 24% performance.

als monitor zou ik een 1440p 144hz+ monitor aanraden. 4k is gewoon erg zwaar. zoiets als: uitvoering: MSI G272QPF E2 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:50
Hou er rekening mee dat 550W krap is in combinatie met een RX 7800 XT, ik zou toch liever voor 650W gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escalate1
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:07:
allereerst, windows key kan je voor veeel minder krijgen, zoek maar even op internet (denk aan max 10 euro). dat scheelt weer een hoop centen.
Zijn dat keys in jou/jullie ervaring ook gewoon betrouwbaar? Lees er toch wat mixed ervaringen over zo, zou een mooie besparing zijn maar wil ook geen risico lopen dat de licentie in een keer ongeldig zou worden op een later moment ofzo.
waarvoor heb je een 4tb harde schijf toegevoegd? heb je zoveel opslag nodig? als 4tb ansich genoeg is, kan je altijd deze kopen ipv de wd 770 en hdd: uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB stel je hebt later meer nodig, dan kan je nog een nieuwe bijplaatsen.
Deels omdat ik het prettig vindt mijn data als documenten enzo op een fysiek ander station te hebben staan dan het OS.
Maar ook omdat ik spellen welke ik tijdelijk niet speel meestal even verplaats naar een HDD om ze niet opnieuw te hoeven downloaden. Kan op mijn adres niet zo heel snel internet krijgen buiten een 4/5G oplossing namelijk. Een HDD leek me daarvoor nog steeds snel genoeg is en onder de streep goedkoper dan bijvoorbeeld 2x2TB aan SSD ruimte, laat staan 2+4TB.

Ik zou ook de 3TB HDD schijf van de oude PC mee kunnen nemen om wat te besparen. Vraag me alleen of dat na 12 jaar nog verstandig is?
met het geld dat je op windows bespaart kan je de videokaart upgraden naar bijvoorbeeld een rx 9070: uitvoering: Gigabyte Radeon RX 9070 Gaming OC 16G scheelt 24% performance.
Ooh, 24% klinkt wel als de moeite waard dan als we die binnen het budget kunnen krijgen in plaats van die 7800XT.
als monitor zou ik een 1440p 144hz+ monitor aanraden. 4k is gewoon erg zwaar. zoiets als: uitvoering: MSI G272QPF E2 Zwart
Dat valt qua meerprijs inderdaad wel te overzien t.o.v. dat scherm wat ik zelf gepost had met 100Hz.
Alleen het merk MSI zit mij niet zo lekker, heb daar een laptop van bijna 2K van gehad waar het merk echt vreselijk moeilijk deed over garantie enzo..

Dan ga ik denk ik liever voor deze
uitvoering: Gigabyte GS27QA Zwart
daarnaast is een hyper 212 evo tegenwoordig echt niks meer. ik zou een peerless assassin halen of iets: uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Ik zit qua keuze hier iets beperkter omdat ik bij Azerty wil laten assembleren en die koeler hebben ze daar zo te zien niet. Wat zou een beter alternatief zijn wat bij die winkel te krijgen is? Zijn deze bijv. wel goed genoeg?
uitvoering: Arctic Freezer 36 (Black)
uitvoering: Scythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition
uitvoering: Scythe Fuma 3
LievenD schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:18:
Hou er rekening mee dat 550W krap is in combinatie met een RX 7800 XT, ik zou toch liever voor 650W gaan.
Ik kan me van mijn vorige build destijds nog vaak herinneren dan 550W toen genoeg is voor elke videokaart daarom had ik deze gekozen. Maar als dat te krap is dan pak ik de 650W variant van deze voor 15 euro meer inderdaad.

Thx voor het meedenken beide, zal de lijst straks ook even bekijken naar zelf nog wat te puzzelen..

[ Voor 3% gewijzigd door Escalate1 op 27-05-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:48
Escalate1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:47:
[...]

Zijn dat keys in jou/jullie ervaring ook gewoon betrouwbaar? Lees er toch wat mixed ervaringen over zo, zou een mooie besparing zijn maar wil ook geen risico lopen dat de licentie in een keer ongeldig zou worden op een later moment ofzo.

[...]

Deels omdat ik het prettig vindt mijn data als documenten enzo op een fysiek ander station te hebben staan dan het OS.
Maar ook omdat ik spellen welke ik tijdelijk niet speel meestal even verplaats naar een HDD om ze niet opnieuw te hoeven downloaden. Kan op mijn adres niet zo heel snel internet krijgen buiten een 4/5G oplossing namelijk. Een HDD leek me daarvoor nog steeds snel genoeg is en onder de streep goedkoper dan bijvoorbeeld 2x2TB aan SSD ruimte, laat staan 2+4TB.

Ik zou ook de 3TB HDD schijf van de oude PC mee kunnen nemen om wat te besparen. Vraag me alleen of dat na 12 jaar nog verstandig is?

[...]

Ooh, 24% klinkt wel als de moeite waard dan als we die binnen het budget kunnen krijgen in plaats van die 7800XT.

[...]

Dat valt qua meerprijs inderdaad wel te overzien t.o.v. dat scherm wat ik zelf gepost had met 100Hz.
Alleen het merk MSI zit mij niet zo lekker, heb daar een laptop van bijna 2K van gehad waar het merk echt vreselijk moeilijk deed over garantie enzo..

Dan ga ik denk ik liever voor deze
uitvoering: Gigabyte GS27QA Zwart

[...]

Ik zit qua keuze hier iets beperkter omdat ik bij Azerty wil laten assembleren en die koeler hebben ze daar zo te zien niet. Wat zou een beter alternatief zijn wat bij die winkel te krijgen is? Zijn deze bijv. wel goed genoeg?
uitvoering: Arctic Freezer 36 (Black)
uitvoering: Scythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition
uitvoering: Scythe Fuma 3

[...]

Ik kan me van mijn vorige build destijds nog vaak herinneren dan 550W toen genoeg is voor elke videokaart daarom had ik deze gekozen. Maar als dat te krap is dan pak ik de 650W variant van deze voor 15 euro meer inderdaad.

Thx voor het meedenken beide, zal de lijst straks ook even bekijken naar zelf nog wat te puzzelen..
dan zou ik de arctic freezer 36 doen.

wat betreft de ssd, bedoelde ik voornamelijk dat je enkel een 4tb ssd kan plaatsen, dat is ongeveer even duur als 4tb hdd en 2tb ssd die je nu hebt, dan kan je later als je die capaciteit hebt gebruikt nog een nieuwe ssd halen mocht dit nodig zijn. Opzich is een hdd ook prima hoor, ik persoonlijk zou echter wel proberen zoveel mogelijk ssd te pakken.

de keys gebruik ik al sinds 2012 en ik heb nog nooit een key gehad die ongeldig werd. enkel als ik hardware verving (denk aan iets groots als een moederbord), maarja, dan was je voor een tientje weer klaar, alsnog 120 euro goedkoper dan de volledige :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escalate1
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 OC Edition 16GB GDDR6€ 679,-€ 679,-
1MonitorsGigabyte GS27QA Zwart€ 159,-€ 159,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 32,59€ 32,59
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 159,90€ 159,90
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 650 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 81,57€ 81,57
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 119,90€ 119,90
1Windows 11Key elders kopen€ 10-20€ 10-20
1SSD'sAssemblage Azerty€ 99,00€ 99,00
1HDDOude 3TB HDD zelf overzetten€ 0,00€ 0,00
Totaal€ 1.873,86

Nieuwe lijst met wat aanpassingen dankzij jullie adviezen:
- Videokaart opgehoogd naar een RX9070
- Voeding naar 650W
- Andere CPU koeler op advies
- Windows koop ik elders bij voor een stuk minder
- Monitor staat nu in de lijst erbij
- HDD neem ik voor nu even de oude mee zolang die goed is, eventueel koop ik met de tijd wel een keer een SSD bij dan..
- Garantie op Assemblage in zijn geheel ingekort naar 1 jaar, lijkt me genoeg gezien de meeste problemen zich meestal of in het eerste jaar of pas na 5+ jaar voordoen volgens mij...

Lijst is nu ~1900 euro als ik alles bij Azerty haal en laat assembleren en dus ruim binnen budget zo.
Gekke vraag misschien maar stel dat ik het hele budget op wil maken, en dus nog ~100 euro over heb:
Kan ik dan beter de videokaart nog een stapje ophogen naar een 9070XT, of beter een wat duurdere CPU nemen zoals een Ryzen 7 9700X? Of iets heel anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-09 12:49
Je kan makkelijk een betere videokaart erbij doen.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 194,11€ 194,11
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 9070 XT Steel Legend€ 729,-€ 729,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 CO€ 31,06€ 31,06
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 102,90€ 102,90
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 II€ 93,64€ 93,64
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 1.718,51

Dit lijstje zit tegen de 1800€ (1786,86) aan, dus eventueel heb je nog de ruimte om uit te breiden naar 64GB 6000MT/s CL30 of naar 4TB opslag.

Geheugen dat je hebt toegevoegd is 5600MT/s CL36 en dus een stuk trager.
De 7700 Tray heeft 2 meer Cores en zal waarschijnlijk iets langer meegaan dan de 9600X, naarmate games om meer Cores vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escalate1
Apart schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:35:
Je kan makkelijk een betere videokaart erbij doen.
Dit lijstje zit tegen de 1800€ (1786,86) aan,
Thx! Moederbord kan ik wel wat besparen dan zo te zien, al die extra USB poorten enzo van het bord uit mijn lijstje ga ik toch niet gebruiken. Prijsverschil voor een XT videokaart lijkt me ook wel nog de moeite waard, pak dan wel even een ASUS Prime kaart ofzo denk ik; looks aan de binnenkant zijn niet super belangrijk maar om nu een witte videokaart in een verder zwarte kast te stoppen gaat me wel wat ver xD

Toch even wat vragen:
- Is die Lexar SSD beter dan de WD uit mijn lijstje, prijs is gelijk en Lexar zegt mij qua merk helemaal niks in tegenstelling tot WD..
- Heb je een alternatieve suggestie qua voeding gezien ik MSI niet zo'n goede ervaringen mee heb?
dus eventueel heb je nog de ruimte om uit te breiden naar 64GB 6000MT/s CL30 of naar 4TB opslag.
Ja ik wil als het kan voor 64GB gaan, ondanks dat iedereen voor gaming hier en ook op Youtube en zo 32 adviseert. Bij mijn vorige PC was de enige 'misser' eigenlijk dat er 8GB in zat wat toen het algemeen advies was en heb vrij snel moeten upgraden naar 16 toen. Wil bovendien ook met meer mods aan de gang voor Cities Skylines wat iets meer geheugen vraagt dan de meeste games.
De 7700 Tray heeft 2 meer Cores en zal waarschijnlijk iets langer meegaan dan de 9600X, naarmate games om meer Cores vragen.
Maar dat is wel een oudere generatie en dus trager per core toch? Kan ik dat niet beter voor een 9700X gaan? Prijsverschil is maar 60 euro, de 7700 Tray is relatief duur bij Azerty namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-09 12:49
Escalate1 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:35:
[...]

Thx! Moederbord kan ik wel wat besparen dan zo te zien, al die extra USB poorten enzo van het bord uit mijn lijstje ga ik toch niet gebruiken. Prijsverschil voor een XT videokaart lijkt me ook wel nog de moeite waard, pak dan wel even een ASUS Prime kaart ofzo denk ik; looks aan de binnenkant zijn niet super belangrijk maar om nu een witte videokaart in een verder zwarte kast te stoppen gaat me wel wat ver xD

Toch even wat vragen:
- Is die Lexar SSD beter dan de WD uit mijn lijstje, prijs is gelijk en Lexar zegt mij qua merk helemaal niks in tegenstelling tot WD..
- Heb je een alternatieve suggestie qua voeding gezien ik MSI niet zo'n goede ervaringen mee heb?

[...]

Ja ik wil als het kan voor 64GB gaan, ondanks dat iedereen voor gaming hier en ook op Youtube en zo 32 adviseert. Bij mijn vorige PC was de enige 'misser' eigenlijk dat er 8GB in zat wat toen het algemeen advies was en heb vrij snel moeten upgraden naar 16 toen. Wil bovendien ook met meer mods aan de gang voor Cities Skylines wat iets meer geheugen vraagt dan de meeste games.

[...]

Maar dat is wel een oudere generatie en dus trager per core toch? Kan ik dat niet beter voor een 9700X gaan? Prijsverschil is maar 60 euro, de 7700 Tray is relatief duur bij Azerty namelijk.
Prijstechnisch is de uitvoering: Lian Li Edge Gold 750W Zwart, geen USB-hub de beste koop. Staat in de Tier A van de nieuwe PSU Tier lijst. Enige mindere eraan is dat een rare hoek van aansluitingen heeft, en ik kan zo 1 2 3 geen lijst vinden met kasten waar hij in past. De uitvoering: ASUS Prime 750W Gold, bulk is een goed alternatief in Tier B+.

Lexar bestaat al jaren, maar is de laatste paar jaren pas populair in Europa geworden door goede producten (voornamelijk SSDs en Geheugen) en goede prijzen.

De 9700X Tray had ik niet eens gezien of naar gekeken, maar in principe kan dat ook in je budget.

64GB geheugen is bij Azerty, op 6000MT/s CL30 al vrij snel veel duurder dan bij andere aanbieders. Op AM5 wil je het liefst een setje van 2 sticks, en niet 2 x 2 sticks, omdat de CPU dan onstabiel wordt. 32GB moet in principe genoeg zijn, en kan je meerdere games open hebben en veel browser tabs.

Je zou iets langzamer geheugen kunnen kiezen, maar maximaal CL32. Als je hoger gaat lever je al snel meer performance in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escalate1
Ben ik weer, wegens wat financiële tegenvallers zoals autoproblemen en een kapot fornuis besloten de koop even een maandje vooruit te schuiven.

Op basis van de laatste adviezen zit ik nu op het volgende, toch maar een 9070XT gekozen want de prijzen daarvan zijn een stuk lager geworden de laatste tijd blijkbaar.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 294,99€ 294,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenXFX Swift AMD Radeon RX 9070 XT Triple fan Gaming Edition€ 677,99€ 677,99
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 133,99€ 133,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK48GX5M2B6000Z30€ 166,15€ 166,15
1VoedingenASUS Prime 750W Gold, bulk€ 98,78€ 98,78
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 118,99€ 118,99
Totaal€ 1.849,56

Totaal kost me dit excl. assemblage ~1900 euro als ik nu bestel, incl. dus precies op het budget van 2000 wat ik wil uitgeven eraan. Zijn er nog dingen welke jullie hieraan zouden veranderen of zijn er ontwikkelingen geweest afgelopen maand die ik gemist heb?

De videokaart bestel ik in deze opzet bij een andere winkel, die achteraf zelf even erin plaatsen scheelt me zo veel geld dat ik dat nog wel wil doen :P
Apart schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:30:
64GB geheugen is bij Azerty, op 6000MT/s CL30 al vrij snel veel duurder dan bij andere aanbieders. Op AM5 wil je het liefst een setje van 2 sticks, en niet 2 x 2 sticks, omdat de CPU dan onstabiel wordt. 32GB moet in principe genoeg zijn, en kan je meerdere games open hebben en veel browser tabs.
Ik ga voor nu dan denk ik voor 2x24, vindt ik qua meerprijs acceptabel en heb ik een wat beter gevoel bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Als je de videokaart en Windows zelf installeert neem dan een combokit en assembleer zelf.
https://azerty.nl/product...us-9700x-combokit/8094361
Je bespaart € 30,- + assemblagekosten en cpu is reeds geïnstalleerd, incl. bios update.

Met iets lossere timings heb je 64Gb voor aanzienlijk minder geld, ook met AMD Expo en sneller leverbaar: https://tweakers.net/pric...-5600j3636d32gx2-fx5.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escalate1
Woezik schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:35:
Als je de videokaart en Windows zelf installeert neem dan een combokit en assembleer zelf.
https://azerty.nl/product...us-9700x-combokit/8094361
Je bespaart € 30,- + assemblagekosten en cpu is reeds geïnstalleerd, incl. bios update.
Ik kan prima een PC in elkaar sleutelen, daar niet van. Maar heb het liefste gewoon garantie op het systeem als geheel zodat ik bij problemen niet zelf hoef onderdelen hoef te wisselen (welke ik niet reserve heb in tegenstelling tot jullie denk ik :+ ). Dat is mij die 70 euro extra wel waard.

Een videokaart zelf plaatsen vindt ik nog wel prima, want het systeem is óók zonder videokaart een werkend en functioneel geheel.
Met iets lossere timings heb je 64Gb voor aanzienlijk minder geld, ook met AMD Expo en sneller leverbaar: https://tweakers.net/pric...-5600j3636d32gx2-fx5.html
In het vorige bericht van @Apart kreeg ik juist het advies om liever sneller 32GB geheugen (6000MHz met timings 30) te nemen dan een langzamer 64GB setje. 48GB maar dan wel snel lijkt mij zo een prima compromis tussen snelheid en hoeveelheid toch :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Omdat maar heel weinig games meer dan 32Gb geheugen gebruiken heb je meer baat bij snel geheugen, dan meer geheugen. Zodra games of andere applicaties wel meer dan 32Gb geheugen gebruiken, dan heb je wel veel baat van het extra geheugen en is het geringe true latency verschil niet meer van belang.
48Gb 6000CL30 is prima, maar relatief duur.
Pagina: 1