Scheur in muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray97
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-06 14:33
Beste,

Ik heb thuis een scheur in de muur. Ik heb die eerlijk gezget eerder genegeerd. Hij wordt opzich ook niet groter.

Echter is die schuer aan beide kanten te zien.

Nu wil ik graag een nieuwe tv muebel plaatsen. Maar twee van de onderdelen moeten aan de muur bevestigd worden.

Het is een ikea beste kast. Zie afbeelding.
Is dit iets dat gewoon opgehangen kan worden? Of moet ik eerst iets aan die muur doen? Het muur is een cellenbeton muur.

Alvast bedankt

Afbeelding 1, foto van de kast die ik wil plaatsen en waar ongeveer die scheur loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQpCNOUN-JrCvay71O3RZ-YOgkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPn8WoSEKCiyve1gFGtRat5W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeling 2 en 3. Foto's van de scheur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esNctp-tK4avob8eAzNKvCQBWWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nV0sVAsZsAmBqzzOFs8U5fD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0W1sxUy_bOuR4mxvrAQVKDv7tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcfPHGnYuobMzCBvMlE508Pa.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco2020
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-08 19:49
Tja, ook zoiets aan de hand gehad. Er bewust niets aan gedaan, maar wel steeds gekeken of het breder werd. Dat bleek in de loop van jaren niet het geval, dus ben er maar vanuit gegaan dat het niet de constructie betrof. Daar was de technische helpdesk van Vereniging Eigen Huis het wel mee eens. Het betreft een woning uit 1982, waarom na al die tijd het opeens is ontstaan blijft de vraag. Hoe het onder belasting zich gaat gedragen is uiteraard niet te voorspellen. In mijn geval zijn aan de andere kant van die wand overigens keukenkastjes gehangen. Voor je gemoedsrust kan je t (laten) herstellen eerst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nzn8ydLy-n1C_f0mTQChZGdEEmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/511tbWFZ95Cgu2cfhVLPZILp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Jacco2020 op 02-06-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Het lijkt allemaal niet zo heel spannend. Al helemaal niet zó spannend dat je geen dingen meer aan die muur kunt hangen.

Zou je nog iets meer kunnen vertellen over de situatie? Uit welk jaar is de woning? Waarvan zijn de vloeren gemaakt? Is er iets verbouwd/uitgebouwd? Waar bevindt de wand zich in de woning? (Uit het feit dat je de scheur aan 2 kanten kunt zien, maak ik op dat het een binnen-/tussenmuur is, maar is dit op de beganegrond of verdieping, in het midden van de woning of vrijwel vooraan/achteraan etc?).

Mogelijk is er dan net wat meer te zeggen over een potentiële oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray97
Antwoord op BBBrt
Het huis is van het jaar 2000.
Het gaat om een binnenmuur. Het muur verdeeld het woonkamer van de slaapkamer.
Vloer en plafond zijn beide van beton.
Ik woon in een apartment, en ik woon op de bovenste verdieping.
Buren beneden hebben deze muur verwijderd omdat ze een andere indeling wouden.

Het muur zit wel haaks op de buiten muur. Het muur zelf is geen dragende muur. Alleen wil ik de kasten ophangen zonder dat die muur eruit valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray97
Jacob,

Zie jij aan de andere kant ook die scheur?

Ja als die keukenkast nog steeds eraan vast zit. Dan denk ik niet dat iets gouw zal gebeuren.

Maar ik mij geval wil ik iets toevoegen die er nu niet al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 21:23
ray97 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:10:
Is die scheur ontstaan nadat die muur van de onderburen verwijderd is? Het kan hee lgoed zijn dat de constructie zich opnieuw is gaan zetten toen die muur eronder verwijderd werd.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
ray97 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:10:
Antwoord op BBBrt
Het huis is van het jaar 2000.
Het gaat om een binnenmuur. Het muur verdeeld het woonkamer van de slaapkamer.
Vloer en plafond zijn beide van beton.
Ik woon in een apartment, en ik woon op de bovenste verdieping.

Het muur zit wel haaks op de buiten muur. Het muur zelf is geen dragende muur. Alleen wil ik de kasten ophangen zonder dat die muur eruit valt.
Ja dan valt er wel iets op zijn plek als de onderburen precies die muur hebben verwijderd. Ook als het geen dragende muur was, dan is de kans groot dat jouw vloer er strak op gelegd is. Als die muur dan wordt weggehaald, zakt jouw vloer wat door en dan krijg je precies een scheur zoals jij nu in je muur hebt (aan de onderkant). In principe geen probleem en daar kun je rustig een TV + meubel aan hangen.

Ik zou als ik jou was alleen toch heel even het zekere voor het onzekere nemen en proberen te achterhalen of het stiekem toch niet een dragende muur was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:38
Heb je een vve? Ik zou bij de gemeente, die hebben een loket, de bouwtekening opvragen.
Normaliter zou een barat niet erg zijn. Maar eentje van boven naar beneden, over de gehele muur, zou mij ook wat zenuwachtig maken.
Pagina: 1