Vaatwasser zoutreservoir vies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismii
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-09 20:01
Hoi tweakers, we hebben een miele vaatwasser die we ongeveer voor twee jaar niet hebben gebruikt. Toen ik de vaatwasser was aan het poetsen, had ik de dop van het zoutreservoir geopend en het water stinkte daarin naar riool water en de dop had donkergroene aanslag.

Het was volgens mij schimmel of alg dus heb ik het vieze water bijna helemaal eruit gehaald en de dop schoon gemaakt met een azijn en water oplossing. Maar nu zit er groenegele verkleuring op de dop en het plastic om het reservoir heeft nu ook een groene verkleuring.

Is de de kleine verkleuring om de dop normaal, heb geprobeerd om hard te schrobben en hoe kan ik het beste het reservoir reinigen?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Je poetst je vaatwasser?
Waarom laat je dat ding niet een heet programma draaien mét een vaatwasreiniger-emulsie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismii
Wootism schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:01:
Je poetst je vaatwasser?
Waarom laat je dat ding niet een heet programma draaien mét een vaatwasreiniger-emulsie?
Ik heb in principe alleen de filter en beetje aan de buitenkant schoongemaakt zodat ik kon testen of hij het nog deed en geen overbodige producten moest kopen als hij het niet deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:14
De grote vraag natuurlijk is of de vaatwasser nog eens een regeneratie heeft uitgevoerd met deze smurrie. Er is wel spul op de markt voor het reinigen van waterontharders, misschien een idee omdat hier ook voor te gebruiken. https://www.bol.com/nl/nl...0aAo0bEALw_wcB#modal_open

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismii
Tupolev schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:17:
De grote vraag natuurlijk is of de vaatwasser nog eens een regeneratie heeft uitgevoerd met deze smurrie. Er is wel spul op de markt voor het reinigen van waterontharders, misschien een idee omdat hier ook voor te gebruiken. https://www.bol.com/nl/nl...0aAo0bEALw_wcB#modal_open
Denk het in principe niet, want hij bleef iets ongeveer rond 2 jaar stilstaan en ik zal naar een harsreiniger kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismii
Sorry voor de late update maar ik heb gekeken en ik weet niet precies of ik dit spul precies in de zoutreservoir kan gaan stoppen, omdat het waarschijnlijk het kan beschadigen en liever geen risico wil nemen erop omdat er geen reinigingsmiddel in het reservoir kan gaan stoppen.
En ik weet niet hoe je een regeneratie erop moet uitvoeren omda tik het niet in de handleiding kon vinden.
Ik heb wat fotos van de vaatwasser als het helpt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JO0Z9dXtM9IccZzntLcKqsR3Rlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kyaa4shvW1FpkK4vgSgs6vBI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ar-f92A7pvrgz3MwcJBTfUDFD7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJCxU7pPMDKEAqzssiQ5H4jj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEj23KE0VuyGBDwBZi_EoFP3pLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83o3EoTMl3Poe05q8KzqmkFV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zo die machine is oud.
Tijd voor een nieuwe vaatwasser!

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 23:36

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

DJMaze schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:48:
Zo die machine is oud.
Jij zegt het, maar dat dacht ik ook.

Dat ding is uit het jaar kruik.
Mocht die het nog doen, leuk, maar anders zsm afscheid van nemen.
Alle tijd en moeite die je hierin steekt is financieel niet handig.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismii
TTommie schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 00:15:
[...]

Hij doet het nog het enige is hoe ik die moet schoonmaken, gelezen dat een mengsel met water en azijn het kan desinfecteren maar hoe moet hij ververst worden. Het enige probleem is hoe ik die zoutreservoir moet gaan spoelen/verversen zodat hij weer schoon en hygenisch wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
TTommie schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 00:15:
[...]

Als dat apparaat nog werkt dan kan TS het toch gewoon gebruiken?
Rondje op het heetste en langste programma met een vaatwasblokje en scheut azijn in dat zoutreservoir lijkt me prima om het schoon te krijgen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:58

MartinMeijerink

Computerrorist

DJMaze schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:48:
Zo die machine is oud.
Het is een Miele hè (de Nokia onder het witgoed), dus die gaat nog wel een halve eeuw mee.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismii
No Hands schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:34:
[...]

Rondje op het heetste en langste programma met een vaatwasblokje en scheut azijn in dat zoutreservoir lijkt me prima om het schoon te krijgen.
natuurazijn of schoonmaakazijn?

En heb ook een vaatwasserreiniger van finish nog staan

[ Voor 7% gewijzigd door dennismii op 13-06-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
dennismii schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:21:
[...]

natuurazijn of schoonmaakazijn?

En heb ook een vaatwasserreiniger van finish nog staan
Ik gebruik alleen natuurazijn maar het kan vast beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:21
Vreemd, er zat dus geen zout meer in van toe hij voor het laatst gebruikt werd? Want volgens mij is er vrij weinig wat in een verzadigde zoutoplossing overleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismii
Wilke schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:58:
Vreemd, er zat dus geen zout meer in van toe hij voor het laatst gebruikt werd? Want volgens mij is er vrij weinig wat in een verzadigde zoutoplossing overleeft.
Misschien wel maar hij was ook gesloten voor 2 jaar en hij is tot zover in die 2 jaar niet gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Gezien de leeftijd van dat ding vermoed ik dat hij dusdanig onzuinig is dat een leuk nieuw model binnen een jaar terugverdiend kan zijn aan stroomkosten :P

Het klinkt wel lekker zuinig om antieke apparatuur te blijven gebruiken, maar er komt een moment dat het beter is voor het milieu (en de portemonnee) om te kijken naar een moderne, zuinige versie .

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Dido schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:28:
[...]

Gezien de leeftijd van dat ding vermoed ik dat hij dusdanig onzuinig is dat een leuk nieuw model binnen een jaar terugverdiend kan zijn aan stroomkosten :P

Het klinkt wel lekker zuinig om antieke apparatuur te blijven gebruiken, maar er komt een moment dat het beter is voor het milieu (en de portemonnee) om te kijken naar een moderne, zuinige versie .
Wordt maar eens per twee jaar gebruikt zuiniger kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

No Hands schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:53:
[...]

Wordt maar eens per twee jaar gebruikt zuiniger kan niet.
Naja, als je elke keer dat je dat ding wilt gebruiken eerst de machine moet ontsmetten en een schoonmaakrun moet doen, is het zuiniger om die ene keer in die twee jaar de afwas even met de hand te doen 8)7

(De OP stelt dat dat ding twee jaar niet gebruikt is, niet dat ie hem maar 1 keer per twee jaar gebruikt / wil gebruiken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismii
Ook een ding is dat ik nog in mijn ouderlijk huis leef en ik weet niet of ze geld willen opzij leggen voor een nieuwe vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:01

thof

FP ProMod
Wel intressant. Ik had hier afgelopen maanden ook last van, naast dat de machine ook was gaan lekken. Het was bij mij moeilijk schoon te maken, je kan er niet zo goed bij. Na de zijkant van de machine afgehaald te hebben kon je het transparante reservoir zien. Was erg vies. Gegeven dat mijn vaatwasser (Zanker) ook al weer een jaar of 9 oud was, was dat de druppel om hem maar te vervangen. Nu weer een heerlijke frisse vaatwasser waar ook de vaat dan daadwerkelijk schoon uit komt.

Terug naar jou. Je zou de vaatwasser kunnen uitbouwen en kunnen kijken of je het reservoir los kan halen en schoonmaken. Als je mazzel hebt heb je in jouw regio helemaal geen zout nodig en het zit vaak ook al in de vaatwastabletten.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismii
thof schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:33:
Wel intressant. Ik had hier afgelopen maanden ook last van, naast dat de machine ook was gaan lekken. Het was bij mij moeilijk schoon te maken, je kan er niet zo goed bij. Na de zijkant van de machine afgehaald te hebben kon je het transparante reservoir zien. Was erg vies. Gegeven dat mijn vaatwasser (Zanker) ook al weer een jaar of 9 oud was, was dat de druppel om hem maar te vervangen. Nu weer een heerlijke frisse vaatwasser waar ook de vaat dan daadwerkelijk schoon uit komt.

Terug naar jou. Je zou de vaatwasser kunnen uitbouwen en kunnen kijken of je het reservoir los kan halen en schoonmaken. Als je mazzel hebt heb je in jouw regio helemaal geen zout nodig en het zit vaak ook al in de vaatwastabletten.
Kan zon aanslag en vuil dus geen kwaad als het theoretisch gezien als ik het reservoir niet gebruik want ik denk dat dat automatisch er altijd wat uit het reservoir komt tijdens het afwassen.

Ik wil hem ook niet helemaal uitbouwen omdat ik er bijna geen ervaring in heb en ook vrees dat het erger wordt.
Ik woon in limburg ergens in swalmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

[...]

Maar dat zeg ik toch ook?

Mijn advies is alleen er geen cent in te investeren.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

MartinMeijerink schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Het is een Miele hè (de Nokia onder het witgoed), dus die gaat nog wel een halve eeuw mee.
Ja, vroeguh..

Dat is echt wel geweest hoor. Dat ze hier nog op teren is prima marketing. Maar mijn Miele vaatwasser begaf het vrolijk na 9 jaar, en financieel toch echt afgeschreven. Miele of geen Miele. Ik vind het het prijsverschil i.i.g. niet meer waard. Ik koop liever een Bosch of Siemens tegenwoordig.

Naast het feit dat ik vermoed dat nieuwe vaatwassers een stuk efficiënter met energie omgaan. Dus daar kan je dan weer wat winnen.

[ Voor 11% gewijzigd door TTommie op 14-06-2025 00:35 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

Kan je de klep zelfs niet er af laten en dan gewoon zo'n random vaatwasser reiniger een paar keer draaien? Heel Nederland zit aan de vaatwastabletten waar alles al in zit. Dan doe je veelal weinig met de losse bakjes voor specifieke stoffen (zout en glansspoelmiddel bijv.)

Hier ook een wat oudere vaatwasser, waarom zou je iets wat nog prima werkt weggooien. Een hitte element is natuurkundig niet opeens anders gaan werken. Met die oudere apparaten wordt de boel tenminste nog grondig gereinigd. De ROI voor een nieuwe is vrij slecht.

Zou ook even goed de rubbers reinigen als je hem ook echt 2 jaar goed dicht hebt gehad.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

dennismii schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:03:
Ook een ding is dat ik nog in mijn ouderlijk huis leef en ik weet niet of ze geld willen opzij leggen voor een nieuwe vaatwasser.
Dan zou ik hem gewoon gaan gebruiken, maar er wel eens een meter aan hangen om te zien hoeveel dat ding per wasbeurt verbruikt.

Dan kun je heel simpel uitrekenen hoe snel je een nieuwe vaatwasser terugverdient door de stroombesparing (en dat gaat sneller dan je denkt!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:14
Gooi dan op zijn minst het reservoir vol met zout. Maar als dat ding zo oud is kan een keertje vullen met reiniger (is meestal fosforzuur) geen kwaad. Hoe er rekening mee dat al het water als eerste door de hars van de ontharder gaat. Regeneratie wordt door de machine zelf gestart, als je de hardheid maximaal instelt zal het wel wat sneller gaan. En draai de machine de eerste keer zeker op een hoge temperatuur.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MartinMeijerink schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:41:
Die Miele is al een halve eeuwen oud 😉
En als je een Miele niet gebruikt drogen de rubbers uit en kan die stuk (soms helpt heet water dan nog).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1