Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PokePower
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-09 16:51
Hallo,

Zouden jullie mij ergens mee kunnen helpen? Ik ben opzoek naar een nieuwe telefoon en eigenlijk wil ik graag de Poco F7 Ultra kopen, maar lees van alles over bootloader en rom. Nu ben ik wel redelijk technisch op sommigen gebieden, maar hier snap ik 0,0 van. Ook lees ik dat de meeste mensen het proberen te bootloader en het anders niet mogelijk is om deze telefoon te gebruiken.

Heb het zelf proberen uit te zoeken, maar ik kom er niet uit... Wie kan mij verder helpen en legt het mij een beetje in Jip en Janneke taal uit....

Beste antwoord (via PokePower op 29-05-2025 01:48)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@PokePower ik heb zo'n vermoeden dat je iets gelezen hebt wat te maken heeft met het unlocken van de bootloader en het installeren van een custom rom. Tenzij je daar echt specifiek iets mee wilt doen is het eigenlijk niet zo super relevant.

Mocht je het toch interessant vinden om het e.e.a. te weten ga ik proberen het wat simpel uit te leggen.
  • ROM: Je telefoon komt met een bepaalde versie van Android geïnstalleerd. Xiaomi telefoons draaien standaard Android met daarboven op HyperOS. Niet iedereen vind die versie even mooi / fijn en je kan dus een andere ROM installeren met een schil die je wel bevalt. Bijvoorbeeld LineageOS. In het kort. de ROM is dus het besturingssysteem.
  • Bootloader: Om een besturingssysteem te kunnen opstarten is er wat software geïnstalleerd die dat regelt, dat is de bootloader. De bootloader kan normaal alleen de officiële ROM opstarten en door het unlocken erevan is het mogelijk om niet officiele ROM's op te starten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Zie het als een Windows installatie.
Standaard vanuit de fabriek staat er een systeem op, maar als jij dat systeem niet fijn vindt kan je er een ander systeem op zetten.

Net als vroeger, toen sommigen linux op hun Windows pc zetten, of Windows 7 ipv xp etc.

Maar dan (waarschijnlijk) gebasseerd op Android.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 26-05-2025 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Het lijkt erop dat je de klepel hebt horen luiden maar niet weet waar de kerk staat.

Als gewone gebruiker heb je niets te maken met de bootloader.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@PokePower ik heb zo'n vermoeden dat je iets gelezen hebt wat te maken heeft met het unlocken van de bootloader en het installeren van een custom rom. Tenzij je daar echt specifiek iets mee wilt doen is het eigenlijk niet zo super relevant.

Mocht je het toch interessant vinden om het e.e.a. te weten ga ik proberen het wat simpel uit te leggen.
  • ROM: Je telefoon komt met een bepaalde versie van Android geïnstalleerd. Xiaomi telefoons draaien standaard Android met daarboven op HyperOS. Niet iedereen vind die versie even mooi / fijn en je kan dus een andere ROM installeren met een schil die je wel bevalt. Bijvoorbeeld LineageOS. In het kort. de ROM is dus het besturingssysteem.
  • Bootloader: Om een besturingssysteem te kunnen opstarten is er wat software geïnstalleerd die dat regelt, dat is de bootloader. De bootloader kan normaal alleen de officiële ROM opstarten en door het unlocken erevan is het mogelijk om niet officiele ROM's op te starten.