Advies bij keukenombouw/koof

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatanoyakata
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-08 14:53
Hoi allemaal!

Ik loop een beetje vast met de ombouw/koof van onze nieuwe keuken en doe daarom een beroep op jullie :)

Over enkele maanden wordt ons nieuwbouwappartement opgeleverd met daarbij uiteraard ook een nieuwe keuken. Een belangrijk deel van het ontwerp van de keuken is de koof/ombouw die om de keuken zelf geplaatst moet worden. De deur naar de woon- en eetkamer wordt in de koof gemonteerd zodat de keuken als het ware wegvalt in de muur. Onderstaande schets met maatvoering maakt het misschien duidelijker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mr8vuOEWln753p1fOd7ydfEFuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bDlJZ7Edx3dPJMBqIejnrEkD.png?f=fotoalbum_large

De keukenleverancier gaf aan deze klus zelf te kunnen doen. Dit leek me een goede optie, omdat je er dan vanuit kan gaan dat alles strak geleverd wordt. Ik schrok echter best wel van de prijs die zij hiervoor vroegen, namelijk 4000 euro.

Ik zit nu met een aantal vragen:
- Wat is een redelijke prijs als ik deze klus zou uitbesteden?
- Wie zou zo'n klus op kunnen pakken? een timmerman via werkspot o.i.d.?
- Het beeld dat ik heb, is dat het een kwestie is van hout op maat zagen, een skelet van houten latten in elkaar boren, daar MDF platen op monteren en de koof aan de muur monteren. Klopt dit? Is dit iets dat iemand zonder echte doe-het-zelf ervaring zou kunnen met wat online hulp?
- Als ik het zelf zou doen met MDF, zou het qua afwerking dan genoeg zijn om de naden af te werken met stuc en er Renovlies overheen te laten spuiten wanneer ook de muren gedaan worden?

Iedere input wordt gewaardeerd!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:07

Wuursj

want worst is al bezet

Ik ben zelf zo'n koof aan het maken en gebruik geen MDF maar fermacell gipsvezel als eindlaag, al dan niet op een houten onderlaag als underlayment. Dat kan ik direct stucen (meer afsmeren) en met lijmvoegen, gaat stucwerk ook niet scheuren.

Met een externe partij wordt het straks wel lastig als de koof net iets te ruim of te krap blijkt te zijn. De keukenboer gaat dan wijzen naar de maker. Bij alles bij 1 partij ben je daar in ieder geval van af.

Vergis je niet in deze klus. Exact op maat en precies haaks is nog best lastig. Het is milimeterwerk doordat de kaarsrechte kastlijnen er straks vlak naast liggen. Dikte van stucwerk moet je eigenlijk al meenemen. Ik zou dat niet aan de eerste de beste werkspotter over laten.

Ik ga dan ook eerst de keukenkasten plaatsen, stellen en vastzetten in het frame. En daarna de koof af maken en stucen. Maar die volgorde kan niet altijd. Als je deze volgorde aan kan houden, wordt de klus iets eenvoudiger.

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 26-05-2025 21:45 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:37
Wat een redelijke prijs is weet je na meerdere (3) offertes.

Werkspot zou ik met een boog omheen lopen, je wil iemand die kwaliteit levert.

Als ik hem zou bouwen zou ik een frame maken van vuren balken.
Daarop 9/12/15mm underlayment/multiplex, en daarop stucplaten.

De stucplaten laten stuccen, en daarna sausen.
(Alternatief gipsplaat, naden plamuren, schuren en dan renovlies en schilderen)

MDF is mooi als je het na plamuren schuren gronden wilt lakken, dan krijg je meer een meubel look.

Heb zelf een paar jaar geleden een keuken in zo'n koof gezet.
En het is precies wat @Wuursj zegt.
Als de nis 2mm te klein is is dat een enorme uitdaging. En dan is de bouwer of de stucadoor die jij geregeld hebt fout. En dan zijn de kosten dat ze terug moeten komen voor jouw.
Alles in beheer van de keukenboer voorkomt gezeik.

De stucadoor had hier de koof net te klein gemaakt, waardoor we van meerdere fronten een millimeter of 2 weg hebben moeten zagen, zodat alles nog open en dicht kan. Voordeel was dat het houten fronts waren, waardoor dit mogelijk was zonder zichtbare schade.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEqmXnkwLLGA0wfzdXp37ziGQQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChDEVSYdQTraXVYc6GzwAGjr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door FRANQ op 27-05-2025 06:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:45
Is er een mogelijkheid om de keuken te laten plaatsen, en daarna pas op maat de koof te plaatsen. De koof achteraf op maat maken is makkelijker dan vantevoren hopen dat het precies op maat gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatanoyakata
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-08 14:53
Bedankt voor de reacties!

Stap 1 is denk ik nu om weer contact op te nemen met de keukenleverancier om meer details te vragen over de uitvoering die zij voor ogen hebben (materiaal, afwerking, plaatsing ombouw voor of na plaatsing keuken). Dit plaatst andere offertes die ik nog wil ontvangen dan beter in perspectief.

Als de ombouw ook na de plaatsing van de keuken mogelijk is, heb ik er meer vertrouwen in om dat door een derde partij te laten doen. Mijn partner en ik zijn allebei geen types die graag grote risico's nemen, dus als enkele mm's zo'n groot verschil maken zie ik het niet zitten om dat van te voren door een externe partij te laten doen.

Ik heb overigens al een paar aannemers en interieurbouwers benaderd, maar die gingen er of van uit dat het om de keuken zelf ging, of reageren niet. Ik weet niet zo goed of deze klus niet groot genoeg is om in de huidige markt op in te gaan, of dat ik de verkeerde partijen benader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:00
18 mm mdf, en de kanten in verstek maken, dan is i gewoon af te schilderen, lakken.
Inderdaaad wat boven gezegd wordt met stucen, moet je wel een hele goede timmerman hebben en stucadoor in samenspraak, welke dikte hij smeert .
In totaal 5 mm breder en hoger laten maken. dan heeft de keuken montreur er geen problemen mee.
Spreek uit ervaring regelmatig gemaakt in het verleden.
Mooiste is dat de keuken monteur de koof ook maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:29
Je hebt eerder een goede timmerman nodig. Let er wel op dat, als er geklust wordt rond een al een geplaatste keuken, je makkelijk schade kunt oplopen. In dat opzicht heeft het echt voordelen om alles bij de keukenboer te belggen, maar dat heeft inderdaad wel een prijs.
Alles grotendeels voorbereiden en alleen de laatste afwerking na plaatsing is het beste als je het niet door de keukenboer laat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Keukens worden vrijwel altijd geplaatst voordat de afwerking wordt ingemeten. Zelfs een keukenboer gaat jou niet een zijplaat voor exact de berekende maat geven, want die maat klopt nooit. Keuken een paar millimeter naar links gezet en je kunt helemaal opnieuw beginnen of je lat opnieuw zagen.

Dus in alle gevallen: Eerst keuken zetten, dan exact (op de mm) inmeten, en dan pas je ombouw gaan maken. Van tevoren kan gewoon niet zonder weer een andere vullat te gaan plaatsen tussen je ombouw en je keuken, en dat is volgens mij net niet wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:24
Ik heb beiden een keer gedaan. (laten doen). Bij onze vorige keuken hebben we deze eerst laten plaatsen en daarna de koof er omheen laten maken. Nu hebben we het bij onze laatste keuken andesom gedaan. Dus eerst de koof laten maken en daarna keuken geplaatst.

Ik kan je absoluut het laatste aanraden. Nominale maten van de keukenboer aanhouden en rondom 1 cm marge houden (bovenkant kan iets meer, hoogte kunnen ze stellen.) en de koof een aantal cm dieper laten maken dan de diepte van de keuken. Houd rekening met de dikte van het stucwerk dat er op komt en zorg dat de afwerking er op zit voor het plaatsen van de keuken.

Keuken kan er snaarstrak in op deze manier. Als je de koof en de afwerking gaat doen als de keuken al staat dan kun je er niet goed meer bij om de afwerking netjes te kunnen doen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Oon schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:51:
Keukens worden vrijwel altijd geplaatst voordat de afwerking wordt ingemeten. Zelfs een keukenboer gaat jou niet een zijplaat voor exact de berekende maat geven, want die maat klopt nooit. Keuken een paar millimeter naar links gezet en je kunt helemaal opnieuw beginnen of je lat opnieuw zagen.

Dus in alle gevallen: Eerst keuken zetten, dan exact (op de mm) inmeten, en dan pas je ombouw gaan maken. Van tevoren kan gewoon niet zonder weer een andere vullat te gaan plaatsen tussen je ombouw en je keuken, en dat is volgens mij net niet wat je zoekt.
Waarom niet? Je keuken heeft exacte maten, die valt in de wand. Als je die sparingen waar de kasten in komen gewoon exact recht en haaks maakt op de juiste maten schuift de keukenboer de kasten er zo in.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:45
Makrolon schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:06:
Als je die sparingen waar de kasten in komen gewoon exact recht en haaks maakt op de juiste maten schuift de keukenboer de kasten er zo in.
En juist dat exact recht en haaks op de juiste maten is waar een paar mm verschil dus voor grote problemen kan zorgen.

Het opschrijven is 1 ding, het precies zo uitvoeren is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Pat911 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:46:
[...]

En juist dat exact recht en haaks op de juiste maten is waar een paar mm verschil dus voor grote problemen kan zorgen.

Het opschrijven is 1 ding, het precies zo uitvoeren is wat anders.
Klopt dus moet je precies werken. Kan prima hoor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:52

EiT

Koof maken zal niet zo’n issue zijn, zou mij vooral zorgen maken over die deur die er tussen komt.

Wat zit er achter die kasten wand? Is dat een open ruimte? Ik ga daar wel vanuit ivm de deur die je daar tussen in wilt.

Zit bij die 4k de deur montage er bij in? Dat lijkt mij namelijk het lastigste. Deze moet namelijk goed aansluiten bij de rest van de keuken kasten.

Denk ook even hoed na of je die deur plafon hoog wil of op gelijke hoogte met je keukenkastjes. Dit kan je bepalen aan de hand van de 3d tekeningen die je krijgt bij de keukenleverancier. Ligt namelijk ook aan de kleur wat mooier is. Persoonlijk zou ik mij daar snel aan storen.

Je hebt nu trouwens de maten 100, 81, 50, 50. Kijk even of dit 70 gemaakt kan worden.

Als die deur vanuit de aannemer komt dan wordt het nog interessant hoe dat opgelost wordt.

Tip: maak een 3d tekening van de achterkant. Kijk vooral hoe dat voelt als de deur 60cm diep is, denk ook na met draaicirkel als iets groots door die deur moet, die wordt namelijk beperkt.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 19:36
FRANQ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:41:
Wat een redelijke prijs is weet je na meerdere (3) offertes.

Werkspot zou ik met een boog omheen lopen, je wil iemand die kwaliteit levert.

Als ik hem zou bouwen zou ik een frame maken van vuren balken.
Daarop 9/12/15mm underlayment/multiplex, en daarop stucplaten.

De stucplaten laten stuccen, en daarna sausen.
(Alternatief gipsplaat, naden plamuren, schuren en dan renovlies en schilderen)

MDF is mooi als je het na plamuren schuren gronden wilt lakken, dan krijg je meer een meubel look.

Heb zelf een paar jaar geleden een keuken in zo'n koof gezet.
En het is precies wat @Wuursj zegt.
Als de nis 2mm te klein is is dat een enorme uitdaging. En dan is de bouwer of de stucadoor die jij geregeld hebt fout. En dan zijn de kosten dat ze terug moeten komen voor jouw.
Alles in beheer van de keukenboer voorkomt gezeik.

De stucadoor had hier de koof net te klein gemaakt, waardoor we van meerdere fronten een millimeter of 2 weg hebben moeten zagen, zodat alles nog open en dicht kan. Voordeel was dat het houten fronts waren, waardoor dit mogelijk was zonder zichtbare schade.
[Afbeelding]
Erg mooie keuken en layout. Zou je toevallig de tekening (bovenaanzicht met maten) willen delen?
Ben ook benieuwd hoe groot de ruimte is.

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:37
BennieWolters schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:55:
[...]

Erg mooie keuken en layout. Zou je toevallig de tekening (bovenaanzicht met maten) willen delen?
Ben ook benieuwd hoe groot de ruimte is.
Ik zou het wel willen, maar ik heb het niet.
Deze keuken heb ik geplaatst, maar ik heb geen papieren meegenomen.

Het is een ikea metod keuken, met K14 fronten.
Wat ik begreep heeft hij bij k14 de keuken laten ontwerpen.
https://www.k14.nl/ikea-keukens/fronten/

Overigens liep de vloer behoorlijk af, waardoor het zijpaneel links op de foto, te laag was.
Deze is later vervangen.

Ook is de nis nog afgewerkt met hetzelfde hout, en is er een plank met ledstrip geplaatst.

[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 28-05-2025 22:14 ]

Pagina: 1