Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:02
Disclaimer: een vraag vanuit een luxepositie.

Mijn partner heeft het geluk 8 jaar geleden een appartement in het stadscentrum van een middelgrote stad te hebben gekocht. Deze is nu bijna afbetaald (nog 50.000 euro hypotheek) mede doordat hij jaarlijks maximaal heeft afgelost.

De verwachte verkoopprijs is ongeveer 350.000, waarbij we dus circa 300.000 euro aan overwaarde hebben.

Wij hebben samen een nieuwe woning gekocht voor 600.000. Dit is nog niet onze maximale hypotheek op basis van ons inkomen, omdat we qua financiën liever veilig zitten, en ook zo iets meer vrijheid behouden qua minder werken, etc.

Nu twijfelen wij over twee opties:

- het appartement aflossen met spaargeld, en dan verhuren voor ongeveer 1900 euro per maand (excl. GWL).

We zouden dan geen HRA meer ontvangen over het grootste deel van de hypotheek (bijleen regeling).

En met box 3 belasting en alles levert dat netto 8500 euro aan huurinkomsten per jaar (inclusief belastingen, en verlies aan HRA).

Hierbij is nog niet berekent dat de woning ook kan stijgen qua waarde. Als je 3 procent woningwaarde stijging meeneemt (natuurlijk hypothetisch rendement) dan levert dat nog een waardestijging van ongeveer 10k per jaar op.

- de hypotheek aflossen met de overwaarde (300.000 euro), en zo lage maandlasten hebben. Jaarlijkse bes besparing t.o.v. scenario 1 is ongeveer 11.000 euro (want geen rente over 300.000, en volledige HRA over het andere deel).

Maandelijks zouden we dan veel kunnen sparen.

Vraag:
Als je de waardestijging niet meeneemt levert verhuren dus netto niets op.

We denken vooral aan verhuren om vermogen te spreiden, en de verwachting dat vastgoed stijgt. Ook op de lange termijn als eventuele pensioenvoorziening. Daarnaast kunnen we de volledige hypotheeklasten ook dragen op onze inkomens.

De overwaarde investeren in een ETF vind mijn partner geen fijn idee.

Wat zouden jullie doen? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
1900 voor een huis van 3 ton? lijkt me dat dit niet meer mag op basis van de nieuwe wetgeving.

https://www.volkshuisvest...uur/ik-verhuur-een-woning

Als ik hetzelfde doe voor een woning in Eindhoven (WOZ 350.000, 128 m2 woning, 160 m2 tuin, energielabel B ) kom ik uit op max 1600 euro...

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 26-05-2025 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

De rente is momenteel zo'n 4% (met hoge LTV), dus je zult een aardig rendement moeten behalen op de huurwoning. Ik denk dat als je alle onderhoudskosten, voorzieningen (huurders die niet betalen, verduurzaming, etc) en belastingen meeneemt dat het in weinig gevallen interessant is. Je haalt een hoop risico en gedoe in huis voor weinig rendement.

Alternatief zou zijn om een deel te beleggen in een ETF, dan kun je ook 50-100k inleggen zodat je LTV en daarmee de rente wat gunstiger is.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Ik zou 100% zeker dat appartement verkopen. Je zit al stevig in vastgoed via je hoofdwoning van 600k. Je hebt niet meer spreiding als je dat app. verhuurd maar juist minder. Verhuren met gemiddeld 1 maand per jaar geen inkomsten, risico op gezeik en alleen geld verdienen als de waarde blijft stijgen en je in de toekomst verkoopt? Lekker verkopen en klaar

Als.je zoveel geld in de beurs stoppen (nog) eng vindt zou ik 50% beleggen en de rest op een deposito zetten. Verdien je bijna net zoveel maar dan zonder huurders. Desnoods stop je alvast een ton in je nieuwe woning.

Eigenlijk gaat t veel meer om wat voor langetermijn doelen en plannen je hebt. Kies iets dat daar bij past.

[ Voor 13% gewijzigd door Fr33z op 26-05-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
99ruud99 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:08:
1900 voor een huis van 3 ton? lijkt me dat dit niet meer mag op basis van de nieuwe wetgeving.

https://www.volkshuisvest...uur/ik-verhuur-een-woning

Als ik hetzelfde doe voor een woning in Eindhoven (WOZ 350.000, 128 m2 woning, 160 m2 tuin, energielabel B ) kom ik uit op max 1600 euro...
Ik heb het doorberekend en vallen dan wel in de vrije huursector. Betreft appartement inclusief parkeerplek, extra berging, etc. Dus genoeg punten daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
Sport_Life schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:23:
De rente is momenteel zo'n 4% (met hoge LTV), dus je zult een aardig rendement moeten behalen op de huurwoning. Ik denk dat als je alle onderhoudskosten, voorzieningen (huurders die niet betalen, verduurzaming, etc) en belastingen meeneemt dat het in weinig gevallen interessant is. Je haalt een hoop risico en gedoe in huis voor weinig rendement.

Alternatief zou zijn om een deel te beleggen in een ETF, dan kun je ook 50-100k inleggen zodat je LTV en daarmee de rente wat gunstiger is.
Een deel in een ETF stoppen zou ook een goed idee zijn wat mij betreft.

Klopt dat het rendement (op de korte termijn iig) niet veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
Fr33z schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:10:
Ik zou 100% zeker dat appartement verkopen. Je zit al stevig in vastgoed via je hoofdwoning van 600k. Je hebt niet meer spreiding als je dat app. verhuurd maar juist minder. Verhuren met gemiddeld 1 maand per jaar geen inkomsten, risico op gezeik en alleen geld verdienen als de waarde blijft stijgen en je in de toekomst verkoopt? Lekker verkopen en klaar

Als.je zoveel geld in de beurs stoppen (nog) eng vindt zou ik 50% beleggen en de rest op een deposito zetten. Verdien je bijna net zoveel maar dan zonder huurders. Desnoods stop je alvast een ton in je nieuwe woning.

Eigenlijk gaat t veel meer om wat voor langetermijn doelen en plannen je hebt. Kies iets dat daar bij past.
Goed punt dat dit niet direct meet spreiding betekent. We zouden bij verkoop waarschijnlijk het grootste deel in onze nieuwr woning stoppen.
Pagina: 1