RaZ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:53:
Een pretpark, dierentuin, restaurant etc etc zijn ook geen openbare plekken
Nu weet ik van een speelgoedwinkel dat ze op hun site een foto-rol van Insta laat zien, als je de foto tagged en een mention doet richting de winkel dat de foto dan op hun website te zien is. Ik koop daar een zwembad en mijn kind zit daar met 2 vriendjes eeen beetje plezier te hebben, en ik maak daar een foto van. 3 koppie boven een zwembadrand uit. Ik tag die speelgoedwinkel, en die foto komt daardoor op de homepage te staan.
En ik heb nooit gezegd dat dat openbare plekken zijn

. Maar het gaat dus al fout dat je een foto met kinder van een ander op insta zet, tenzij je toestemming hebt van de ouders van die kinder. Zeker in een zwembad, weet je hoe vaak die zwembad/badkleding foto's misbruikt worden voor zo'n beetje het minst kindvriendelijke doeleind? Lekker voor de likes andermans kind mogelijk aan pedo-netwerken bloodstellen... Ik zou daar oprecht boos om worden als ouder van 1 van die vriendjes. Als je echt zo graag die foto wil delen ongeacht het risico voor jouw kind, gooi lekker een vrolijke stikker over die vriendjes.
En dan hebben we het nog niet eens over de andere risico's van vreemden online gooien, die @
Kalentum al mooi aanhaalt. Mensen doen er allemaal maar makkelijk over, en gaan er vanuit dat de rest het ook maar best moet vinden. Er zijn echter echt genoeg redenen om niet je kop overal online te willen hebben, al helemaal zonder enige controlle over wat er gepost wordt en waar.
Als je niet wil dat je kind op een foto kan komen te staan, moet je ergens naar toe gaan waar je bij ingang je telefoon moet inleveren. Dan ben je maar niet bereikbaar als je naar een pretpark/dierentuin/zwembad gaat

Nee men heeft zich gewoon aan privacywetten te houden. Jouw leuke kiekje op insta is in geen enkele manier belangrijker dan de privacy van anderen, laat staan wanneer de regels hierom wettelijik zijn vastgelegd. Privacy is een recht, leuke foto's op social media plaatsen niet.
Een foto van een sfeerimpressie voor een camping/centre parcs zal een stuk leuker zijn als er mensen op de foto staan ipv een lege camping of een leeg zwembad
Kijk, hier kan je leuke dingen doen, maar we mogen geen foto's maken voor de website, dus het komt nu wel heel erg saai over. Een foto van een leeg voetbal stadion, een foto van een leeg zwembad, een foto van een lege bowlingbaan.
"De foto's zijn saai, maar als je langskomt is het wel gezellig, echt waar hoor

".
Ik vraag me af hoe jij denkt dat marketing werd gedaan voordat we overal yolo foto's van online gooide. Wat moet de wereld saai geweest zijn, als niemand ergens kwam want de marketing stond niet vol met echte bezoekers ipv foto's met modellen (je weet wel, die het als werk doen en dus instemmen met gebruikt worden als marketing) en andere sfeerimpressies. Zeker het voorbeeld van je dierentuin is een mooi voorbeeld van waar je goed weg komt zonder bezoekers. Wellicht de dieren op de foto zetten?
Maar dit dwaalt nogal af van de casus van TS. Het gaat daar om toestemming vragen in een besloten omgeving, en deze toestemming aan de algemene toegang tot de dienst koppelen. Dat mag gewoon niet.
De foto's die jij in het openbaar maakt, of op eigen terein van de vriendjes die met je kind spelen, vallen niet in die casus en dan komen er andere wetten bij kijken. Daarnaast is een foto mogen maken niet hetzelfde als het publiekelijk mogen publiceren van die foto. Maar de discussie daarover is dus helemaal niet interesant in dit topic, en zou in een algemener topic moeten plaatsvinden.
RaZ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:44:
[...]
En zoals je zelf al zegt, is het een groepsfoto van 15 koters die trots in hun zwembroek/badpak/bikini met zwemdiploma A op de foto staan, iets anders is dan een close-up
[...]
Het is niet dat als je een kleding winkel inloopt en dat iedereen die wat koopt gelijk op de foto gezet wordt als een gratis model

Je hebt immers toestemming gegeven (een document ondertekent), bij de ingang

En dan document is dus alleen rechtsgeldig als je ook geen toestemming kon geven zonder daardoor beperkt te worden in de dienst. Als dat niet het geval is, zoals in de casus van TS, is er dus geen rechtsgeldige toestemming en mag je
niet op de foto.
En bij zwemlessen enzo kun je ook aangeven dat je je kind niet op de foto wil, en dan zal die appart gezet worden tijdens zo'n fotomoment. Meestal heb je de optie om dit (wel of geen foto's) aan te geven bij het inschrijven. Scholen idem. Dat zie je alleen niet want dat wordt niet online geplaatst. Krijgt hij geen andere lessen van, en haalt hij nogsteeds zijn zwemdiploma.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.