5 mm kieren tussen plinten en PVC vloer - Normaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casyi
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-05 15:51
Hoi allemaal!

Bij ons in de nieuwbouwwoning is recent een PVC vloer gelegd (geëgaliseerd, geschuurd en verlijmd) door een professioneel vloerenbedrijf. Daarna zijn er plinten geplaatst en boven afgekit.

Maar nu zien we op veel plekken een zichtbare kier van ongeveer 5 mm tussen de vloer en de plint.

Hierdoor loopt er een lelijke zwarte lijn langs veel muren — vooral op plekken met daglicht valt het erg op. We vinden het zelf niet mooi en vragen ons af of dit eigenlijk wel normaal is?

Volgens de offerte is het bedrijf verantwoordelijk voor zowel het plaatsen van de vloer als het plaatsen én afkitten van de plinten. Ze hebben hierbij géén contramallen gebruikt of de plinten op maat geschaafd aan de vloer, maar de plinten gewoon recht gemonteerd. Daardoor sluiten ze niet mooi aan.

We hebben inmiddels een andere professional gesproken en die gaf aan dat er bij deze methode (plinten ná vloer) juist gewerkt moet worden met:
* Contramallen om de contour van de vloer over te nemen
* Aftekenen met potlood langs de onderzijde
* En dan de plinten modelleren (schuren/zaagwerk) voor een strak aansluitend resultaat

Dat lijkt hier dus allemaal niet gebeurd te zijn. Hier zijn we ook niet in geadviseerd of over gevraagd door onze vloerenleggers.

🧠 Vraag aan jullie:
* Is dit echt hoe het hoort bij een PVC vloer?
* Is zo’n 2-5 mm kier tussen vloer en plint acceptabel bij professioneel werk?
* Hoe is dit bij jullie gedaan?
* Wat zouden jullie doen om dit mooier te maken?

Heel benieuwd naar jullie ervaringen of inzichten! Foto’s heb ik toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cSRU1-2bHUoI3KCsS6ODGuRqmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAmSZaRyu4lRX1HYDletyNRK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKIXVWJeLDbs3HZk6hAcqdJfvSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5NeZSeStZgJ9QeljrPYws1b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32eQB585HaX4Etc2sidSGRUMctw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mm26lGk9TwwQI5jx2ClLxjQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaHHCM-5QaWh4zGBDWaRKIYzCYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vX7gFd3zg7Vt1Ct7yXGk2KTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBe3gGi_Q3spjxcRVJdTbuoNhsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umMJMi2O54zu8wwc32wjFhN7.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast superbedankt 🙏

[ Voor 36% gewijzigd door Casyi op 26-05-2025 15:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vipers120
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:29
Redelijk normaal lijkt mij. Vloer/muren zijn nooit 100% recht. Het lokaal schaven van de plinten kan maar 1 kost veel tijd=geld en 2 valt ook op als je extreem goed kijkt. Ik heb het opgelost door transparante siliconenkit te gebruiken. Valt iets minder op maar acceptabel voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:31
Ik kijk hier niet echt van op, al lijkt 5 mm wel vrij veel ruimte. Wel vermoed ik dat dat maar heel plaatselijk voorkomt, op de meeste plekken lijkt het aanmerkelijk minder?

De door jou genoemde methode van contramallen maken en de plinten op maat schuren om de contouren van de vloer te kunnen volgen klinkt als iets waar aanmerkelijk meer uren in gaan zitten, en dan is het de vraag of je dat gezien jouw offerte had mogen verwachten. Dat is dan weer afhankelijk van wat je hebt besproken en wat je is voorgespiegeld. En ook een beetje van het prijsniveau, al is dat wat tricky omdat de prijs van meer factoren afhankelijk is. Als je naar een prijsvechter bent gegaan dan lijkt het mij een kansloze exercitie, want dan weet je donders goed dat je geen hoogwaardige afwerking hoeft te verwachten, want dat past gewoon niet in een businessmodel waarbij men zich vooral onderscheid in prijzen.

Wat nu te doen?
Ik zou het afkitten met een semi-transparante siliconenkit zoals trijs (TransparantGrijs). Ik weet niet wat het voor plinten zijn, maar als het MDF is dan moet je dat sowieso doen, want daar mag geen vocht onder/achter komen als je de vleor dweilt want dan gaat het ogenblikkelijk opbollen.

Verder: schilder op de kortst mogelijke termijn de kit aan de bovenzijde, als het goed is is dat namelijk acrylaatkit en dat mag niet vies worden want dat krijg je amper nog schoon.

Indien de kit aan de bovenkant onverhoopt siliconenkit is dan is verven niet nodig (en ook praktisch onmogelijk), maar siliconenkit aan de bovenzijde zou wel heel ongelukkig gekozen zijn, juist omdat het amper overschilderbaar is en je dan dus vast zit aan de kleur die het nu heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Glenfiddich op 26-05-2025 16:29 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het kan strakker, maar dit is heel normaal. Valt alleen op omdat je witte plinten op een lichte vloer hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Meestal kitten ze dat gewoon af, dan valt het je enkel op als je aan het kruipen bent over de vloer (nooit) of je naam Roomba is.

[ Voor 6% gewijzigd door graceful op 26-05-2025 16:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:41
dit is niet vreemd hoor. Bij mij is het soms nog wel meer.
Je hebt het over millimeters.... Over meerdere meters lengte.

Wat soms nog wel eens wordt gedaan is ook de onderkanten heel dun afkitten, maar daar zijn ook de meningen over verdeeld.

Als ik jou was zou ik niet meer plat op de grond gaan liggen om te kijken naar 3mm kier, maar genieten van je mooie nieuwe afwerking.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Als je met contra mallen gaat werken en de afwijking is beide kanten op (dus hoger en lager) hoe ga je na correctie dan zorgen dat je plint qua hoogte exact aansluit op een andere plint?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:31
graceful schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:44:
Meestal kitten ze dat gewoon af, dan valt het je enkel op als je aan het kruipen bent over de vloer (nooit) of je naam Roomba is.
Of na een paar jaar als de kit uit aan het drogen is/los aan het laten van de vloer is.

Maar verder is dit inderdaad redelijk normaal, een vloer is nooit helemaal recht en bij een plint zie je een paar mm verschil al heel snel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:15

MLLL

Palm Treo 650

Straks is het gemeubileerd en zie je amper meer plinten.
Dit is een dikke prima dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:30
Fijn zo’n “andere professional” die het werk van zijn concullega even afzeikt.
Een kiertje van 3 a 4 mm hoort gewoon afgekit te worden.
Ga je dit zoals de pro zegt contramallen dan moet je dit met alle plinten doen anders krijg je aan de bovenkant hoogteverschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:09

Rzaan

Altijd zoekende

Casyi schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:51:

We hebben inmiddels een andere professional gesproken en die gaf aan dat er bij deze methode (plinten ná vloer) juist gewerkt moet worden met:
* Contramallen om de contour van de vloer over te nemen
* Aftekenen met potlood langs de onderzijde
* En dan de plinten modelleren (schuren/zaagwerk) voor een strak aansluitend resultaat

Dat lijkt hier dus allemaal niet gebeurd te zijn. Hier zijn we ook niet in geadviseerd of over gevraagd door onze vloerenleggers.
Dat doet ook bijna niemand.
Die andere professional lult een beetje uit z'n nek. Hij wil het vast oplossen voor je.
Ik denk dt je je helemaal gek schrikt van de kosten.

Bij ons zitten er ook kieren. Als de kamer leeg is, valt het op.
Vol met meubels nauwelijks. En waar het wel opvalt... het zal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:47
Dit klopt gewoon , vrijwel niks is 100% recht in je huis !

nu heb je 10 reacties die zeggen dat het normaal is 😅 en door met je leven 🎉!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

Pazo

Mroaw?

Bij ons werd gezegd (tot 2x toe, PVC vloer laatst vernieuwd) om eerst de plinten te plaatsen en te schilderen, en vervolgens hebben ze de vloer tegen de plinten gelegd. Geen enkele kier hier en geen kit nodig.
Lijkt mij toch ook een veel logischer volgorde?

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De oorzaak van de kier ligt bij het egaliseren.
Dus als je iemand wil aanspreken moet je daar zijn.
Een afwijking zal daar altijd wel zijn.
Ik moet zeggen dat het hier echt wel supervlak is.
Ik heb over afstanden van 4 meter echt nog geen millimeter afwijking.
Dat werkt erg prettig als je er achteraan komt met plintjes e.d.

Ik denk wat dat betreft dat je wel wat overgeleverd bent aan de vakmanschap en trots van de vakman die het moet egaliseren.
Ik heb overigens geen idee wat de norm is voor het vlak opleveren van een vloer.
Is dat een millimeter of mag dat 5 millimeter afwijken over een meter of twee meter...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1