Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 15:30
Hi,

Ik heb op zowel het dak van mijn schuur als op het dak zonnepanelen. Beide hebben een aparte omvormer en beide van een ander merk

Op zolder hangt de Solis S6. Vorige week was ik toevallig op zolder toen deze ineens heel even een paar seconden in 'alarm' sprong. Vervolgens de storingshistorie bekeken en gezien dat dit heel vaak gebeurt. En heel vaak meermaals tussen 12 - 13u. Ook wel andere tijden, maar deze springen eruit Volgens de Enexis site is er geen bekend probleem in mijn wijk. Het is wel een vrijwel gasloze nieuwbouwwijk met veel panelen. Solis gebeld en die hebben op afstand de software van de omvormer geupdate. Volgens hen zou het daarmee opgelost moeten zijn. Maar helaas, ook vandaag zie ik weer storingen staan ondanks het wisselvallige weer.

Mijn vraag is: kan ik dit afdoen als overbelasting van het net? Of is het toch verstandig actie te nemen en een monteur te laten komen? Onze installateurs is failliet dus moet dan eerst op zoek naar een nieuwe.

Wij hadden ooit 3 x 35 aansluiting in de meterkast maar hebben dat 2 jaar geleden laten verlagen naar 3 x 25 vanwege de kosten. Hier verder geen issues mee gehad. Kan dit er iets mee te maken hebben?

Alvast bedankt voor de hulp!

En mocht iemand een goede installateur/storingsmonteur weten in Groningen/Drenthe dan hoor ik het ook graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsHkE4rqyd2g0tdWTn8hGPARz2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJAgjXX7ZAVKcC4njW7grMvG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door txgrl op 26-05-2025 15:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:12
Kijk naar het AC voltage. Zowel bij omvormer als meterkast
Als je daar veel verschil hebt is er of een slecht contact of een te dunne kabel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
Of gewoon teveel zonnepanelen in de buurt waardoor de spanning te hoog wordt. Rond middaguur is daar een logisch moment voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
BarryH schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:59:
Kijk naar het AC voltage. Zowel bij omvormer als meterkast
Als je daar veel verschil hebt is er of een slecht contact of een te dunne kabel
Dit moet ik dan een installateur laten doen want geen idee hoe dat moet.
Even voor mijn beeldvorming: een te dunne kabel kan dus ook alleen op piekmomenten voor problemen zorgen? Tussen augustus en maart is de storing namelijk niet voorgekomen zie ik in de historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Tillumen schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:00:
Of gewoon teveel zonnepanelen in de buurt waardoor de spanning te hoog wordt. Rond middaguur is daar een logisch moment voor.
Ik woon in een nieuwbouwwijk die grotendeels gasloos is. Veel zonnepanelen hier inderdaad. Wel de site van Enexis gecheckt. Op onze postcode zijn geen bekende problemen hiermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:12
Als het net boven de 253V komt schakelt een omvormer zichzelf uit.
Je ziet meldingen als "Grid Overvoltage", "Grid Fault", "OVP" of "V_out too high"

Oplossing:
- Netbeheerder inschakelen: zij moeten het net verzwaren of de spanning balanceren.
- Installateur vragen om de AC-kabeldikte en aansluiting (1-fase of 3-fase) te checken.
- Omvormer-instellingen (binnen marges) optimaliseren, soms in overleg met netbeheerder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wat is foutcode ov g v01 op de Solis-omvormer?
Storingscodes en uitleg voor Solis Solar Inverter: * OV-G-V01/02/03/04 - Te hoge netspanning - De omvormer meet een netspanning die te hoog is in verhouding tot de parameters waarmee de omvormer veilig is ingesteld.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:12
txgrl schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:05:
[...]

Dit moet ik dan een installateur laten doen want geen idee hoe dat moet.
Even voor mijn beeldvorming: een te dunne kabel kan dus ook alleen op piekmomenten voor problemen zorgen? Tussen augustus en maart is de storing namelijk niet voorgekomen zie ik in de historie.
Je kan het menu op de omvormer doorscrollen
En op je digitale meter kan het met de p1 meter
Op sommige omvormers kan je instellen dat ie terugregelt i.p.v. hard stopt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-09 19:24
txgrl schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:06:
[...]

Ik woon in een nieuwbouwwijk die grotendeels gasloos is. Veel zonnepanelen hier inderdaad. Wel de site van Enexis gecheckt. Op onze postcode zijn geen bekende problemen hiermee.
In mijn woonwijk (half koophuizen, half huurhuizen) hebben ze 2 jaar geleden bijna alle huurhuizen ook vol gegooid met panelen. De meeste koophuizen waren al voorzien van panelen. Sinds dien ook vaak genoeg uitval door te hoge spanning. En ook hier volgens Enexis niets aan de hand. Maar als slechts 2 mensen uit de hele wijk dit melden, dan gok ik dat Enexis het geen probleem vind. Geen idee hoeveel mensen het moeten melden voordat het volgens Exenis wel een probleem wordt.

Probleem is dat de meeste mensen het niet eens door hebben dat hun omvormer regelmatig uitschakelt. Net zoals jij het nu ook per toeval ontdekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
txgrl schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:05:
Juist dan. Want deze spanningsval moet je boven op de spanning rekenen die je binnen krijgt. En juist op de piekmomenten zal de inkomende spanning dus al hoger zijn. En komt nog bij dat de spanningsval groter is des te meer jij opwekt.

Dus ja, als de netspanning (in je meterkast) oploopt naar 250V staat dat niet als probleem te boek. Maar als je vervolgens ook nog 5V over de kabel naar je omvormer hebt zit je op dat moment dus al op 255V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Okee ik moet dus de kabel dikte laten controleren begrijp ik.
Ik ga op zoek naar een installateur.

Dank voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:37
Je kunt de kabel dikte, als je de dikke grijze kabel ergens kunt zien, gewoon aflezen van de kabel. Er staat waarschijnlijk iets van 3G2.5mm² ofzo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVxW_38QtUjQPlc5NccvsqEleqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YE9YlzQYoH8qkdP0C1APQ2kR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door timpel_800 op 27-05-2025 13:10 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Ik ben ondertussen wat verder in mijn zoektocht. En vrijdag komt er een installateur kijken.

Heb wat foto's gestuurd en blijkbaar moeten er wel zaken aangepast worden.
Verbaast me wel want destijds aangesloten door een goed bekend staand bedrijf. Blijkbaar toch niet.

Waarschijnlijk moet er een nieuwe/ andere kabel van de meterkast naar zolder. Hoe doen anderen dat? Via de buitenkant?

[ Voor 66% gewijzigd door txgrl op 27-05-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@txgrl buitenom zie ik steeds vaker, vind het alleen geen gezicht....
mooiste is gewoon lekker binnen in de woning houden, echter tja soms is dat een lastige om het netjes te doen (of mensen zien op tegen het herstelwerk...

niks is onmogelijk natuurlijk :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tenzij er echt wat mis is, zou ik hier zelf niet al teveel in investeren. Als je omvormer al uitvalt terwijl het net nog maar 240V heeft en je door ENORM slechte kabels 253V bij je omvormer hebt (wat kan en ook prima verklaarbaar is met dat het nu wel en eerst niet gebeurde), zou het nog wel zinvol zijn.

Maar meestal is de spanningsval maar 3V ofzo en dat kan je dan reduceren tot 2 of 1V (dan valt je omvormer uit als de netspanning 251 of 252V is) door enorme investeringen te doen en dan heb je iets korter uitval tegen behoorlijke kosten.

Hoe gaat het bij je buren?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

txgrl schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:41:
Ik ben ondertussen wat verder in mijn zoektocht. En vrijdag komt er een installateur kijken.

Heb wat foto's gestuurd en blijkbaar moeten er wel zaken aangepast worden.
Verbaast me wel want destijds aangesloten door een goed bekend staand bedrijf. Blijkbaar toch niet.
Installateurs zeiken altijd over elkaars werk. Als jij 2,5mm2 kabels hebt, is dat prima spul. Met 4mm2 of 6mm2 heb je wat minder spanningsval en is het wellicht "beter", maar om nou te zeggen dat er echt iets mis is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
JvS schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:14:
[...]

Installateurs zeiken altijd over elkaars werk. Als jij 2,5mm2 kabels hebt, is dat prima spul. Met 4mm2 of 6mm2 heb je wat minder spanningsval en is het wellicht "beter", maar om nou te zeggen dat er echt iets mis is...
Schijnbaar (nogmaals ik heb er geen verstand van) hebben we 12 panelen van 405wp. De omvormer is max output 5000w. En dat is nu aangesloten op een pv verdeler op zolder.

De installateur zei op basis van de fotos dat we destijds een 3 fase omvormer hadden moeten krijgen (want ook panelen op de schuur) en dat het eigenlijk ook teveel is op de pv verdeler.

Toch werkt het al 3 jaar zo zonder hele gekke dingen. Behalve dat ik nu dus achter die storingen kom. Zelfs vandaag met het slechte weer heeft hij om 13u een storing geregistreerd.

De buren zien ook pieken op dezelfde tijden. Maar geen storingen. Maar hebben ook ander systeem dus moeilijk vergelijken.

Hopelijk vrijdag meer duidelijkheid. Ik ben van het type dat nu letterlijk slapeloze nachten krijgt over brand. Dus hopelijk snel gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

5kW is wel stevig over 2,5mm 1 fase, maar moet kunnen. Je krijgt dan alleen inderdaad NOG meer stuwing van stroom en daardoor nog een hoger voltage.

Brand zal wel los lopen. Ik vermoed dat je oorspronkelijke installateur een 20 of 25A zekering heeft geinstalleerd en dan komt de 'selectiviteitspolitie' om de hoek kijken. Laat maar nakijken. Maar het zal wel loslopen.

Als je je echt zorgen maakt, kan je misschien het max vermogen van je omvormer beperken tot 3,6kW. Dat is volledig de norm en scheelt niet echt gruwelijk veel aan jaaropbrengst. Je verliest dan wat vermogen als er toch enorm veel zon is.

Zeker zonder salderen is dat bijna nutteloze energie.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 27-05-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:10
JvS schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:13:
Tenzij er echt wat mis is, zou ik hier zelf niet al teveel in investeren. Als je omvormer al uitvalt terwijl het net nog maar 240V heeft en je door ENORM slechte kabels 253V bij je omvormer hebt (wat kan en ook prima verklaarbaar is met dat het nu wel en eerst niet gebeurde), zou het nog wel zinvol zijn.

Maar meestal is de spanningsval maar 3V ofzo en dat kan je dan reduceren tot 2 of 1V (dan valt je omvormer uit als de netspanning 251 of 252V is) door enorme investeringen te doen en dan heb je iets korter uitval tegen behoorlijke kosten.

Hoe gaat het bij je buren?
Vaak gaat het niet eens om de extra marge die je krijgt. Je moet vooral zorgen dat je buren eerder uitvallen dan jij. Want dan gaat de spanning weer omlaag en blijft jouw omvormer draaien.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je omvormer altijd IN Je meterkast met 10mm kabel aansluiten 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
txgrl schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:23:
Toch werkt het al 3 jaar zo zonder hele gekke dingen. Behalve dat ik nu dus achter die storingen kom. Zelfs vandaag met het slechte weer heeft hij om 13u een storing geregistreerd.
Zoals al vaker gezegd, iets "laten werken" is het makkelijke deel van elektra (kleur op kleur en je bent elektromonteur...). Het veilig maken is de kunst :)

Als het gewoon op 2,5qmm zit dan hoop ik niet op 25A afgezekerd zit... Maar nu zit er dus geen kabel? IS het "oude" wasmachinegroep?

5kW omvormer is voor 12x405Wp ook wel fors. Met een 4kW had je denk ik geen significant verschil gehad... En 3-fase omvormer had gekund, maar zeker met PV ook op de schuur maakt dat het niet makkelijker... Want nu kan je beide omvormers gewoon lekker op een andere fase hebben. Dus op zich wil ik het nog niet fout noemen.

Wel moet je met 5kW PV (of laten we even zeggen 20A) wel er voor zorgen dat je meterkast veilig blijft door juiste dikte bekabeling en 63A aardlekscchakelaars / REM automaat / aardlekautomaten.
Pagina: 1