Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Retrobinkie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-06 16:51
Na maanden van het bouwen aan mijn Virtual Pinball Cabinet ben ik op een punt gekomen om een computer systeem ervoor aan te gaan schaffen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga dit systeem dus gebruiken voor mijn zelfgebouwde Virtual Pinball Cabinet. Het systeem moet 3 LCD monitoren aan gaan sturen, te weten:

Playfield = ASUS 43” ROG Strix XG49VQ 144Hz (4K)
Backbox = Dell 30” Ultrasharp U3023E 60Hz (WQXGA 2560 x 1600)
DMD = Laptop scherm 15.6” 165Hz (QHD 2560 x 1400 ) + controller kit

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van om en nabij de 3.5K wat ik wil uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit moet een heel nieuw systeem worden. De overige componenten naast de monitoren die het systeem ook moet kunnen aansturen via USB zijn:

Solenoids 10x
Replay knocker
Rumble motor
LED Strips 4 x 144 Leds
Led Matrix Board 10x 16x16 Leds
Led Controller boards
Led Volt boards
Speakers 2x in de Backbox
Sound Exciters 4x in de main cabinet
Bass shaker 1x in de main cabinet
Subwoofer 1x in de main cabinet
3 Amplifiers ZK-MT21
2 Fans (uitlaat) aan de achterkant van de main cabinet waar ook het systeem geïnstalleerd zal worden
1 Fan (inlaat) aan de onderkant van de main Cabinet
XBOX One camera voor een 3D diepte effect in de virtuele flipperkasten

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ga het systeem in een opencase monteren en op een uitschuifbaar systeem in de main cabinet installeren zodat ik er makkelijk bij kan voor onderhoud en eventueel uitbreiding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het belangrijkste voor mij is, of de componenten die ik heb gekozen, goed op elkaar zijn afgestemd.
En dat er geen of zo weinig mogelijk bottlenecks zijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van onderstaande componenten? Of zouden jullie wat andere type componenten adviseren? Ik weet dat het wellicht wat overkill is voor een Virtual Pinball Cabinet, maar ik kijk ook een beetje naar de toekomst en dat ik er voorlopig de komende jaren mee vooruit kan. Ook zou ik t.z.t. een VR-Bril er op aan willen sluiten.
Verder zal ik het systeem ook inzetten voor het emuleren van oude spelconsoles en arcade games (MAME, Teknoparrot etc.) en tevens als Jukebox voor wat achtergrond muziek.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorIntel Core Ultra 9 285K Boxed€ 576,98€ 576,98
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV564G640C32K€ 186,90€ 186,90
1VideokaartASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1445,-€ 1445,-
1MoederbordASUS ROG Strix Z890-E Gaming WIFI€ 505,99€ 505,99
1VoedingFSP Hydro Ti PRO 1000W€ 244,04€ 244,04
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 114,90€ 114,90
2SSD'sSamsung 9100 Pro, geen heatsink 2TB€ 231,89€ 463,78
€ 3537,59

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeydedraak
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:06
Ik bedoel ja dat is een beest van een pc maar je komt makkelijk weg met een i5 en een 4060. 4k schermen aansturen is niet heel spannend, als je nu CyberPunk wilde draaien was t sen ander vehaal.

Ja de 4060 werkt ook gwn goed als je vr wil aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:54
Ik zou wel voor wat extra ventilatoren zorgen, of ga je hem altijd uit je main cabinet schuiven als je hem aan zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 14:54
De voeding zou ik iets anders kiezen ben niet echt bekend met FSP als merk op hun website zie zal het wel goed zijn maar toch ik voel me toch beter met een bekend merk in me pc just saying. Wat betreft de rest tja het is niet dat je alles nodig hebt perse. 3d gebruik je zoiezo minder denk ik voor de rest sluit de usb devices aan met een powered usb hub zodat alle stroom niet vanuit de pc zelf hoeft te komen scheelt weer abuse van de voeding. Voor de rest sluit ik me aan met de rest dus ventilators en dat het geen top of de line pc hoeft te zijn. Ik had in deze dagen eerder voor een amd nvidia gekozen gezien de cpu problemen maar ieder zijn keus.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrobinkie
Spikeydedraak schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:28:
Ik bedoel ja dat is een beest van een pc maar je komt makkelijk weg met een i5 en een 4060. 4k schermen aansturen is niet heel spannend, als je nu CyberPunk wilde draaien was t sen ander vehaal.

Ja, ik weet dat ik het met minder power af kan, maar ik heb de mogelijkheid om er iets meer geld aan uit te geven, en ik heb ook best wel wat speelgoed wat ie moet aansturen. Tevens is het bij het flipperen ook nog zo dat het systeem ook allerlei pup-packs (video filmpjes) moet kunnen afspelen tijdens het flipperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrobinkie
99ruud99 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:29:
Ik zou wel voor wat extra ventilatoren zorgen, of ga je hem altijd uit je main cabinet schuiven als je hem aan zet?
Ik had wat grotere ventilatoren (140mm) aangeschaft en ik ga het even aankijken hoe de warmteontwikkeling zich verhoudt. Mocht het echt niet afdoende zijn, dan ga ik er meer inschroeven. Ik heb er in ieder geval nog een aantal liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrobinkie
lordgandalf schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:38:
De voeding zou ik iets anders kiezen ben niet echt bekend met FSP als merk op hun website zie zal het wel goed zijn maar toch ik voel me toch beter met een bekend merk in me pc just saying. Wat betreft de rest tja het is niet dat je alles nodig hebt perse. 3d gebruik je zoiezo minder denk ik voor de rest sluit de usb devices aan met een powered usb hub zodat alle stroom niet vanuit de pc zelf hoeft te komen scheelt weer abuse van de voeding. Voor de rest sluit ik me aan met de rest dus ventilators en dat het geen top of de line pc hoeft te zijn. Ik had in deze dagen eerder voor een amd nvidia gekozen gezien de cpu problemen maar ieder zijn keus.
Dank voor je advies!
V.w.b. die voeding, ik ga nog wel even kijken naar wat alternatieven.
Verder heb ik nog wel een vrij nieuwe powered USB hub liggen, dus dat komt wel goed.
AMD als CPU zou ik nog kunnen overdenken, maar voor graphics blijf ik wel bij Nvidia, AMD graphics schijnen nog wel voor wat problemen te zorgen bij specifiek de Virtual Pinball wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:03
Spikeydedraak schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:28:

Onderschat de systeemeisen van een Virtual Pinbal cabinet niet. De laatste releases van VPinWorkshop zijn best veeleisend en je wilt met flipperen ook hoge resfreshrates en zo laag mogelijke latencies. Zeker als je ook nog met puppacks gaat werken of b.v. de laatste Future Pinball releases van TerryRed. Ik vind een 4060 dan ook wat magertjes. Het kan, maar je loopt al direct tegen grenzen aan. Ik zelf gebruik een 4080, maar dan in VR op een Quest 3.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:03
@Retrobinkie Heb je het Visual Pinball topic al eens doorgelezen? Daar zitten wel een aantal VP cabinet eigenaren die je ook advies kunnen geven. Voor de GPU zou ik inderdaad voor NVIDIA gaan voor VP. AMD CPU is prima, gebruik ik zelf ook (zie mijn signature).
[PC] Visual Pinball

[ Voor 22% gewijzigd door PatrickC op 26-05-2025 16:37 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrobinkie
PatrickC schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:35:
@Retrobinkie Heb je het Visual Pinball topic al eens doorgelezen? Daar zitten wel een aantal VP cabinet eigenaren die je ook advies kunnen geven. Voor de GPU zou ik inderdaad voor NVIDIA gaan voor VP. AMD CPU is prima, gebruik ik zelf ook (zie mijn signature).
[PC] Visual Pinball
@PatrickC Dank je voor je verwijzing naar het Visual Pinball topic, deze is mij wel bekend, maar het is al wel een tijdje geleden dat ik daar in het topic heb gekeken. Ik ga er zeker nog even in rondneuzen.
Ik heb voornamelijk bij het bouwen van de Pinball Cabinet de bible/guide van mjrnet.org gevolgd.
En ik dacht voor het advies aangaande het computer gedeelte, dat ik het beste hier bij Tweakers.net terecht kon.
Maar ik was voornamelijk benieuwd of de losse componenten wel enigszins op elkaar zijn afgestemd om tot een goed systeem te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-06 15:36
Retrobinkie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:52:
[...]

Dank voor je advies!
Verder heb ik nog wel een vrij nieuwe powered USB hub liggen, dus dat komt wel goed.
AMD als CPU zou ik nog kunnen overdenken, maar voor graphics blijf ik wel bij Nvidia, AMD graphics schijnen nog wel voor wat problemen te zorgen bij specifiek de Virtual Pinball wereld.
Met die voeding is helemaal niets mis. Is zelfs de best buy hier op tweakers voor voedingen van 1000W en hoger. FSP maakt ook de voedingen voor een aantal andere merken.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjant2 op 26-05-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrobinkie
Arjant2 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:08:
[...]

Met die voeding is helemaal niets mis. Is zelfs de best buy hier op tweakers voor voedingen van 1000W en hoger. FSP maakt ook de voedingen voor een aantal andere merken.
@Arjant2, dat is goed om te lezen dat die voeding een best buy is. Dan laat ik deze op mijn lijstje van componenten staan. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 14:54
Retrobinkie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:52:
[...]

Dank voor je advies!
Ik ben zelf van amd naar intel overgestapt en heel lang op intel gedraait en toen sindskort weer naar amd. En voor games is nvidia bijna de standaard en zeg niet dat amd slecht is maar tja voor games gebruik ik nvidia. En als je weet dat het problemen geeft moet je zeker gebruiken wat je weet dat werkt.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWTF
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:46
Ik ga een 3080 gebruiken voor mijn 4k 120hz flipperkast. Tijdens mijn tests leek dat voldoende. Ik zag alleen wat lag in de Deadpool table met een uitgebreide pupper pack. FPS was wel goed dus weet niet of het aan de hardware ligt of dat er iets software matig aan de had is.

Heb niet heel veel tafels getest en moet de flipperkast nog maken. Dus mijn voorzichtige conclusie is dat e 3080 voldoende is. Maar meer is altijd beter natuurlijk ;)
Pagina: 1