Standaard pakket PostNL (Particuliere afzender) kwijt....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 11:10
Hoi,
Ik heb bij een persoon via Marktplaats een Drone gekocht. Deze persoon heeft keurig het pakket verzonden en ik kreeg netjes de track & trace binnen.

Op zaterdag 17 mei zou het pakket worden bezorgd alvolgens de melding in de PostNL app. Iets later krijg ik de melding dat het pakket niet bezorgd kan worden die dag. Ik neem contact op met PostNL of te zien of het wel goed gaat en die persoon aan de lijn geeft aan te gaan kijken. Terwijl ik met de klantenservicemedewerker op de chat zit, krijg ik de melding in de app dat het pakket is bezorgd. Dat was dus niet het geval. De medewerker gaf aan dat dat door hem kwam omdat hij zo druk kon zetten op het depot om het pakket alsnog te bezorgen (hier van heb ik een afschrift van de chat van ontvangen later waarin dit staat).

Uiteraard kwam het pakket niet die zaterdag. Ook niet de maandag of dinsdag erna. De Afzender heeft vervolgens een onderzoek in willen laten stellen maar omdat het pakket standaard is verzonden, kunnen ze geen onderzoek instellen horen we nu vandaag (pas).

Vervolgens ga ik bellen. Er wordt gezegd dat het pakket is afgegeven op een totaal ander adres hier in Tilburg. Toevallig ken ik dat bedrijf wel al heb ik er geen enkele band mee. Dat bedrijf gebeld en gevraagd joh, hebben jullie toevallig daar een pakket voor mij in ontvangst genomen. Na veel navragen bij alle collega's en het hele berdrijf te hebben doorzocht, krijg ik te horen dat ook zij niets hebben helaas.

Afzender belt vervolgens PostNL. Die bevestigen ook aan hem dat het afgegeven zou zijn op het andere adres in Tilburg. Verder kunnen ze niets betekenen en kan er geen onderzoek worden gestart omdat het als standaard pakket is verzonden.

PostNL geeft bij mij aan dat het verantwoordelijkheid afzender. Dus ik moet nu die jongen aansprakelijk gaan stellen.

Wat zijn de rechten in deze situatie? Heeft iemand ooit al zoiets meegemaakt? Kan PostNl alsnog via rechtsbijstand/advocaat verantwoordelijk worden gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-09 14:11
Ik denk het niet: https://www.rijksoverheid...-of-beschadiging-poststuk
Dus ik moet nu die jongen aansprakelijk gaan stellen.
Ja en nee, als je akkoord bent gegaan met de gekozen verzendwijze, draag je zelf ook enigszins de risico.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
Christoxz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:46:
Ik denk het niet: https://www.rijksoverheid...-of-beschadiging-poststuk

[...]

Ja en nee, als je akkoord bent gegaan met de gekozen verzendwijze, draag je zelf ook enigszins de risico.
Je hebt gelijk. Ik heb gekozen voor verzending en dus dragen we beide de verantwoordelijkheid.

Maar heeft het zin om PostNL hierin nog aansprakelijk te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 20:12
Dennuske1983 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:39:
Wat zijn de rechten in deze situatie?
[..]
Kan PostNl alsnog via rechtsbijstand/advocaat verantwoordelijk worden gesteld?
Dat kan, dat is dan wel iets wat de afzender moet doen. Hij heeft immers de overeenkomst met PostNL.

Jij als ontvanger kan niets anders doen dan de afzender aansprakelijk stellen. Jij hebt immers alleen een overeenkomst met de afzender.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Je geeft aan dat je hebt gekocht van een persoon... verkoopt deze persoon om hier een inkomen van te verdienen? Dan kan het gaan om B2C en dan geld het onderstaande niet.

Partijen kunnen afspreken dat er wordt afgeleverd bij jouw voordeur en dat het risico van verzending bij jou ligt. Als dat eerste wel, maar dat tweede niet is afgesproken, dan is de verkoper tekortgeschoten. De verkoper heeft alleen wel iets aan bewijs, want PostNL heeft schriftelijk verklaard te hebben bezorgd. Dit bewijs is wel erg mager, want PostNL heeft in haar overeenkomst met afzender zelf baat bij deze verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Een drone heeft een bepaalde waarde, dan zou je toch beter kunnen kiezen voor verzekerd?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dennuske1983 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Je hebt gelijk. Ik heb gekozen voor verzending en dus dragen we beide de verantwoordelijkheid.

Maar heeft het zin om PostNL hierin nog aansprakelijk te stellen?
Je kunt ze aansprakelijk stellen.

Echter de wettelijke schadevergoeding die ze je moeten betalen (indien je succes hebt) is iets meer dan 3 euro per kilo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 20:52
Ik heb onlangs hetzelfde mee gemaakt.

Sexy Knob van mijn Tesla was defect. Als RMA verstuurd met PostNL naar Roemeense fabrikant en pakketje kwijt.

PostNL doet helemaal niets voor je. Fabrikant wilde ook niets dus ik heb mijn verlies maar genomen.

Het is de moeite allemaal niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Heb wel eens meegemaakt dat een nieuwe laptop die per ongeluk onverzekerd verzonden was "kwijt" raakte, zonder bezorgd te zijn. PostNL kon er niets aan doen, en bood alleen aan om de verzendkosten terug te betalen. De laptop is na ca. 6 maanden overigens teruggevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
Ik heb de afzender voorgesteld dat we beide de helft van de geleden schade op ons nemen. Dat is in dit geval allebei 300 euro. Meer dan coulant mijn inziens.

Ik krijg zojuist terug:
Ik ben van mening dat mijn verzending juist was. Ik verwacht van de klant dat die aangeeft een aangetekend pakket te willen hebben, of verzending via marktplaats. Dit was beide niet het geval, dus heb ik (naar uw wens) via postNL een label gekocht. De verantwoordelijkheid die ik had (het correct aanbrengen van een label op mijn pakket) heb ik goed uitgevoerd, ik zie dus geen reden waarom ik zou betalen. Ik snap dat dit een vervelende situatie is, maar ik heb echt mijn best gedaan door PostNL meerdere keren via de telefoon te benaderen. Ik adviseer u dan ook om uw rechtsbijstandsverzekering te vragen naar advies.
Dan ben je echt een klootzak in mijn ogen. Maar prima, dan schakel ik mijn advocaat wel in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 06:55
Dennuske1983 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:20:
Ik heb de afzender voorgesteld dat we beide de helft van de geleden schade op ons nemen. Dat is in dit geval allebei 300 euro. Meer dan coulant mijn inziens.

Ik krijg zojuist terug:

[...]

Dan ben je echt een klootzak in mijn ogen. Maar prima, dan schakel ik mijn advocaat wel in.
Je advocaat? Dan zal het hoog in de papieren oplopen en ben je zo door de 600 euro heen.
Ik zou het verlies nemen, je weet als je iets verzend er altijd een risico bestaat dat het pakket kwijt geraakt kan worden. Aan koper/verkoper om er samen overuit te komen of je meer wilt betalen om dat stukje risico te willen indekken. Daar is in dit geval niet voor gekozen.

Je kan van die verkoper niet verwachten dat hij ineens 50/50 mee gaat betalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-10 20:59
Gezien hij spreekt van klanten (de verkoper). Kan het dan een optie zijn dat het toch B2C is en. Niet C2C.

Voor iets van 600€ te versturen zou ik als verkoper toch wel aanraden voor verzekerd te verzenden. Maar dat zijn vijgen na pasen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Heb je de advertentietekst van Marktplaats nog? Als de advertentie nog online (vervallen evt) staat, eventueel naar archive.org laten opslaan.

Ik meen me te herinneren meermaals op het forum te hebben gelezen dat, als er niet expliciet vermeld staat in de advertentie dat het risico op verzending bij de koper ligt, dat dat risico in dat geval bij de verkoper ligt. Dat is één van de redenen dat ik hier op V&A altijd vermeld dat ophalen de voorkeur geniet, en anders het risico van verzenden geheel bij de kopende partij ligt.

Ik zal de Tweaker met juridische achtergrond die dat, volgens mij, meermaals heeft aangegeven hier op het forum, niet quoten, omdat hij volgens mij inmiddels met Tweakers-pensioen is gegaan.

Maar zoek vooral hier op het SF-gedeelte van het forum, ik denk dat je daar voldoende info terugvindt.

en @Jordyz, ik vermoed dat hij rechtsbijstandsverzekering hier zal bedoelen. If not, loopt het met een advocaat inderdaad snel in de papieren, en in dat geval zou ik dan uitgaan van de 300 euro (aangezien hij bereid was het verlies te splitten, wat ik overigens erg tof en benoemenswaardig vind van TS).

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ehm, ts heeft gekozen voor verzending ipv ophalen.
Ts heeft gekozen voor PostNL.

Hoe is het dan de fout van verzender? Als ts opdracht geeft PostNL te gebruiken, en PostNL aangeeft bezorgd te hebben, kan verkoper hier toch niets aan doen?

Dan had ts of andere optie moeten kiezen (gezien ts specifiek PostNL heeft gekozen) of fysiek ophalen.

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 26-05-2025 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Gezien het bericht denk ik dat het een zakelijke verkoper was, is dat het geval @Dennuske1983?

Want dan heb je hele andere rechten die in jou voordeel zijn als consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

99ruud99 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:41:

Hoe is het dan de fout van verzender? Als ts opdracht geeft PostNL te gebruiken, en PostNL aangeeft bezorgd te hebben, kan verkoper hier toch niets aan doen?

Dan had ts of andere optie moeten kiezen (gezien ts specifiek PostNL heeft gekozen) of fysiek ophalen.
Goed punt. Ik vermoed dat de nuance hem hierin zal zitten hoe het precies is afgesproken. Als ik aangeef, verstuur maar met PostNL, heeft de verzendende partij nog altijd de keuze om het tegen kleine meerprijs verzekerd te versturen, of niet. Prijsverschil is dacht ik 4 euro.

Maar indd, zoals hier wordt gesteld, als het een zakelijke verkoper is op Marktplaats, wordt het ander verhaal

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alfatrion
99ruud99 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:41:
Dat laatste lees ik niet. Kiezen voor verzending impliceert niets anders dan een afspraak maken dat bij TS zal worden afgeleverd en het risico overgaat bij aflevering. Kiezen voor een vervoerder, die niet door de verkoper wordt aangeboden, impliceert dat daarnaast het risico overgaat bij overdracht aan deze vervoerder. Zelf een koerier sturen impliceert dat aflevering plaatsvindt bij de verkoper. Dit is allemaal regeld in art. 7:9-11 BW, waarbij geld dat hiervan niet door een zakelijke verkoper in nadeel van een consument-koper mag worden afgeweken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennuske1983
Jammer genoeg gaat het hier om een particuliere jonge knul die de drone verkocht omdat hij een nieuwe mavic air wilde kopen. Die zal hij inmiddels wel hebben gekocht. Hij kwam aan de telefoon redelijk jong en onervaren over. Hij had zelf het idee om de politie in te schakelen en aangifte te doen tegen PostNL. Dat zegt mijn inziens al wel genoeg.

Dan kijkend naar zijn laatste reactie dan zegt mij dat dat die door zijn vader/moeder is opgesteld. Ik ga morgen de rechtsbijstand inschakelen. Advocaat loopt inderdaad al sneller op boven de € 600,- maar voor mij is het nu een principekwestie en dan bijt ik mij ergens in vast tot het maximale haalbare. Ben in staat om langs zijn adres te rijden kan ik je vertellen (al zal ik dat niet doen).

Mijn voorstel naar hem was meer dan coulant mijn inziens. Hij heeft alleen gevraagd of ik het wilde ophalen of verzenden. Er is nergens gesproken over hoe het werd verzonden. Ik heb geen expliciete keuze voor standaard verzenden gemaakt. Die keuze heeft hij gemaakt. Dat ik het beter af had kunnen dwingen om voor verzekerd verzenden te kiezen ben ik met jullie eens. Maar dat verandert niets aan het feit dat mijns inziens hij ook verantwoordelijkheid moet nemen net als ik dat doe.

[ Voor 26% gewijzigd door Dennuske1983 op 26-05-2025 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfatrion
Je mag naar de kantonrechter zonder advocaat. Het voorblad met de voorschriften heb ik wel voor je, maar als op dat vlak gewijzigde eisen zijn, dan zijn die niet verwerkt. Ik heb daar tot op heden geen last mee gehad. De dagvaarding is verder het helder uiteenzetten van de feiten en de rechter moet de gronden aanvullen, maar de ervaring leert dat ik de feiten aangevuld op het moment dat ik de gronden opschrijf. Je eindigt de dagvaarding met je eisen: primair levering, subsidiair terugbetaling van de koopsom.

Het zwaartepunt voor jouw casus ligt m.i. bij de bewijslast omtrent de vraag of de zending is aangekomen. PostNL geeft aan van wel en jij zegt van niet. De vraag is hoe de rechter dat zal beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
alfatrion schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:46:
Je mag naar de kantonrechter zonder advocaat. Het voorblad met de voorschriften heb ik wel voor je, maar als op dat vlak gewijzigde eisen zijn, dan zijn die niet verwerkt. Ik heb daar tot op heden geen last mee gehad. De dagvaarding is verder het helder uiteenzetten van de feiten en de rechter moet de gronden aanvullen, maar de ervaring leert dat ik de feiten aangevuld op het moment dat ik de gronden opschrijf. Je eindigt de dagvaarding met je eisen: primair levering, subsidiair terugbetaling van de koopsom.

Het zwaartepunt voor jouw casus ligt m.i. bij de bewijslast omtrent de vraag of de zending is aangekomen. PostNL geeft aan van wel en jij zegt van niet. De vraag is hoe de rechter dat zal beoordelen.
Misschien mis ik een update maar PostNL geeft toch aan bij een ander adres bezorgd te hebben ergens in Tilburg? Dus niet het adres van TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 08:45
Fwiw: maar dat "verzekerd verzenden" is ook aan voorwaarden gebonden, dus de vraag is of je daar meer aan gehad zou hebben. Buiten dat, dat is allemaal wijsheid achteraf.

Ik heb pasgeleden hetzelfde aan de hand gehad, nota bene met een verkoop via Tweakers.
PostNL gaf aan pakket bezorgd, ontvangende partij had niets.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik mij ook op het standpunt heb gesteld dat ik aan mijn verplichting had voldaan. Vergeet niet, PostNL (Track&Trace) gaf aan dat het pakket was geleverd.

Gelukkig kwam de ontvanger er een paar dagen later achter dat de bezorger het pakket in de nabijheid van zijn huis op een plek in de tuin had neergelegd.

Verplaats je in dit geval ook in de positie van de verzender. Die heeft in principe juist gehandeld. Deal tussen twee consumenten, geen explicite wens van koper tot verzekerd of aangetekend verzenden. Verkoper maakt verzendlabel, maakt pakket in orde en geeft dit af bij PostNL punt. Track&Trace geeft vervolgens aan geleverd.

Dat PostNL er zo'n ontzetttende bende van maakt is niet zijn verantwoordelijkheid.

Sterker, zelfs dat de PostNL medewerker aan- of toegeeft dat er op een verkeerd adres is geleverd brengt je nergens. Immers, jij kan wel beweren dat er een drone in zat met een waarde van 600,- maar bewijs dat maar eens. Misschien zaten er wel oude kranten in.

Rechtsbijstand kan, advocaat kan, maar dat moet je alleen doen als het je waard is om je gelijk te halen.
En hoe zeer ik het ook vervelend vind voor je, maar er is een groot verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen.
En principes kosten geld......

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
Zojuist de rechtsbijstand ingeschakeld. Alle stukken aangeleverd en zij nemen het nu in behandeling. Eerst wordt er bekeken of ze er iets mee kunnen en zo ja dan gaan ze aan de slag.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:38

Agent47

I always close my contracts.

Waarom heb je niet gekozen voor verzekerd verzenden als je zo zeker in je zaken zit met rechtsbijstand? Vooral richting een particuliere jonge knul. Wat had die jongen beter moeten doen? Hij heeft het pakket netjes ingeleverd, waarschijnlijk goed verpakt en verstuurd. Dat het niet aankomt is zwaar klote, maar nu ga je met een advocaat dreigen naar iemand die het pakket gewoon verstuurt heeft. Dan nogmaals mijn vraag waarom je niet voor verzekerd verzenden hebt gekozen, vooral bij een duurder iets.

[ Voor 11% gewijzigd door Agent47 op 28-05-2025 08:27 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zentbeer
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 15:24
Is het via Marktplaats betalen en verzenden gegaan? Want als dat zo is dan betaal je als koper het verzendlabel en ben je als koper dus de opdrachtgever aan PostNL voor het verzenden. Jij bent dan ook degene die PostNL kan aanspreken. Al is eerder wel aangegeven dat je zelfs als je "schuld" van vermissing kunt aantonen de vergoeding nagenoeg nihil is.

Ik moet zeggen dat je veel vraagt van de verzender. Uit wat ik hoor heeft die niets verkeerd gedaan. Zijn taak was het pakket netjes en tijdig verzenden via PostNL. Dat lijkt allemaal te zijn gebeurd. Hem 50% laten terugbetalen voelt voor mij erg oneerlijk. Ik hoop dat hij hier in ieder geval van leert en nadrukkelijk aangeeft dat verzenden alleen kan op risico van de koper (voor het geval hij dat hier niet had aangegeven). (zie ook: https://blog.iusmentis.co...ordt-op-risico-verzonden/ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Dennuske1983 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:44:
Zojuist de rechtsbijstand ingeschakeld. Alle stukken aangeleverd en zij nemen het nu in behandeling. Eerst wordt er bekeken of ze er iets mee kunnen en zo ja dan gaan ze aan de slag.
Als de RBV al tot de conclusie komt dat het een zaak is zullen ze je gewoon een bedrag overmaken en er echt zelf niet achteraan gaan, is namelijk veel duurder voor ze.

Zelf de rechtsbijstand ingeschakeld voor een fiets die kapot was gegaan binnen de garantie en maar niet gerepareerd werd, kreeg eerst het advies om een ingebrekestelling naar ze te versturen adhv een voorbeeldbrief en toen dat niet hielp was het €500 terug en case closed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

@Dennuske1983 maar waarom heb je niet gekozen voor een verzekerde optie met PostNL?

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Vliegvlug schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:47:
[...]

Als de RBV al tot de conclusie komt dat het een zaak is zullen ze je gewoon een bedrag overmaken en er echt zelf niet achteraan gaan, is namelijk veel duurder voor ze.

Zelf de rechtsbijstand ingeschakeld voor een fiets die kapot was gegaan binnen de garantie en maar niet gerepareerd werd, kreeg eerst het advies om een ingebrekestelling naar ze te versturen adhv een voorbeeldbrief en toen dat niet hielp was het €500 terug en case closed.
En daarom vind ik RBV over het algemeen waardeloos. Wat leert de verkoper hier nou van?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@Dennuske1983 vind dat jij er wel erg hard in zit en gelijk iemand een k*zak noemen en zelfs hem het liefst een thuisbezoekje zou brengen omdat hij niet met je 50-50 voorstel akkoord gaat, zeker omdat het om een jonge knul blijkt te gaan en niet een bedrijf en hij heeft het gewoon netjes opgestuurd.
Jij zegt ook dat hij zelf bedacht heeft om het via een postnl label te versturen nadat jij had gezegd het opgestuurd te willen krijgen maar in zijn reactie staat dan weer dat jij niet via Marktplaats wilde laten versturen, is me dus niet duidelijk wat er precies is besproken onderling.

Hoe dan ook treft naar mijn idee hem weinig blaam en ik zou zelf iets van €600 toch echt zelf ophalen, ten eerste omdat je maar moet hopen dat de verkoper je niet oplicht of het product toch minder goed is of niet voldoet aan de verwachtingen (ter plekke kan je het zelf tenminste zien en testen) en ten tweede omdat ik PostNL niet vertrouw voor zulke bedragen en als ik dan toch het risico zou nemen dan op zijn minst met verzekerd verzenden.
Dus de hand in eigen boezem steken zou je sieren.

Nu is het juridisch gezien schijnbaar wel zo dat de koper van het label aansprakelijk is voor het leveren van het product maar zoals velen dacht hij waarschijnlijk ook dat dit enkel geldt voor bedrijven en niet particulieren.
Als hij het wel geweten had dan had hij het zeer waarschijnlijk niet zo willen verzenden en alsnog de verantwoordelijkheid bij jou neergelegd dus je maakt nu eigenlijk gebruik (misbruik?) van zijn onwetenheid.

Zelf wist ik het eerst ook niet en ben er gelukkig niet achtergekomen doordat ik er problemen mee kreeg maar omdat ik er hier een topic erover gelezen had.
Zet daarom nu altijd in mijn Marktplaats advertentie dat ophalen de voorkeur geniet en verzenden op eigen risico is.
Om die reden verstuur ik ook niet met die melkkoe van Marktplaats genaamd “kopersbescherming” want dan ben ik alsnog mijn geld kwijt als PostNL het pakket kwijt raakt.

Heeft me al meerdere gemiste verkopen opgeleverd maar beter dan het gezeur waar ook deze knul nu onbedoeld mee te maken krijgt.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik snap die verkoper 100% als ik eerlijk ben. Zij hebben een track & trace waarop staat dat het pakket bezorgd is. Jij wil van hun 300 euro voor gelede schade. Daar komt nog eens bovenop dat je zelf voor verzenden hebt gekozen en zelf hebt gekozen voor PostNL. Met andere woorden: als ik dit pakket naar je had gestuurd en je kwam met dit verhaal op de proppen dan zou ik je niet geloven en denken dat je me voor €300 probeert op te lichten.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

FreakNL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:58:
[...]

En daarom vind ik RBV over het algemeen waardeloos. Wat leert de verkoper hier nou van?
Helemaal niets want die komt er mee weg, is gewoon een kosten-baten analyse van de rechtsbijstand maar bedenk dat dit wel ook in het voordeel van jezelf is, anders zouden deze verzekeringen een slag duurder zijn.

In het geval van mijn fiets heb ik het voorstel van mijn rechtsbijstand afgewezen en ben bewust doorgegaan met mijn strijd met de fietsenwinkel omdat ik niet wilde dat ze er mee weg zouden komen, heeft flink wat tijd en moeite gekost en werd op een gegeven moment ronduit onprettig nadat ze mij van allerei dingen gingen beschuldigen.
Toch volgehouden en het volledige aankoopbedrag van de fiets teruggekregen. Was volgens mij meer omdat ze zelf een kosten-baten analyse hadden gemaakt van de tijd die het hun kostte en ze wisten dat ik door zou gaan dan omdat ze vonden dat ik gelijk had trouwens.
Het bedrag kreeg ik helaas als shoptegoed voor een andere fiets. Eigenlijk niet helemaal wat ik wilde maar was er zelf ook wel klaar mee en ik troost me met de gedachte dat ze er hopelijk wel iets van geleerd hebben en er niet helemaal zonder moeite vanaf zijn gekomen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:49

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Als postnl bevestigd dat het pakket niet op het juist adres is afgeleverd moet de verkoper Postnl aansprakelijk stellen, de overeenkomst is niet nagekomen en postnl heeft een fout gemaakt verzekerd of niet.
Hier zitten wat haken en ogen aan postnl zal natuurlijk enige aansprakelijkheid weigeren ongeacht, wat wel draagvlak kan hebben als ze expliciet hebben toegegeven aan verkeerde adres te hebben bezorgd.

@Dennuske1983
Hoe ben je het bedrag overeen gekomen was dit in de strekking van ''600 incl verzenden'' voorgesteld aan de verkoper? en hoe heb je gesproken over postnl? als in ''doe maar via postnl''?

[ Voor 50% gewijzigd door 42dpi op 28-05-2025 01:09 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De verkoper heeft niets verkeerd gedaan en PostNL heeft het verpest. Nu wil je dat de verkoper de helft van de schade gaat betalen. Dat PostNL hier mee weg kan komen slaat nergens op, maar om het dan maar bij de verkoper te gaan halen is ook niet eerlijk. Hoe zou je het vinden als je zelf de verkoper was geweest en niets verkeerd had gedaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Je kan best PostNL aansprakelijk stellen, maar zonder verzekering kan je rekenen op niets. En met verzekering is het ook huilen met de pet op. Andere bezorgdiensten kunnen vaak wel een betere verzekering bieden - maar zijn ook direct een stuk duurder in het verzenden (en ook daar zijn de processen niet vrij van zoekrakende pakketjes en een erg moeilijke regeling om uit te keren).

De rechtsbijstandsverzekering zal het bekijken, en dan uit eigen zak de schade uitbetalen. Dat is zoals al eerder in het topic vermeld gewoon een kostenbatenanalyse.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-10 14:06
Dennuske1983 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:18:
.... Ben in staat om langs zijn adres te rijden kan ik je vertellen (al zal ik dat niet doen). ...
Laat het los, blijkbaar vond je het bedrag vóórdat het fout ging niet de moeite waard om voor te reizen en nu het fout is gegaan wil je voor de helft van het geld verhaal gaan halen bij de particuliere verkoper die zoals ik het lees wel zijn best heeft gedaan voor je.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 08:19

Theo

moederbord

1) TS Koopt partikilier een object van de verkoper
2) TS Kiest ervoor om het product te laten verzenden, en wil deze niet ophalen bij de verkoper
3) TS Kiest ervoor om het object via PostNL te laten versturen
4) TS Kiest ervoor om het object zonder verzekering naar hem te laten versturen
5) TS Betaalt de verkoper de kosten van de door hem gewenste verzending
6) Verkoper die koopt de door TS gevraagde en betaalde verzending
7) Verkoper verzendt het object conform regel 3 en 4
8.) PostNL raakt het pakket kwijt.

Tot nu toe zijn dit de feiten waarover iedereen het eens is. Dan de vervolgstappen:
i) Verkoper moet bij PostNL een claim indienen. Deze zal een bedrag opleveren van de betaalde porto, vermeerderd met 3 euro per kilogram van het pakket zoals dat bij PostNL bekend is.
ii) Verkoper moet aan TS het bedrag genoemd onder i) betalen.
iii) Verkoper is niet aansprakelijk noch verantwoordelijk voor het kwijtraken van het pakket. Deze handelde (verzond) in opdracht van TS gezien TS de keuze maakte, en de betaling deed voor deze specifieke manier van handelen.
iv) Daarmee ligt het risico van het kwijtraken van het pakket volledig bij TS

Dit is mijn uitspraak, en hier moet je het mee doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Perkouw op 28-05-2025 10:31 . Reden: TAG reductie ;) ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Theo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:23:
4) @Dennuske1983 Kiest ervoor om het object zonder verzekering naar hem te laten versturen

Voor zover in dit topic staat heeft TS niet zelf gekozen voor al dan niet verzekerd verzenden.

Verder kan je dit natuurlijk heel stellig neerzetten maar v.z.i.w. is de verzender aansprakelijk tenzij anders overeen gekomen. Dat is al in talloze topics hier besproken.
In dit topic komt niet naar voren dat TS het risico van verzenden heeft geaccepteerd.
(Dit staat los van de keuze al dan niet verzenden)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-09 10:14
En daarom benoem ik altijd zéér expliciet dat iedere vorm van verzending qua risico bij de koper ligt, om te voorkomen dat dit soort gasten mij opeens de klootzak vinden als ze zelf te skeer zijn om 'm gewoon op te halen of €7 euro extra te betalen voor verzekerde verzending. Gezeik met Marktplaatsgasten altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Als het echt van een jong gastje komt:

Die weet helemaal niet dat het risico in principe bij de verzender ligt. Die denkt; ik breng het bij PostNL en dan is het goed…

Dat wij Tweakers dat nu allemaal uitpluizen…

TS staat formeel in zijn recht maar in de praktijk is het vooral allemaal erg onhandig…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

TS had ook kunnen nadenken en bij een dergelijk bedrag kunnen aangeven om het verzekerd te verzenden.

Ik weet nu niet of de schuld wel echt bij de verzender ligt of ook bij de koper, die een risico nam door het onverzekerd te laten verzenden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Ik ben het eens met verkoper en alle schuld ligt bij TS. Zeker aangezien TS aangeeft dat de verkoper jong leek en onervaren, dan mag je dus ook niet van hem verwachten dat hij denkt aan verzekerd opsturen e.d. Dat TS zelf er niet voor gekozen heeft om het pakket verzekerd te laten versturen is dan ook gewoon zijn eigen schuld. We hebben het hier over 600 euro, wie gaat dat nou onverzekerd laten verzenden 8)7

Ik denk dat je dit gewoon als verlies moet nemen en in de toekomst of spullen van grote waarde zelf ophalen of verzekerd verzenden ( dan had je iig nog tot ik dacht max 500 teruggekregen )

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Ik ga je even een DM sturen :)

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:27
Dennuske1983 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:20:

Ik krijg zojuist terug:

[...]

Zo'n reactie had je ook van mij kunnen verwachten, weet niet hoe het precies is gegaan. Maar als jij zegt "joh stuur maar op" dan doe ik dat met alle liefde, echter achteraf niet gaan lopen klagen als PostNL weer eens een f*ckup maakt. Maar goed dit geef ik dan ook altijd aan, opsturen op eigen risico.

Je had die drone ook kunnen ophalen en 'm meteen kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:27
Meg schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:48:
TS had ook kunnen nadenken en bij een dergelijk bedrag kunnen aangeven om het verzekerd te verzenden.
Allemaal leuk en aardig, maar dan gaat PostNL de dagwaarde voor je bepalen. Als je dan pech heb krijg je een paar tientjes terug. Heb het eens meegemaakt met een kinderstoeltje via MP, kreeg gewoon x euro per KG omdat ze de dagwaarde niet konden vaststellen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

targaryanwolf schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar dan gaat PostNL de dagwaarde voor je bepalen. Als je dan pech heb krijg je een paar tientjes terug. Heb het eens meegemaakt met een kinderstoeltje via MP, kreeg gewoon x euro per KG omdat ze de dagwaarde niet konden vaststellen |:(
Dat weet ik niet, maar het is toch nog steeds slimmer dan het onverzekerd opsturen?

Ik heb onlangs ook iets per post verstuurd, een brief. Die heb ik aangetekend verstuurd, juist voor extra veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-10 11:36
Dennuske1983 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:39:
Hoi,
...

Vervolgens ga ik bellen. Er wordt gezegd dat het pakket is afgegeven op een totaal ander adres hier in Tilburg. Toevallig ken ik dat bedrijf wel al heb ik er geen enkele band mee. Dat bedrijf gebeld en gevraagd joh, hebben jullie toevallig daar een pakket voor mij in ontvangst genomen. Na veel navragen bij alle collega's en het hele berdrijf te hebben doorzocht, krijg ik te horen dat ook zij niets hebben helaas.

....
Hi. Ik heb soortgelijks mee gemaakt maar dan met een peperdure monitor. Bezorger zei dat het bij 20A geleverd was terwijl wij op 20 zitten (zonder letters). Bij 20A langs geweest maar zij hadden niets, in dat zelfde pand zitten ook andere bedrijven, maar ook die hadden niets.

Vervolgens was ik, had toch een uurtje over, bij de andere buren langs gegaan. Uit eindelijk heb ik de monitor 3(!!) panden verder op gevonden.

Mijn advies is, vraag ook even na bij de buren van dat bedrijf waar PostNL zegt dat het geleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:44
Als het echt een jong gastje was, vermoed ik dat het als volgt gaat lopen.

Ouders van het minderjarige gastje vernietigen de rechtshandeling op grond van onbekwaamheid, waarna de koper het aankoopbedrag mag terugbetalen. Voor het vermist geraakte pakje is de verkoper dan niet meer aansprakelijk, het is immers geen onrechtmatige daad van zijn kant.

Als ik de vader van het gastje was, zou ik die keuze iig zo maken.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Theo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:23:

iii) Verkoper is niet aansprakelijk noch verantwoordelijk voor het kwijtraken van het pakket. Deze handelde (verzond) in opdracht van TS gezien TS de keuze maakte, en de betaling deed voor deze specifieke manier van handelen.
iv) Daarmee ligt het risico van het kwijtraken van het pakket volledig bij TS

Dit klopt dus niet.
De verzend risico ligt in beginsel namelijk altijd bij de verzendende partij, tenzij hier andere afspraken over gemaakt zijn.
Graag zie ik dan ook het bewijs van jou stelling dat het risico bij TS ligt.

Ik lees namelijk nergens dat het verzend risico naar TS is verplaatst?

Voor de bronnen lees de andere tweakers topics maar eens door en dan voornamelijk de reacties van Fopjurist en Real, de andere reacties kan je overslaan want dan zijn vaak meningen waar je niks aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:23
Duke of Savage schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:45:
[...]

Hi. Ik heb soortgelijks mee gemaakt maar dan met een peperdure monitor. Bezorger zei dat het bij 20A geleverd was terwijl wij op 20 zitten (zonder letters). Bij 20A langs geweest maar zij hadden niets, in dat zelfde pand zitten ook andere bedrijven, maar ook die hadden niets.

Vervolgens was ik, had toch een uurtje over, bij de andere buren langs gegaan. Uit eindelijk heb ik de monitor 3(!!) panden verder op gevonden.

Mijn advies is, vraag ook even na bij de buren van dat bedrijf waar PostNL zegt dat het geleverd is.
Dit. Grote kans dat het bij een ander nummer ligt.
Of bij dat nummer op een andere postcode. Niet toevallig bij dat huisnummer in jouw straat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfatrion
loki504 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 06:59:
Misschien mis ik een update maar PostNL geeft toch aan bij een ander adres bezorgd te hebben ergens in Tilburg? Dus niet het adres van TS.
Correct. Die had ik niet verwerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Dennuske1983 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:44:
Is nu een week later, ben benieuwd wat de reactie van de rechtsbijstand was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 17:09
*knip* Offtopic. (Na 2 maanden nog) zo aanvallend op TS reageren is niet de bedoeling op Tweakers, zie ook .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers.

[ Voor 84% gewijzigd door Yorinn op 11-08-2025 10:41 ]

Pagina: 1