Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lottew17
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-09 10:33
Hoi,

Ik heb sinds kort de sleutel van mijn huis uit 1998. Hier zit geen warmtepomp in maar het is volledig elektrisch.

Op dit moment heb ik een 3x35a aansluiting maar wil ik kijken of 3x25a mogelijk gaat zijn.

Ik woon alleen
9 zonnepanelen
1 elektrische waterboiler van 80liter
Inductie kookplaat
Op dit moment nog elektrische verwarming maar deze wil ik voor de herfst laten verwijderen en een airco voor te warmen installeren (airco a++). Voor kantoor gebruik ik een infrarood paneel.

Zijn er hier mensen die verstand hebben of 3x25 realistisch is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:42
Heb je al een digitale meter met P1 poort?
Zo ja, Homewizard energiemeter kopen, oid.
Want dan is meten weten.
Zolang de airco niet draait en je wilt kunnen stoken, denk ik niet dat het gaat lukken.
Scheelt grofweg factor 3 a 4 in je verbruik voor verwarming, wat 70% van je verbruik is ongeveer.

[ Voor 19% gewijzigd door Dapdodo op 26-05-2025 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:57
Wat voor elektrische verwarming is dit? 3x25 is gewoon realistisch, vooral zonder electrische verwarming met een COP van 1. Maar zelfs met een electrische verwarming moet dat uit kunnen. Zolang het maar goed verdeeld is over de fases kom je al een heel end. 3x25 is toch zo'n 17kW. Een elektrische boiler, kookplaat en de rest van je zaken staan niet constant aan.

De komende maanden zal je warmtevraag nihiel zijn. Ik zou lekker die verlaging aanvragen, en direct een airco installateur regelen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:14

Wuursj

want worst is al bezet

Het hangt helemaal af van hoe die electrische verwarming geregeld is. Mijn WP heeft een 6kw element en die houdt mijn huis prima warm in nood en met 3x25a heb je dan nog zat (12kw!) over voor de rest.

Maar aangezien je toch anders gaat stoken boeit het eigenlijk niet: aanvragen die hap en zie het als extra reden om ASAP van die COP=1 verwarming af te komen. Nagenoeg elk full electric huis met een WP of airco heeft meer dan voldoende aan 3x25A.

De besparing zal gigantisch zijn. Je strook kosten zullen maar ongeveer een kwart zijn en nog eens een besparing van 1400 euro/pj door de lagere stroomaansluiting.

[ Voor 13% gewijzigd door Wuursj op 26-05-2025 10:21 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Dapdodo schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:23:
Heb je al een digitale meter met P1 poort?
Zo ja, Homewizard energiemeter kopen, oid.
Want dan is meten weten.
Zolang de airco niet draait en je wilt kunnen stoken, denk ik niet dat het gaat lukken.
Scheelt grofweg factor 3 a 4 in je verbruik voor verwarming, wat 70% van je verbruik is ongeveer.
wut :?

Ik heb een wp, inductie, 2 airco's, een WPB, en op de bovenverdiepingen samen 5kW aan COP1 verwarmingen, en daarnaast best wel wat 'regulier' verbruik. Op 3 x 25A...

Het is hooguit idd wat zaken opnieuw inrichten in de groepenkast zoals @simon aanhaalt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 21:28
zo snel mogelijk naar 3x25A gaan, ik heb nagenoeg hetzelfde als jij hebt op 1x40A en gaat prima. verwarmen doe ik met airco's. zelden kom ik boven de 7 a 8kw uit (vooral inductie kookplaat volle bak aan)

Zoals eerder de suggestie, als je een slimme meter hebt pakt de homewizard P1 meter dan krijg je gelijk inzicht in je verbruik en weet je het zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lottew17
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-09 10:33
Oké bedankt voor de reacties.

Zou airco verwarmen met een infrarood paneel voor als het echt koud is een goede vervanging zijn?

Weten jullie ook dat als je verlaging aanvraagt en je hebt in de toekomst met wat nog allemaal gaat komen 3x 35a nodig, of het dan moeilijk is om dit weer naar 3x 35 te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 11:57
Lottew17 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:53:
Oké bedankt voor de reacties.

Zou airco verwarmen met een infrarood paneel voor als het echt koud is een goede vervanging zijn?

Weten jullie ook dat als je verlaging aanvraagt en je hebt in de toekomst met wat nog allemaal gaat komen 3x 35a nodig, of het dan moeilijk is om dit weer naar 3x 35 te wijzigen?
Ik verwarm enkel met airco, en heb daar geen IR panelen voor nodig en heb een ouder huis dan jij. Dat gaat gewoon over het algemeen goed. Ik heb wel voor het geheel een nieuwe groepenkast laten aanleggen (moest ook voor de zonnepanelen) waarbij ik samen met de electricien goed heb gekeken naar de verdeling. In mijn schuur staan ook nog wat machines die een hoger vermogen vragen (3-3,4kW), en ik wilde dat als ik in de schuur aan de gang was de verwarming binnen nog werkte.

Dat hebben we allemaal netjes verdeeld en ik heb 3 airco's (2x 3kW, 1x 5kW warmteafgifte (dus niet piek vermogen)). Dat werkt het hele jaar rond keurig, terwijl ik kook op mijn inductiefornuis, de oven aan staat, de wasdroger bezig is, de machines in de schuur gebruikt worden en de 15 zonnepanelen terug leveren. Ik kan mij voorstellen als er nog een electrische auto bij zou komen die pittig oplaad dat dat wat krapjes wordt maar naar ik weet is verhogen naar 3x35A dan geen probleem.

Ik denk dat je met de plaatsing van de juiste airco's op de juiste plek zonder IR goed uit komt, dan heb je geen COP1 verwarming. Zeker een huis uit 1998 moet goed genoeg geisoleerd zijn om dan niet gek koud te voelen.

En mocht dat tegen vallen kan je altijd nog een IR paneel kopen en aansluiten, maar ik zou niet direct uitgaan van dat je dat IR paneel nodig hebt. Misschien voor een werkkamer waar je maar af en toe bent.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:38
Zoals iedereen zegt, gelijk aanvragen en Homewizard P1 kopen. Gok dat je ook met verwarming geen problemen hebt. En anders even paar radiatoren uitschakelen of slim uitschakelen aan de hand van je P1 meter zolang je niet met de airco verwarmd.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 15:43

timovd

Voorsprong door techniek

Er zijn inmiddels heel wat topics langsgekomen over 3x35A --> 3x25A. Heb je daar je antwoord niet kunnen vinden?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:49
Ik kan me vergissen, maar was je hier volledig van op de hoogte bij het aankopen van de woning? Deze zal vast gerenoveerd zijn met deze cop1 verwarming maar dat mag helemaal niet volgens het bouwbesluit. In ieder geval niet dingen als elektrische CV ketels of elektrische vloerverwarming als hoofd verwarming. Dus hoe dan ook goed om het aan te pakken!

Qua vermogens, 3x25a geen probleem. Hier een laadpaal, inductieplaat, warmtepomp, airco en vast nog voldoende andere dingen op 3x25A. Vooral een kwestie van goede fase verdeling en waar nodig load balancen.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:06
Hier al sinds 2017 all electric.
En dat gaat meer dan prima op 3x25A. Het komt zelfs maar zelden voor dat we meer dan 50% van het beschikbare vermogen gebruiken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1