alle verschillende builds van linux

Pagina: 1
Acties:

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:05
wat is het verschil???

jij hebt er bij http://www.linuxiso.org best wel veel maar ik heb nu mandrake 8 gedownload (was een foute |:( ) nu ben ik bezig met redhat 7.1
maar ik weet niet wat het verschil is :P

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Het zijn niet echt builds, dit noemt met distributies. Het besturingssysteem Linux is in principe altijd ongeveer hetzelfde, de bijgeleverde software, installatieprocedure en andere dingen aan het besturingssysteem zelf zullen iets afwijken.

Zo is er de Slackware distributie, ik gebruik zelf Slackware 8. Er is Debian, Mandrake, SuSe, Redhat en ga zo maar door. Er is hier wel ergens een artikel over de verschillen tussen de diverse distributies denk ik, es zoeken..

edit:
Hmm kan zo snel niet vinden.. Begin eens bij de FAQ, daar staat al heel veel in..

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Je moet de verschillende distro's (Builds :) ) net zien als verschillende merken van eenzelfde product. Bijv. een digital camera. Het is allemaal een digitale camera. De ene zal eenvoudig te bedienen zijn voor thuisgebruikers. De volgende ziet er erg mooi uit en er is ook een speciale extra uitgebreide voor professionals, maar die schijnt heel erg lastig te bedienen zijn.

Zo werkt het ook met distro's. RedHat, Suse en vooral Mandrake staan erom bekend dat ze makkelijk zijn. Debian is al een flinke stap moelijker maar biedt unieke extra's voor servertjes op afstand. Slackware kan je beter al helemaal niet proberen als je newbie bent, tenzij je het ervoor over hebt om dagen te zitten knoeien voordat je het doorhebt, maar biedt wel enorme vrijheid wat betreft de configuratie van je systeem.

RedHat Suse en Mandrake hebben ook veel zelf ontwikkelde tooltjes erbij gegooid om de configuratie nog makkelijker te maken. Ook hebben ze vantevoren ingestelde meta-pakketten, zodat je na installatie meteen klaar bent en kunt beginnen met spelen met het systeem.

* Valium tikt te veel en houdt nu op ;)