Trekhaak montage; bout wil niet in chassis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebaard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 00:16
Hallo,

Ik heb sinds een maand een 10 jaar oude Nissan NV200. Ik wil daar een trekhaak onder plaatsen en heb een trekhaak setje gekocht.

Nu moeten er 4 bouten in het chassis gedraaid worden. Het zijn 4 fijnmetrische bouten M12x1.25x40. Ik krijg deze bouten echter met geen mogelijkheid in het chassis gedraaid. De schroefdraad aan de binnenkant van het chassis is wat gecorrodeerd. Ik heb er WD40 in gespoten en met een metaalbraam verwijderaar de binnenkant schoon geboend. Verder heb ik met een schuifmaat gemeten of de bouten dezelfde maat hebben als het schroefgat in het chassis. Dat lijkt wel te kloppen. Op 2 plekken heb ik de bout er een klein stukje in kunnen draaien, maar op een gegeven moment (na een halve centimeter) gaat het zo zwaar dat ik bang ben dat ik de boel kapot draai. Iemand advies?

Bedankt!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:30
Even met een tap erdoor zodat de draad weer schoon is. En check ook even of het niet toevallig m12x1.0 of 1.75 is.

[ Voor 36% gewijzigd door .Maarten op 25-05-2025 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebaard
Dank voor je snelle reactie! Volgens de handleiding is het m12x1.25. Ik meet 4 windingen over 0,5cm, dus dan is het volgens mij inderdaad 1.25. Ik heb zelf geen tap, heb je een tip waar ik zoiets makkelijk kan krijgen? Toolstation of praxis hebben dit volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zeebaard schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:42:
Dank voor je snelle reactie! Volgens de handleiding is het m12x1.25. Ik meet 4 windingen over 0,5cm, dus dan is het volgens mij inderdaad 1.25. Ik heb zelf geen tap, heb je een tip waar ik zoiets makkelijk kan krijgen? Toolstation of praxis hebben dit volgens mij niet.
https://www.toolstation.nl/tap-snijset/p10128

Voila. Die verkopen ze gewoon, kijk wel ff naar de goede maten. Dit is in ieder geval M12, maar geen idee van de spoed.
https://www.toolstation.nl/labor-hss-machinetapset/p39860

Ik zou zelf voor een goed setje bij een goede ijzerwarenzaak binnenlopen. Hier in Den Haag is dat "Zwager". Niet goedkoop, wel goed advies.

Hornbach heeft ze ook:
https://www.hornbach.nl/p...-tapset-16-delig/5189028/

Ik zou even met een spoedmetertje zo'n setje uit het schap pakken :+

[ Voor 37% gewijzigd door Boudewijn op 25-05-2025 23:46 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:30
Fabory heeft ze ook. De betere gereedschap/ijzerwaren zaak ook wel. Sommige automaterialenzaken ook wel of kunnen ze bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebaard
Ok, Dank .Maarten en Boudewijn! Ik ga even zoeken en kom erop terug. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dit (fijne spoed) vind je in ieder geval niet in een standaard tap en snijsetje van de bouwmarkt.
Als je ze los wil kopen moetje inderdaad naar een gereedschapzaak bijv HBM: https://www.hbm-machines....dtappenset-fijn?sku=26346

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Dat die boutgaten roesten is een bekend probleem. Zie je ook vaak als je bij oude auto's het sleepoog nodig hebt.

In principe heb je voor het schoonmaken van schroefdraad geen tap nodig, maar zogenoemde "thread chasers" (ik weet even het Nederlandse woord daarvoor niet).
Zie hier links:
Afbeeldingslocatie: https://mechanicalmalarkey.com/wp-content/uploads/2018/08/2018_08_16_04.jpg?w=640

Voor sporadisch gebruik zou je dit setje van HBM kunnen kopen:
https://www.hbm-machines....ijset-inclusief-draadvijl

Een tap is gemaakt om nieuw draad in een gat te snijden, als je daarmee schroefdraad gaat repareren is de kans aanwezig dat je meer materiaal weghaalt dan wenselijk.

Een chaser is gemaakt om bestaand draad schoon te maken en snijdt niet.
Meestal kun je met wat kruipolie, zo'n chaser en continu heen- en weer draaien zo'n verroest boutgat prima gangbaar krijgen.

Overigens kun je heel makkelijk zelf een chaser maken door een bout te voorzien van wat sleuven. Als je het dus simpel en goedkoop wilt oplossen zou je simpelweg wat sleuven haaks op het schroefdraad in de bouten kunnen slijpen. Het nadeel is dat daarmee de bouten wel sneller kunnen gaan roesten.
Of je koopt een extra M12x1.25 bout en slijpt daar een aantal sleuven in om de boutgaten mee schoon te maken.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Als dit eenmalig is, misschien een idee om eens langs een metaalbedrijf te rijden om dat voor je te doen? Tenzij je denkt iets te hebben aan een setje, dan is dit een goede reden, maar dacht het alternatief even voor te stellen.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Gewoon wat verschillende bouten proberen ipv gelijk gaan tappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emula
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:28
als je het handmatig wil proberen zou ik eerst beginnen met een schroefdraadvijl.
deze kan je ook gewoon bij de praxis krijgen.
scheelt een hoop gedoe want die zijn niet gebonden aan specifieke draadmaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emula
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:28
en voor de liefde van je handen en het chassis. gebruik geen wd40 als smeermiddel (het blijft een zuur)
vaseline of hardwordend vet er overheen smeren als je klaar bent scheelt je later een heleboel werk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaD_co
  • Laatst online: 16-09 14:38
Ik zou voordat je gaat tappen, eerst eens een gewone bout van M12 halen bij de bouwmarkt.
De spoed van "normale" M12 is 1.75.

Misschien is er tussen verschillende bouwjaren ooit een wijziging geweest, zit er een fout in de handleiding of hebben ze gewoon verkeerde bouten gepakt bij het inpakken van de sets.

Als je er nu een tap doorheen jaagt, terwijl er andere spoed in zat heb je een groter probleem.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

MaD_co schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:22:
Ik zou voordat je gaat tappen, eerst eens een gewone bout van M12 halen bij de bouwmarkt.
De spoed van "normale" M12 is 1.75.

Misschien is er tussen verschillende bouwjaren ooit een wijziging geweest, zit er een fout in de handleiding of hebben ze gewoon verkeerde bouten gepakt bij het inpakken van de sets.
Veel Japanse auto's hebben fijne spoed voor M10 en M12 bouten. Dat komt omdat de Japan Industry Standard (JIS) die spoed voorschrijft.
Wijzigingen tussen bouwjaren is iets wat de Japanners zelden doen.
Als je er nu een tap doorheen jaagt, terwijl er andere spoed in zat heb je een groter probleem.
Ja dat is nog een goede reden om een thread chaser of draadvijl te gebruiken. Dan voel je beter wat je doet.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Zelfde maat bout halen met zelfde spoed, met de slijptop een V in de lengte erin slijpen. Werkt dan als tap. Kost letterlijk maar een paar cent, werkt net zo goed als een tap halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSH
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 18:13

BSH

JIS is voor fittingen.
Als de instructie aangeeft M12 x 1,25 en zijn je gaten doorlopend dan kun je onderstaande
tappen aanschaffen en gebruiken i.c.m. wat olie.
Geen lomp geweld gebruiken

https://www.hbm-machines....dtappenset-fijn?sku=26346

[ Voor 5% gewijzigd door BSH op 26-05-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 18:05

thijsco19

KTM 990 SMT

Een hoop goed advies. Een aantal ook niet direct nodig.
Ten eerste is het inderdaad zeker weten of het m12 x 1.25 is, als dat klopt gewoon een tap halen zoals die bij HBM of eentje van een andere website.

Er is niks mis mee om direct een tap erin te draaien om het schroefdraad schoon te maken. Het is wel belangrijk om daarbij te smeren met, bij voorkeur, snijolie/ -vet. Roest kan best vervelend zijn en een tap kan daar het beste mee overweg.

Als de gaten zijn opgetapt, smeer de bouten in met keramisch anti vreet vet. Zo voorkom je dat je ze er later niet meer uit krijgt.
Bijvoorbeeld: https://www.autoklusser.nl/keramische-montagepasta.html

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeebaard
Dank voor de vele tips. Ik heb inmiddels een tap besteld M12x1.25 (fijne spoed). Ik zal mijn ervaring opnieuw posten als de tap binnen is en ik er mee aan de slag ga. De Thread chaser van DaWaN vond ik ook een goede optie, maar ik heb de tap al besteld...
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zolang je de tap er ook maar niet doorheen forceert!

* SMSfreakie had gewone gaten zonder draad.. en daar moesten in de chassisbalken vierkante plaatjes in en dan een moer er op.. Dat vereiste iig ook out of the box denken :P

404 Signature not found

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zeebaard
De tap is gisteren binnengekomen en M12x1.25 bleek idd de juiste maat. Met behulp van een kleine tapkruk en de tap heb ik de schroefdraad schoon kunnen maken, dat ging best eenvoudig. Er moesten 2 bouten onder de bladvering door, met de compacte tapkruk ging dat prima. De laatste schroefdraad was vlak bij de uitlaat, ook die goed schoon kunnen maken, al moest ik na driekwart draai steeds even de tapkruk losmaken van de tap.

Super bedankt voor het advies, De trekhaak zit er nu netjes op!
Pagina: 1