Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-09 13:20
Ik ben in de laatste fase van een keukenverbouwing. Laatste stap is het aansluiten van extra groepen in de meterkast, alle enkele groepen zijn al gedaan, max 4 boven een aardlek en elke aardlek op een fase.

Nu moet er nog een 3 fase automaat bij voor de Bora kookplaat, die in feite vanaf de hoofdschakelaar aangesloten moet worden.

De vraag is nu, kan ik die doorlussen vanaf de PV groep, of moet ik een verdeelset in de kast maken (zie https://hager.com/nl/cata...enset-l1-l2-l3-n-a-vision).

De hoofdschakelaar gaat nu naar 3 losse aardelek schakelaars, die doorgelust worden met een dubbele adereindhuls naar de PV waarvan 2 fases nog naar twee losse PV automaten gaan (ik heb 3 omvormers).

Zou ik van daaruit met dubbele adereindhulsen nog een keer door mogen lussen? Uiteraard met 6mm2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ApgvAmNijKePJcC94ANBTYvGrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JKTCQj9ip8VZjQB5ITv8WkY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:50
Ja hoor. De nul druk je dan het beste met een enkele adereindhuls onder de nul van de emat aardlekautomaat waar nog geen draad onder zit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Makrolon schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:32:
Ja hoor. De nul druk je dan het beste met een enkele adereindhuls onder de nul van de emat aardlekautomaat waar nog geen draad onder zit.
Dank voor je snelle reply! Scheelt wellicht een hoop gedoe als het doorlussen inderdaad geen probleem is.

Ik speel ook met de gedachte om die PV automaten te vervangen voor Hager, vindt mijn OCS er wat beter uitzien ;). Is dat totale onzin of inderdaad verstandig om te doen. Nadeel is wel dat enkele Hager automaten met aardlek en 300mA breder zijn en enkel op de C karakteristiek beschikbaar is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Martijn schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:41:
[...]

Dank voor je snelle reply! Scheelt wellicht een hoop gedoe als het doorlussen inderdaad geen probleem is.

Ik speel ook met de gedachte om die PV automaten te vervangen voor Hager, vindt mijn OCS er wat beter uitzien ;). Is dat totale onzin of inderdaad verstandig om te doen. Nadeel is wel dat enkele Hager automaten met aardlek en 300mA breder zijn en enkel op de C karakteristiek beschikbaar is…
Haha je gaat veel replys krijgen dat dit allemaal totale rommel is wat er nu in zit. Dat valt wel mee, maar mooier is het uiteraard wel om alles van een merk er in te hebben.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-08 20:53
Een bijkomend voordeel van hetzelfde merk (wat betreft de kracht alamats) is dat je ze mooi met een Kamrail kunt doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Skubba schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:48:
Een bijkomend voordeel van hetzelfde merk (wat betreft de kracht alamats) is dat je ze mooi met een Kamrail kunt doorlussen.
Zou dat hier ook op gaan dan? Aangezien hier PV naast elkaar zit krijg je 1/2/3/0/1/0/1/0 en dan 1/2/3/0 voor de kookplaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Martijn schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:52:
[...]

Zou dat hier ook op gaan dan? Aangezien hier PV naast elkaar zit krijg je 1/2/3/0/1/0/1/0 en dan 1/2/3/0 voor de kookplaat…
Je zet dan de pv 3 fase en de kookplaat 3 fase naast elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Makrolon schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:00:
[...]

Je zet dan de pv 3 fase en de kookplaat 3 fase naast elkaar ;)
Ja ok, zit wat in ;). Echter krijg ik dat denk ik niet passend. De Chint 3 fase kan ik 1:1 vervangen door Hager echter die Emat dingen zijn in de Hager variant twee keer zo breed, dan pas het al niet meer. Dan kan ik alleen maar de kookgroep naar beneden plaatsen, voor de rest zijn de kabels anders te kort vrees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 20:24
Martijn schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:41:
Aangezien deze oudere EMAT automaten niet geschikt zijn voor teruglevering, lijkt me dat een heel goed idee.

Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Martijn schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:52:
[...]

Zoals @Makrolon al zegt zet je dan de 3P+N automaten naast elkaar. Dan past het op de KDN463E kamrail.
Martijn schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:05:
[...]

Ja ok, zit wat in ;). Echter krijg ik dat denk ik niet passend. De Chint 3 fase kan ik 1:1 vervangen door Hager echter die Emat dingen zijn in de Hager variant twee keer zo breed, dan pas het al niet meer. Dan kan ik alleen maar de kookgroep naar beneden plaatsen, voor de rest zijn de kabels anders te kort vrees ik.
Voor alleen de PV-groepen zou je een KDN450D kamrail kunnen gebruiken. Die is L1/L2/L3/N/L1/N/L2/N/L3/N/L1/N.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZX_1OSPH-GhzLj_ReVSEcMfQADQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gKuzutcd0d2rZuIjl0lroTm.jpg?f=fotoalbum_large
Deze kun je zelf op maat maken als je de zijkant weer afwerkt met KZN024 eindkapjes.

Maar dan moet je de aardlekautomaat voor de kookplaat dus wel weer met draad aansluiten. ;)

Wat is eigenlijk het idee van die aardlekschakelaar met 1 automaat er achter? Dat zou ook compacter kunnen met een aardlekautomaat natuurlijk. Die past dan wellicht op dezelfde kamrail als de nieuwe aardlekautomaten voor de PV.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Martijn heb je je PV-installatie achter die EMAT aardlekautomaten?

Zo ja:
spoiler:
Dit is precies wat @Makrolon al beschrijft, echt pure meuk. Die EMAT aardlekautomaten met line en load zijn namelijk bidirectioneel en niet unidirectioneel wat nodig is om goed te kunnen afschakelen bij fouten in het geval van levering vanuit de PV-installatie naar de rest van je installatie. Zie voor meer achterliggende uitleg deze post: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Nu is EMAT sowieso al meuk: True in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

edit: spuit 11, Xander was mij al voor.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 25-05-2025 23:18 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Xander schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:17:
[...]

Aangezien deze oudere EMAT automaten niet geschikt zijn voor teruglevering, lijkt me dat een heel goed idee.

[...]

Zoals @Makrolon al zegt zet je dan de 3P+N automaten naast elkaar. Dan past het op de KDN463E kamrail.

[...]

Voor alleen de PV-groepen zou je een KDN450D kamrail kunnen gebruiken. Die is L1/L2/L3/N/L1/N/L2/N/L3/N/L1/N.
[Afbeelding]
Deze kun je zelf op maat maken als je de zijkant weer afwerkt met KZN024 eindkapjes.

Maar dan moet je de aardlekautomaat voor de kookplaat dus wel weer met draad aansluiten. ;)

Wat is eigenlijk het idee van die aardlekschakelaar met 1 automaat er achter? Dat zou ook compacter kunnen met een aardlekautomaat natuurlijk. Die past dan wellicht op dezelfde kamrail als de nieuwe aardlekautomaten voor de PV.
Ik had wel wat reacties op de ‘chiness meuk’ verwacht haha. Maar dit draait dus al 3 jaar op deze manier, is door de PV partij zo aangelegd… Een goodwe 3 fase omvormer achter de Chint en 2 enkel fase omvormers achter de Emats. Terugleveren gaat prima nu, waar gaat het nu mis dan?

Die enkele groep is een losse groep voor de airco, die is er later bijgekomen en aangezien er maar vier groepen op een aardlek mogen is wr een extra aardlek bijgezet. Theoretisch zou ik die op een licht bezette groep bij kunnen prikken of is het toch wel verstandig die apart te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Martijn schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:26:
[...]

Ik had wel wat reacties op de ‘chiness meuk’ verwacht haha.
Oke, maar dat is mijn reactie dus niet. Ik reageer op het feit dat deze specifieke EMAT aardlekautomaten niet bidirectioneel zijn. Dat had ik ook gedaan als het van een A-merk was geweest. Bijvoorbeeld Hager maakt deze ook voor andere afzetmarkten.

Ik heb misschien ook een mening over het merk op zich, of over het feit dat deze aardlekautomaten spanningsafhankelijk zijn, maar die heb ik niet geuit. ;)
Maar dit draait dus al 3 jaar op deze manier, is door de PV partij zo aangelegd… Een goodwe 3 fase omvormer achter de Chint en 2 enkel fase omvormers achter de Emats. Terugleveren gaat prima nu, waar gaat het nu mis dan?
Ik rij ook al 5 jaar rond met autogordels die ik voor €3 op aliexpress heb gekocht en daarmee kom ik ook prima op mijn bestemming. :) /s

Hoe vaak heb je in die 3 jaar al kortsluiting of aardfouten gehad op die PV-groepen en werkte de beveiliging toen ook prima? Dat is meer de vraag die je zou moeten stellen...

Ik heb 2 linkjes gegeven en in de 2e staan ook nog wat YouTube filmpjes. Ik denk niet dat ik het mogelijke probleem beter uit kan leggen dan dat.

Oh, misschien is dit nog een leuke bron van Hager zelf trouwens: YouTube: Hager's Guidance on Bidirectional RCBOs
Die enkele groep is een losse groep voor de airco, die is er later bijgekomen en aangezien er maar vier groepen op een aardlek mogen is wr een extra aardlek bijgezet. Theoretisch zou ik die op een licht bezette groep bij kunnen prikken of is het toch wel verstandig die apart te houden?
Ik heb geen idee wat de aansluitwaarde van jouw airco is.

Maar het ding staat sowieso buiten, wat de kans op aardfouten vergroot, dus wat dat betreft is het niet gek om er een aparte aardlekbeveiliging voor te hebben. Ik zou dan alleen hebben gekozen voor een aardlekautomaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 25-05-2025 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Xander schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:38:
[...]

Oke, maar dat is mijn reactie dus niet. Ik reageer op het feit dat deze specifieke EMAT aardlekautomaten niet bidirectioneel zijn. Dat had ik ook gedaan als het van een A-merk was geweest. Bijvoorbeeld Hager maakt deze ook voor andere afzetmarkten.

Ik heb misschien ook een mening over het merk op zich, of over het feit dat deze aardlekautomaten spanningsafhankelijk zijn, maar die heb ik niet geuit. ;)

[...]

Ik rij ook al 5 jaar rond met autogordels die ik voor €3 op aliexpress heb gekocht en daarmee kom ik ook prima op mijn bestemming. :) /s

Hoe vaak heb je in die 3 jaar al kortsluiting of aardfouten gehad op die PV-groepen en werkte de beveiliging toen ook prima? Dat is meer de vraag die je zou moeten stellen...

Ik heb 2 linkjes gegeven en in de 2e staan ook nog wat YouTube filmpjes. Ik denk niet dat ik het mogelijke probleem beter uit kan leggen dan dat.

[...]

Ik heb geen idee wat de aansluitwaarde van jouw airco is.

Maar het ding staat sowieso buiten, wat de kans op aardfouten vergroot, dus wat dat betreft is het niet gek om er een aparte aardlekbeveiliging voor te hebben. Ik zou dan alleen hebben gekozen voor een aardlekautomaat.
Dank voor je reacties, ik ga er mijn voordeel mee doen. Ik heb in die 3 jaar nog nooit gehad dat de zonnepanelen ervoor zorgden dat een van die automaten eruit klapte, maar ik zal de filmpjes eens kijken voor meer info.

Voor welke Hagers zou jij gaan om die Emats te vervangen? Ik zie wel dat het allemaal 300mA dingen zijn en van Hager zie ik die alleen met C karakteristiek.

Wat betreft die airco groep, die houd ik inderdaad wel los, wellicht wel verstandig. Maar voor de ruimte zou ik die wellicht kunnen vervangen voor een aardlek automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Martijn schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:48:
Voor welke Hagers zou jij gaan om die Emats te vervangen? Ik zie wel dat het allemaal 300mA dingen zijn en van Hager zie ik die alleen met C karakteristiek.
Ja, dat is wel jammer dat ze geen B16 300mA exemplaren in het assortiment hebben. :/

Is 30mA misschien een optie? Ik weet niet om welke omvormers het gaat, maar je zou eens in de documentatie kunnen kijken wat daar staat over aardlekbeveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:30

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Makrolon schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:46:
[...]

Haha je gaat veel replys krijgen dat dit allemaal totale rommel is wat er nu in zit. Dat valt wel mee, maar mooier is het uiteraard wel om alles van een merk er in te hebben.
Totale rommel. :P

Maar goed dat je het nu oppakt.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Xander schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:04:
[...]

Ja, dat is wel jammer dat ze geen B16 300mA exemplaren in het assortiment hebben. :/

Is 30mA misschien een optie? Ik weet niet om welke omvormers het gaat, maar je zou eens in de documentatie kunnen kijken wat daar staat over aardlekbeveiliging.
Het gaat om GoodWe GW-1000XS, zal eens zoeken.

Update, handleiding zegt 300mA. https://en.goodwe.com/Ftp...W_XS_User%20Manual-EN.pdf

Gekke is dat op die Emats wel een bidirectionele pijl staan wat erop lijkt te wijzen dat ze het wel zijn… :s

Hoe herken ik dit bij Hager trouwens? Deze heb ik op het oog: https://hager.com/nl/cata...6-a-c-kar-300-ma-klasse-a

[ Voor 20% gewijzigd door Martijn op 26-05-2025 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Martijn schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:08:
[...]

Het gaat om GoodWe GW-1000XS, zal eens zoeken.

Update, handleiding zegt 300mA. https://en.goodwe.com/Ftp...W_XS_User%20Manual-EN.pdf
2x dezelfde omvormer? Waarom dan een B20 en een B16 automaat?

De fabrikant schrijft inderdaad 300mA voor. Nou zal een ≤1kWp installatie waarschijnlijk prima werken achter 30mA maar garanties krijg je natuurlijk alleen als je de fabrikantspecificaties volgt.

C16 zou waarschijnlijk wel kunnen, maar je zou de netimpedantie moeten meten om met zekerheid te weten dat je ze kunt toepassen. C-karakteristiek schakelt trager af bij kortsluiting en de selectiviteit ten opzichte van de hoofdzekering wordt minder (meer kans dat de hoofdzekering uitschakelt bij kortsluiting in de PV-installatie). C-karakteristiek toepassen waar B-karakteristiek voldoet zou ook mijn keuze niet zijn.

Helaas maakt Hager dan niet de automaat die je eigenlijk wilt hebben. Als het voor mezelf was dan zou ik waarschijnlijk 30mA plaatsen en kijken of het blijft werken. Onveilig is dat sowieso niet maar mogelijk schakelt het ongewent uit en mag je een nieuw plan verzinnen... Ik zou dat nog onder hobby kunnen scharen maar ik kan me voorstellen dat anderen het graag in 1x goed hebben. ;)
Gekke is dat op die Emats wel een bidirectionele pijl staan wat erop lijkt te wijzen dat ze het wel zijn… :s
Waar zie jij een bidirectionele pijl? Die met de 1 en de 0 erbij? Die duidt de standen van de schakelaar aan (omhoog is aan, omlaag is uit).

De termen "Line" en "Load" geven in dit geval aan dat de automaat unidirectioneel is.
Hager levert in Nederland geen unidirectionele aardlekautomaten.

Zie ook deze uitleg van Hager zelf: YouTube: Hager's Guidance on Bidirectional RCBOs

Geen pijlen bij de terminals of "Line" en "Load" aanduiding zegt in theorie genoeg.

[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 26-05-2025 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Xander schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:28:
[...]

2x dezelfde omvormer? Waarom dan een B20 en een B16 automaat?

De fabrikant schrijft inderdaad 300mA voor. Nou zal een ≤1kWp installatie waarschijnlijk prima werken achter 30mA maar garanties krijg je natuurlijk alleen als je de fabrikantspecificaties volgt.

C16 zou waarschijnlijk wel kunnen, maar je zou de netimpedantie moeten meten om met zekerheid te weten dat je ze kunt toepassen. C-karakteristiek schakelt trager af bij kortsluiting en de selectiviteit ten opzichte van de hoofdzekering wordt minder (meer kans dat de hoofdzekering uitschakelt bij kortsluiting in de PV-installatie). C-karakteristiek toepassen waar B-karakteristiek voldoet zou ook mijn keuze niet zijn.

Helaas maakt Hager dan niet de automaat die je eigenlijk wilt hebben. Als het voor mezelf was dan zou ik waarschijnlijk 30mA plaatsen en kijken of het blijft werken. Onveilig is dat sowieso niet maar mogelijk schakelt het ongewent uit en mag je een nieuw plan verzinnen... Ik zou dat nog onder hobby kunnen scharen maar ik kan me voorstellen dat anderen het graag in 1x goed hebben. ;)

[...]

Waar zie jij een bidirectionele pijl? Die met de 1 en de 0 erbij? Die duidt de standen van de schakelaar aan (omhoog is aan, omlaag is uit).

De termen "Line" en "Load" geven in dit geval aan dat de automaat unidirectioneel is.

[...]

Hager levert in Nederland geen unidirectionele aardlekautomaten.

Zie ook deze uitleg van Hager zelf: YouTube: Hager's Guidance on Bidirectional RCBOs

Geen pijlen bij de terminals of "Line" en "Load" aanduiding zegt in theorie genoeg.
Ja, scherp gezien, die B20 vs B16. Ik denk dat het komt doordat er in eerste instantie een GW1500 en GW1000 op zat, echter met zelfde hoeveelheid panelen. Ze hadden echter destijds leverproblemen met de 1000, uiteindelijk is die 1500 alsnog omgewisseld…

Ik kan wel 2x 30mA erop zetten maar wat wordt het plan als die er constant uit vliegt, doel is om alles Hager te maken en die dingen zijn niet goedkoop. (en ik vind dit wel leuk om te doen, maar hobby is een stap te ver ;-))…

Wat betreft jouw uitleg over B vs C, dat is mij ook een station te ver, ik begrijp aardig waar het over gaat maar als we het over net impedantie gaan hebben schakel ik uit, no pun intended. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Er zijn toch C & B-kars 300mA voor Hager? Misschien is het te laat voor mij en lees ik over iets heen?
Ik zou zelf trouwens de 2 modules vervangen met 1 C20/C16 3P+N 300mA en 1 pin leeg houden.
De kleine unit rechts verplaatsen naar beneden, kun je alles met C kam voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
graceful schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:47:
Er zijn toch C & B-kars 300mA voor Hager? Misschien is het te laat voor mij en lees ik over iets heen?
Ik zou zelf trouwens de 2 modules vervangen met 1 C20/C16 3P+N 300mA en 1 pin leeg houden.
1P+N B16 Hager van 300mA is er niet.

Ik zat ook al over jouw oplossing na te denken, waarom adviseer je dan toch C? B16 zou dan genoeg moeten zijn toch? Enige nadeel is wel dat bij een probleem met 1 omvormer de andere er ook uit klapt… Mag 1 pin gewoon leeg blijven?

Ik lees in andere forum posts trouwens dat 10mA per kWp zo’n beetje de stelregel is dus zou ik met 2 losse 30mA aardlekautomaten weg moeten kunnen komen…

[ Voor 10% gewijzigd door Martijn op 26-05-2025 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Xander schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:17:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

Ah dat ze niet geschikt waren voor teruglevering dat wist ik niet. Mijn opmerking ging meer over het merkshamen. Vaak door napratende tweakers zonder ervaring er mee. (Niet jij overigens ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Zit me trouwens te bedenken of ik die losse Airco groep niet kan opheffen door twee lichte groepen van de 12 andere samen te voegen. De Hagers hebben twee outputs, dus dat zou prima moeten kunnen toch. Misschien apart dat een deel van de keuken opeens op dezelfde groep schakelt als de toilet op de tweede etage, maar op zich mag dat gewoon toch?

Als ik dat doe heb ik meer ruimte aan de linker kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Xander "spanningsafhankelijke" alamat - klinkt neutraal, maar wat betekent dit in de praktijk?
Bijvoorbeeld bij lage netspanning en bij hoge netspanning?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Martijn schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:55:
Ik lees in andere forum posts trouwens dat 10mA per kWp zo’n beetje de stelregel is dus zou ik met 2 losse 30mA aardlekautomaten weg moeten kunnen komen…
Dit is ook de reden dat ik het zelf gewoon zou doen. Maar je snapt dat ik geen garanties kan geven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
dunklefaser schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:29:
@Xander "spanningsafhankelijke" alamat - klinkt neutraal, maar wat betekent dit in de praktijk?
Bijvoorbeeld bij lage netspanning en bij hoge netspanning?
Het betekent dat de aardlekautomaat van netspanning afhankelijk is om te kunnen functioneren.

Bij een te lage spanning (vaak <90V ofzo, ik ken de specs van EMAT niet precies) functioneert het dus niet.

Bij een onderbroken nulgeleider, functioneert het ook niet maar doet de fase nog steeds auw. :+

Bij een te hoge netspanning kunnen componenten kapot gaan waarna het ding nooit meer functioneert.

Volgens de huidige NEN1010 mogen ze niet worden gebruikt voor foutbescherming, tenzij de installatie wordt bediend door voldoende onderrichte personen (VOP) of vakbekwamen personen (VP). Het lijkt er op dat ze in de nieuwe NEN1010 helemaal niet meer gebruikt mogen worden, al gaan er geluiden op dat dit voor publicatie nog wordt gewijzigd met een correctieblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Xander Bedankt voor de toelichting en de achtergrondinfo.
Maakt iig het e.e.a. duidelijker - de NEN1010 natuurlijk.
Ik heb sinds 3 jaar ook zo'n GACIA geval met allemaal voute alamaten van SEP,
maar had geen zin om te klagen (VOP hier)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
dunklefaser schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:45:
@Xander Bedankt voor de toelichting en de achtergrondinfo.
Maakt iig het e.e.a. duidelijker - de NEN1010 natuurlijk.
Ik heb sinds 3 jaar ook zo'n GACIA geval met allemaal voute alamaten,
maar had geen zin om te klagen (VOP hier)
offtopic:
Maakt Gacia dan spanningsafhankelijke aardlekautomaten? Ik ken ze niet en via Google kom ik ze ook niet tegen? :?

Of bedoel je "fout" omdat het ook goedkope prul is? Dat is natuurlijk weer een andere discussie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Xander offtopic:
de afzonderlijke alamaten zijn van SEP
alleen de kast met hoofdschakelaar en de kookgroep met R80M is van GACIA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ben bij SanderVunderink even wat bij elkaar aan het klikken, goedkoop is het spul niet maargoed.
Een AFM416G kost ongeveer 150 euro, die is 300mA met B kar.

Voor de twee losse pv groepen zat ik naar ADA916G te kijken, die kosten 70 per stuk. Wellicht dat toch safer om voor die twee samen nog een extra AFM416G te pakken of niet?

Als ik dan de airco groep verwijder en twee licht bezette groepen samenvoeg, dan speel ik elders een groep vrij. Dat kan gewoon toch?

Dan kan ik 3 van die brede jongens op 12 plaatsen naast elkaar zetten en kamrail erop…

[ Voor 8% gewijzigd door Martijn op 26-05-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
graceful schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:47:
Ik zat nog te lezen op het forum en kwam deze post tegen: Twee 1-fase omvormers op 3-fase aansluiting aansluiten

Dus L1 en L2 gebruiken en L3 leeg laten, hier wordt gezegd dat dat niet mag, begrijp ik jouw voorstel verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Martijn schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:00:

Dan kan ik 3 van die brede jongens op 12 plaatsen naast elkaar zetten en kamrail erop…
Ja dat was mijn (niet zo wakkere) eerste gedachte ook. Maar 3 van die brede jongens passen niet volgens mij. Je hebt maar ruimte voor 4+4+3?
Martijn schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:10:
[...]

Ik zat nog te lezen op het forum en kwam deze post tegen: Twee 1-fase omvormers op 3-fase aansluiting aansluiten

Dus L1 en L2 gebruiken en L3 leeg laten, hier wordt gezegd dat dat niet mag, begrijp ik jouw voorstel verkeerd?
Oh phoe, ben mij van geen kwaad bewust. De afschakelbeveiliging en aard­lek­be­vei­li­ging zijn PER pool. Er zou niks moeten veranderen aan de werking als je een pool leeg laat. Zo lang de N maar juist gevoed wordt (uit de zelfde fases).

Op de Hager site staat
Kan ik een 4-polige aard­lek­au­to­maat gebruiken als fornuis­groep door de fase aan te sluiten op pool 2 en 3 en de nul aan te sluiten op pool 1 en 4?
Bij deze confi­gu­ratie werkt de test-knop niet naar behoren. Als twee verschil­lende fasen worden gebruikt, werkt de test­knop naar behoren.
https://hager.com/nl/support/faq/energieverdeling

Lijkt me, als het niet mag, ze deze vraag anders zouden beantwoorden.

Maar ben het met je eens, dat er nergens uitsluitend antwoord te vinden is, of ik ken de juiste technisch term hiervoor nog niet. Snap het ook wel weer, meeste mensen kopen 2x B16 1P+N en gaan aan de koffie :P

Jij zoekt specifiek 300mA waardoor je in deze unieke situatie terecht komt. Maar misschien weet iemand anders het perfecte antwoord.

Edit:

In basis is good practice elke omvormer een eigen aardlekautomaat te geven. Dus ja, interessante situatie.

[ Voor 13% gewijzigd door graceful op 27-05-2025 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
graceful schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 01:47:
[...]

Ja dat was mijn (niet zo wakkere) eerste gedachte ook. Maar 3 van die brede jongens passen niet volgens mij. Je hebt maar ruimte voor 4+4+3?
Ruimte heb ik wel, 12 plaatsen.
Oh phoe, ben mij van geen kwaad bewust. De afschakelbeveiliging en aard­lek­be­vei­li­ging zijn PER pool. Er zou niks moeten veranderen aan de werking als je een pool leeg laat. Zo lang de N maar juist gevoed wordt (uit de zelfde fases).

Op de Hager site staat

[...]

https://hager.com/nl/support/faq/energieverdeling

Lijkt me, als het niet mag, ze deze vraag anders zouden beantwoorden.

Maar ben het met je eens, dat er nergens uitsluitend antwoord te vinden is, of ik ken de juiste technisch term hiervoor nog niet. Snap het ook wel weer, meeste mensen kopen 2x B16 1P+N en gaan aan de koffie :P

Jij zoekt specifiek 300mA waardoor je in deze unieke situatie terecht komt. Maar misschien weet iemand anders het perfecte antwoord.

Edit:

In basis is good practice elke omvormer een eigen aardlekautomaat te geven. Dus ja, interessante situatie.
Dit vind ik wel een aparte. Ik heb effe gekeken en een aardlekautomaat die ik voor de Bora had gehaald, maar die heeft 4 polen, dat is dan toch voor L1/2/3 en N of niet? Zelfde geldt voor de Chint 3 fase alamat bijvoorbeeld. Hoe kan ik dan N per fase aansluiten, of wordt dat niet bedoeld?

N komt uiteindelijk toch allemaal samen, dus snap sowieso niet helemaal wat het uitmaakt?

UPDATE:
Met Hager geappt, en ze belden me net terug. Bottom line, beveilig de losse omvormer per stuk. Enige 300mA is inderdaad de C kar, echter is die prima te gebruiken in mijn geval naar hun mening. Een 30mA zou je kunnen gebruiken maar je gaat dan wel tegen de adviezen van GoodWe in, of dat belangrijk is, is een tweede.

Wat ik wel opvallend vond was de vraag waarom ik het uberhaupt zou willen vervangen. Als het nu prima werkt, waarom er aan zitten was zijn stelling. Verhaal over het niet bidirectioneel zijn van de Emats vond ie onzin...

[ Voor 15% gewijzigd door Martijn op 27-05-2025 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
Maar even een update over hoe het geworden is, althans even tussen status.

Heb alle chints en emats vervangen, de losse airco groep weggehaald en herverdeling gedaan voor een zo gelijkmatige verdeling per fase.

Wat moet er nog gebeuren:
- 4e aardlek weg, die zit er nog omdat ik nog geen 6mm2 flexibele draad geleverd heb gekregen.
- 2.5mm2 N draad vervangen voor 6mm2, zelfde reden als hierboven. Door die groep gaat maar 4A max doorheen dus deze tijdelijke oplossing leek me wel OK.

Nog verbeterpunten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El8S3PIzUxClXil_LOQqMkYXtuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FH8lFfPVh8vnYjCHvLNuduez.jpg?f=fotoalbum_large

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:18
Ja, die splitters aftakblokjes bovenaan de 3-fasengroep linksboven (ik geloof dat ze 'stokjes' genoemd worden?), die mogen niet meer. Groepen uitsplitsen moet buiten de kast, in lasdoos.

Edit: na wat rondlezen zie ik dat mensen toch nog vaak die aftakblokjes gebruiken. Ik heb me ooit door een elctricien laten vertellen dat die tegenwoordig een "no no" zijn, maar je kunt ze gewoon kopen. Google's AI is het wel (ongevraagd) met me eens ("Aftakblokjes in een groepenkast zijn niet toegestaan omdat ze niet voldoen aan de veiligheidsnormen, zoals de NEN 1010"), maar daar heb ik dan totaal geen vertrouwen in... ;)

[ Voor 42% gewijzigd door TCMR op 25-09-2025 07:34 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@TCMR Niet in de war met de oude volledig metalen ofwel ongeïsoleerde?
Pagina: 1