Keuze droogbouwvloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splitert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:01
Goedenavond, momenteel ben ik aan het kijken voor de aanschaf van 100m2 aan droogbouwvloerwarming voor mijn appartement, waarbij ik erg twijfel tussen 2 systemen.

Omdat het infrezen van vloerverwarming niet is toegestaan vanuit de VVE zit ik vast aan droogbouw vloerverwarming. Hierbij ben ik helaas beperkt in de opbouwhoogte doordat de plafonds op een aantal plekken maar 235cm hoog zijn. Het systeem wordt aangesloten op de blokverwarming van het complex en zomers wordt de vloer licht gekoeld door mijn water-water warmtepompboiler.

Ik verwacht niet dat de vloerverwarming heel vaak voor langere tijd aan zal staan. Ik woon er nog niet, maar de afgelopen winter werd het binnen niet kouder dan 14 graden tijdens het slopen, terwijl mijn verwarming uit stond en het dak (90% van mijn buitengevel) nog niet geïsoleerd is en de alle ramen nog enkelglas zijn.

Qua vloerafwerking gaat het om zo'n 12m2 aan gietvloer/tegels en op de overige 88m2 wordt zwevend lamelparket gelegd van 14mm of 19mm dikte. De leverancier van de parketvloer geeft aan een lichte voorkeur voor Fermacell-achtige systemen te hebben, maar dat is alleen gebaseerd op zijn ervaring dat veel van zijn klanten dat hebben liggen en niet op basis van specificaties.

Uiteindelijk ben ik op 2 systemen uitgekomen, OKO24 van MFH/Jupiter of Mono R Floorzz, ik heb van beide soorten systemen na lang zoeken de voor- en nadelen op een rijtje gezet, oa uit het droogbouw vloerverwaming topic. Maar ik ben eigenlijk benieuwd of ik dingen mis of dat er iemand een doorslaggevend argument kan geven voor 1 van de systemen.

MFH/Jupiter OKO24:
  • 24mm houtvezelplaten met verlijmde aluminium lamellen voor 16mm buizen
  • Opbouwhoogte 24mm
  • Parket >15mm kan direct op de platen worden gelegd
  • Voor tegels en gietvloeren is een lastenverdeellaag van 15mm nodig
  • Prijs: €6.500-, inclusief lastenverdeellaag
Voor-/nadelen:
  • + Houtvezel werkt geluidsdempend
  • + Snelle warmtespreiding/reactie op warmtevraag
  • + Snelle installatie, geen gietmassa nodig en geen verlijming nodig aan de ondervloer
  • + Houtvezel werkt als lichte isolatie naar de ondervloer
  • - Alleen meanderpatroon, geen slakkenhuis
  • - Lagere drukvastheid (in hoeverre is dit een probleem in daadwerkelijk gebruik?)
  • - 15mm dikke lastenverdeellaag nodig bij tegels en gietvloeren (juist in de ruimtes waar het plafond maar 235cm hoog is)
  • - Lage warmteaccumulatie waardoor de vloer weinig tot geen warmte vasthoudt
R Floorzz Mono:
  • 21mm magnesietplaten voor 16mm buizen
  • Opbouwhoogte zo'n 27-29mm (21mm plaat, 4-5mm gietmassa en 2-3mm egaline)
  • Voor tegels is een ontkoppelingslaag nodig
  • Prijs: €7.800-, exclusief ontkoppelingslaag
Voor-/nadelen:
  • + Verlijmd aan vloer, dus geen kans op vering
  • + Groot warmte accumulerend vermogen
  • + Slakkenhuispatroon mogelijk voor €6,- extra per m2
  • - Geen isolatie naar ondervloer
  • - Verlijming nodig, extra kosten voor lijm + extra werk tijdens installatie
  • - Gietmassa en egaline nodig, veel werk tijdens installatie
  • - Extra ontkoppelingslaag nodig bij tegels (€15-20,- per m2)
  • - Tragere reactietijd door hogere massa
Uiteindelijk zal het Mono systeem ruim €3.000 duurder dan OKO24 door de extra lijm, ontkoppelingslaag, egaline en evt slakkenhuispatroon. Aangezien ik maar 1x vloerverwarming ga aanleggen doe ik het liever in 1x goed met zoveel mogelijk informatie over de voordelen en nadelen, dan dat het systeem niet goed werkt. Momenteel neig ik erg naar het OKO24 systeem, puur omdat het MOno systeem bijna 50% duurder is.

Mijn vragen zijn met name:
  1. heeft er iemand ervaring met NEO20, OKO30 of DSB14 en of het mogelijk is dat die vloer veert/meebeweegt? Tijdens mijn zoektocht kom ik wisellende ervaringen tegen
  2. Wat is er qua comfort beter, snelle warmtespreiding of warmteaccumulatie?
  3. Zou een slakkenhuispatroon die €2.500 aan meerprijs waard zijn? Ik denk zelf namelijk van niet
Alvast bedankt!