Zonnepanelen bijleggen, welke strategie toepassen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08:01
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren om zonnepanelen bij te laten leggen gezien onze huidige situatie met de komst van een warmtepomp is veranderd. Verder ben ik mij aan het oriënteren op de aanschaf van een elektrische auto, dus mijn wens is om zo veel mogelijk dakoppervlak te benutten met het plaatsen van zonnepanelen.

Huidige situatie:

Panelen: 10 stuk Ja Solar JAM60S17-320/MR 320WP panelen
Omvormer: Growatt 3000TL-XE
Gemiddelde opwek afgelopen 4 jaar: 3260kWh
Dakhoek: 27 graden
Dakrichting: ZW
Stroomaansluiting: 3*25A
Eigen verbruik: 3200kWh

Momenteel ligt er 3200WP aan zonnepanelen. Over de afgelopen 4 jaar hebben deze panelen gemiddeld 3260kWh per jaar opgewekt. Begin januari hebben wij ons huis verduurzaamd met een All Electric lucht/water-warmtepomp, het energieverbruik valt ons mee en wij verwachten dat de 3200kWh die wij nu opwekken ongeveer is wat wij op jaarbasis in totaal gaan verbruiken in combinatie met de warmtepomp.

De verwachting is dat de elektrische auto ongeveer 2400kWh op jaarbasis gaat verbruiken met de kilometers die wij maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxnlJmHTfl33eCLtt6oHEea_HUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FndHQpDtxIsUvMz6zXjTZP4k.jpg?f=fotoalbum_large

In het groen heb ik het dakoppervlak gemarkeerd dat ik nog wil benutten. Dit is ongeveer 5.1 * 3 meter.

Nu is mijn vraag wat het handigst is om te doen in dit geval. De huidige omvormer is een 1 fase omvormer. Ik zie dat Growatt nog een 3600W model heeft, maar ook dit zal flink onder bemaat zijn voor de 1600-2300WP die op dit dakoppervlak bij gelegd kan worden. Zelf vind ik het geen probleem als in de zomer de omvormer structureel op 3600W blijft hangen, meer kunnen we in huis toch niet echt verbruiken op dat moment, dus Ik denk dat het vooral in het voor- en najaar wat oplevert om extra vermogen gekoppeld te hebben aan de 3600W omvormer met het vervallen van de salderingsregeling. Het doel zal dan ook denk ik moeten zijn om zo veel mogelijk op te kunnen wekken op momenten waarbij de condities niet ideaal zijn. Hiermee kunnen wij zo veel mogelijk de warmtepomp op zonne-energie laten draaien in de winter. In de zomer willen wij de warmtepomp zo veel mogelijk op zonne-energie tapwater laten bereiden en de auto laden.

Ik heb momenteel geen ruimte meer in de meterkast om extra groepen aan te leggen of om de huidige 1 fase groep van de zonnepanelen uit te breiden naar een 3 fase groep. Er zou een extra kastje naast de huidige groepenkast geplaatst kunnen worden, hier is nog wel ruimte voor.

De oplossingen die ik zie zijn de volgende:
1: De huidige Growatt 3000W vervangen voor een 3600W omvormer, hier mag maximaal 5040W DC op aangesloten worden, dus hier kan ik in totaal nog 1840WP aan panelen aan koppelen. Met deze oplossing maximaliseer ik de huidige 1 fase groep die naar de omvormer is getrokken vanuit de meterkast.

Het voordeel van deze oplossing is dat het denk ik het goedkoopst is qua installatiekosten. Enkel de omvormer hoeft vervangen te worden en er kunnen 2 panelen per string gekoppeld worden.

2: Op zolder de wasmachinegroep ombouwen met een PV- verdeler, hiermee kan een tweede omvormer geplaatst worden waar 2320WP aan gekoppeld kan worden, als ik een installateur kan vinden die bereid is 4 grote panelen te plaatsen van 580WP.

Het voordeel van deze oplossing is dat ik meer vermogen kan leveren en dat de groepenkast niet uitgebreid hoeft te worden. Het is wel een minder nette oplossing met de PV-verdeler.

3: Groepenkast laten uitbreiden en de huidige 1 fase groep en omvormer vervangen voor een 3 fase groep en omvormer om ook maximaal 2320WP bij te leggen.

Dit is denk de netste oplossing, maar wel het duurst en misschien niet de kosten waard voor het bijleggen van relatief weinig vermogen.

Graag hoor ik jullie mening over bovenstaande ideeën en of ik nog andere oplossingen over het hoofd heb gezien.

Beste antwoord (via TheRealFreek op 26-05-2025 11:38)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:21
Gewoon een los 2e systeem… meeste installateurs willen echt niet hun handen branden aan je bestaande… dus beperkt je keuze (en kan dus een hogere prijs worden)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:26

franssie

Save the albatross

Optie 1 lijkt mij wel het overwegen waard als die twee mppt trackers heeft.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:21
Gewoon een los 2e systeem… meeste installateurs willen echt niet hun handen branden aan je bestaande… dus beperkt je keuze (en kan dus een hogere prijs worden)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:06
Als het systeem nog goed werkt, inderdaad 2e systeem bouwen.
Als er problemen zijn met het systeem of alles moet er sowieso al vanaf omdat je dakpannen vervangen moeten worden / isolatie toegevoegd moet worden etc, dan heb je heel ander verhaal, maar dan is de vraag of het nuttig is om ze terug te plaatsen... Vaak scheelt het heel weinig tussen eraf laten halen en weer op laten bouwen en volledig nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07 16:23
2e Los systeem is denk ik wel het makkelijkst voor de panelen.

hou met de laadpaal wel rekening dat elektrische auto's niet onder de 6A gaat laden, het kan dus zijn dat je laadpaal terugschakelt (Mits zowel de paal als de auto dit ondersteund) naar 1 fase en hierop 6A gaat laden. Bij 3 fase wel belangrijk om rekening mee te houden.

P.s. eventueel Noord-oost (Andere kant van het dak) ook overwegen? voor wat meer spreiding over de dag heen? zeker als je geen schaduw hebt kan dit vrij gemakkelijk met een omvormer die 2x MPPT heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08:01
Dankjewel voor jullie reacties. Ik ga even kijken of ik de installateur die door de vorige bewoner is ingeschakeld om dit systeem te installeren kan achterhalen, misschien dat die zijn eigen handen wel wil branden om het systeem uit te breiden, mocht dat niet zo zijn, dan laat ik een tweede systeem aanleggen.

Ik heb geen andere bruikbare dakvlakken omdat aan de voorkant van de woning een dakterras ligt, anders had ik daar inderdaad een tweede systeem aangelegd.

Het huidige systeem is slechts 5 jaar oud en presteert verder prima en de dakpannen zijn ook in prima staat, dus in dit geval is het zonde om het huidige systeem te verwijderen en opnieuw te beginnen met een nieuw systeem.
Pagina: 1