Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan1966
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:01
Goedemiddag,

Ik heb voor een vriendin een tweedehands inductiefornuis gekocht, een Siemens van een jaar oud. De eigenaar heeft laten zien dat de kookplaat werkt(e): de lampjes op de kookplaat deden het. Het huis van de vriendin is gerenoveerd en ze hebben daar een groep voor inductie-koken geïnstalleerd (door koppeling van twee groepen?)

Nu doet de oven het wel maar de kookplaat geeft geen teken van leven: er lichten geen rode lampjes op, laat staan dat de platen warm worden. Omdat de kookplaat het bij de vorige eigenaar wel was de combinatie perilex-stekker + wanddoos daar goed. Mijn vraag is of de bekabeling in de wanddoos standaard is. Want als dat zo is dan zou ook in het huis van vriendin de combinatie perilex + wanddoos goed moeten zijn.

Ik kan me haast niet voorstellen dat de kookplaat tijdens vervoer stuk is gegaan, er is niets mee gebeurd.

In de hoop dat jullie ideeën hebben.

Groet,

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:21

Koppensneller

winterrrrrr

Heb je de perilex van de kookplaat doorgemeten? Komt het overeen met het aansluitschema van de kookplaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:01
Een fornuis is vaak krachtstroom, drie fases. En nee, perilex is niet standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35
Adriaan1966 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:55:
Mijn vraag is of de bekabeling in de wanddoos standaard is.
Nee, absoluut niet. Je mag nooit zomaar blind een Perilex stekker insteken, als je pech hebt sloop je hiermee zelfs het apparaat (al valt dat met een 1-fase aansluiting wel mee). In de installatiehandleiding van een kookplaat of fornuis staan meestal niet voor niets meerdere verschillende aansluitschema's.

Ik hoop dat het fornuis wel geschikt is om aan te sluiten op een kookgroep, ook daar kun je niet zomaar vanuit gaan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan1966
Hm, dan hoop ik dat wij geen pech hebben. Ik zal een elektricien laten komen om zowel perilex als wanddoos te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29
Yep, dat is wel het verstandigst als je zelf geen ervaring hebt met werken aan elektra.

De plaat zal waarschijnlijk prima zijn, een electricien zal vermoedelijk een paar draden moeten verwisselen in de perilex-doos, en/of aan de kookplaat. Het is onverstandig daar zelf mee te rommelen als je het maar half snapt. De kans bestaat namelijk ook dat het wel werkt, maar onveilig aangesloten is.

Het helpt als je het precieze typenummer bij de hand hebt of een handleiding met aansluitschema. Een electricien zal daar ook om vragen.

Veruit de meeste fornuizen kunnen werken met 2x16A op 1 fase hoor.

[ Voor 22% gewijzigd door Wilke op 25-05-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Wilke schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:10:
De plaat zal waarschijnlijk prima zijn
Inderdaad een kleine kans dat het is gesloopt met aansluiten op een kookgroep. Dat gebeurt meestal juist bij aansluiten op een krachtgroep, als je 400V zet tussen aansluitingen waar 230V hoort te staan heeft dat wel eens een mindere uitkomst.
Veruit de meeste fornuizen kunnen werken met 2x16A op 1 fase hoor.
Kookplaten wel, maar voor fornuizen zou ik dat niet zo stellig durven zeggen. Er zijn genoeg 11kW exemplaren bij die 3 fasen nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:14
Hebben jullie wel een krachtgroep met 3 fase aansluiting en precies dezelfde pinout van de perilex aansluiting? Of hebben jullie een kookgroep? Het kan zomaar zijn dat dit anders is en niet met de perilex stekker overeen komt.

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 25-05-2025 22:29 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan1966
Hier gaat het al mis met mijn kennis. In de meterkast staat ´fornuisgroep´ onder twee schakelaars. Dat zal dan kookgroep zijn=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:14
Adriaan1966 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:40:
Hier gaat het al mis met mijn kennis. In de meterkast staat ´fornuisgroep´ onder twee schakelaars. Dat zal dan kookgroep zijn=
Het kan zijn dat de vorige eigenaar 3-fase krachtgroep had: N+L1+L2+(eventueel)L3.
Een kookgroep is in de regel 2N+2L. Zeker nu je zegt "twee schakelaars". Dat is twee groepen op een fase.

Je zal even de kabel los moeten schroeven en doormeten, daarna je perilex wanddoos doormeten en dan op de juiste manier doorverbinden.

Als de vorige eigenaar ook een kookgroep had dan kan het nog zijn dat de volgorde in de perilex anders is.

Maar als bovenstaande je te ver gaat, dan zou ik even een electricien inschakelen. Boem is ho enzo.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 25-05-2025 22:45 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Adriaan1966 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:40:
Wat is het exacte type van het fornuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan1966
Het type is: Siemens HL9S5A340 - iQ500.

Dank voor alle reacties! Ik heb onvoldoende kennis van zaken en ga dus een elektricien vragen de aansluiting in orde te maken. Als ik het zo lees zou dat snel gedaan kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:52
Volgens de documentatie kan dit apparaat op zowel 1 als 2 als 3 fasen. Heel verstandig van je dat je een installateur inschakeld als je er zelf geen verstand van hebt. Die zal hier zeker uit moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:22
als je de keuze hebt bij dat apparaat, sluit hem dan aan op de 3 fasen (mits het toestel dat toelaat) dan heb je het meeste vermogen voor koken/de oven.
Pagina: 1