1440p Game PC (+VR)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm152
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-08 12:59
Ondertussen heb ik nu 6 jaar mijn huidige PC waarbij ik tegen een paar grenzen aanloop, met name op VR gebied. Ik ben namelijk begonnen met VR gamen (met name MSFS '24) met mijn Meta Guest 3 waarbij ik te weinig FPS haal om het nog speelbaar te houden. Ook bij games zoals GTA V (Niet in VR uiteraard) begint het krap te worden en met GTA VI die eraan komt, kan ik maar vast goed voorbereid zijn... ;)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een game systeem waarmee ik moeiteloos op 1440p kan gamen. Het doel is om het uiterste uit mijn monitor te halen (165Hz/ 2k). De games die ik speel zijn onder andere COD Black Ops 6, Cities Skylines 2, League of Legends, GTA V maar dus ook MS Flight Simulator '24 in VR. Videobewerken of streamen van games doe ik niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil graag onder de €2000,- blijven maar weet dat ik gevoelig ben voor goede sales praatjes van jullie. Ik overweeg namelijk ook nog een nieuwe Ultra wide monitor aan te schaffen, omdat ik nu gebruik van 2 monitoren (Dell S2722DGM + AOC C24G1). De Dell monitor gebruik ik primair, de AOC monitor staat alleen aan wanneer ik niet game.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zo ver het nu lijkt dus alleen de monitoren en de Guest 3.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na veel eigen research te hebben gedaan naar alle componenten inclusief benchmarks gezien te hebben van onder andere MSFS (die waarschijnlijk het zwaarst gaat zijn voor het systeem), denk ik dat dit de juiste combi is tussen CPU+GPU. De CPU lijkt op dit moment uit te blinken voor MSFS en de GPU geeft het meeste waard voor z'n geld (ondanks dat ik weet dat Nvidia met de 5070TI waarschijnlijk nog meer geschikt is voor VR MSFS'24).

Zaken waar ik nog over twijfel of het de extra investering waard is, is het geheugen. MSFS'24 raadt 64GB aan, wat nog minder lichte haperingen zou moeten geven. Ik twijfel of ik dit de extra investering van €100 euro waard vindt. Keuze zou dan vallen op deze : Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64

Ook twijfel ik over de voeding; is 850W genoeg? Ik kom uit op een gezamenlijk verbruik van 550W. Zijn er hier nog dingen waar ik aan moet denken?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Van de behuizing weet ik dat die groot genoeg is met een goede airflow, uiteraard zal dit niet de enige zijn en omdat die al ligt verouderd is hoop ik stiekem nog op een leuke aanbieding hiervan. Ik wil een zichtbare kast die niet klein hoeft te zijn met goede airflow waardoor geluidsproductie minimaal gaat zijn. Graag hiervoor ook jullie suggesties.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Uiteraard heb ik al vele topics gelezen en weet ik dat mijn build niet uniek gaat zijn. Toch vind ik erg weinig topics waarbij er voor een relatief goedkope basis is gekozen met een duurdere combi CPU+GPU vanwege VR.
Mochten jullie nog goede suggesties hebben voor een betaalbare ultra wide monitor die op dit moment erg aantrekkelijk is, hoor ik dit ook zeker graag!
Alvast hartelijk dank!

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 484,90€ 484,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil AMD Radeon RX 9070 XT€ 793,75€ 793,75
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 109,99€ 109,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 33,90€ 33,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 88,96€ 88,96
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Zwart€ 112,05€ 112,05
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 1.902,45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenBeest
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07 14:53
Wellicht de uitvoering: AMD Ryzen 7 9800X3D Tray wisselen voor een uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed en de uitvoering: ASUS Prime GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition in plaats van de 9070. Dan heb je iets meer performance, maar vooral toegang tot DLSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:16
Ik zou bij de 9070 XT blijven voor MSFS. https://www.techspot.com/...xt-vs-nvidia-rtx-5070-ti/
Goedkoper en sneller. En FSR 4 is ook heel goed. Je kan zelfs een tweedehands 7900 XTX overwegen. Die vind je al rond de 700 euro en die is zelfs nog sneller.

Ik weet niet of 64GB RAM echt een groot verschil gaat maken, maar wil je 5% van je budget besparen op een risico van microstutters? Ik zou gewoon die 64GB doen. VR is zwaar.

Je kan evt wat besparen op de behuizing. Een Chieftec Pro Mini heeft ook dempend materiaal en is zeer schappelijk geprijsd. Met 2 of 3 extra case fans koelt die ook erg goed. Wel is die mATX dus dan moet je je moederbord ff switchen.

[ Voor 33% gewijzigd door Dekar op 28-05-2025 11:00 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
SvenBeest schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:30:
Wellicht de uitvoering: AMD Ryzen 7 9800X3D Tray wisselen voor een uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed en de uitvoering: ASUS Prime GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition in plaats van de 9070. Dan heb je iets meer performance, maar vooral toegang tot DLSS.
als je dan terugstapt naar een 7800x3d, pak dan tray, scheelt weer 4 tientjes: uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Tray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm152
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-08 12:59
Thanks voor jullie feedback..

Voor die 80 piek heb ik wel de snellere CPU ervoor over, dus ik denk dat ik wel alsnog bij de 9800X3D blijf.. Ik ben het eens met @Dekar om idd bij de 9070XT te blijven, ik heb idd ook de 7900XTX bekeken maar aangezien die toch een generatie ouder is en geen FSR 4 ondersteund en daarbij is MSFS ook niet het enige wat ik speel, blijf ik bij de 9070XT.
Ik heb het liefst een grotere kast waarbij ik veel ruimte heb om te kunnen hannesen, vandaar de keuze voor de 4000D.
uitvoering:Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black
Wat denken jullie overigens van deze ? Iets nieuwer en (naar mijn mening) beter uitziende kast.

Overigens was ik nog benieuwd naar de comptabiliteit van het moederbord. Ik begreep dat er vrijwel geen verschil is tussen de B650 en de B850 maar dat ik wel moet zorgen dat de BIOS is geupdate van de B650 alvorens ik gebruik kan maken van de 9800X3D, klopt dit ?

Thanks wederom!