Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularRobin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-07 11:52
Goedemiddag. Ik ben nu al een tijd in bezit van een Redmi Note 10 Pro en kom er net pas achter dat die geen security updates sinds november 2023 heeft gekregen (oops). Op zich heb ik nergens last van gehad maar ik dacht, misschien toch handig om advies te vragen.

Is het verstandig om een nieuwe telefoon aan te schaffen (of een custom ROM te installeren) puur voor security updates? De telefoon zelf werkt nog helemaal top dus vind het zonde om een zak geld uit te geven als het nog veilig genoeg is. Ik gebruik m'n telefoon voor social media, maar ook bankier apps en heb een password manager. Ik download eigenlijk nooit APKs, alles via de Google Play store.

Wat denken jullie? Nieuwe telefoon, custom ROM, of maakt het niet zo veel uit?

Thanks alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Tja, zolang de apps nog worden geüpdate en je geen rare dingen download zie Ik geen problemen?
Ik heb/ken hier ook zat apparaten die nog op Android 8 zitten en nog gewoon gebruikt worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RegularRobin
The_Doman schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:41:
Tja, zolang de apps nog worden geüpdate en je geen rare dingen download zie Ik geen problemen?
Ik heb/ken hier nog ook zat apparaten die nog op Android 8 zitten en nog gewoon gebruikt worden. :)
Ja zo denk ik er ook over maar wellicht dat er toch nog adviezen zijn van anderen die het niet eens zijn. Ik hoop deze telefoon nog wel even te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Xiaomi heeft het erg lastig gemaakt om een custom ROM te installeren, maar dat is zeker de beste optie als je je toestel nog een paar jaar wilt blijven gebruiken.

Als je in de komende maanden rustig op zoekt gaat naar een nieuw toestel dan is het risico nog niet al te groot, maar hoe ouder je laatste update is hoe kwestbaarder je toestel wordt. En als je gevoelige data op je toestel hebt staan wil je natuurlijk niet een al te groot risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularRobin
RepareerDroid schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:21:
Xiaomi heeft het erg lastig gemaakt om een custom ROM te installeren, maar dat is zeker de beste optie als je je toestel nog een paar jaar wilt blijven gebruiken.

Als je in de komende maanden rustig op zoekt gaat naar een nieuw toestel dan is het risico nog niet al te groot, maar hoe ouder je laatste update is hoe kwestbaarder je toestel wordt. En als je gevoelige data op je toestel hebt staan wil je natuurlijk niet een al te groot risico nemen.
Ik ben inderdaad wel aan het kijken naar wat m'n toekomstige device wordt. Ik ben vooral aan het kijken naar devices die 5+ jaar software updates krijgen. Fairphone 5 is er één van, alleen de camera is voor mij net niet. Dus als ze relatief snel komen met een Fairphone 6 die de nodige upgrades heeft wordt dat hem misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
RegularRobin schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:48:
[...]

Ik ben inderdaad wel aan het kijken naar wat m'n toekomstige device wordt. Ik ben vooral aan het kijken naar devices die 5+ jaar software updates krijgen. Fairphone 5 is er één van, alleen de camera is voor mij net niet. Dus als ze relatief snel komen met een Fairphone 6 die de nodige upgrades heeft wordt dat hem misschien.
Meestal verschijnt een nieuwe Fairphone in september, mogelijk dit keer iets eerder. De camera software van de Fairphone 5 heeft zeker nog een aantal verbeterpunten, maar de camera hardware is wel beter dan die van je Redmi Note 10 Pro. De Fairphone 5 camera heeft een grotere sensor en OIS (optische beeldstabilisatie) voor betere foto's bij weinig licht. En daarnaast zijn de ultragroothoek camera en selfie camera ook een stuk beter.

Tegenwoordig zijn er genoeg opties met meer dan de 5 jaar software updates, inclusief Xiaomi toestellen en de Poco F7 Pro/Ultra als je bij dezelfde fabrikant zou willen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularRobin
RepareerDroid schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:31:
[...]
Meestal verschijnt een nieuwe Fairphone in september, mogelijk dit keer iets eerder. De camera software van de Fairphone 5 heeft zeker nog een aantal verbeterpunten, maar de camera hardware is wel beter dan die van je Redmi Note 10 Pro. De Fairphone 5 camera heeft een grotere sensor en OIS (optische beeldstabilisatie) voor betere foto's bij weinig licht. En daarnaast zijn de ultragroothoek camera en selfie camera ook een stuk beter.

Tegenwoordig zijn er genoeg opties met meer dan de 5 jaar software updates, inclusief Xiaomi toestellen en de Poco F7 Pro/Ultra als je bij dezelfde fabrikant zou willen blijven.
Ik vind de Fairphone over het algemeen ook een fijn idee dat alles makkelijk te reparen valt en dat het een Europees (zelfs Nederlands) merk is. Ik heb Xiaomi toen de tijd gekozen omdat ik naar iets goedkoops zocht, nu heb ik een iets hoger budget. Ik wacht af op wat de Fairphone 6 gaat worden en dan kijk ik wel verder, ben benieuwd :D
Pagina: 1