looptijd nieuwe hypotheek - termijn renteaftrek 30 jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catchall
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 27-05 19:42
ik heb een vraag over de aflosverplichting van 30 jaar

- eerste hypotheek is afgesloten in 2000 en wegens verkoop afgelost in 2014, restbedrag 130.000 euro. 1 hypotheeknemer, twee fiscale partners, gehuwd in 2013 op huwelijkse voorwaarden. Eigendom woning bleef bij 1 partner

- tweede hypotheek is afgesloten in 2016 en in wegens verkoop afgelost in 2021, restbedrag 195.000 euro. 2 hyptoheeknemers, looptijd van het volledige leningdeel van 30 jaar

op dit moment overwegen we de aanvraag van een hypotheek van 340.000 euro. Wordt de looptijd van de eerste hypotheek meegerekend in maximale termijn van 30 jaar of alleen de tweede hypotheek die in 2016 is afgesloten?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-05 21:27
Hier moet je fiscaal goed opletten omdat er een paar belangrijke datums zijn geweest:

Sinds 1 januari 2001 geldt dat de rente van een eigenwoningschuld maximaal gedurende 30 jaar
aftrekbaar is.
Op 1 januari 2004 is de bijleenregeling ingevoerd. Voor zover een verkochte woning een
overwaarde oplevert, beperkt dit de ruimte voor het aangaan van een nieuwe eigenwoningschuld.
Op 1 januari 2013 is de eigenwoningregeling wederom ingrijpend aangepast. De systematiek
van de bijleenregeling bleef bestaan. Er kwam een aflossingseis, ten minste annuïtair binnen een
termijn van maximaal 30 jaar.

https://www.sdu.nl/sites/..._en_meer_eigen_woning.pdf

In de praktijk gaat die vrij veel fout vanwege gebrekkige kennis/ervaring bij adviseurs & klanten die het simpelweg niet weten. Ook vraag ik mij af hoe de belastingdienst dit ooit gaat controleren maar iedereen doet zijn best om het goed te doen maar complex is het wel.

Overigens antwoordt op je vraag, beide maar vanaf 2001 pas. Wat vaak helpt is om de oude hypotheekaanvragen erbij te pakken, je geeft nu niet voldoende info.

Belangrijkste is begin hoofdsom, hoelang je in maanden hebt afgelost. Dan moet je nog een keer splitsen met je oude partner, 2x objecten meenemen, eventueel weer een nieuwe partner.

Kortom adviseurs werk.

[ Voor 16% gewijzigd door wm1234 op 25-05-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catchall
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 27-05 19:42
Dank je voor je reactie. Ik had ook al verwacht dat we een adviseur in de arm zouden moeten nemen, maar ik vind het dan prettig wanneer ik begrijp waar deze het over heeft ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:58
wm1234 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:15:
Hier moet je fiscaal goed opletten omdat er een paar belangrijke datums zijn geweest:

Sinds 1 januari 2001 geldt dat de rente van een eigenwoningschuld maximaal gedurende 30 jaar
aftrekbaar is.
Op 1 januari 2004 is de bijleenregeling ingevoerd. Voor zover een verkochte woning een
overwaarde oplevert, beperkt dit de ruimte voor het aangaan van een nieuwe eigenwoningschuld.
Op 1 januari 2013 is de eigenwoningregeling wederom ingrijpend aangepast. De systematiek
van de bijleenregeling bleef bestaan. Er kwam een aflossingseis, ten minste annuïtair binnen een
termijn van maximaal 30 jaar.

https://www.sdu.nl/sites/..._en_meer_eigen_woning.pdf

In de praktijk gaat die vrij veel fout vanwege gebrekkige kennis/ervaring bij adviseurs & klanten die het simpelweg niet weten. Ook vraag ik mij af hoe de belastingdienst dit ooit gaat controleren maar iedereen doet zijn best om het goed te doen maar complex is het wel.

Overigens antwoordt op je vraag, beide maar vanaf 2001 pas. Wat vaak helpt is om de oude hypotheekaanvragen erbij te pakken, je geeft nu niet voldoende info.

Belangrijkste is begin hoofdsom, hoelang je in maanden hebt afgelost. Dan moet je nog een keer splitsen met je oude partner, 2x objecten meenemen, eventueel weer een nieuwe partner.

Kortom adviseurs werk.
Deze casus is toch niet ingewikkeld? TS heeft een eigen woningreserve opgebouwd. En die vervalt na 3 jaar.
Ontstaan EWR: https://www.belastingdien...tstaan-eigenwoningreserve

Regelgeving vervallen EWR: https://www.belastingdien...vallen-eigenwoningreserve

Met een vervallen EWR kan je vervolgens gewoon opnieuw een 30 jarige hypotheek aangaan die volledig aftrekbaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door fonsoy op 28-05-2025 11:09 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-05 21:27
@fonsoy Zou wel eens kunnen kloppen maar toch zou ik het wel laten checken.

[ Voor 82% gewijzigd door wm1234 op 28-05-2025 14:16 ]