Goededag mede-Tweakers,
Ik wil graag een nieuw systeem bouwen die weer een goede aantal jaren mee kan. Ik heb onderaan dit bericht twee builds (nog zonder behuizing) al gemaakt, welke volgens mij aan al mijn eisen voldoet. Ik zoek dus graag feedback op mijn samenstelling en een goede suggestie voor een case. Het systeem zal periodiek van verdieping veranderen in het huis, dus de case moet niet al te groot zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem gaat gebruikt worden voor de volgende activiteiten:
• Linux daily use
• Pentesting
• Draaien van VMs
• Transcoding van media/mogelijk videobewerking/Handbrake
• Casual Gaming
• Aansluiten op TV voor 4K media 120Hz
Daarnaast moet het systeem verplaatst kunnen worden naar een andere verdieping. Dus graag niet een full tower case.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde budget, maar wil ook niet te gek gaan doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten niet, compleet nieuwe build. Ik moet tevens nog kijken naar wat randapparatuur, maar dat is niet het belangrijkste. Suggesties zijn altijd welkom. Wat ik eigenlijk nog zoek:
• Portable 1440p of 4k monitor
• 1440p of 4k monitor
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat mijn lijstjes wel aardig compleet zijn op een case na. Dus ik wil graag horen of mijn lijstje goed/compatible is met elkaar (PCPartPicker voorziet geen problemen voor beide builds) en een goede suggestie voor een case.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt voorkeur voor merken. Wel neig ik voor CPU naar AMD en voor GPU naar AMD. NVIDIA kan met hun trieste gedrag/focus naar consumenten de boom in. Zoals ik het nu zie is zowel AMD en zelfs Intel prijs/kwaliteit een stuk gunstiger.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nou ik zou graag een suggestie willen hebben voor een medium case. Het systeem in kwestie zal soms naar een andere verdieping verplaatst worden, dus het moet wel een beetje te tillen zijn. Daarom heb ik ook een SFF build gemaakt, maar ik ben gewoon bang dat er niet genoeg koeling zal zijn daarvoor.
Ga je overklokken?
Nee. Eerder undervolting van de 9070 XT, lijkt daarmee minder heet te worden met geen verschil in resultaten.
Wat verwacht je van ons?
Feedback op de builds hieronder en of ze compatible zijn. PCPartPicker gaf geen issues aan. Mocht er een veel betere keus zijn voor een bepaalde component dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Daarnaast zoek ik dus een goede case die niet al te groot is en goed de CPU/GPU kan koelen.
Build #1 - ATX
Build #2 - m-ITX
Alvast hartelijk dank voor de feedback/inzichten!
Ik wil graag een nieuw systeem bouwen die weer een goede aantal jaren mee kan. Ik heb onderaan dit bericht twee builds (nog zonder behuizing) al gemaakt, welke volgens mij aan al mijn eisen voldoet. Ik zoek dus graag feedback op mijn samenstelling en een goede suggestie voor een case. Het systeem zal periodiek van verdieping veranderen in het huis, dus de case moet niet al te groot zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem gaat gebruikt worden voor de volgende activiteiten:
• Linux daily use
• Pentesting
• Draaien van VMs
• Transcoding van media/mogelijk videobewerking/Handbrake
• Casual Gaming
• Aansluiten op TV voor 4K media 120Hz
Daarnaast moet het systeem verplaatst kunnen worden naar een andere verdieping. Dus graag niet een full tower case.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde budget, maar wil ook niet te gek gaan doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten niet, compleet nieuwe build. Ik moet tevens nog kijken naar wat randapparatuur, maar dat is niet het belangrijkste. Suggesties zijn altijd welkom. Wat ik eigenlijk nog zoek:
• Portable 1440p of 4k monitor
• 1440p of 4k monitor
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat mijn lijstjes wel aardig compleet zijn op een case na. Dus ik wil graag horen of mijn lijstje goed/compatible is met elkaar (PCPartPicker voorziet geen problemen voor beide builds) en een goede suggestie voor een case.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt voorkeur voor merken. Wel neig ik voor CPU naar AMD en voor GPU naar AMD. NVIDIA kan met hun trieste gedrag/focus naar consumenten de boom in. Zoals ik het nu zie is zowel AMD en zelfs Intel prijs/kwaliteit een stuk gunstiger.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nou ik zou graag een suggestie willen hebben voor een medium case. Het systeem in kwestie zal soms naar een andere verdieping verplaatst worden, dus het moet wel een beetje te tillen zijn. Daarom heb ik ook een SFF build gemaakt, maar ik ben gewoon bang dat er niet genoeg koeling zal zijn daarvoor.
Ga je overklokken?
Nee. Eerder undervolting van de 9070 XT, lijkt daarmee minder heet te worden met geen verschil in resultaten.
Wat verwacht je van ons?
Feedback op de builds hieronder en of ze compatible zijn. PCPartPicker gaf geen issues aan. Mocht er een veel betere keus zijn voor een bepaalde component dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Daarnaast zoek ik dus een goede case die niet al te groot is en goed de CPU/GPU kan koelen.
Build #1 - ATX
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 9950X Boxed | € 535,- | € 535,- |
1 | Moederborden | MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI | € 294,99 | € 294,99 |
1 | Videokaarten | ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC | € 739,- | € 739,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 G2 | € 143,95 | € 143,95 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 | € 199,90 | € 199,90 |
1 | Voedingen | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | € 130,95 | € 130,95 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 119,90 | € 119,90 |
Totaal | € 2.163,69 |
Build #2 - m-ITX
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 9950X Boxed | € 535,- | € 535,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B850I AORUS PRO | € 289,- | € 289,- |
1 | Videokaarten | ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC | € 739,- | € 739,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 G2 | € 143,95 | € 143,95 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 | € 199,90 | € 199,90 |
1 | Voedingen | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | € 130,95 | € 130,95 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 119,90 | € 119,90 |
Totaal | € 2.157,70 |
Alvast hartelijk dank voor de feedback/inzichten!