Ervaringen inductie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:29
Vanwege een nieuwe keuken ben ik aan het oriënteren opnieuw apparatuur. Omdat er een kookeiland komt kijk ik naar ingebouwde werkveldafzuiging. Wat vaak in combinatie met inductie komt.

Momenteel kook ik op gas wat goed bevalt. Ik heb wel een aantal keer op inductie gekookt waarbij ik met name vlees bakken lastig vond. Ik had altijd het idee dat de pan of te heet of te koud was, een beetje een aan uit idee eigenlijk.

Maar goed dat was vooral in vakantiehuizen dus waarschijnlijk ook budget platen.

Hoe zijn de ervaringen met A-merk platen? Ik zie ze ook wel met draaiknoppen ipv drukknoppen. Is dit beter te doseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Draaiknoppen of drukknoppen hebben bij elektrisch koken geen verschil :P

Een pit van 2.000 watt met 9 standjes, is per standje 222 watt power.
Een pit van 2.000 watt met 13 standjes, is per standje 153 watt power.

Een kookplaat met 13 standjes is beter te doseren dan een goedkope plaat met 9 standjes ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:55
Wat wil je precies weten?

Ik kook al 8 jaar op inductie.
Wil zelfs echt niet meer anders.

Dan aan / uit is al je teveel vermogen vraag aan de plaat.

Draaiknoppen zijn niet fijn vind ik.
Drukknoppen is veel beter.

Goede pannen kookt een stuk fijner en de pannen rustig laten opwarmen is ook wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
joke_name schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:52:
Wat wil je precies weten?

Ik kook al 8 jaar op inductie.
Wil zelfs echt niet meer anders.

Dan aan / uit is al je teveel vermogen vraag aan de plaat.

Draaiknoppen zijn niet fijn vind ik.
Drukknoppen is veel beter.

Goede pannen kookt een stuk fijner en de pannen rustig laten opwarmen is ook wel belangrijk.
Het gaat mij eigenlijk met name om het bakken van eten. In het verleden vaak gehad dat de pan voor mijn gevoel ineens te heet wordt, met gas draai je het dan iets terug maar voor mijn gevoel duurde dat bij inductie dan lang voordat ie wat zachter gaat. En dat ie daarna weer doorschiet naar te zacht. Met gas lijkt het of je meer nuance hebt in het vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ehm, bij inductie schiet hij in enkele ms omlaag? Net als bij gas.

Jij bedoelt een elektrische kookplaat, die blijft inderdaad nog lang nagloeien. Maar dat moet je niet vergelijken met inductie.

Qua respons is inductie heel vergelijkbaar met gas. Ik zou zelf touch-knoppen kiezen ipv echte drukknoppen, maar dat ben ik ^^ .

Gas heeft wel paar andere voordelen... Maar die zal je wel kennen.

Ps zorg dat je 3 fase kookplaat hebt, anders is het net niet (zie vakantiewoningen)

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 25-05-2025 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:45
sjaak81 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:58:
[...]
Het gaat mij eigenlijk met name om het bakken van eten. In het verleden vaak gehad dat de pan voor mijn gevoel ineens te heet wordt, met gas draai je het dan iets terug maar voor mijn gevoel duurde dat bij inductie dan lang voordat ie wat zachter gaat. En dat ie daarna weer doorschiet naar te zacht. Met gas lijkt het of je meer nuance hebt in het vermogen
Ik heb niet het gevoel dat dat bij gas beter is dan inductie (wel bv tov keramisch, maar dat is er tegenwoordig bijna niet meer).
Wel kost het even tijd om jouw specifieke inductie te leren kennen, je kunt niet meer zien/horen dat de vlammen minder worden, je moet gewoon even ervaring krijgen. Ik ben ooit over gestapt en wil absoluut niet meer terug.

De allergoedkoopste inductie platen "pulseren" wel ipv dat ze het constant afgeven, maar in praktijk is dat ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:40

Honesty

kattenneus!

Precies was je zegt is juist het voordeel van inductie, dat het constant is. Als je het gas uitdraaid gaat de temperatuur best wel snel naar benenden, is met gas ook(zeker met een dikke pan)
Wij koken al 20 jaar op inductie en waar ik de eerste kookplaat nooit fijn heb gevonden is de tweede een stuk beter.
Denk ook dat het wennen is.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Oke, dan is mijn ervaring met inductie misschien niet helemaal goed geweest

Ik ga me er nog eens op oriënteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

@sjaak81 voordeel van gas is (of voor mij was) dat ik onder de pan kon zien hoeveel vermogen er in de pan ging, met inductie ben je dat kwijt en duurt het even om dat gevoel terug te krijgen bij bakken en koken. Maar dat heb je in een paar weken wel scherp, bij inductie ga je snel te hard. Voor koken en bakken/braden is 6 a 7 meestal voldoende van de 9 standen. De echt hoge standen gebruik je alleen om water aan de kook te brengen.
Koop wel een plaat van een redelijk merk. Siemens is een redelijke sweetspot vwb prijs/kwaliteit maar andere vergelijkbare merken zijn er ook wel.
Wat wel belangrijk is hoe de zones verdeelt zijn en hoe groot de inductiespoelen zijn.
Nieuwe pannen hoeft meestal niet, 98% van de pannen die momenteel verkocht worden zijn geschikt voor inductie, ook als ze eerder op gas gebruikt zijn.

Succes.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:55
sjaak81 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:58:
[...]

Het gaat mij eigenlijk met name om het bakken van eten. In het verleden vaak gehad dat de pan voor mijn gevoel ineens te heet wordt, met gas draai je het dan iets terug maar voor mijn gevoel duurde dat bij inductie dan lang voordat ie wat zachter gaat.
Dat is dus elektrische koken.

Ik zou voor je koekenpannen / wok wel echt adviseren om nieuwe pannen te kopen.

Gas pannen kunnen namelijk krom getrokken zijn.
Inductie houd wel van lekker vlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:43
Net paar maanden van gas naar inductie gegaan(met een goedkope plaat van 250 euro!) en eenvoud van schoonmaken, geen schadelijke verbrandingsgassen en geen hitte langs de pan maken het voor mij al een no-brainer om weer voor inductie te gaan.

Water koken gaat enorm snel en de verschillende standen zijn erg handig verdeeld.

Enige nadeel van de goedkope plaat is dat de spoelen relatief klein lijken waardoor de pan soms te groot is en hitte niet aan de zijkant komt.

[ Voor 32% gewijzigd door LED-Maniak op 25-05-2025 23:38 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sjaak81 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:42:
Vanwege een nieuwe keuken ben ik aan het oriënteren opnieuw apparatuur. Omdat er een kookeiland komt kijk ik naar ingebouwde werkveldafzuiging. Wat vaak in combinatie met inductie komt.

Momenteel kook ik op gas wat goed bevalt. Ik heb wel een aantal keer op inductie gekookt waarbij ik met name vlees bakken lastig vond. Ik had altijd het idee dat de pan of te heet of te koud was, een beetje een aan uit idee eigenlijk.

Maar goed dat was vooral in vakantiehuizen dus waarschijnlijk ook budget platen.

Hoe zijn de ervaringen met A-merk platen? Ik zie ze ook wel met draaiknoppen ipv drukknoppen. Is dit beter te doseren
Ik heb een Bora met draaiknoppen. niet vwg betere dosering maar omdat ik naar mijn saus/pan kan kijken en ondertussen het vermogen aan kan passen met tactiele feedback. Dat vind ik fijn ipv zoeken naar het vlakje en dan slepen/drukken oid op een glasplaat. Nadeel is dat je ook ruim voor die knoppen betaalt.

Heb 2x2 pitten met daartussen de afzuiging. Op de voorblende 5 knoppen (4x 'gas' en 1x afzuiging). Zou niet meer terug willen naar gas.

Ik kook dagelijks en kook vrij serieus, als je dat niet doet is het echt wel een stevige prijs die je gaat betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 25-05-2025 23:38 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

joke_name schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:34:
<>
Ik zou voor je koekenpannen / wok wel echt adviseren om nieuwe pannen te kopen.

Gas pannen kunnen namelijk krom getrokken zijn.
Inductie houd wel van lekker vlak.
Nope, neen en niet; inductie is magnetisch, die mm lucht van een kromme pan doet weinig tot niets af aan de werking.
Bij keramisch en halogeen maakt het wel uit.
En daarnaast, altijd eerst proberen en dan pas nieuw kopen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

franssie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:39:
[...]

Nope, neen en niet; inductie is magnetisch, die mm lucht van een kromme pan doet weinig tot niets af aan de werking.
Bij keramisch en halogeen maakt het wel uit.
En daarnaast, altijd eerst proberen en dan pas nieuw kopen.
Inderdaad.

Leg voor de grap maar eens een papiertje of lucifer (zonder kop) onder je pan. Doet het nog vrij goed.
Enige is dat pannen wel eens wat willen resoneren en dat kun je horen. Of wankelen, maar dan heb je ze echt mishandeld.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@joke_name zie ook wat @Boudewijn schrijft. Er zijn zelfs matjes die je kan kopen om je plaat te beschermen, daar gaat de inductie dus ook gewoon doorheen.
https://www.google.com/search?q=inductie+bescherming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zit wel veel verschil tussen de pannen dus inderdaad proberen. Bolle pannen werkt prima, maar is met koken niet altijd ideaal als het dooier van je eitje naar de zijkant drijft.

Ik heb een (wat oudere) ikea pan welke officieel geschikt is. Maar ik vermoed dat het een aluminium pan is met dun plaat RVS er omheen. Zelfs op vol vermogen in de boost mode gebeurt er mondjesmaat iets. Andere pannen zijn vrijwel instantaan heet.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als de pannen inderdaad scheef staan, dan zijn ze op, bolle pan heb ik ooit wel eens gehad met een plaatstalen (blik) braadpan die op gas te heet was geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Ik heb nu vrij goede pannen op gas. Kan ik de plaatstalen koekenpannen hergebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 20:41
sjaak81 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:46:
Ik heb nu vrij goede pannen op gas. Kan ik de plaatstalen koekenpannen hergebruiken ?
Jazeker dat werkt prima. Als het maar magnetisch is, bij aluminium pannen kun je dat testen op de bodem, daar zit dan wat ijzer deeltjes in verwerkt. Volledig ijzer werkt wel beter.

Hier ook over naar inductie dus een jaar, wil niet meer terug. Als je de plaat wat leert kennen dan werkt het net zo makkelijk als op gas. Omdat het electronisch is heb je er mannelijke functies bij, hier wordt de functie automatisch uitschakelen na X tijd veel gebruikt evenals de functie om een pan op een constante temperatuur te houden.

Lees wel voor een 3 fase plaat is mijn advies, die hebben wat meer oempf als je begrijpt wat ik bedoel. Wij kunnen 2 pitten op boost zetten en de andere op hoog zonder dat de plaat pitten gaat verminderen in vermogen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

M'n ouders hebben al iets van 20 jaar, als het niet al langer is, een inductieplaat. Ikzelf sinds een jaar of 8 en ik zou echt niets anders meer willen.

Qua regeling zou ik juist durven stellen dat het beter gaat dan met gas, omdat bij inductie de pan zelf je warmtebron is, en die niet eerst opgewarmd moet worden door een vlam aan de buitenkant.

Maar omdat je pan ook de warmtebron is, is je pan eigenlijk nog belangrijker dan de plaat. Ik heb een gietijzeren koekenpan en die werkt echt super voor vlees als biefstuk, dat je snel wilt aanbraden. Plaatstalen pannen werken ook heel goed. Aluminium geschikt voor inductie, heel wisselend. Die hebben een ijzerhoudende plaat in de bodem en ik heb (dure) pannen gehad waarin die plaat domweg te dun/licht was om genoeg hitte op te kunnen wekken.

Wel de tip om 3-fasen aan te laten leggen als dat er nog niet ligt. Bij 2x16A zit je aan max 7,2 kW, waardoor je wat beperkter bent in je keuze in platen en 5-pits platen kunnen gaan moduleren (afwisselend vermogen tussen verschillende pitten verlagen) of vermogen beperken. Bij een zwaardere plaat voor 3-fasen heb je dat effect niet en qua kostprijs scheelt het nauwelijks (die wordt meer beïnvloed door het aantal pitten en de afmeting).

Ik zou wel voor touch bediening gaan. Dat is veel makkelijker schoon te houden en biedt wat voordelen met voorprogrammeren. Al is het bedienen van een draaiknop doorgaans wat intuïtiever.
99ruud99 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:03:
[...]
Gas heeft wel paar andere voordelen... Maar die zal je wel kennen.
[...]
Ik ben wel benieuwd welke voordelen dit zijn. De enige die ik ken, is dat gas in het gebruik iets goedkoper is en dat een echte wokbrander in inductie nog steeds lastig is (maar niet onmogelijk), maar verder is in mijn ogen inductie gelijk of beter dan gas. Geen open vlam, geen fijnstof, geen gevaarlijk gas, volledig vlakke kookplaat (makkelijker schoon te houden), veel hoger rendement, etc.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik heb een jaartje of acht op inductie gekookt - een mid-range Siemens, geloof ik. En sinds ik in 2020 ben gaan samenwonen weer terug op gas.

Iedereen hier die schrijft 'ben gaan koken op inductie en wil niet meer terug': ik ben teruggegaan en kan bevestigen dat je dat inderdaad niet wil. Inductie is zo veel fijner te regelen, zo veel makkelijker schoon te maken. Zo veel sneller met bijvoorbeeld water koken voor pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 16:13
Ik lees hier een hoop ervaring van mensen die niks anders meer willen dan inductie. Zelf heb ik veel (15 jaar) ervaring op inductie met verschillende keukens en heb ik nu weer een keuken met gas.
Argumenten over fijnstof zijn niet correct aangezien het fijnstof uit de pan komt (voornamelijk tijdens bakken van vlees en dergelijke).
Snelheid van opwarmen van een pan water is erg afhankelijk van je pannen en het gebruik van een deksel in beide gevallen maar een quooker is sowieso sneller.
Het netjes houden van een inductieplaat kost ook tijd, die mooie glasplaat moet regelmatig even worden aangepakt met de juiste middeltjes, en als de plaat wat ouder wordt ga je ook duidelijk slijtplekken zien. En even een doekje over het gasfornuis en hij is weer schoon is echt niet meer werk.
Warmteverdeling in de pan is erg afhankelijk van de plaatsing van de spoelen. Bij dure Siemens flex inductie systemen zie je duidelijk de spoel zitten als je water gaat koken. Bij gas is dit minder problematisch. Ook heeft gas minder problemen met een pan die net te groot is of vooral bij pannen die aan de kleine kant zijn. Bij inductie moet alles goed worden afgestemd.
Ook werkt elke pan op een gasfornuis, bij inductie is het altijd opletten of er niet teveel aluminium in zit, of de pan niet te dun is, of de panbodem niet te grof is (om vervolgens krassen te veroorzaken op die mooie glasplaat).
Ook qua kookgemak moet je bij inductie beter opletten dat je pannen niet overkoken. Bij gas gebeurt dat minder snel. Ook stoven met een grote pan is bij veel inductieplaten een uitdaging ( een uit aan gebeuren), omdat die grote spoelen hier niet geschikt voor zijn.
Na jarenlang op inductie te hebben gekookt heb ik echt niet het idee dat ik nu een stap terug heb gezet met een 5 pits gasfornuis. Het enige waar ik weer even aan moest wennen is dat kleine koekenpannen netjes op de pannendragers moeten staan. Maar dat is minder lastig dan een inductieplaat die niet werkt omdat een pan niet goed staat of slecht wordt gedetecteerd. Laat staan een inductieplaat die weer luid gaat piepen omdat er een pan is overgekookt en vervolgens besluit om maar even alles uit te zetten of touch bediening die het laat afweten (Siemens :( )

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

NoTimeRemains

I know

Sinds ik verhuisd ben gebruik ik inductie: moest er even aan wennen maar het werkt super, makkelijk schoon te maken, etc. Het enige dat ik mis aan mijn oude gaspit is de wokbrander. Tuurlijk wordt een inductieplaat goed warm maar ik vind t toch een andere ervaring. Een wokbrander staat dan ook wel op mijn lijst.

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tupolev schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:02:
Ik lees hier een hoop ervaring van mensen die niks anders meer willen dan inductie. Zelf heb ik veel (15 jaar) ervaring op inductie met verschillende keukens en heb ik nu weer een keuken met gas.
Argumenten over fijnstof zijn niet correct aangezien het fijnstof uit de pan komt (voornamelijk tijdens bakken van vlees en dergelijke).
Snelheid van opwarmen van een pan water is erg afhankelijk van je pannen en het gebruik van een deksel in beide gevallen maar een quooker is sowieso sneller.
Het netjes houden van een inductieplaat kost ook tijd, die mooie glasplaat moet regelmatig even worden aangepakt met de juiste middeltjes, en als de plaat wat ouder wordt ga je ook duidelijk slijtplekken zien. En even een doekje over het gasfornuis en hij is weer schoon is echt niet meer werk.
Warmteverdeling in de pan is erg afhankelijk van de plaatsing van de spoelen. Bij dure Siemens flex inductie systemen zie je duidelijk de spoel zitten als je water gaat koken. Bij gas is dit minder problematisch. Ook heeft gas minder problemen met een pan die net te groot is of vooral bij pannen die aan de kleine kant zijn. Bij inductie moet alles goed worden afgestemd.
Ook werkt elke pan op een gasfornuis, bij inductie is het altijd opletten of er niet teveel aluminium in zit, of de pan niet te dun is, of de panbodem niet te grof is (om vervolgens krassen te veroorzaken op die mooie glasplaat).
Ook qua kookgemak moet je bij inductie beter opletten dat je pannen niet overkoken. Bij gas gebeurt dat minder snel. Ook stoven met een grote pan is bij veel inductieplaten een uitdaging ( een uit aan gebeuren), omdat die grote spoelen hier niet geschikt voor zijn.
Na jarenlang op inductie te hebben gekookt heb ik echt niet het idee dat ik nu een stap terug heb gezet met een 5 pits gasfornuis. Het enige waar ik weer even aan moest wennen is dat kleine koekenpannen netjes op de pannendragers moeten staan. Maar dat is minder lastig dan een inductieplaat die niet werkt omdat een pan niet goed staat of slecht wordt gedetecteerd. Laat staan een inductieplaat die weer luid gaat piepen omdat er een pan is overgekookt en vervolgens besluit om maar even alles uit te zetten of touch bediening die het laat afweten (Siemens :( )
Wat betreft fijnstof heb je redelijk gelijk. Maar er zijn nog andere viezigheden die wel specifiek bij het verbranden van aardgas plaatsvinden:
https://www.tno.nl/nl/duu...rgie/fijnstof-huis-koken/

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 16:13
bartvl schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:15:
[...]

Wat betreft fijnstof heb je redelijk gelijk. Maar er zijn nog andere viezigheden die wel specifiek bij het verbranden van aardgas plaatsvinden:
https://www.tno.nl/nl/duu...rgie/fijnstof-huis-koken/
Een afzuigkap naar buiten is natuurlijk wel aan te raden. Een raampje open zetten is niet voldoende. Maar met enkel een afzuigkap zul je bij inductie ook een flinke toename zien van fijnstof tijdens het koken/bakken. Ben wel benieuwd hoe zo’n Bora presteert tov een normale afzuigkap. Zou mooi zijn als TNO daar ook naar had gekeken.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inductie is makkelijker schoon te maken, maar ook elk vuiltje zie je direct.
nodri2000 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:22:
[...]

Lees wel voor een 3 fase plaat is mijn advies, die hebben wat meer oempf als je begrijpt wat ik bedoel. Wij kunnen 2 pitten op boost zetten en de andere op hoog zonder dat de plaat pitten gaat verminderen in vermogen.
Nu ben ik alles behalve een keuken prins. Maar zeker als je na ik aan neem in een nieuwe keuken een kokend water kraan hebt, wanneer heb je twee pitten aan het boosten en andere op hoog vermogen. Waarbij bij mijne vlees toch wel snel zwart wordt (bij hoog vermogen, bij boosten niet snel maar direct)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 20:41
Boosten gebruiken wij alleen om water koken en om te wokken. Met vlees op boost doe ik eigenlojk maar heel kort om het vlees echt aan te braden/ grillen. Inderdaad als je een pan continue op boost hebt met een stukje vlees erin dan mag je wel heel snel gaan draaien want het wordt echt zwart. Maar het is wel lekker dat je een pan water snel aan de kook hebt.

Zelf houd ik aardig van koken dus bij ons staat regelmatig de 5 pitten vol met pannen.

De plaat heeft zijn eigen 3 fase groep.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat zijn de ervaringen mbt zoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Geen last van, niet met de huidige (6 pits Ilve) ook niet met onze eerdere pitten van siemens en zelfs niet met onze eerste goedkope etna.
Afzuiging heb ik liever gewoon boven de plaat, iets warms naar beneden zuigen kost meer energie, en ook het schoonmaken lijkt mij een dingetje. Wel stootte ik mijn hoofd wel eens tegens ons oude vlakscherm, nu weer een ouderwets schouwmodel met een zuigkracht van heb ik jou daar (incl herrie) maar daar komt nog eens een nieuwe voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zoemen is bij een goede plaat nauwelijks te horen. Bij sommige pannen kan het wel voorkomen, dat ligt dan aan de pan. Ik heb ook een simpel goedkoop bijzet inductieplaatje (makkelijk buiten naast de BBQ) en die maakt best herrie, zoemen en de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:14
sjaak81 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:42:

Ik wil echt niet anders meer. Heb nu sinds een jaar of vier een Siemens 5-pits 11 kW inductieplaat. Perfect doseerbaar en tegelijkertijd vol vermogen op vijf pitten. Dat laatste lukte op een 5 pits gasplaat niet eens.

Geïntegreerde afzuiging moet ik dan weer niet aan denken, ik heb een kap van 120 x 90 boven het eiland hangen, motorloos, met een schakeling die ervoor zorgt dat tijdens het koken 90% van de afzuigcapaciteit van de WTW via de afzuigkap loopt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat je moet vermijden zijn vooral:
- De aller goedkoopste platen. Deze hebben vaak niet zo veel stappen maar gaan vooral snel pendelen ipv netjes terugregelen
- GEEN 1-fase (lees 3600W) model kopen. En dus ook geen "2-fase" 7,5kW model met oven want daar is de kookplaat dan 3,6kW en de plaat ook :+ Kook je veel en ga je voor een 90cm model (als in >4 pitten) dan kan je overwegen een 11kW plaat te kopen.

Zelf nu een middenmoot 7,5kW plaat van Ikea. Regelt prima, genoeg vermogen maar had wel eens meer stappen willen hebben. Ook al zit ik er dan ook weer niet dagelijks mee in de knoei. Zou niet meer terug willen qua gemak, geen verbranding, hoe de pannen warm worden en de extra werkruimte als je een pit niet gebruikt. En ja, je ziet wel wat makkelijk vuil op een plaat maar gezien schoonmaken zo veel makkelijker is vind ik dat geen issue.

Qua aansluiten, als je drie fase thuis hebt, laat je dan vooral NIET ompraten tot een kookgroep, dat is niet correct. Hoe hoog of laag de keukenboer ook springt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sissors schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:38:
Inductie is makkelijker schoon te maken, maar ook elk vuiltje zie je direct.

[...]

Nu ben ik alles behalve een keuken prins. Maar zeker als je na ik aan neem in een nieuwe keuken een kokend water kraan hebt, wanneer heb je twee pitten aan het boosten en andere op hoog vermogen. Waarbij bij mijne vlees toch wel snel zwart wordt (bij hoog vermogen, bij boosten niet snel maar direct)
Ik heb het toch al wel een paar keer gehad dat ik een saus aan het wokken was en een flinke pan water aan het koken was en de kookplaat ging terugschakelen toen ik nog een ei erbij wilde bakken. :P
Septillion schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:07:
Wat je moet vermijden zijn vooral:
- De aller goedkoopste platen. Deze hebben vaak niet zo veel stappen maar gaan vooral snel pendelen ipv netjes terugregelen
Mijn bijna-aller goedkoopste(inventum) heeft 9 stappen + Boost. Dat is voldoende voor alles hier. Hoeveel stappen wil je er nog bij? Eventueel kan je nog naar een andere pit met een ander vermogen. Op gas deed ik dat ook wel eens.

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 27-05-2025 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

LED-Maniak schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:56:
[...]

Ik heb het toch al wel een paar keer gehad dat ik een saus aan het wokken was en een flinke pan water aan het koken was en de kookplaat ging terugschakelen toen ik nog een ei erbij wilde bakken. :P

[...]

Mijn bijna-aller goedkoopste(inventum) heeft 9 stappen + Boost. Dat is voldoende voor alles hier. Hoeveel stappen wil je er nog bij? Eventueel kan je nog naar een andere pit met een ander vermogen. Op gas deed ik dat ook wel eens.
Als je kookplaat terugschakeld heb je denk ik een 3.500 wattert (net als c'est moi). Een 7.000 wattert schakelt niet terug :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

RaZ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:55:
[...]

Als je kookplaat terugschakeld heb je denk ik een 3.500 wattert (net als c'est moi). Een 7.000 wattert schakelt niet terug :P
Wij hebben een vijf pits Bosch inductieplaat. Die heeft een ‘twee fase’ aansluiting. Ofwel 2x3600 Watt. 2 zones op de ene 3.600W en 3 zones op de andere 3.600 watt. Helemaal bij die 3 zones is de kans aanwezig dat de plaat toch een beetje gaat pendelen/terugschakelen als ze alle drie op een hogere stand staan.
In de praktijk gebeurt het nauwelijks.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

bartvl schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:02:
[...]

Wij hebben een vijf pits Bosch inductieplaat. Die heeft een ‘twee fase’ aansluiting. Ofwel 2x3600 Watt. 2 zones op de ene 3.600W en 3 zones op de andere 3.600 watt. Helemaal bij die 3 zones is de kans aanwezig dat de plaat toch een beetje gaat pendelen/terugschakelen als ze alle drie op een hogere stand staan.
In de praktijk gebeurt het nauwelijks.
Dat pendelen doet mijn el-cheapo inventum ook, maar dat is niet zo heel gek, want ik heb een 3.500 watt 4 pittert: https://www.bol.com/nl/nl...-zilver/9200000078795746/

Ik had niet verwacht dat ik met dat ding net zo fijn kon koken als een dure 7.000 wattert. Prima ding voor een prima prijs (al heb ik hem gekregen, want ik zou nooit voor een 3.500 watt gaan) :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
LED-Maniak schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:37:
Net paar maanden van gas naar inductie gegaan(met een goedkope plaat van 250 euro!) en eenvoud van schoonmaken, geen schadelijke verbrandingsgassen en geen hitte langs de pan maken het voor mij al een no-brainer om weer voor inductie te gaan.

Water koken gaat enorm snel en de verschillende standen zijn erg handig verdeeld.

Enige nadeel van de goedkope plaat is dat de spoelen relatief klein lijken waardoor de pan soms te groot is en hitte niet aan de zijkant komt.
Dat is het grootste nadeel.
Een wokpan wordt dus niet heet aan de zijkant.

Zelf kook ik met rvs pannen, en dan is het echt wel belangrijk dat je de duurdere pannen neemt met 7 lagen rvs/aluminium waardoor de warmte goed de zijkanten van de pan in trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
LED-Maniak schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:56:
Ik heb er nu ook 9 maar met iets koken of sudderen zou ik wel tussenstappen willen hebben. Met dagelijks koken komt het wel goed maar zou ik wel fijner gevonden hebben. Maar pendelen op lage standen is vervelender (en dat doet deze plaat gelukkig niet).

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 29-05-2025 09:22 ]

Pagina: 1