Game- en videobewerkings-pc samenstellen (€3 - 4k budget)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cngzhn
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 30-05 09:18
Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar advies voor het samenstellen van een high-end game-pc die ook geschikt is voor videobewerking (4K+) en zware multitasking. Mijn budget ligt tussen de €3.000 en €4.000, en ik zou graag een toekomstbestendig systeem willen bouwen.

Wat ik belangrijk vind:

- Topprestaties in gaming.
- Snelheid bij videobewerking.
- Snelle laadtijden & workflow.
- Stil systeem met goede airflow.
- Liefst NVIDIA GPU, bij voorkeur een RTX 5090, maar een goede alternatieve kaart is ook prima gezien de prijs.
- Toekomstbestendigheid.

Ik heb al wat onderzoek gedaan en zie veel builds met de Ryzen 7 7800X3D en RTX 4080 Super/4090, maar ik hoor graag jullie mening over:

Welk CPU/GPU combo past het best bij mijn wensen? Zijn er bepaalde merken of modellen die ik beter kan vermijden? Is een 5090 echt “de moeite waard” of is een 4080/4090 al meer dan genoeg? Wat is een goede stille behuizing met voldoende ruimte voor airflow en kabelmanagement? Mocht iemand al een buildlijst hebben in deze prijsklasse, dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor het meedenken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Best Buy Guide: De beste 4k-game-pc
Hier heb je een prima opzet, mocht je toch 3k mogen spenderen staan onderin wat upgrades.
Als je veel videobewerking doet zou ik ook wat extra ssd opslag zoeken...

Dan voeg je uitvoering: Samsung 9100 Pro, geen heatsink 4TB toe als hoofd ssd, en die standaard nm790 gebruik je voor opslag van videos die af zijn.

Mocht je nu echt meer opslag nodig hebben dan 8 tb, voeg dan een hdd (of nog een ssd) toe, en sla daar alle videos in op die af zijn, de nm790 wordt dan voor video opslag die nog wilt gaan bewerken. Zodra je een video gaat bewerken zet je hem wel op de Samsung, die werkt sneller.

Oh en ps misschien een andere 5080, deze is relatief duur in vergelijking met andere 5080 kaarten.
Als je toch denkt aan 4090, NEE, de 5090 is goedkoper en beter :) .

[ Voor 57% gewijzigd door 99ruud99 op 25-05-2025 07:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat is toekomstbestendigheid? Gemak of zekerheid om in de toekomst makkelijk te kunnen upgraden, of in 1 keer klaar zijn en over een periode (en welke periode dan?) een nieuw systeem kopen?

Op welke resolutie wil je gamen, met welke settings en framerate?

Heb je zelf ook een opzet gemaakt? We zijn geen betaalde helpdesk. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 25-05-2025 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
De RTX 5090 is natuurlijk de beste keuze. Echter is de 5080 ook capabel en kost minder dan de helft. Dus die besparing is de overweging waard. Of die 5090 de moeite waard is, moet je zelf beslissen aan de hand van benchmarks.

Voor CPU kan je gaan voor de Intel Core i9 285K als je videobewerking het belangrijkste vindt. De 9800X3D als gaming het belangrijkste is, of als een soort mix de 9950X of als ultieme combo de 9950X3D. Mijn advies: neem de 9800X3D. Verder is snelle opslag nog erg belangrijk voor video editing. Dus misschien twee SSD's, eentje de snelste en de andere voor meer opslag.

Behuizing: welke vind je mooi? Die is waarschijnlijk goed.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cngzhn
99ruud99 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 07:34:
Best Buy Guide: De beste 4k-game-pc
Hier heb je een prima opzet, mocht je toch 3k mogen spenderen staan onderin wat upgrades.
Als je veel videobewerking doet zou ik ook wat extra ssd opslag zoeken...

Dan voeg je uitvoering: Samsung 9100 Pro, geen heatsink 4TB toe als hoofd ssd, en die standaard nm790 gebruik je voor opslag van videos die af zijn.

Mocht je nu echt meer opslag nodig hebben dan 8 tb, voeg dan een hdd (of nog een ssd) toe, en sla daar alle videos in op die af zijn, de nm790 wordt dan voor video opslag die nog wilt gaan bewerken. Zodra je een video gaat bewerken zet je hem wel op de Samsung, die werkt sneller.

Oh en ps misschien een andere 5080, deze is relatief duur in vergelijking met andere 5080 kaarten.
Als je toch denkt aan 4090, NEE, de 5090 is goedkoper en beter :) .
Bedankt voor de tip! Ik zal een kijkje nemen in de guide. Ik zat er persoonlijk ook aan te denken om een grote externe opslag te nemen voor videos dat niet worden gebruikt. Of dit slimheid is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cngzhn
CH4OS schreef op zondag 25 mei 2025 @ 07:51:
Wat is toekomstbestendigheid? Gemak of zekerheid om in de toekomst makkelijk te kunnen upgraden, of in 1 keer klaar zijn en over een periode (en welke periode dan?) een nieuw systeem kopen?

Op welke resolutie wil je gamen, met welke settings en framerate?

Heb je zelf ook een opzet gemaakt? We zijn geen betaalde helpdesk. ;)
Toekomstbestendigheid betekent niet per se “nu alles kopen en nooit meer upgraden”, maar vooral: een systeem samenstellen dat over een redelijke periode (meestal 1-3 jaar) blijft voldoen aan jouw eisen zonder dat je elke paar maanden grote upgrades moet doen. Het hangt af van je verwachtingen en hoe je het systeem gebruikt.

Is toekomstbestendigheid gemak of zekerheid?
Eigenlijk beide:
• Gemak: Je hoeft niet snel weer te upgraden.
• Zekerheid: Je weet dat jouw systeem aankan wat je de komende jaren wilt doen, bijvoorbeeld nieuwe games of software-updates draaien.

Soms betekent het in één keer een krachtig systeem kopen, soms betekent het nu slim kiezen met later makkelijk kunnen upgraden (denk aan een goed moederbord of PSU, maar later pas een sterkere GPU). Welke strategie het beste is, hangt af van je budget en wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cngzhn
Dekar schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:34:
De RTX 5090 is natuurlijk de beste keuze. Echter is de 5080 ook capabel en kost minder dan de helft. Dus die besparing is de overweging waard. Of die 5090 de moeite waard is, moet je zelf beslissen aan de hand van benchmarks.

Voor CPU kan je gaan voor de Intel Core i9 285K als je videobewerking het belangrijkste vindt. De 9800X3D als gaming het belangrijkste is, of als een soort mix de 9950X of als ultieme combo de 9950X3D. Mijn advies: neem de 9800X3D. Verder is snelle opslag nog erg belangrijk voor video editing. Dus misschien twee SSD's, eentje de snelste en de andere voor meer opslag.

Behuizing: welke vind je mooi? Die is waarschijnlijk goed.
Goede en duidelijke uitleg! 👌

Ik ben het grotendeels met je eens — zeker wat betreft de GPU-keuze. De RTX 5090 is qua brute kracht absoluut top, maar voor veel mensen is de 5080 gewoon de verstandigere keuze: hij levert nog steeds geweldige prestaties, zeker op 1440p en zelfs op 4K met wat concessies, terwijl je flink wat budget overhoudt voor andere onderdelen (of gewoon je portemonnee spaart).

Wat betreft de CPU’s:
• De 9800X3D blijft inderdaad dé keuze voor pure gaming. Die extra cache maakt echt verschil in veel games.
• De 285K van Intel is sterk in productiviteit, maar verbruikt ook flink wat stroom en hitte — dus daar moet je je koeling goed op afstemmen.
• De 9950X/9950X3D zijn mooie allrounders, maar de meerprijs is alleen te verantwoorden als je die gecombineerde kracht echt nodig hebt.

Leuk dat je ook de opslag noemt — dat wordt nog vaak onderschat bij video editing. Een snelle Gen 4 of 5 SSD als werkschijf + een tweede SSD voor opslag is echt de way to go voor wie met grote bestanden werkt.

En wat betreft de behuizing: helemaal mee eens 😄
Als je zorgt dat de airflow goed is en hij past qua formaat, dan is smaak eigenlijk de doorslaggevende factor. Een mooie case maakt je build ook gewoon leuker om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

cngzhn schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:30:
Soms betekent het in één keer een krachtig systeem kopen, soms betekent het nu slim kiezen met later makkelijk kunnen upgraden (denk aan een goed moederbord of PSU, maar later pas een sterkere GPU). Welke strategie het beste is, hangt af van je budget en wensen.
Dat snap ik, vandaar dat ik jou de vraag stelde, want voor iedereen is "toekomstbestendigheid" verschillend. :) Beantwoord ook even de andere vragen die ik je stelde, dan weten waar je op richt (resolutie, settings in-game en gewenste hoeveelheid FPS). En kom zelf met een eerste opzet.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 25-05-2025 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cngzhn
CH4OS schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:27:
[...]
Dat snap ik, vandaar dat ik jou de vraag stelde, want voor iedereen is "toekomstbestendigheid" verschillend. :) Beantwoord ook even de andere vragen die ik je stelde, dan weten waar je op richt (resolutie, settings in-game en gewenste hoeveelheid FPS). En kom zelf met een eerste opzet.
Mijn doel is vooral gamen op 1080p (mijn huidige monitor) met een framerate van 144+ fps. Qua instellingen mik ik op medium tot hoge kwaliteit — dat is voor mij een fijne balans tussen prestaties en beeldkwaliteit.

Ik heb al een opzet gemaakt van wat ik ongeveer wil, maar ik hoor graag of jullie tips hebben om het systeem nog beter te maken voor mijn wensen.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 496,99€ 496,99
1MoederbordenASUS ROG Strix Z790-E GAMING WIFI€ 381,90€ 381,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G SUPRIM SOC€ 1.669,75€ 1.669,75
1Interne harde schijvenToshiba X300 (bulk), 8TB (HDWR480UZSVA)€ 259,31€ 259,31
1BehuizingenLian Li O11 Dynamic EVO RGB Zwart€ 164,45€ 164,45
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i Elite LCD XT Wit€ 174,90€ 174,90
1VentilatorsCorsair iCUE AF120 RGB ELITE PWM Fan (triple pack) with Lighting Node CORE, 120mm€ 114,49€ 114,49
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6000Z30€ 219,99€ 219,99
1VoedingenCorsair RM1000x (2024)€ 164,90€ 164,90
1SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 120,90€ 120,90
Totaal€ 3.767,58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Gamen op 1080p, oei, dan moet je heel veel snellere cpu kopen wil je deze videokaart voluit laten gaan.
Is gamen op 1440p een optie voor je?

Je hebt erg -extreem- dure aio gekozen. Dat is voor amd niet nodig. Als je hem mooi vindt kan het wel :)

Je hebt erg kleine ssd gekozen, die ook minder snel is. Voor gaming helemaal prima, voor videobewerking niet.
Die hdd is veel te duur voor wat hij levert. Zoek of een andere hdd of pak 2x 4 tb ssd. Scheelt gigantisch in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Intel moederbord en AMD processor ook. Dat gaat niet passen. SSD zonder DRAM cache, kan beter. Ik zou wegblijven bij Corsair. Slechte kwaliteit spul voor dat geld.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CPU gaat niet passen inderdaad, maar als @cngzhn voor een AMD systeem gaat, zal het RAM waarschijnlijk ook niet op een QVL staan waarschijnlijk voor het AMD moederbord. Is het beste te checken bij Corsair op diens website.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 26-05-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:56

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik lees nergens dat je voor AI taken aan het rondkijken bent, in dat geval: ik heb zelf uiteindelijk begin januari voor een 2e hands 4090 gekozen. Ja, ik had enorm mazzel dat die voor €1450 toen verkocht werden, maar op de V&A zie ik dat dit langzaam alweer bedragen zijn waar je ze voor op de kop kan tikken, begint bij vraagprijs €1500. Kan dus een leuke tussenweg zijn als je 5090 te duur vindt.

Maar... even de 'kritische vriend'. Waar ga je het in godsnaam voor gebruiken? Als je op 1080P wil gamen zou ik gewoon lekker een AMD 9070XT of 5070 pakken, dat is echt meer dan genoeg. Ik lees videobewerking, maar zoveel doet dat nou ook weer niet met de GPU dat je daar een bakbeest voor nodig hebt. Ga dan voor een wat lagere videokaart icm een 9950X CPU met flink wat cores. Maar ook daarbij weer: wat ga je ermee doen? 4K video-editen op regelmatige basis vcoor je werk, of af en toe wat 1080P filmpjes van de familievakantie? In dat laatste is ook dit flink overkill. Je kan dan echt prima met een PC van rond de €2000 af. Die ene keer dat je dan videomonteert wacht je even wat langer, gamen gaat met 1080P prima op zo'n pc, en scheelt je €1000.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als je naar 1440 of 4k gaming wilt gaan, dan kan je met een AMD 7700 ook prima uit in combinatie met de Nvidia 5080. Zie daarvoor ook de laatste BBG-video. Een alternatief is de AMD 9600 cpu. Ik weet niet of je video-bewerking daarop vast zou lopen, maar als dat niet zo is, dan kan je weer een paar honderd euro besparen en eventueel ergens anders in steken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:23
Voor zware multi-tasking en videobewerking zou je een cpu met meer cores kunnen kiezen.
Een 7200rpm HDD is niet stil.
Ik zou alle RGB van hetzelfde merk en serie nemen en alles met dezelfde software willen aansturen.
Enkele suggesties:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X3D Boxed€ 780,88€ 780,88
1MoederbordenASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI€ 289,-€ 289,-
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5080 X3 GAMING OC€ 1.199,-€ 1.199,-
1Behuizingenbe quiet! Light Base 600 LX Zwart€ 164,60€ 164,60
1Waterkoelingbe quiet! Light Loop 360mm Zwart€ 129,90€ 129,90
1Ventilatorsbe quiet! Light Wings LX 120mm PWM, Triple Pack, Zwart, 120mm€ 43,52€ 43,52
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR€ 199,99€ 199,99
1Voedingenbe quiet! Power Zone 2 1000W€ 165,99€ 165,99
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 149,90€ 149,90
2SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 269,90€ 539,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.662,58
16-core cpu met op één chiplet de extra cache.
Goedkoper 6000CL30 geheugen met RGB
BQ behuizing met dezelfde fans in de behuizing, de 360 AIO-koeler en triple fan set voor de onderzijde.
Stille BQ platinum voeding met 10jaar garantie.
Beter leverbare en veel goedkopere RTX5080 en toch iets hoger geklokt dan de standaard modellen.
3x snelle PCIe4.0 SSD's met cache (nuttig bij veel schrijven, zoals videobewerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:58
Kan iemand nog eens goed uitleggen wat er nu zo slecht/nadelig aan een hdd meenemen naar een nieuwe build? Hij maakt je pc toch niet trager ofzo, hij moet alleen 1 a 2 seconden opstarten als je hem wil benaderen (maar een externe schijf aansluiten duurt veel langer). Daarnaast maakt het je pc iets zwaarder (dan een ssd) en hoor je hem iets als die bezig is (maar dat is ook erg beperkt)

Als je foto’s/video’s vooral wil opslaan en zo nu en bekijkt is het toch prima? 4 tb ssd is een stuk duurder dan 4 tb hdd. Is het probleem nu tevens opgelost bij ssd’s als je veel bestanden aanmaakt en weer verwijdert? Ik dacht dat ssd’s dan eerder kapot gingen.

Een interne hdd is ook cleaner en makkelijker dan om de zoveel tijd een externe hdd aansluiten.

Als je nog een 3 of 4 tb hdd schijf hebt kun je die toch prima meenemen?

[ Voor 4% gewijzigd door maxkranendijk op 28-05-2025 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:23
maxkranendijk schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 02:04:
Kan iemand nog eens goed uitleggen wat er nu zo slecht/nadelig aan een hdd meenemen naar een nieuwe build? Hij maakt je pc toch niet trager ofzo, hij moet alleen 1 a 2 seconden opstarten als je hem wil benaderen (maar een externe schijf aansluiten duurt veel langer). Daarnaast maakt het je pc iets zwaarder (dan een ssd) en hoor je hem iets als die bezig is (maar dat is ook erg beperkt)

Als je foto’s/video’s vooral wil opslaan en zo nu en bekijkt is het toch prima? 4 tb ssd is een stuk duurder dan 4 tb hdd. Is het probleem nu tevens opgelost bij ssd’s als je veel bestanden aanmaakt en weer verwijdert? Ik dacht dat ssd’s dan eerder kapot gingen.

Een interne hdd is ook cleaner en makkelijker dan om de zoveel tijd een externe hdd aansluiten.

Als je een goede HDD hebt in je huidige build, dan kun je die natuurlijk gewoon meenemen. Ik haal uit de openingspost en voorgestelde build niet dat de Toshiba X300 wordt meegenomen.

Er zijn al moederborden voor 4x M2 SSD's (zoals het ASUS TUF X870 moederbord), dus je hoeft geen externe hdd aan te sluiten. Op de controller van de SSD zit software die de I/O writes spreidt, om de maximale levensduur te benutten. Als je kijkt naar de TBW (Total Bytes Written) van goede (TLC) SSD's, dan zie je dat levensduur geen probleem is.
Als je een extreme RTX5090 overweegt, dan zou ik bij een nieuwe build ook het comfort(stiller/zuiniger) en de snelheid van een SSD kiezen. Voor opslag van foto's kun je ook een goedkopere SSD zonder cache nemen, maar voor videobewerking (veel writes) zou ik een SSD met cache nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:56

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

maxkranendijk schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 02:04:
Kan iemand nog eens goed uitleggen wat er nu zo slecht/nadelig aan een hdd meenemen naar een nieuwe build?

Ja, dat kan. Maar
- Zodra je met een HDD aan de slag moet zorgt alles wat je vanaf die schijf moet doen dat je hele systeem fors trager wordt. Dat merk je natuurlijk niet met kijken van een 4K film vanaf die HDD, maar zodra je dingen gaat doen als gamen merk je dat in fors lange laadtijden en bij videobewerken met langere rendertijden, inlezen van grote filmbestanden en live editen gaat stuk trager etc. Alles wat je op die HDD zet wordt gewoon veel langzamer. Mijn videobewerkingstool hangt met supersnelle SSD's al even als ik begin met 4K materiaal op de timeline plakken, daar heb je met HDD dus constant factor 20 zoveel last van.
- HDD is dé onverwachte producent van geluid. Je hoort echt heel duidelijk het verschil tussen een pc met en zonder HDD
- tegenwoordig zijn prijzen voor SSD's zo laag, dat ik het eigenlijk zelf nooit meer doe, al zeker sinds 2015 ben ik HDD loop. Zeker met zo'n 3/4K budget systeem koop je echt zoveel stilte&snelheid mis dat het een no-brainer is.

Nu ben ik van karakter een early adapter, en dat heeft zeker ook nadelen, maar mij blijft het verbazen hoe lang mensen vasthouden aan iets dat zo objectief veel trager is is. Er zijn wel scenarios waarbij een HDD verstandiger kan zijn, maar die zijn zeer specifiek en voor 99% van het consumentengebruik totaal niet aan de orde.

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-05-2025 19:28 ]

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1