Vergroten bereik 433.92Mhz remote

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesswood
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:36
Hi All,

Ik heb een afstandbediening die 3watt 433.92 signaal op 12volt (A23) verzend.
Ontvanger staat op circa 25-30 meter, met dubbelglas ertussen. Mijn wens is om vanaf binnen dus de ontvanger te bereiken. (wat momenteel niet lukt, moet naar buiten lopen, pas op 10 meter doet hij het...)

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken ?
En waar moet ik op letten ?

Dus waar moet ik voor gaan ? Repeater ergens op het traject plaatsen? Booster? Universele programmeerbare remote die krachtiger is ?

Ik hoor het graag !

[ Voor 8% gewijzigd door lesswood op 24-05-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Moet het per se middels de afstandsbediening? Wellicht is er een app dat met het apparaat kan verbinden en dan dus via wifi / het netwerk het apparaat kan verbinden en aansturen. Geef dus even wat meer informatie over de situatie (welke apparaten gebruik je of wil je aansturen), dan kunnen we je beter helpen.

EDIT:
Als het apparaat dat je aansturen wilt Zigbee gebruikt om te communiceren, kun je wellicht een Zigbee repeater of range extender maken.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 25-05-2025 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03:31
Als het 433,92 MHz is, dan is het in ieder geval geen Zigbee. Aan een Zigbee repater heb je dus niks...
Apparaten die via 433 werken ondersteunen doorgaans geen andere methoden.

De oplossing kan zitten in een betere zender, een betere ontvanger of een combinatie tussen beide.
Er bestaan blijkbaar wel 433 MHz repeaters, maar ja, dan staat die idealiter halverwege, dus buiten. Heb je wel een waterdichte nodig, en een stroomvoorziening. Dan zou ik toch eerder kijken naar zender- én ontvangerkant.

[ Voor 8% gewijzigd door JaVaWa op 25-05-2025 00:57 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 11:24

Arjan A

Cenosillicafoob

Wellicht kan je denken aan het vervangen van de antennes, als dat een optie is. Zowel bij de zender als de ontvanger is dat natuurlijk het beste. Ik heb nog maar weinig 433-apparatuur, eentje zendt vanuit mijn tuinhuisje achterin de tuin. Die kon ik binnen achter HR++-glas ook niet ontvangen, tot ik daar een betere antenne op had geplaatst. De afstand is minstens 20 meter.
Het betekent wel dat je ergens aan je apparatuur een aanpassing moet doen, dat kan onwenselijk zijn realiseer ik me.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
Dubbel glas heeft een metaal coating daar komt nooit een spatje signaal doorheen en muren laten ook niet veel door.

En als je echt 3 Watt dan zou uitzenden dan zou die 30 meter echt geen probleem zijn.
Maar wettelijk mag een 433Mhz zender maar 10mW uitzenden en dat doen ze dus ook allemaal.

Als je even op AlieExpress zoekt kom je om in 433Mhz repeaters voor een paar tientjes, maar de echte uitdaging is om het signaal van binnen naar buiten te krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:29
Antenne van je ontvanger verlengen en buiten plaatsen is je oplossing.
Simpel en goedkoop.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

JaVaWa schreef op zondag 25 mei 2025 @ 00:55:
Als het 433,92 MHz is, dan is het in ieder geval geen Zigbee. Aan een Zigbee repater heb je dus niks...
Apparaten die via 433 werken ondersteunen doorgaans geen andere methoden.
Gaat mij er ook meer om, dat er wellicht andere oplossingen zijn die een beter of gebruiksvriendelijker effect kunnen hebben. :) We weten immers te weinig van de situatie, wellicht kent het aan te sturen apparaat daar wel support voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:00
lesswood schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:53:
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken ?
En waar moet ik op letten ?
Heb je de mogelijkheid om een andere techniek te gebruiken om te zenden en te ontvangen?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesswood
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:36
Het gaat om de roldeck besturing van het zwembad. Deze heeft een wandkastje, gemonteerd aan de buitenkant van ons tuinhuis met de ontvanger erin (de zogenaamde S switch) en deze heeft ook een afstandbediening. Zie complete set :

https://www.noppe.be/docu...Gebruikershandleiding.pdf

In de handleiding staat ook nog een aansluiting voor een M bus, maar daar is nergens documentatie over te vinden.... (En starline zal die ook niet gaan geven vermoed ik zo....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 20:59

TommieW

Numa numa.

Mijn garage poort gebruikt ook zoiets. Met een Flipper Zero is het wel te repliceren, maar met andere hardware nadoen viel ver buiten mijn skillset.
Ik heb mijn vergelijkbare probleem opgelost met een ESP32 en een relais. Qua software heb ik ESPHome, want ik heb toch al Home Assistant. Als het relais geactiveerd wordt, verbindt het de contactjes van het knopje. (Net zoals het fysiek indrukken zou doen.) Misschien is zoiets een oplossingsrichting?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 19:41
Je kunt misschien kijken of een homey bridge dit signaal kan reproduceren, of je legt een kabel / gebruikt een shelly oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzv8pGX78NYIiIIXahfPeJhK4ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAnnqmgqJajtIyilj3UJku85.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant natuurlijk ook wel extra veilig dat je echt moet controleren bij het bad om het deksel te sluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 27-05-2025 06:32 ]

Pagina: 1