Aankoopadvies NAS of Externe harddisk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-05 21:28
Ik heb momenteel een externe harde schijf van 4TB en een NAS met 2TB pslag.
Laatstgenoemde zit vrijwel vol, en mijn externe harde schijf van 4TB gebruik ik puur voor het opslaan van vakantiefoto's en video's.

Nu wil ik graag mijn harde schijven gaan uitbreiden, ik merk namelijk dat ik de maximum capaciteiten ga bereiken.
Echter zit is erg in twijfel of ik beter een nieuwe NAS kan aanschaffen of een grote externe harde schijf?
met een NAS kan je vaak nog extra uitbreiden en met een externe harde schijf niet, nadeel vind ik van een NAS dat die weer aan het netwerk hangt en je er bijvoorbeeld geen games op kan zetten.

Wat zouden jullie adviseren?
En als ik een aankoopadvies zou moeten vragen, wat zouden jullie hierin adviseren wat enig sinds betaalbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Geen games op een NAS kunnen zetten als nadeel zien? Dat is natuurlijk een manier hoe je er tegenaan kunt kijken.

Een NAS heeft als voordeel dat die 24/7 beschikbaar is om back-ups naar toe te schrijven, zonder dat je er omkijken naar hebt. Dit kan ook nog eens vanaf verschillende apparaten in je netwerk, dus niet beperkt tot één computer of laptop tegelijkertijd.

Als voordeel kun je een NAS ook nog eens van buitenaf benaderen, soms zelfs je eigen VPN opzetten. Zo heb je elders op de wereld nog steeds toegang tot je eigen bestanden op een veilige manier.

Waar je wel rekening mee moet houden: één NAS is geen back-up. Gaat de NAS defect en neemt die de schijven mee dan heb je niets meer. Je moet dus ook elders nog een kopie hebben van je dierbare data.

Het nadeel van een externe schijf is dat die vaak een groter risico hebben op defecten omdat er meer mee wordt gehannest. Dan weer in de kast, dan weer naast de computer, dan weer... En iedere keer starten en stoppen. Daar wordt het spul niet beslist beter van.

Ow en de TB's die je noemt zijn niet het geheugen maar de opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
sypie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:36:
Geen games op een NAS kunnen zetten als nadeel zien? Dat is natuurlijk een manier hoe je er tegenaan kunt kijken.

Een NAS heeft als voordeel dat die 24/7 beschikbaar is om back-ups naar toe te schrijven, zonder dat je er omkijken naar hebt. Dit kan ook nog eens vanaf verschillende apparaten in je netwerk, dus niet beperkt tot één computer of laptop tegelijkertijd.

Als voordeel kun je een NAS ook nog eens van buitenaf benaderen, soms zelfs je eigen VPN opzetten. Zo heb je elders op de wereld nog steeds toegang tot je eigen bestanden op een veilige manier.

Waar je wel rekening mee moet houden: één NAS is geen back-up. Gaat de NAS defect en neemt die de schijven mee dan heb je niets meer. Je moet dus ook elders nog een kopie hebben van je dierbare data.

Het nadeel van een externe schijf is dat die vaak een groter risico hebben op defecten omdat er meer mee wordt gehannest. Dan weer in de kast, dan weer naast de computer, dan weer... En iedere keer starten en stoppen. Daar wordt het spul niet beslist beter van.

Ow en de TB's die je noemt zijn niet het geheugen maar de opslag.
Je zou dus eigenlijk een NAS voorstellen, ik snap je argumenten zeker wel hoor! echter moet ik wel toegeven dat met mijn huidige NAS nooit op afstand erin kon komen.
Al zal dat in de afgelopen jaren ook wel flink verbeterd zijn.

Een NAS kan je natuurlijk wel uitbreiden met extra harddisks dus dat is dan weer wel een voordeel.
Wat is een beetje een goed merk en een goed merk qua harddisk schijven?

Wat betreft de back-up is altijd lastig! ik wil mijn vakantiefoto's niet verloren zien gaan maar een backup maken kost ook heel veel TB aan opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-05 01:41
Tegen welk probleem loop je nu precies aan?

Je hebt een 4TB externe schijf waar je foto's en video's op staan.
En een 2TB NAS die vrijwel vol is. Met wat?
En wat zit er nu in je PC?

Wil je meer ruimte hebben voor games?
Of meer ruimte voor nieuwe foto's en video's?
Of iets anders?

Voor data voor games wil je dat de PC die snel kan openen.
Dan ligt een direct aangesloten schijf voor de hand.
Die kan extern zijn maar misschien kun je ook de interne opslag uitbreiden?

Bij een NAS heb je je foto's en video's altijd beschikbaar op verschillende apparaten, ook als je PC uit staat.

Je zou ook je games op het NAS kunnen zetten en overzetten naar je PC wanneer je een game wil spelen.
Dat werkt minder prettig als je heel vaak van game wisselt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:56
Ik denk dat de vraag die @jeroen79 stelt over het precieze probleem een goede is om eerst te beantwoorden. En dan, om je keuze nog wat lastiger te maken ;) Je kunt prima je games op de nas zetten en spelen via het netwerk. Als je iSCSI gebruikt dan kan en lukt dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Zowel mijn externe harddisk als NAS zitten voornamelijk vol met foto's en video's.
Het meeste wat nu op mijn externe harddisk staat heb ik ook op mijn NAS staan, puur als backup.

In mijn laptop heb ik 2 harde schijven zitten.
237GB en 931 GB. maar ook deze zitten best wel vol, waarvan 1 het spel Flight Simulator op staat dus daarom heb ik al 1 schijf helemaal vol hiermee.
De andere schijf staat windows op en diverse andere software, mijn harddisk op mijn laptop hou ik het liefste niet te vol want dan wordt die traag.

Ik wil gaan uitbreiden met name voor mijn toekomstige foto's en video's.
Als ik er games op kan zetten graag maar als ik nu een nieuwe NAS zou hebben kan ik eventueel een oude externe harddisk gebruiken om daar een game op te zetten.
Ik zit dan alleen wel met de backup van foto's en video's... die ben ik dan kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:56
Oke dus als ik het goed begrijp heb je het volgende:
  • In je laptop twee schijven die je niet te vol wilt hebben,
  • 1 externe harde schijf van 4TB die vrijwel vol is,
  • 1 NAS met 2TB die vrijwel vol is als backup van de externe harde schijf.
Je doet het dan net verkeerd om. Ik zou je NAS vergroten en die gebruiken als opslag voor al je foto's en video's. Eventueel voor zaken als backup van je bestanden of wellicht een dropbox alternatief. Daarnaast zou ik de externe harde schijf gebruiken als backup die je 1 keer per week/maand update met alle zaken die op de NAS toegevoegd zijn.

De NAS staat 24/7 aan dus daar kun je altijd bij en wordt altijd naar gesynchroniseerd. De externe harde schijf plug je in als je een backup wilt maken en leg je daarna op een veilige plek (wellicht heb je een kluis thuis).

Eventueel - en de nog betere optie - zou je nog externe ruimte (bijv. Backblaze) kunnen huren voor een off site backup en dan zou je de externe harde schijf achterwege kunnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Flans schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:18:
Oke dus als ik het goed begrijp heb je het volgende:
  • In je laptop twee schijven die je niet te vol wilt hebben,
  • 1 externe harde schijf van 4TB die vrijwel vol is,
  • 1 NAS met 2TB die vrijwel vol is als backup van de externe harde schijf.
Je doet het dan net verkeerd om. Ik zou je NAS vergroten en die gebruiken als opslag voor al je foto's en video's. Eventueel voor zaken als backup van je bestanden of wellicht een dropbox alternatief. Daarnaast zou ik de externe harde schijf gebruiken als backup die je 1 keer per week/maand update met alle zaken die op de NAS toegevoegd zijn.

De NAS staat 24/7 aan dus daar kun je altijd bij en wordt altijd naar gesynchroniseerd. De externe harde schijf plug je in als je een backup wilt maken en leg je daarna op een veilige plek (wellicht heb je een kluis thuis).

Eventueel - en de nog betere optie - zou je nog externe ruimte (bijv. Backblaze) kunnen huren voor een off site backup en dan zou je de externe harde schijf achterwege kunnen laten.
Het klopt inderdaad wat je opsomt, simpelweg alles begint vol te raken!
Ik kan inderdaad doen zoals je benoemd, dus de NAS als vaste opslag gebruiken en een externe harde schijf voor de backup alleen dat zou dan wel betekenen dat ik zowel een nieuwe NAS als nieuwe externe harddisk moet aanschaffen gezien de huidige harddisk ook tot de max bijna vol zit.

Externe ruimte gebruiken is inderdaad ook nog een optie maar als ik bijvoorbeeld bij Backblaze kijk dan kost dat al 99$ per jaar dus dan zou een extra harddisk snel terug verdiend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:14
Als je het mij vraagt: ik ben erg voor het gescheiden houden van functies. NAS voor opslag met bijvoorbeeld die externe harde schijf als back-up medium en je laptop als gebruiksvoorwerp (en dan zo veel mogelijk 'wegwerp' maken). Games op een NAS zetten, dat zou ik niet doen. Hoe meer data van je laptop af is, hoe meer ruimte je daar overhoudt voor games. Dat haakt aan bij de voorgaande reacties.

Het is duidelijk dat je opslagruimte tekort komt. Om tot een bruikbaar advies te kunnen komen, is het handig om te weten wat je nu aan apparatuur hebt staan. In het bijzonder is het handig te weten welke NAS je hebt en hoe de opslag geconfigureerd is.

Zitten er bijvoorbeeld twee schijven van 1 TB in die als één volume van 2 TB fungeren, of zitten er twee schijven van 2 TB in RAID1 in? In het laatste geval kun je bij de meeste NAS'en een grotere schijf plaatsen, de RAID opnieuw opbouwen en een tweede schijf met grotere capaciteit plaatsen. Maar: afhankelijk van het model NAS kan er ook een limiet zijn aan de grootte van de harde schijf die ondersteund wordt.
Als voorbeeld: in een Synology RS212 worden schijven groter dan 6 TB niet ondersteund.

Nu kunnen we natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar het mooiste zou zijn een nieuwe NAS aan te schaffen met in ieder geval twee schijven in RAID1 waar je de komende 3 a 5 jaar mee vooruit kan. Die goed inrichten zoals je wil (desnoods eerst een schetsje maken). Daarna de data van de huidige NAS, externe schijf en je laptop naar de NAS verplaatsen. Als je zeker bent dat alles over is, kan de huidige NAS het back-up target worden van je nieuwe primaire NAS. De externe schijf houd je dan over voor je laptop of cold storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Ik hou inderdaad mijn laptop ook zo leeg mogelijk.
Maar als ik al mijn games ook extern wil gaan opslaan en niet op een NAS dan heb ik een hele grote externe harde schijf nodig voor zowel backup van foto's/video's als voor games.
Ik kom inderdaad nu opslagruimte tekort en moet zeker gaan uitbreiden, ik wil dit het liefste zo efficiënt mogelijk doen zodat ik zeker de komende jaren even vooruit kan.

Ik heb nu een NAS met een vaste schijf erin van 2TB merk Western Digital
Vergelijkbaar als deze: https://www.yorcom.nl/artikel/wd-my-cloud-2tb/EXHDDWDCL020/
Hij is inmiddels al aardig wat jaartjes oud dus is ook wel aan vervanging toe.

Mijn voorkeur gaat nu zeker uit naar een NAS waarbij je zelf harde schijven kan toevoegen, het liefste minimaal 2 harddisks zodat uitbreiden op een later moment nog mogelijk is bijvoorbeeld 2x 6TB.

Ik heb niet echt een budget maar het moet wel ''leuk'' blijven, dus het hoeft van mij echt geen 500 euro te kosten. voorlopig heb ik bijvoorbeeld aan 1 harddisk 6TB voldoende om weer wat jaartjes vooruit te kunnen.
Het is inderdaad handig om mijn huidige NAS als backup te gebruiken maarja die heeft natuurlijk maar 2TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
Oef, daar zit dus maar één schijf in. Schijf kapot = foto's en video's kwijt. Een device als dit zou ik persoonlijk hooguit inzetten als back-up target.

Als je voor enige zekerheid wil gaan, is een bedrag van 500 euro is wel het minimale waar je aan moet gaan denken. Uitgaande van je posts heb je al minimaal 6TB aan opslagbehoefte voor foto's en video's. Wil je nog even vooruit kunnen, is 8TB de eerst volgende stap.

Neem bijvoorbeeld deze selectie aan harde schijven. Uiteraard zijn er meer merken met NAS-schijven, maar het geeft je een idee van de kosten van een schijf. Dat keer twee. De eerste 360 euro zijn dan al uitgegeven.

Voor een NAS kun je het zoeken in V&A of andere tweedehands-sites om het budgettair leuk te houden. Hierbij heb ik Synology als voorbeeld genomen vanwege de goede ervaringen en het gebruiksgemak. Daarbij een capaciteit van 4 schijven, zodat je kunt uitbreiden. Kies in ieder geval voor een NAS die nog minimaal drie tot vijf jaar wordt ondersteund met software-updates. Daarna kun je die NAS weer doorschuiven als back-up target en krijg je een soort lopende band.

Stel jezelf vooral de vraag: wat is het waard om die vakantiefoto's en films niet kwijt te raken. Het zijn dingen die je niet kan verzekeren, dus je zult er zelf voor moeten zorgen.

Dat je back-up target kleiner is dan je primaire NAS, is een kwestie van selectief zijn. Wat wil je echt bewaren en wat mag eventueel verloren gaan. Daarnaast is het device wat je doorstuurde ook geleverd met 8TB, dus misschien is die schijf te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Een capaciteit van 4 schijven is zeker handig, maar dat betekend niet dat ik gelijk 4 schijven moet gaan aanschaffen.
Als ik nu 1 schijf van 6 TB heb kan ik voorlopig vooruit en kan ik later alsnog verder uitbreiden.

Hoe weet ik van tevoren of de NAS nog minimaal 5 jaar software updates aanbiedt? want dat weet je eigenlijk vrijwel nooit van tevoren.
Persoonlijk dacht ik dat je met 500 euro wel een heel eind zou moeten komen... of wordt het gewoon allemaal heel erg duur? ik weet dat mijn huidige NAS van 2TB destijds nog geen 160 euro kostte.

Als jullie een voorstel moeten doen, welk merk+type harddisk NAS zouden jullie dus adviseren?
Zou dit bijvoorbeeld een goede basis zijn incl harddisks:
https://www.bol.com/nl/nl...43_n7_w7W5vcaApIbEALw_wcB

[ Voor 26% gewijzigd door Mikee007 op 25-05-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou eens gaan opruimen. 4TB aan foto's is echt heel veel. Of schiet je alles in raw en bewaar je ook echt alles? De laatste 10 jaar aan vakanties is bij mij nog niet eens 1GB..

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
sig69 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:57:
Ik zou eens gaan opruimen. 4TB aan foto's is echt heel veel. Of schiet je alles in raw en bewaar je ook echt alles? De laatste 10 jaar aan vakanties is bij mij nog niet eens 1GB..
Er staan ook heel veel filmpjes op die van minimaal 2K kwaliteit zijn, dat maakt vooral de hoeveelheid opslag wat gebruikt wordt.
Hierin kan ik wel wat opruimen overigens omdat er ook veel op YouTube staat maar toch.. weg is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
Of het duur wordt, ligt er maar net aan hoe je het wil aanpakken. In de huidige situatie heb je heel veel data en nul redundantie. Gaat er een schijf stuk, dan is het zoals je zegt: weg is weg. De aanschaf van een enkele schijf van 6 TB geeft je extra capaciteit, maar verandert niets aan die situatie.

In een NAS met een capaciteit van vier schijven kun je prima met een enkele schijf beginnen. Persoonlijk zou ik voor twee schijven gaan als je goedkoop mogelijk wil beginnen. Dan kunnen de schijven in ieder geval in RAID1, waarmee de schijven gespiegeld zijn, dus dezelfde data bevatten. Gaat er een schijf stuk, draai je door met de andere schijf en kun je een nieuwe plaatsen. Let op: dit is geen back-up, slechts redundantie.

Mijn ervaring met Synology is dat ze 10 jaar lang software-updates doen, geteld vanaf de introductie. De laatste twee cijfers van het typenummer plus 10. Zou je een tweedehands NAS kopen met DS*20, kun je er wel van uitgaan dat er nog vijf jaar ondersteuning is.

De NAS die je gevonden hebt, is een "j"-model. Mijn enige ervaring met zo'n ding stamt van 15 jaar geleden. Dat ding was niet vooruit te branden. Veel ergernis tijdens het werken met dat ding. Geen idee hoe die apparaten nu zijn. Misschien dat een andere Tweaker daar iets over kan zeggen. Persoonlijk houd ik het minimaal bij iets uit de Value-serie.

Daarnaast, als je dat apparaat met 8 TB bestelt, krijg je twee schijven van 4 TB. Zet je die in RAID1, heb je dus 4 TB opslag. Alles bij elkaar opgeteld in m'n eerdere post, is 6 TB al wat je nodig hebt om al je data van je oude NAS, externe schijf en laptop naar de NAS te verplaatsen, waarmee die gelijk vol zit.

Tenzij je echt graag de wettelijke garantie wil hebben, zou ik kostentechnisch kijken naar een tweedehands NAS van maximaal vijf jaar oud. Dan heb je meer waar voor je geld. Zoek in ieder geval naar een NAS waar op zijn minst twee schijven in kunnen. Koop dan twee schijven van 8 TB en zet die in RAID1 voor een beetje zekerheid. Over een jaar of vijf sta je wellicht voor dezelfde vraag en kun je deze stappen herhalen.
Pagina: 1