Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemels
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-05 20:53
Hi allemaal,

Kun je de foto's van een CompactFlash kaart naar de cloud backuppen met slechts een telefoon en een camera (Canon 5D mark III), op de hotelkamer? Het gaat om reisfotografie dus besparen op gewicht is key.

Anders gevraagd: Hoe kan ik met zo min mogelijk gewicht aan apparatuur foto's van mijn CompactFlash kaart naar de cloud krijgen?

Ik wil overigens geen rugged HD met kaartlezer meeslepen. Ik bewaar mijn CF-kaartjes in een super rugged case en die weegt al serieus veel.

NB: Thuis werk ik altijd zonder kaartlezer; ik plug mijn camera via een USB A kabel in mijn desktop en dat gaat met een, voor mij, best acceptabele snelheid - zelfs als het om 32 GB CF-kaartjes gaat.

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De belangrijkste details laat je weg: namelijk je telefoon. Nu moeten we vragen gaan stellen... Maar de belangrijkste is toch wel: heeft je telefoon USB-C? Dat maakt het geheel misshcien wat makkelijker. Vaak kun je vanaf daar met een kabeltje en lezertje wel een kaartje uitlezen en de inhoud kopiëren naar de cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:56
Hier staan diverse filmpjes over op Youtube, zoals deze:
YouTube: How to backup SD cards without a computer or laptop

Hier gaan ze wel uit van een SD kaart, dus de uitdaging is om een geschikte CF card reader te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemels
sypie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:43:
De belangrijkste details laat je weg: namelijk je telefoon. Nu moeten we vragen gaan stellen... Maar de belangrijkste is toch wel: heeft je telefoon USB-C? Dat maakt het geheel misshcien wat makkelijker. Vaak kun je vanaf daar met een kabeltje en lezertje wel een kaartje uitlezen en de inhoud kopiëren naar de cloud.
Je hebt gelijk. Wat slecht van mij. Ik heb de OnePlus 13. Die heeft inderdaad USB C.

Ik heb deze kaartlezer gevonden. Wat een goeie en goedkope oplossing. Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Het is simpeler dan ik dacht :). Bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71jIRKCFuv3rGRK4WJbYu1zFHvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Je5F3i1cXaqIGxUUs5YcjngK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemels
Archer_VC10 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:42:
Hier staan diverse filmpjes over op Youtube, zoals deze:
YouTube: How to backup SD cards without a computer or laptop

Hier gaan ze wel uit van een SD kaart, dus de uitdaging is om een geschikte CF card reader te gebruiken.
Dank. Daar heb ik wat aan :):)