Nieuw thuisnetwerk: Unify of Asus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:49
Ik heb een twee verdiepingen huis met diepe tuin waar ik nu mijn netwerk voor wil optuigen.

Vanuit de twee slaapkamers, woonkamer en overloop + meterkast komen 5 LAN kabels naar een centrale plek onder mijn trap. In de toekomst wil ik ook nog een kabel richting schuur trekken.

Mijn ziggopunt zit in de woonkamer, waar dus nu ook mijn modem staat. Daar vandaan loopt een lan kabel richting de trap. Die is nnu tijdelijk aangesloten op een oude wifi-router die ik had, waarvan ik de wifi heb disabled omdat die ruzie met die van ziggo maakte.

De afgelopen dagen heb ik wat gestoeid met AI en zo een aantal potentiele setups gekozen. Ik merkte dat de AI hier soms ook wel wat foutjes maakte. Daarom is jullie hulp gewenst.

Belangrijke eisen:
  • Apart 2,5 ghz netwerk voor slimme apparatuur (ik heb homey met allelei slimme stekkers, dimmers, tado,etc)
  • Normaal wifi netwerk - 2,5, 5, mogelijk 6
  • Gast-netwerk (minder belangrijk)
Apparaten
Draadloos: Mobiele devices: telefoons, tablet, TV, ziggo-kastje en allelei slimme apparaten
Bedraad: (game)computer/ laptop (zelfde connectie via switch in monitor, max 1g), TV en natuurlijk de AP. Toekomst slimme bel. De 5e is in mijn slaapkamer en gebruik ik nu niet. De 6e is de toekomstige AP in de schuur.

Huidige problemen
Ziggo wifi heeft maar 2 standen: aan/uit en 2,5ghz+5 aan/uit. Extra ziggo AP zorgt door tussenliggende oude wifi-router voor issues (lees dat dit vaker voorkomt bij ziggo). Ik heb nu 5 ghz uit, waardoor mijn homey e.d. goed werkt. Maar met 5 Ghz aan werkt homey niet goed.

Mijn idee:
Beneden een router met eventueel aanvullende switch.
Boven op de overloop een AP als versterker. Heeft een in-wall nog voordeel als ik rondom de AP een houten aftimmering ga maken? (gewoon plank van 1 cm dik)
Toekomst: in de schuur nog een extra AP.

Optie 1: Unify:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti Flex 2.5G€ 169,34€ 169,34
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 114,-€ 114,-
1AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Lite€ 99,-€ 99,-
1Modems en routersUbiquiti UniFi Express 7€ 202,80€ 202,80
Totaal€ 585,14

Switch is dus een keuze tussen of een 2,5G netwerk of een PoE netwerk. Alleen nuttig voor de AP, want verder heb ik nog geen PoE apparatuur. Combineren gaat nog duurder worden.
Alternatief is nog de de Dream machine 7 + goedkope 2,5G switch. Dat is nipt duurder, maar ik verlies dan wel PoE poorten, maar goedkoper dan de Flex 2,5G switch, maar ook dan geen PoE. Anderzijds 2,5G lan zou ik vooral voor mijn computer gebruiken, maar dan moet ik daar dus nog een aanvullende switch regelen.

De AP ondersteunt geen 6 ghz, de UE7 wel. Heb ik er dan nog wel wat aan?
Mijn telefoon zou 6 Ghz ondersteunen (OP13)
Alternatief is 80 euro meer uitgeven voor de AP pro die wel 6 ghz heeft. (kom ik boven een psychologische grens van 500 euro).

Optie 2: ASUS

1AccesspointsASUS RP-AX58€ 64,90€ 64,90
1Modems en routersASUS RT-AX86U Pro (MO3B00)€ 189,90€ 189,90
1Modems en routersASUS RT-BE88U€ 275,49€ 275,49
Totaal€ 530,29

De 88U biedt 2,5G, maar mist de 6 ghz wifi band. Verder wel redelijk robuust en veel opties, ook genoeg poorten voor eventuele uitbreidingen. (geldt ook voor de UInify oplossing)

De ASUS RT-AX86U Pro mist veel extra's, maar de vraag is hoever ik in de praktijk het verschil ga merken.

Budget heb ik niet echt, maar ik vond 400 euro wel een mooi budget, maar merk dat ik misschien zelfs richting 500 euro moet gaan. Ik ben niet het type dat volgend jaar zn netwerk weer helemaal om gaat bouwen, dus wat ik nu koop moet wel toekomstgericht zijn.

Hebben jullie tips voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wifi 7 echt nodig? Ik lees dat de u6+ van unifi beter presteert dan de lite 7 in gebruikersreviews op Tweakers. Persoonlijk meer gecharmeerd van Unifi. Lange ondersteuning en mooie heldere interfaces om alles naar smaak in te stellen.

Maar ook goed om toekomstige plannen mee te nemen. Bijv. een unif deurbel is goed aan de prijs tov andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ekahau
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-05 21:57
Weet dat 6Ghz enkel hogere snelheden kan halen bij goed ontvangst en dat de 6Ghz signalen ook minder ver bereik heeft dan 2,4Ghz en 5Ghz. En dat de 6Ghz signalen rapper geblokkeerd worden door de muren. En dit weten veel mensen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
Oke goede punten. 6 ghz maar even vergeten. Voor mij is stabiliteit belangrijker dan pure snelheid. Zeker op wifi. Bedraad is iets anders.

Nog een alternatief is een Omada oplossing.
Daarmee blijf ik binnen mijn budget, kan ik nog kijken of 1x EAP245 voldoet en nog goedkoper uitkomen. Wel moet ik in de toekomst misschien een keer een switch eraan toevoegen.

2AccesspointsTP-Link EAP245 v3€ 67,12€ 134,24
1Modems en routersTP-Link Omada Multi-Gigabit VPN Router (ER707-M2)€ 158,51€ 158,51
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 84,38€ 84,38
Totaal€ 377,13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:13
Persoonlijk zou ik voor Unifi gaan. Vooral ook omdat je meer kanten op kan met uitbreiding. Wil je bijvoorbeeld ook cameras of deurbel dan kan je die er zo aan koppelen. Enige probleem is dat je gegeven moment 1500 euro aan apparatuur hebt hangen _O- .

Asus heb ik nauwelijks ervaring mee. Hebben volgensmij ook geen volledig geïntegreerd systeem zoals Unifi. Maar kan veranderd zijn tegenwoordig, ik heb het al geen tien jaar meer echt aangeraakt. Heb het altijd als consumenten spul gezien met een te hoog wij zijn de beste reclame gehalte.

Omdat is de wat goedkopere broer / copy van Unifi. Werkt verder prima maar de hardware wordt veel sneller EOL verklaard door tplink waardoor je geen updates meer ervoor krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan-man op 24-05-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Romborum voor ik misschien met ideeën kom. Toch een vraagje in de lijstjes zie ik routers voorbij komen. Maar je hebt ook een Ziggo modem/router.

Maar een paar keer gelezen maar krijg het antwoord niet echt gevonden.

Vanwaar de wens een router? Gaat Ziggo modem de deur uit?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
In eerste instantie niet, maar wil wel de WiFi uitzetten. En wil over naar glasvezel

edit
En omdat ik las dat een router beter werkt. Maar als ik je goed begrijp is dat niet perse nodig?
Mits ik wel die controller kies?

edit 2:
nee dus, die heb ik wel nodig. En bij ziggo heb ik in elk geval mijn modem nodig, bij glasvezel (wellicht) niet.

[ Voor 66% gewijzigd door Romborum op 24-05-2025 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Romborum Dank voor de aanvullende info over de router. Hopelijk ga ik je nu niet aan het twijfelen brengen.

Om te beginnen. Zelf geen ervaring met Ubiquiti, wel met TP-Link Omada lijn. Asus ja die heb ik vroeger gehad AC66U stabiel en degelijk (tot zover ook de Asus ervaring in de netwerk wereld).

Ubiquiti zal echt niet slecht zijn maar er zijn toch aardig wat mensen die van Ubiquiti naar TP-Link gaan ivm stabiliteit (reddit en TP-Link topic). Ubiquiti heeft inderdaad een dikke streep voor als je meer en meer wilt zoals @Jan-man aangeeft. Als is TP-Link ook niet heilig (zie later meer in mijn verhaal).

Om met de deur in huis te vallen. TP-Link EAP245 v3 die zijn inderdaad stabiel (heb zie hier al wat jaren draaien + switch + router en de OC200 controller allemaal van TP-Link Omada lijn.)
Ik ben niet het type dat volgend jaar zn netwerk weer helemaal om gaat bouwen, dus wat ik nu koop moet wel toekomstgericht zijn.
Nu is die EAP245 v3 al even op de markt, wanneer die EOL word geen idee maar goed om te weten dat die al even op de markt is, dus ik denk niet dat het nog 5 of 10 jaar meegaat met updates.

Nu weet ik niet in hoe verre je wilt spelen met vlan's en DHCP scopes. Maar als je redelijk simpel wilt laten. Dan zou de router/modem van de provider voldoende moeten zijn.

Wat ook nog een optie zou kunnen zijn.
Ziggo modem/router WiFi uit (en later die van de Glasvezel provider)

Dan het volgende setje:
uitvoering: Aruba Instant On AP22 (RW, zonder voedingsadapter)
of
uitvoering: HPE instant On Access Point Dual Radio Tri Band 2x2 Wi‑Fi 6E AP32... (ja hij is aan de prijs maar wel recenter, dus langer updates, destijds gekocht met de prijs drop)

uitvoering: HPE instant On Outdoor Access Point Dual Radio 2x2 Wi‑Fi 6 AP27 (... (voor de toekomst in de schuur het outdoor model, of de indoor moet voldoende zijn geen idee hoe koud en vochtig de schuur word)

Dan moeten die AP's voeding krijgen. Je kunt kiezen voor managed switch (4 met poe en 4 zonder, fanless)
uitvoering: Aruba Instant On 1830 8G 4p Class4 PoE 65W
of gewoon lekker domme switch (ook fanless):
uitvoering: Aruba Instant On 1430 8G Class4 PoE 64W Switch (8 poorts)
uitvoering: Aruba Instant On 1430 16G Class4 PoE 124W Switch (16 poorts)

Waarom HPE?
Om te beginnen dat is met firmware upgraden nog nooit fout gegaan (ervaring met 1820-24-PoE+ en 2530-24g-poe+). In verleden met TP-Link Omada met een firmware upgrade gehad de complete config weg was (vooraf een reboot na lange uptime schijnt dat te voorkomen, dit gaat tot nu toe goed, maar fijn/handig is anders). Bij iemand anders alllen de OC200 draaien met EAP245 dat is tot op heden nog altijd goed gegaan.

Die AP's van HP hebben in ingebouwde controller (dus een kastje minder updaten en minder stroom verbruik).

Verder bij de Instant-on lijn is het zo in te richten dat het letterlijk set and forget setup word (in de nacht automatisch de laatste firmware updaten als die uit komt, of met een delay). Ook voor de eerste keer verbinden vind ik persoonlijk net iets makkelijker gaan dan met TP-Link. Beide niet heel ingewikkeld maar Instant-On heb ik het sneller up en running dan TP-Link.

Hoewel je Gast-netwerk geen prio heeft ook dat is bij de AP mogelijk en als je het kenmerk 'gast' meegeeft maakt die uit zichzelf al een soort vlan aan. Stel een gast is verbonden met je WiFi doet een netwerkscan ziet die niet de rest van je netwerk. Wil je dat bij TP-Link gescheiden hebben (dus met scan het andere werk niet ziet) moet je met vlan's aan de slag.

Momenteel draait bijna 6 maand de AP32 en 1930 8G PoE managed switch bij pap (switch via mp niet de hoofdprijs betaald, moet het net treffen). Die gebruikt de provider router/modem, wifi uit en dhcp word vanuit daar gedaan en omdat die ook een tv kastje heeft, geen gedoe met vlannen lekker makkelijk gelaten en provider modem/router aangehouden. Dit draait als een zonnetje. De AP en switch heb als cloud ingericht dan kan ik er op afstand bij aangezien pap net weet hoe die moet internetten.

Als hier het TP-link spul 'op' is ga ik ook weer terug naar HP in elk geval, een Instant on router heeft HP niet (ja 1 model, maar daar zie ik de meerwaarde niet van in, kun je beter van de provider aanhouden), dit zal voor mij dan een MikroTik worden.

Tot zover de ervaring met de merken en ja elk merk heeft zijn voors en tegens en ervaring van het verleden is geen garantie voor de toekomst.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 25-05-2025 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Ik heb hier twee AP22D Instant On van HP en die dingen zijn echt fantastisch.
Ik zocht AP's met extra poorten en POE vandaar dit model maar ze hebben natuurlijk ook plafond modellen.

Had vroeger een TP-link Ap hangen(EAP225) samen met de wifi van het Ziggo modem, werkte ook prima, maar had die poorten nodig en POE nodig en dat oudje kon dat niet leveren.

Wifi 7 en wifi 6e hebben echt geen toegevoegde waarde voor thuisgebruik, neem gewoon wifi 6, dat voldoet echt aan al je wensen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
Bedankt voor je uitgebreide reactie, @RobbyTown , ik ga er eens over denken. Ik zie wel dat de versie met moderne AP en een mikrotik router weer een stukje duurder gaat worden. Zonder is het nog best betaalbaar.

Op het eerste gezicht heb ik lichte voorkeur voor de TP-link Omada oplossing, maar idd terecht punt dat ik beter voor een modernere AP kan gaan. Waarschijnlijk kan ik het met een strategisch geplaatste AP prima redden en in de toekomst nog 1 erbij in de tuin of schuur (zodra ik daar een kabel heen heb getrokken).

Het voordeel als ik overstap naar glasvezel is dat ik het netwerk zo kan bouwen als ik voor ogen had.

Dat wil niet zeggen dat de oplossing die jij voorstelt slecht is, het is waarschijnlijk makkelijker en kwalitatief minimaal zo goed. Of ik de extra functionaliteit van TP-Link ga gebruiken weet ik niet, maar in elk geval kan ik dingen proberen te regelen. De voordelen van de HP-oplossing zie ik ook wel.

In elk geval heb ik de Unify en Asus oplossing weggestreept. En wil vandaag een beslissing gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Graag gedaan (nog even een DM gestuurd om je een indruk te geven over de interface van instant-on cloud).

Mikrotik router kan je uitstellen aangezien je nu Ziggo modem/router hebt en gebruikt, stel je hebt straks glas kun je altijd nog kijken als die wel of niet voldoet.

Enige reden dat ik nu een eigen router thuis heb glas kan direct in de router (scheelt weer een mediaomvorm kastje) en vlannen is makkelijker.

Bij pap was de standaard router van de provider voldoende (GENEXIS Platinum-7840, kwa instellingen vergelijkbaar als dat standaard Ziggo modem/router). Bij pap zit er vooraf al een omvormer tegen de muur dus kan alleen RJ45 prikken ipv Glasvezelkabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:29
Ik zou naast al het geven advies ook eens even goed nagaan of je 2.4ghz band nog wel nodig hebt voor je eigen apparatuur, als je alle smart home dingen al op de 2.5ghz band hebt zitten.
Zo heb ik ervoor gekozen om alle apparaten die smart zijn of alleen 2.4ghz wifi hadden, op een 2.4 wireless netwerk te zetten. Toen bleek dat ik eigenlijk geen apparaten meer over had die niet op 5 ghz werkten.
Dus nu heb ik 2 wifi netwerken: een 2.4ghz netwerk "wifi-Iot" en een 5ghz netwerk "wifi".
Via firewall regels mogen de apparaten van "wifi-iot" bij mij wel elkaar en HA praten, maar niet het internet/WWW op.
Zoiets moet al vrij makkelijk zijn, als je er gewoon voor kiest om de wifi van Ziggo uit te schakelen, en losse APs te gebruiken, welk merk je dan ook maar wilt kiezen.

Zelf heb ik er voor gekozen om mijn ziggo in bridge modus te zetten, een zelfbouw router/firewall te gebruiken (hiervoor een edgeMAX router, toen ik nog 1gbit draaide, nu 2.5gbit), en losse ubiquit APs te gebruiken, aangestuurd door de een software unifi controller + unifi switch.
Pagina: 1