Verzekeringsbewijs in het groen of wit richting Balkan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:23
Weten jullie of je het verzekeringsbewijs in het groen moet zijn als je richting de Balkan landen gaat (Servië, Bulgarije en Turkije in mijn geval)?

De verzekeraar verstrekt deze niet meer in het groen maar in het wit..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En hoezo is de kleur van het papiertje van belang?

Sinds dat de verzekeraars je geen fysieke 'groene' kaart meer opsturen, maar dat je 'm zelf kunt downloaden/afdrukken, is 'ie in principe op wit papier.
Tenzij je groen papier in je printer stopt... ;)

https://centraalverzekeri...enwoordig-wit-en-mag-dat/

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 24-05-2025 11:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Waarom weet ik ook niet, maar ik kom meerdere berichtgevingen tegen waarom het wel moet: https://www.alpina.nl/aut...plicht,en%20Wit%2DRusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik heb ook een paar andere betrouwbare websites gevonden en de formele eisen zijn inderdaad dat de kaart groen en op papier gedrukt moet zijn.

Merendeel van de aangesloten landen doet daar niet moeilijk over. De door jou aangehaalde landen wel.

Dus ik zou zeker zorgen voor een groen op papier gedrukt bewijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
jeroenkb schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:14:
Ik heb ook een paar andere betrouwbare websites gevonden en de formele eisen zijn inderdaad dat de kaart groen en op papier gedrukt moet zijn.

Merendeel van de aangesloten landen doet daar niet moeilijk over. De door jou aangehaalde landen wel.

Dus ik zou zeker zorgen voor een groen op papier gedrukt bewijs
Het punt is dat de verzekering van mijn leaseauto deze niet verstrekt :D Dus of het bewijs is er niet in het groen of ik weet het ook niet meer..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Voert groen karton van de kids aan printer…

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Je krijgt dus iets van een PDF of een witte variant? En kopiëren op een groen vel papier thuis is geen optie?

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
LAD93 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:12:
Je krijgt dus iets van een PDF of een witte variant? En kopiëren op een groen vel papier thuis is geen optie?
Je krijgt een PDF in het wit en deze dien je dan zelf uit te printen. Groen vel papier gaat de douane niet in trappen..

Ik ben op zoek naar serieuze reacties, sorry hoor maar je zou maar terug moeten vanwege één papiertje.

Dus graag alleen reacties van mensen met ervaring.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
turkeyhakan schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:14:
[...]

Je krijgt een PDF in het wit en deze dien je dan zelf uit te printen. Groen vel papier gaat de douane niet in trappen..

Ik ben op zoek naar serieuze reacties, sorry hoor maar je zou maar terug moeten vanwege één papiertje.

Wat is het verschil tussen de verzekeringsmaatschappij die het op groen papier print of jijzelf die het op groen papier print? Het is niet dat er een watermerk in gedrukt zit?

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Nu online

BCC

https://www.alpina.nl/aut.../groene-kaart/downloaden/

Kleur is sinds 2001 blijkbaar niet boeiend meer, maar fysiek nog wel in sommige landen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Hoezo niet?

Ik heb de laatste jaren gewoon telkens een PDFje van de verzekeringsmij gekregen.

Zelfs met de tip erbij, dat als 'ie op de 'ouderwetse groene' groene kaart moet lijken, je 'm op groen papier kunt afdrukken.

Ik vond nog eentje, originele groene, van een aantal jaren geleden. D'r is niks bijzonders aan dat papier hoor. Gewoon een standaard 80grams velletje groen papier. That's it.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
BCC schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:27:
https://www.alpina.nl/aut.../groene-kaart/downloaden/

Kleur is sinds 2001 blijkbaar niet boeiend meer, maar fysiek nog wel in sommige landen.
Van de link die je geplaatst hebt:
In Nederland is de digitale groene kaart gewoon geldig, maar in enkele andere landen is een papieren groene kaart nog steeds verplicht.
Daarnaast zijn er toch een aantal landen waar het wel verplicht is om uw originele groene kaart bij u te hebben. De originele kaart is ook echt groen, een kopie is hier dus niet toegestaan.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroenkb op 24-05-2025 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Dan neem je toch contact op met je verzekeraar, met het verzoek om alsnog een groene kaart op te sturen per post?

Dat is wat Independer adviseert en klinkt mij niet onlogisch in de oren. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Nu online

BCC

jeroenkb schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:54:
[...]

Van de link die je geplaatst hebt:

[...]

[...]
Ha selectief quoten kan ik ook!
De papieren groene kaart hoeft echter niet groen te zijn, want een zwart-wit afdruk is ook geldig. Dat betekent dat u de groene kaart zelf kunt downloaden en printen. In de volgende landen heeft u een papieren groene kaart nodig: Albanië, Bosnië en Herzegovina, Iran, Macedonië, Marokko, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Rusland, Servië, Tunesië, Turkije en Wit-Rusland. In Bulgarije is een papieren groene kaart niet verplicht, maar wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Laatst online: 06:11
Groene kaart mag tegenwoordig ook op wit papier geprint zijn. Meer info over de groene kaart kun je hier vinden: https://nlbureau.vereende.nl/nl/digitale-groene-kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
BCC schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:30:
[...]

Ha selectief quoten kan ik ook!

[...]
Maar kun je ook doorklikken op een website ;)

Want als je de link 'landen' volgt die op de door jouw geposte pagina staat, dan staat er toch echt:
Daarnaast zijn er toch een aantal landen waar het wel verplicht is om uw originele groene kaart bij u te hebben. De originele kaart is ook echt groen, een kopie is hier dus niet toegestaan. Welke landen dat zijn, leest u op deze pagina.

https://www.alpina.nl/aut...g/groene-kaart/verplicht/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:21
https://www.123inkt.be/Cl...775C-i36101-t4034723.html

Dat papier van de groene kaart is gewoon te koop. Wil je helemaal mooi zijn print je hem op 100 grams papier.

https://www.123inkt.be/Cl...228C-i36246-t4034740.html

[ Voor 39% gewijzigd door 99ruud99 op 24-05-2025 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En een geprinte PDF is geen kopie. Wanneer je een groene kaart gaat kopiëren dan krijgt die een andere kleur geprint op wit papier. Pak je een groen blaadje en print je daar de zwarte tekst op dan is het een originele groene kaart. Lijkt me niet zo ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Laatst online: 06:11
Servie kan wel een speciaal geval zijn als het gaat om een Nederlandse autoverzekering. Waarschijnlijk is je groene kaart alleen geldig in de Republiek Montenegro en in de delen die bestuurd worden door de regering van Servië. Volgens mij gaat het dan concreet om Kosovo. Voor Kosovo moet je dan eventueel een grensverzekering afsluiten. Dit staat als het goed is op je groene kaart via een "2" bij het dekkingsgebied => SRB.

[ Voor 11% gewijzigd door Faxe op 24-05-2025 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben net in Servie, Noord Macedonië en Albanië geweest. Ik heb de groene kaart (het pdfje) in kleur op wit papier geprint en die werd overal geaccepteerd.

Of zwart-wit ook wordt geaccepteerd weet ik niet. Waarschijnlijk wel maar je hoeft maar één norse douanier te treffen die je reis kan vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Dank allen voor het meedenken, maar ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen (dus mensen die net zoals @disbehave in Servië zijn geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Squawk schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:27:
Dan neem je toch contact op met je verzekeraar, met het verzoek om alsnog een groene kaart op te sturen per post?

Dat is wat Independer adviseert en klinkt mij niet onlogisch in de oren. :)
Het is een leaseauto en de LM zegt we hebben hem alleen in het wit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik ben door de hele Balkan geweest en ik ben nooit gevraagd om mijn verzekeringspapieren. Paspoort en kenteken bewijs was prima.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:54

NSG

Je weet niks!

[...]

Ik ben vorig jaar heen en terug naar Turkije gereden met een zelf op groen papier geprint verzekeringsbewijs. Enkel de Turkse douane heeft de papieren ingezien. Verder geen vragen over gehad, was binnen 5 minuten de grens over. In Servië heb ik alleen mijn ID getoond, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

disbehave schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:40:
Ik heb de groene kaart (het pdfje) in kleur op wit papier geprint en die werd overal geaccepteerd.

Of zwart-wit ook wordt geaccepteerd weet ik niet.
Die snap ik ff niet...
Het (groene kaart) PDFje, geprint op wit papier, IS toch zwart/wit? Want de tekst is imho gewoon zwart.
Waarschijnlijk wel maar je hoeft maar één norse douanier te treffen die je reis kan vertragen.
Maar dat kan overal gebeuren. Als je er net eentje treft die op z'n strepen gaat staan en de letterlijke regeltjes gaat volgen.
Dat heb ik twee jaar geleden zelfs nog gehad bij de A/CH grens. (grenspost Martina, op weg van/naar Samnaun) Talloze vragen en overal in de auto moeten loeren of we geen goederen vervoeren die het land niet in/uit mochten.
Terwijl diezelfde week we nog een paar keer dezelfde grens passeerden en toen werden we zo doorgewuifd. ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Die snap ik ff niet...
Het (groene kaart) PDFje, geprint op wit papier, IS toch zwart/wit? Want de tekst is imho gewoon zwart.
De PDF heeft (bij mij) een groene achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
disbehave schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:17:
[...]

De PDF heeft (bij mij) een groene achtergrond.
Exact, normaliter wordt deze op aanvraag ook zo aangeleverd. En dan kun je hem printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

turkeyhakan schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:50:
[...]

Exact, normaliter wordt deze op aanvraag ook zo aangeleverd. En dan kun je hem printen.
Maar wat is er beter aan een groene achtergrond te printen dan groen papier pakken? Heb je ook geen gedoe met randjes en belachelijke inktkosten

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Pagina: 1