Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Sinds anderhalve week geleden heb ik een vreemd "probleem" op ons netwerk waarvan ik niet de vinger op de juiste plek kan leggen.

Opeens was er "geen internet" meer beschikbaar op onze apparaten. (Zowel wifi als vast bekabeld)
Webpagina's konden niet meer worden benaderd, en de buitenwereld leek onbereikbaar.
Via Whatsapp kreeg een mobiel nog wel berichtjes binnen (mobiele data uitgeschakeld), en ook een andere service leek "nog" te werken zoals Home Assistant (via Nabucasa url)

Na het modem herstart te hebben, bleek het euvel nog aanwezig, en ben ik verder gaan kijken.
In mijn router (Mikrotik) bleek hij geen DNS meer te resolven vanaf de console, en dus ook niet van de devices erachter.

Ping 8.8.8.8 werkte wel
Ping google.nl niet (geen response)

Diverse instellingen van DNS aangepast en in/uitgeschakeld zonder resultaat.

In de Mikrotik was niets aangepast afgelopen weken, maar toch voor de zekerheid een backup teruggezet van een week daarvoor (Er wordt dagelijks een geautomatiseerde backup gemaakt)

Dit bleek geen verandering in resultaat.

Om toch even verder te kunnen, heb ik de switch achter de router direct aan het modem gehangen.
Nu "werkte" het internet weer op de meeste devices.

Gezien ik het gevoel had dat het euvel in de Mikrotik zit gezien andere apparaten via de switch achter het modem wel werken, heb ik een factory reset gedaan van de Mikrotik, en heb ik alleen het bare-minimum ingesteld:
DHCP Client op een andere poort dan eerst (eth10 ipv Eth1 om poort defect uit te sluiten)
Bridge aangemaakt op andere poorten (eth 8 + 9 ipv 2 + 3)
DHCP Server op de bridge gezet
NAT rule (masquarade)

Uitkomst:
Mikrotik krijgt krijgt netjes IP van Modem.
Client krijgt netjes IP Van Mikroik.
Zowel Mikrotik via terminal als client geen DNS. (Wel ping op IP, niet op DNS)

Ondertussen een drukke week gehad, en het even laten rusten.
Gisteravond nog maar eens voor gaat zitten.
Wederom opnieuw gestart met een facory reset van de Mikrotik, en opnieuw begonnen.
Zowaar kon ik weer via de terminal (na DHCP client ingesteld te hebben) DNS resolven.
Ook kon ik nu de firmware upgraden via Winbox. (gezien hij eerder niet kon checken op DNS)

Stapje voor stapje verder uitgebreid en alles werkte weer zoals het moet.
Toen een backup gemaakt van de huidige wekrende config, en wederom de een backup teruggezet zoals het was voor het issue begon.
Ook toen werkte alles weer zoals vanouds. _/-\o_

Echter na een een klein kwartier o.i.d. "Poef" weer geen "internet" :-(
Weer vanaf client als Mikrotik terminal geen DNS?
Vreemd. Maar ik had net een backup in werkende toestand gemaakt! Deze teruggezet, en wederom "geen internet"

Mijn gevoel zegt dat het ergens in het Modem van Delta zit, wat iets blokkeert.
Andere poort in modem of in Mikrotik maakt echter niet uit, krijg het niet meer werkend.

Kort samengevat:

- Delta Glasvezel modem (Nokia XS-2426G-B) werkt, en heeft internet toegang.
- Mikrotik (RB4011iGS+ fw:7.18.2 ) kan niets resolven via de DHCP client poort achter het modem.
- Devices direct aan Modem (zowel bekabeld, als via Wireless werken wel.

Iemand een oplossing of Tip?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Beetje lang verhaal, maar ik vermoed dat de Mikrotik een IP (en dus upstream DNS) van het modem krijgt, wat krijgen de clients vervolgens? Ook IP en DNS van het modem of adverteert de Mikrotik óók met DHCP?

Als de Mikrotik als DHCP server fungeert dan zou ik óf het IP van de modem instellen als primaire DNS, of gewoon 1.1.1.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Tja wat gebeurt er als je een device achter de Mikrotik een static IP-geeft met een static (public) DNS?
Wat zijn je DNS settings in de Mikrotik? Via DHCP? Static? Beide?
Wat zijn je firewall rules? iets geblocked in firewall?
Welke DNS gebruik je überhaupt? De ingebouwde Mikrotik DNS service? Wordt deze meegegeven in de DHCP?

een /export zou wel helpen hierbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:50

bl33d

I love the smell of Napalm..

Hey interessant. Ik houd deze in de gaten. Zoiets gebeurde bij mij ook zo nu en dan. Ik heb even een printscreen toegevoegd ter illustratie. In dit plaatje staat het overigens nu goed & werkend. Wat bij mij opvalt is dat bij de DNS settings ineens de upstream servers (dynamic servers) zijn verdwenen. Terwijl het nog wel staat aangegeven in de DHCP client. Enige remedie die ik heb is even de dhcp client weer uit-/aanzetten dan vertaald dat weer door naar de dynamic servers die worden bijgewerkt.

FYI: RB5009 v7.18.2 met Odido.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfpnAvOZYEj5Vmn4hxV3CjHvuBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sCE9v3HjV4lIjMPLWXJ3wpp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door bl33d op 26-05-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:41
Als het probleem zit in de standaard DNS servers die via je modem/ISP komen, kan je ook testen met alternatieve DNS servers.
ipv ping, zou ik nslookup gebruiken.

nslookup www.google.nl -> doet een lookup met je standaard via DHCP geconfigureerde DNS server
nslookup www.google.nl 1.1.1.1 -> doet een lookup bij de aangegeven DNS server 1.1.1.1 (Cloudflare)

het probleem met "ping" is dat deze onderwater eerst de DNS moet resolven, indien je een domeinnaam opgeeft.
Dat maakt het lastiger om te zien of de server wel/niet bereikbaar is VS of de domeinnaam geresolved kan worden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:48
Je kunt wat extra logging van de dhcp client aanzetten, mogelijk renewt hij zonder dns of gaat daar iets mis.

7.18.2 is niet de laatste versie, dat is nu 7.19.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Nu online

MasterL

bl33d schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:15:
Hey interessant. Ik houd deze in de gaten. Zoiets gebeurde bij mij ook zo nu en dan. Ik heb even een printscreen toegevoegd ter illustratie. In dit plaatje staat het overigens nu goed & werkend. Wat bij mij opvalt is dat bij de DNS settings ineens de upstream servers (dynamic servers) zijn verdwenen. Terwijl het nog wel staat aangegeven in de DHCP client. Enige remedie die ik heb is even de dhcp client weer uit-/aanzetten dan vertaald dat weer door naar de dynamic servers die worden bijgewerkt.

FYI: RB5009 v7.18.2 met Odido.

[Afbeelding]
Oke je kunt static DNS servers toevoegen, dit "moet" niet via DHCP zoals bijvoorbeeld een dynamisch IP-adres/gateway. Een /Export (geen screenshots) is makkelijk te lezen en te debuggen.
jeroen3 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:30:
Je kunt wat extra logging van de dhcp client aanzetten, mogelijk renewt hij zonder dns of gaat daar iets mis.

7.18.2 is niet de laatste versie, dat is nu 7.19.1
Ik lees geen fixed DNS/DCHP issues tussen die releases maar wie weet laatste FW kan (meestal) geen kwaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:48
@MasterL 7.19 -> *) dns - improved DNS server service stability;

Op het forum zijn wel wat klachten over DNS geheugen gebruik op het forum zie ik. Misschien zat er een lekje in en crashte hij daardoor?

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 26-05-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Nu online

MasterL

Jep je hebt gelijk heb ik overheen gelezen.
Met deze informatie inderdaad FW upgraden en kijken of dit de oplossing is.
Mocht dit niet zo zijn graag alsnog een config dump aangezien dit verder niet te beoordelen is
met de huidige beschikbare informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:50

bl33d

I love the smell of Napalm..

jeroen3 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:01:
@MasterL 7.19 -> *) dns - improved DNS server service stability;

Op het forum zijn wel wat klachten over DNS geheugen gebruik op het forum zie ik. Misschien zat er een lekje in en crashte hij daardoor?
Dank! Ik heb er ook overheen gelezen. Ik ga het maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:50

nelizmastr

Goed wies kapot

bl33d schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:23:
[...]

Dank! Ik heb er ook overheen gelezen. Ik ga het maar eens proberen.
En anders andere DNS servers gebruiken. De DNS servers van Odido zijn waardeloos :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Dank voor de reacties.
Ik heb het van het weekend even aan de kant gelegd, en heb zaterdag de switch achter de Mikrotik direct in het modem gedaan, zodat een deel van het netwerk weer beschikbaar is (voor de dagelijkse zaken)
De Mikrotik en enige client achter de Mikrotik lijkt het nu weer te doen zonder enige verdere aanpassing. 8)7
ouweklimgeit schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:11:
Als de Mikrotik als DHCP server fungeert dan zou ik óf het IP van de modem instellen als primaire DNS, of gewoon 1.1.1.1.
Ik heb verschillende zaken geprobeerd, DNS van Delta, IP van modem, IP Mikrotik, die van Google, allen geen effect op dat moment wat betreft Name resolving.
MasterL schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:06:
Tja wat gebeurt er als je een device achter de Mikrotik een static IP-geeft met een static (public) DNS?
Wat zijn je DNS settings in de Mikrotik? Via DHCP? Static? Beide?
Wat zijn je firewall rules? iets geblocked in firewall?
Welke DNS gebruik je überhaupt? De ingebouwde Mikrotik DNS service? Wordt deze meegegeven in de DHCP?

een /export zou wel helpen hierbij
Clients achter de Mikrotik krijgen netjes DHCP van de Mikrotik met DNS instellingen.
Het maakt ook niet uit of ik een client een static IP geef.
Ook de DNS handmatig aanpassen op client maakt niet uit.

Config is nu letterlijk de standaard Mikrotik "first time config" (https://help.mikrotik.com.../First+Time+Configuration)

(geen services, geen default PWD, geen rules)

Ik ga zo even wat rules terugzetten, en wat clients overzetten en kijken wat in de logging voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
ondertussen beetje bij beetje wat zaken (rules) aan het terugplaatsen, en devices terugzetten.
Tot nu toe blijft het goed gaan...
Pagina: 1