Sinds anderhalve week geleden heb ik een vreemd "probleem" op ons netwerk waarvan ik niet de vinger op de juiste plek kan leggen.
Opeens was er "geen internet" meer beschikbaar op onze apparaten. (Zowel wifi als vast bekabeld)
Webpagina's konden niet meer worden benaderd, en de buitenwereld leek onbereikbaar.
Via Whatsapp kreeg een mobiel nog wel berichtjes binnen (mobiele data uitgeschakeld), en ook een andere service leek "nog" te werken zoals Home Assistant (via Nabucasa url)
Na het modem herstart te hebben, bleek het euvel nog aanwezig, en ben ik verder gaan kijken.
In mijn router (Mikrotik) bleek hij geen DNS meer te resolven vanaf de console, en dus ook niet van de devices erachter.
Ping 8.8.8.8 werkte wel
Ping google.nl niet (geen response)
Diverse instellingen van DNS aangepast en in/uitgeschakeld zonder resultaat.
In de Mikrotik was niets aangepast afgelopen weken, maar toch voor de zekerheid een backup teruggezet van een week daarvoor (Er wordt dagelijks een geautomatiseerde backup gemaakt)
Dit bleek geen verandering in resultaat.
Om toch even verder te kunnen, heb ik de switch achter de router direct aan het modem gehangen.
Nu "werkte" het internet weer op de meeste devices.
Gezien ik het gevoel had dat het euvel in de Mikrotik zit gezien andere apparaten via de switch achter het modem wel werken, heb ik een factory reset gedaan van de Mikrotik, en heb ik alleen het bare-minimum ingesteld:
DHCP Client op een andere poort dan eerst (eth10 ipv Eth1 om poort defect uit te sluiten)
Bridge aangemaakt op andere poorten (eth 8 + 9 ipv 2 + 3)
DHCP Server op de bridge gezet
NAT rule (masquarade)
Uitkomst:
Mikrotik krijgt krijgt netjes IP van Modem.
Client krijgt netjes IP Van Mikroik.
Zowel Mikrotik via terminal als client geen DNS. (Wel ping op IP, niet op DNS)
Ondertussen een drukke week gehad, en het even laten rusten.
Gisteravond nog maar eens voor gaat zitten.
Wederom opnieuw gestart met een facory reset van de Mikrotik, en opnieuw begonnen.
Zowaar kon ik weer via de terminal (na DHCP client ingesteld te hebben) DNS resolven.
Ook kon ik nu de firmware upgraden via Winbox. (gezien hij eerder niet kon checken op DNS)
Stapje voor stapje verder uitgebreid en alles werkte weer zoals het moet.
Toen een backup gemaakt van de huidige wekrende config, en wederom de een backup teruggezet zoals het was voor het issue begon.
Ook toen werkte alles weer zoals vanouds.
Echter na een een klein kwartier o.i.d. "Poef" weer geen "internet"
Weer vanaf client als Mikrotik terminal geen DNS?
Vreemd. Maar ik had net een backup in werkende toestand gemaakt! Deze teruggezet, en wederom "geen internet"
Mijn gevoel zegt dat het ergens in het Modem van Delta zit, wat iets blokkeert.
Andere poort in modem of in Mikrotik maakt echter niet uit, krijg het niet meer werkend.
Kort samengevat:
- Delta Glasvezel modem (Nokia XS-2426G-B) werkt, en heeft internet toegang.
- Mikrotik (RB4011iGS+ fw:7.18.2 ) kan niets resolven via de DHCP client poort achter het modem.
- Devices direct aan Modem (zowel bekabeld, als via Wireless werken wel.
Iemand een oplossing of Tip?
Opeens was er "geen internet" meer beschikbaar op onze apparaten. (Zowel wifi als vast bekabeld)
Webpagina's konden niet meer worden benaderd, en de buitenwereld leek onbereikbaar.
Via Whatsapp kreeg een mobiel nog wel berichtjes binnen (mobiele data uitgeschakeld), en ook een andere service leek "nog" te werken zoals Home Assistant (via Nabucasa url)
Na het modem herstart te hebben, bleek het euvel nog aanwezig, en ben ik verder gaan kijken.
In mijn router (Mikrotik) bleek hij geen DNS meer te resolven vanaf de console, en dus ook niet van de devices erachter.
Ping 8.8.8.8 werkte wel
Ping google.nl niet (geen response)
Diverse instellingen van DNS aangepast en in/uitgeschakeld zonder resultaat.
In de Mikrotik was niets aangepast afgelopen weken, maar toch voor de zekerheid een backup teruggezet van een week daarvoor (Er wordt dagelijks een geautomatiseerde backup gemaakt)
Dit bleek geen verandering in resultaat.
Om toch even verder te kunnen, heb ik de switch achter de router direct aan het modem gehangen.
Nu "werkte" het internet weer op de meeste devices.
Gezien ik het gevoel had dat het euvel in de Mikrotik zit gezien andere apparaten via de switch achter het modem wel werken, heb ik een factory reset gedaan van de Mikrotik, en heb ik alleen het bare-minimum ingesteld:
DHCP Client op een andere poort dan eerst (eth10 ipv Eth1 om poort defect uit te sluiten)
Bridge aangemaakt op andere poorten (eth 8 + 9 ipv 2 + 3)
DHCP Server op de bridge gezet
NAT rule (masquarade)
Uitkomst:
Mikrotik krijgt krijgt netjes IP van Modem.
Client krijgt netjes IP Van Mikroik.
Zowel Mikrotik via terminal als client geen DNS. (Wel ping op IP, niet op DNS)
Ondertussen een drukke week gehad, en het even laten rusten.
Gisteravond nog maar eens voor gaat zitten.
Wederom opnieuw gestart met een facory reset van de Mikrotik, en opnieuw begonnen.
Zowaar kon ik weer via de terminal (na DHCP client ingesteld te hebben) DNS resolven.
Ook kon ik nu de firmware upgraden via Winbox. (gezien hij eerder niet kon checken op DNS)
Stapje voor stapje verder uitgebreid en alles werkte weer zoals het moet.
Toen een backup gemaakt van de huidige wekrende config, en wederom de een backup teruggezet zoals het was voor het issue begon.
Ook toen werkte alles weer zoals vanouds.
Echter na een een klein kwartier o.i.d. "Poef" weer geen "internet"
Weer vanaf client als Mikrotik terminal geen DNS?
Vreemd. Maar ik had net een backup in werkende toestand gemaakt! Deze teruggezet, en wederom "geen internet"
Mijn gevoel zegt dat het ergens in het Modem van Delta zit, wat iets blokkeert.
Andere poort in modem of in Mikrotik maakt echter niet uit, krijg het niet meer werkend.
Kort samengevat:
- Delta Glasvezel modem (Nokia XS-2426G-B) werkt, en heeft internet toegang.
- Mikrotik (RB4011iGS+ fw:7.18.2 ) kan niets resolven via de DHCP client poort achter het modem.
- Devices direct aan Modem (zowel bekabeld, als via Wireless werken wel.
Iemand een oplossing of Tip?