automatische backup op externe SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph t
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28
Goedendag tweakers,

Allereerst excuses als ik dit topic niet op de juiste plaats open en/of dit al is behandeld maar ik het niet kon vinden.

Inleiding:
Ik heb een beheerde nextcloud bij Hetzner afgenomen, het doel is hier alle bestanden inc foto's die ik nu bij google heb staan, op gaan zetten. Nu lijkt Hetzner me best een betrouwbare partij maar ik wil er niet volledig op vertrouwen en thuis een backup maken op een externe SSD.

Hoofdvraag:
Kan ik Samsung T9 Portable SSD 1TB aan iets als een Raspberry Pi koppelen en hier automatisch een kopie van mijn bestanden op Nextcloud maken. Dit met een vast interval van bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks? Naast of het KAN, is het ook een goed idee om het zo te doen? Is er een simpelere oplossing?

Achtergrond:
Ik wil graag ontgooglen. De data, met name de foto's, van google afhalen is ten eerste een hele uitdaging. De google takeout van foto's is al 360 GB en daarvan moet ik alle metadata nog van herstellen. Omdat ik op mijn laptop ruimte te kort kom, heb ik een Samsung T9 Portable SSD 1TB besteld. Als dit klusje klaar is, wil ik deze SSD (aangezien ik die dan al heb) graag inzetten voor het projectje.

Verder heb ik ook overwogen om het andersom te doen: Nextcloud thuis hosten en dit extern backuppen maar dit lijkt me veel te ingewikkeld. Ik heb geen ervaring met servers opzetten, onderhouden etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-07 02:30
Je hebt helemaal geen 'servers' nodig voor het backuppen van al je foto's. Meerdere simpele externe diskdrives kunnen al prima voldoen. 360GB is dan echt niet veel. Ik maak zelf gebruik van het gratis programma "Freefilesync" hier te downloaden en gebruik de mirror functie. Je gebruikt dan 1 originele locatie waar je alle foto's en video's neer zet, je opent dit programma, opent die locatie aan de linkerkant op het scherm, en aan de rechterkant open je per stuk de doellocatie. Het programma vergelijkt de twee versies en zal enkel toegevoegde bestanden synchroniseren. Het programma werkt niet automatisch, enkel handmatig, maar redelijkerwijs, hoe vaak moet je nu echt backuppen? Aangezien je 'maar' 360GB hebt lijkt de dagelijkse toevoeging van data niet zo heel veel te zijn. Uiteraard is het, als je wilt ontgooglen wel verstandig een off site locatie te behouden (voor het geval je huis afbrand).

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph t
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28
Bedankt voor je antwoord. Ik ga eens kijken naar freefilesync. Idealiter automatiseer ik dit proces wel graag. De foto's en videos (ordegrootte 100.000 stuks) nemen het meeste ruimte in beslag maar daarnaast gaat het ook om alle documenten / administratie etc.

Overigens blijkt Hetzner niet aan mijn wensen te voldoen, ik wil graag gebruik maken van collabora office en het is me niet gelukt dit bij hun werkend te krijgen op een VPS gecombineerd met de beheerde nextcloud. Inmiddels ook IONOS geprobeerd maar die bieden weer geen apps als memories, face recognition en niet de Nederlandse taal (voor het gezin belangrijk). Nu in contact met The Good Cloud. Misschien dat ik nog even een nieuw topic start over wat nou de beste optie is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een aantal kennissen op Veeam gezet, gratis en automatisch in te stellen. Er wordt een incrementele backup gemaakt waarbij je ook nog een X-aantal versies terug kunt. Voordeel is dat het op de achtergrond werkt en dat je melding krijgt wanneer iets niet gelukt is of wanneer een opslag te vol is voor een back-up. Het terugzetten van een compleet systeem kan met een USB-stick die daarvoor gemaakt is met de Veeam.

Linkje: https://www.veeam.com/pro...windows.html?ad=downloads