Opstookprotocol laagste aanvoer temp ketel 35 graden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h 3 n k
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-09 08:29
Dag mede Tweakers,

Momenteel ben ik bezig met de verbouwing van mijn woning waarbij we de achterkant over 3 verdiepingen uitgebouwd hebben en de begane grondvloer volledig vernieuwd hebben.
De bgg vloer is voorzien van 10 pir / 12 beton / 7 zancement dekvloer met daarin vloerverwarming hoh 100 van diameter 18 mm.

Nu willen we starten met het opstook protocol via de oorspronkelijke Bosch cv ketel (24HRC uit 2011). Doordat de warmtepomp pas later komt willen we dit in eerste instantie via de ketel doen.

Opstook protocol: 5 graden hoger dan de temperatuur van de woonkamer. In dit geval temperatuur 15 graden = starten op 20 graden met opstoken. Helaas is de laagste aanvoerstemperatuur van de cv ketel al 35 graden (stand 1). Ik denk omdat het een wat oudere cv ketel is.

Om meteen 35 graden de vloer in te pompen lijkt me niet heel verstandig ivm grote temperatuursverschil. Ook wil ik hem naar Max 40 graden stoken wat betekend dat je eigenlijk al vrij snel op de Max temperatuur zit.

Wat zou verstandig zijn in deze situatie?

Overigens geeft de loodgieter aan dat ik hem gewoon met 35 graden kan opstoken, maar ik twijfel daaraan of het verstandig is dus vandaar mijn vraag hierboven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLD3MVzsSKLouJ9LY6R1f1W369E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOB1o8aDryise8KeIiW1nkHA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door h 3 n k op 24-05-2025 09:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
brander vermogen op laag, temperatuur op zn laagste, pompsnelheid op zn hoogste?

uitgaande dat er geen bypass is zodat de vloer temperatuur na te regelen is.

dan duurt het wel even voor de ketel zijn 35 graden behaald.. en met de kamer thermostaat kan je wel enigsinds het stook gedrag van de ketel beinvloeden

ideaal is het niet..

[ Voor 3% gewijzigd door SMSfreakie op 24-05-2025 10:04 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:53

mb1

Externe thermostaat op de klemmen van de kamerthermostaat aansluiten en instellen op de gewenste maximale temperatuur.
De ketel zal wel gaan pendelen, maar dat is dan voor even niet anders, en wat @SMSfreakie ook al aangaf de brander forceren op minimaal vermogen en de pompsnelheid op laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:23
Heb je een open of gesloten verdeler? Bij een gesloten verdeler kun je op de verdeler zelf de temperatuur richting de vv nog bepalen met de thermostaatkraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:37

pistole

Frutter

Wat @Stanvv zegt. Als je nu nog via CV stookt dan heb je vermoedelijk ook een thermostaatkraan op de aanvoer van je verdeler zitten. Dan kan je daar 'gewoon' de temperatuur regelen.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:35
Volgens mij is het stookseizoen afgelopen, kun je dan niet gewoon zonder opstookprotocol en het droogt allemaal wel tot het weer koud wordt en dan begin je met stoken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h 3 n k
SMSfreakie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:04:
brander vermogen op laag, temperatuur op zn laagste, pompsnelheid op zn hoogste?

uitgaande dat er geen bypass is zodat de vloer temperatuur na te regelen is.

dan duurt het wel even voor de ketel zijn 35 graden behaald.. en met de kamer thermostaat kan je wel enigsinds het stook gedrag van de ketel beinvloeden

ideaal is het niet..
Het betreft een ketel die rechtstreeks naar de open verdeler gaat. Ik zal eens vragen of de loodgieter de brander laag kan zetten. De pomp snelheid kan niet geregeld worden op deze ketel helaas.

Bedankt 👍🏼
Stanvv schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:56:
Heb je een open of gesloten verdeler? Bij een gesloten verdeler kun je op de verdeler zelf de temperatuur richting de vv nog bepalen met de thermostaatkraan
Helaas betreft een open verdeler
pistole schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:59:
Wat @Stanvv zegt. Als je nu nog via CV stookt dan heb je vermoedelijk ook een thermostaatkraan op de aanvoer van je verdeler zitten. Dan kan je daar 'gewoon' de temperatuur regelen.
Deze zit er helaas niet, vloerverwarming is nieuw en voorbereid op de warmtepomp. De cv ketel is voor straks voor warm tapwater maar nu een tussen oplossing.
No Hands schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:27:
Volgens mij is het stookseizoen afgelopen, kun je dan niet gewoon zonder opstookprotocol en het droogt allemaal wel tot het weer koud wordt en dan begin je met stoken?
De vloer is inmiddels wel droog maar het opstoken moet voordat de pvc vloerafwerking aangebracht wordt. (Zetten van de vloer)
Het heeft dus niet zozeer te maken met het stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:48

jgj82

Ja, maar = nee

Ik ben heel benieuwd of de pomp van de CV sterk genoeg is om de warmte door de vloer te krijgen. Hoeveel m2 en hoeveel groepen? Kun je de flow naar de overige verdiepingen afknijpen? Verder zal te snel opstoken wel meevallen, het barsten gebeurt meestal bij het afkoelen wat verder ook niet erg is, het is juist de bedoeling dat de vloer als hij barst dat doet voordat je je PVC gaat leggen.

[ Voor 36% gewijzigd door jgj82 op 24-05-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h 3 n k
jgj82 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:00:
Ik ben heel benieuwd of de pomp van de CV sterk genoeg is om de warmte door de vloer te krijgen. Hoeveel m2 en hoeveel groepen? Kun je de flow naar de overige verdiepingen afknijpen? Verder zal te snel opstoken wel meevallen, het barsten gebeurt meestal bij het afkoelen wat verder ook niet erg is, het is juist de bedoeling dat de vloer als hij barst dat doet voordat je je PVC gaat leggen.
Heb hem gisteren even aangehad en er leek me niets te duiden dat hij hem niet rondgepompt kreeg. Het zijn totaal 7 groepen, kleine 600 meter en enkel de begane grond.

Misschien valt het inderdaad wel mee en maak ik me er iets te druk om.
Ik denk dat ik hem al pendelend aan ga zetten en zo enigszins het gelijkmatig opwarmen ga na bootsen. Ik heb een draadloze thermostaat dus hiermee kan ik dat redelijk goed regelen denk ik.
Bijvoorbeeld 1 uur aan, half uur uit en dit herhalen tot hij 40 graden rond pompt en daarna op dezelfde wijze afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:09
Ik had hier ongeveer dezelfde situatie. Na heel lang te laten drogen gewoon in eens 35 graden en door gedaan. Geloof niet zo in dat opstook protocol.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Het scheelt enorm dat het een bestaande vloer is - dan is het protocol veel minder cruciaal. Wat voor vloer komt erop?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h 3 n k
pistole schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:07:
Het scheelt enorm dat het een bestaande vloer is - dan is het protocol veel minder cruciaal. Wat voor vloer komt erop?
De nieuwe betonvloer ligt er nu ruim 7 maanden in, en de zand cementvloer ongeveer 4 maanden. Hij vertoont al wat krimpscheuren dus ik ben benieuwd na het opstookprotocol wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Na zoveel tijd zou er niets moeten gebeuren volgens mij. Maar als er nog egaline o.i.d. overheen gaat dan ben je die krimpscheuren sowieso weer kwijt.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:56
h 3 n k schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:20:
Het zijn totaal 7 groepen, kleine 600 meter en enkel de begane grond.
Controleer je tijdens het opstoken ook alvast de waterzijdige inregeling?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h 3 n k
pistole schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:14:
Na zoveel tijd zou er niets moeten gebeuren volgens mij. Maar als er nog egaline o.i.d. overheen gaat dan ben je die krimpscheuren sowieso weer kwijt.
40 graden is hij nog niet geweest, dus vermoedelijk zal hij nog wel iets doen. Zodra hij dat gehad heeft kan de egaline eroverheen en zal hij (hopelijk) uitgescheurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h 3 n k
assje schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:16:
[...]

Controleer je tijdens het opstoken ook alvast de waterzijdige inregeling?
Dat doe ik pas zodra de warmtepomp geïnstalleerd is en we de eindsituatie hebben. Dit is even tijdelijk.

Overigens zit er wel flow in alle 7 groepen.
(De 2 linkse groepen zijn loze groepen naar de garage en niet in gebruik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRh4eZw0KKfj4ptwXIP_Hhrl6hM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wbzl5VG2ulpULWztw1GlmTNh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door h 3 n k op 26-05-2025 05:57 ]

Pagina: 1