Beste Tweakers,
Zoonlief vroeg onlangs of het mogelijk was om ook TV te kijken op zijn kamer.
Op zich geen probleem, we moeten UTP trekken (gelijk 2 draden getrokken zodat ook de PS met een UTP aangesloten kan worden), TV kastje van xs4all hebben we nog liggen.
Dus de basis is er.
Nu het volgende.
We hebben dus een glasvezel xs4all internet + TV abonnement (200Mbit/s dit is voor ons op het moment voldoende. Ik verwacht niet dat we zullen upgraden naar meer dan 1000Mbit/s).
De ONT zit d.m.v. UTP aangesloten op een Fritz!box 7581
Deze heeft naast 1 WAN poort, 4 LAN poorten.
(op 1 van deze LAN poorten zit nu een Unifi AP AC Lite aangesloten m.b.v. een POE injector, controller draait op een laptop, waar we zeer tevreden over zijn)
Op dit moment is nog 1 van de 4 LAN poorten vrij. Dus of de TV, of de PS kan aangesloten worden.
Nu was mijn idee het volgende.
(ik ben op zoek naar een eenvoudige, betrouwbare setup. Kan best een een AP configureren, maar weet niet super veel van netwerken en instellingen).
WAN -> Fritz!box
Beide TV kastjes direct op de Fritz!box aansluiten (geen gedoe met scripts inladen etc)
Unifi Cloud Gateway (aanschaffen) zodat hier de controller op draait en ik gelijk een aantal extra LAN poorten heb.
In de toekomst nog een POE switch erbij zodat de POE injector eruit kan en ik vrij eenvoudig nog 1 a 2 AP’s aan het netwerk kan toevoegen.
Ik weet dat ik de Fritz!box in Bridge modus moet zetten om ervoor te zorgen dat de Unifi UCG de IP adressen etc. kan gaan uitdelen.
Echter werken de LAN poorten voor IPTV op de Fritz!box dan nog wel?
Andere optie:
Fritz!box met daaropaangesloten een POE switch voor de extra aansluitingen.
TV kastjes blijven dan direct op de Fritz!box aangesloten.
De controller zou dan weer op een laptop (of app) draaien.
Betreft de Unifi Cloud Gateways.
In geval van de optie met een UCG. Dan zal de keuze een Ultra of Max worden.
Losstaand van de mogelijkheden voor camera’s etc.
De verwerkingssnelheid voor de Ultra is 1Gbps, van de Max 2.5Gbps
Met IDS/IPS Throughput is dit 1 Gbps tegen 1.5 Gbps.
Nu heb ik liever dat (het meeste wat ik heb) niet op zijn max draait (snellere fail). Nu zal dat op dit moment zeker niet zo zijn met de Ultra (ook met IDS/IPS aan niet), maar de kids worden ouder, dus ook meer internetverkeer.
Daarnaast, wat doen jullie met IDS/IPS? Zetten jullie deze aan (of niet) en waarom?
Wat ik ervan begrepen heb is het een extra veiligheid op binnenkomende informatie die je eigenlijk niet moet willen. Dus ergens zeg ik, lekker aanzetten. Maar ik hoor dus graag jullie gedachten hierover.
Alvast bedankt voor alle input.
Zoonlief vroeg onlangs of het mogelijk was om ook TV te kijken op zijn kamer.
Op zich geen probleem, we moeten UTP trekken (gelijk 2 draden getrokken zodat ook de PS met een UTP aangesloten kan worden), TV kastje van xs4all hebben we nog liggen.
Dus de basis is er.
Nu het volgende.
We hebben dus een glasvezel xs4all internet + TV abonnement (200Mbit/s dit is voor ons op het moment voldoende. Ik verwacht niet dat we zullen upgraden naar meer dan 1000Mbit/s).
De ONT zit d.m.v. UTP aangesloten op een Fritz!box 7581
Deze heeft naast 1 WAN poort, 4 LAN poorten.
(op 1 van deze LAN poorten zit nu een Unifi AP AC Lite aangesloten m.b.v. een POE injector, controller draait op een laptop, waar we zeer tevreden over zijn)
Op dit moment is nog 1 van de 4 LAN poorten vrij. Dus of de TV, of de PS kan aangesloten worden.
Nu was mijn idee het volgende.
(ik ben op zoek naar een eenvoudige, betrouwbare setup. Kan best een een AP configureren, maar weet niet super veel van netwerken en instellingen).
WAN -> Fritz!box
Beide TV kastjes direct op de Fritz!box aansluiten (geen gedoe met scripts inladen etc)
Unifi Cloud Gateway (aanschaffen) zodat hier de controller op draait en ik gelijk een aantal extra LAN poorten heb.
In de toekomst nog een POE switch erbij zodat de POE injector eruit kan en ik vrij eenvoudig nog 1 a 2 AP’s aan het netwerk kan toevoegen.
Ik weet dat ik de Fritz!box in Bridge modus moet zetten om ervoor te zorgen dat de Unifi UCG de IP adressen etc. kan gaan uitdelen.
Echter werken de LAN poorten voor IPTV op de Fritz!box dan nog wel?
Andere optie:
Fritz!box met daaropaangesloten een POE switch voor de extra aansluitingen.
TV kastjes blijven dan direct op de Fritz!box aangesloten.
De controller zou dan weer op een laptop (of app) draaien.
Betreft de Unifi Cloud Gateways.
In geval van de optie met een UCG. Dan zal de keuze een Ultra of Max worden.
Losstaand van de mogelijkheden voor camera’s etc.
De verwerkingssnelheid voor de Ultra is 1Gbps, van de Max 2.5Gbps
Met IDS/IPS Throughput is dit 1 Gbps tegen 1.5 Gbps.
Nu heb ik liever dat (het meeste wat ik heb) niet op zijn max draait (snellere fail). Nu zal dat op dit moment zeker niet zo zijn met de Ultra (ook met IDS/IPS aan niet), maar de kids worden ouder, dus ook meer internetverkeer.
Daarnaast, wat doen jullie met IDS/IPS? Zetten jullie deze aan (of niet) en waarom?
Wat ik ervan begrepen heb is het een extra veiligheid op binnenkomende informatie die je eigenlijk niet moet willen. Dus ergens zeg ik, lekker aanzetten. Maar ik hoor dus graag jullie gedachten hierover.
Alvast bedankt voor alle input.