Netwerk uitbreiden incl KPN TV, Fritz!box, ?unifi?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
Beste Tweakers,

Zoonlief vroeg onlangs of het mogelijk was om ook TV te kijken op zijn kamer.
Op zich geen probleem, we moeten UTP trekken (gelijk 2 draden getrokken zodat ook de PS met een UTP aangesloten kan worden), TV kastje van xs4all hebben we nog liggen.
Dus de basis is er.

Nu het volgende.
We hebben dus een glasvezel xs4all internet + TV abonnement (200Mbit/s dit is voor ons op het moment voldoende. Ik verwacht niet dat we zullen upgraden naar meer dan 1000Mbit/s).

De ONT zit d.m.v. UTP aangesloten op een Fritz!box 7581
Deze heeft naast 1 WAN poort, 4 LAN poorten.
(op 1 van deze LAN poorten zit nu een Unifi AP AC Lite aangesloten m.b.v. een POE injector, controller draait op een laptop, waar we zeer tevreden over zijn)

Op dit moment is nog 1 van de 4 LAN poorten vrij. Dus of de TV, of de PS kan aangesloten worden.

Nu was mijn idee het volgende.
(ik ben op zoek naar een eenvoudige, betrouwbare setup. Kan best een een AP configureren, maar weet niet super veel van netwerken en instellingen).

WAN -> Fritz!box
Beide TV kastjes direct op de Fritz!box aansluiten (geen gedoe met scripts inladen etc)
Unifi Cloud Gateway (aanschaffen) zodat hier de controller op draait en ik gelijk een aantal extra LAN poorten heb.
In de toekomst nog een POE switch erbij zodat de POE injector eruit kan en ik vrij eenvoudig nog 1 a 2 AP’s aan het netwerk kan toevoegen.

Ik weet dat ik de Fritz!box in Bridge modus moet zetten om ervoor te zorgen dat de Unifi UCG de IP adressen etc. kan gaan uitdelen.
Echter werken de LAN poorten voor IPTV op de Fritz!box dan nog wel?

Andere optie:
Fritz!box met daaropaangesloten een POE switch voor de extra aansluitingen.
TV kastjes blijven dan direct op de Fritz!box aangesloten.
De controller zou dan weer op een laptop (of app) draaien.

Betreft de Unifi Cloud Gateways.
In geval van de optie met een UCG. Dan zal de keuze een Ultra of Max worden.
Losstaand van de mogelijkheden voor camera’s etc.
De verwerkingssnelheid voor de Ultra is 1Gbps, van de Max 2.5Gbps
Met IDS/IPS Throughput is dit 1 Gbps tegen 1.5 Gbps.
Nu heb ik liever dat (het meeste wat ik heb) niet op zijn max draait (snellere fail). Nu zal dat op dit moment zeker niet zo zijn met de Ultra (ook met IDS/IPS aan niet), maar de kids worden ouder, dus ook meer internetverkeer.

Daarnaast, wat doen jullie met IDS/IPS? Zetten jullie deze aan (of niet) en waarom?
Wat ik ervan begrepen heb is het een extra veiligheid op binnenkomende informatie die je eigenlijk niet moet willen. Dus ergens zeg ik, lekker aanzetten.  Maar ik hoor dus graag jullie gedachten hierover.

Alvast bedankt voor alle input.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:09
Aanschaf van die Unifi Cloud Gateway lijkt me nutteloos al was het maar dat die Fritzbox veel beter is.
Welk probleem los je met die gateway op of welke functionaliteit heb je daarvan nodig?

Koop gewoon een switch met POE.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 24-05-2025 09:18 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Easy
Bedankt voor je reactie.

Op dit moment mis ik geen functionaliteit (behalve aansluitingen). Echter leek het mij wel handig om alles centraal te regelen. Controller op de gateway i.p.v. op een laptop.

Een switch na de Fritz!box is natuurlijk een vrij eenvoudige oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:58
So_Easy schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:17:
Bedankt voor je reactie.

Op dit moment mis ik geen functionaliteit (behalve aansluitingen). Echter leek het mij wel handig om alles centraal te regelen. Controller op de gateway i.p.v. op een laptop.

Een switch na de Fritz!box is natuurlijk een vrij eenvoudige oplossing.
Volgens mij heb je werkelijk geen idee wat je aan het doen bent.. Een Unifi Cloud Gateway kun je direct op de ONT/NTU aansluiten. Een Fritzbox is dus overbodig, daarnaast kan een Fritzbox helemaal niet in bridge

Mijn advies: Houd het zo lekker, bij XS4ALL hoef je niet aan te kloppen voor support op de Unifi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Veel te ingewikkeld. Gewoon een switch van een tientje er tussen en gaan met die banaan.

Helemaal nix instellen of configureren, stekkertjes er in doen en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66SoQBJpsQUxIR7w54RU0_3mz-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4XhOaglwxAyj3u1fmeRygG8J.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Prisma16 op 24-05-2025 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Easy
Zie maar weer dat het goed is om mijn netwerk gedachten hier te verifiëren.

Een switch gaat het worden. Wel één met POE zodat de injector eruit kan.

Dank jullie wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:18
Hoe groot is je unifi netwerk en gebruik je de wifi van de fritzbox nu?

Als je het centraal wilt managen dan zou je namelijk unifi kunnen verkopen en een aantal bedrade fritz wifi nodes kunnen aansluiten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Easy
laurens0619 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:56:
Hoe groot is je unifi netwerk en gebruik je de wifi van de fritzbox nu?

Als je het centraal wilt managen dan zou je namelijk unifi kunnen verkopen en een aantal bedrade fritz wifi nodes kunnen aansluiten
Unifi netwerk is alles behalve groot. 1 AP 🤣. Maar ben er wel erg tevreden over. Dus die gaat wel blijven en wordt aangevuld met een extra AP.
Ik hoef het netwerk niet perse centraal te beheren, maar dacht dat het een betere optie was dan de controller op laptop te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Die controller hoeft helemaal niet continue te draaien, die heb je alleen nodig als je een configuratie wilt wijzigen.
Het enige nut van het continue draaien is dat hij dan statistieken bijhoud waar je naar kunt kijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
So_Easy schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:07:
[...]

Unifi netwerk is alles behalve groot. 1 AP 🤣. Maar ben er wel erg tevreden over. Dus die gaat wel blijven en wordt aangevuld met een extra AP.
Ik hoef het netwerk niet perse centraal te beheren, maar dacht dat het een betere optie was dan de controller op laptop te draaien.
Ik blijf mij afvragen wat er te beheren is aan een netwerk. Hier een FritzBox met vier AP's, Wifi op FritzBox staat uit. De AP's ooit per stuk ingesteld via een browser. Draait al een paar jaar, ik zou niet weten wat er nog te beheren is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het is gewoon een slimme manier van Unifi om geld te verdienen aan overbodige cloudkeys en/of gateways.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datamaskin
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 23:27
Ben(V) schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:50:
Die controller hoeft helemaal niet continue te draaien, die heb je alleen nodig als je een configuratie wilt wijzigen.
Het enige nut van het continue draaien is dat hij dan statistieken bijhoud waar je naar kunt kijken.
Ik ben zo blij met jou bericht!

Ik heb een maand geleden een Unify netwerk switch gekocht (Ubiquity USW Flex 2.5G 8 PoE) en een Access point (Ubiquity U7 Lite). Omdat de netwerk switch niet met een adapter wordt geleverd (en zo'n adapter kennelijk ook niet los wordt verkocht) is daar later nog een Ubiquiti 10G PoE++ Adapter (60W) bijgekomen. Het geheel hangt achter een KPN Box 12 (waarvan het wifi-signaal is uitgeschakeld). Ik las overal dat ze zo eenvoudig te beheren zijn. Daarom koos ik juist voor dit merk. Maar eenvoudig vind ik het zeker niet. Je wordt enorm gestuurd richting de Cloud Gateways. Ik kan mij dus goed indenken dat TS dat overwoog, want ik kreeg door de informatie van Ubiquity over Unify ook de indruk dat ik dat nog erbij moest kopen. Net zoals die Unify-app op de telefoon noodzakelijk lijkt. Maar in mijn geval geeft die app onjuiste informatie aan (iOS); ook als ik de Unify-app op mijn computer wél draai. En waarom ik vooral zo blij ben met jouw post. Ik heb gisteren (en vandaag) opnieuw geprobeerd om op mijn netwerk switch in te loggen en begreep maar niet waarom het ip-adres in mijn browser niet werd herkend en het dus niet lukte. Ik was even vergeten dat je daaroor eerst die Unify software op de computer moet opstarten als je geen Ubiquity Cloud Gateway hebt. Dat heb ik dus nu ook maar even bij mijn aantekeningen opgeschreven. Dankjewel.
Pagina: 1