Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flatmike
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-05 08:10
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een tablet die ik vooral wil gebruiken voor twee dingen:

1. Aantekeningen maken met stylus in Microsoft OneNote
Dit is voor mij het belangrijkste. De schrijfervaring moet echt natuurlijk aanvoelen, zonder merkbare lag tussen stylus en 'inkt'. Ik heb goede ervaringen met oudere Microsoft Surface-apparaten en de Surface Pen. Daarentegen vond ik de schrijfervaring op een HP Spectre x360 laptop ronduit slecht (traag, onnauwkeurig).

2. Comics lezen
Hiervoor moet het scherm groot genoeg zijn.

Wensen:

Een tablet die op Windows draait zou mooi meegenomen zijn (ivm software en bestandsbeheer), maar is geen harde eis.

Tweedehands en/of een ouder model heeft mijn voorkeur – mijn budget is beperkt en gezien mijn beperkte vereisten lijkt me dit prima.

Heeft iemand tips voor modellen of lijnen die ik het beste kan bekijken? En zijn er dingen waar ik bij tweedehands aanbod specifiek op moet letten?

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wat is het beperkte budget? En veel Windows-tablets zijn er niet, dus wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 20:15
Een Galaxy Tab Ultra b.v. de S8 serie heeft standaard een S-Pen en werkt uitstekend ook heel goed scherm en formaat van een laptop. Deze zijn nu goed te krijgen via V&A of MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:26
Hang je aan kleur? Want anders zou ik remarkable zeggen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:16
DiedX schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:05:
Hang je aan kleur? Want anders zou ik remarkable zeggen.
Ik geloof niet dat je op een Remarkable aantekeningen in een OneNote-app kunt maken.
Maar los hiervan, de meeste Windows-tablets met goede pen-integratie zijn redelijk onhandig en zwaar. Je wil een groot scherm, maar dan kom je wel op een tablet van rond een kilo of zwaarder. Dus het is het een of het ander. Binnenkort komt de Microsoft Surface Pro 12 inch tablet uit. Die is erg licht voor een Windows-tablet (686 gr.). Maar ook bepaald niet goedkoop. En uiteraard nog niet tweedehands te krijgen.

Ik zou dan, zoals hierboven gezegd, eerder neigen naar een Android-tablet. Maar besef wel dat de OneNote-app op Android beperktere mogelijkheden heeft dan OneNote op Windows. OneNote op een Microsoft Surface Pro werkt echt beter.
Ik heb ook ervaring met Samsung Android tablets, de pen-ervaring is zeer goed, ook op oudere modellen zoals bv. de Galaxy Tab S8+ of S9+ (of de Ultra als je echt voor een heel groot scherm wil gaan). In tegenstelling tot andere tablets wordt de pen ook gewoon meegeleverd bij de tablet. Maar zoals gezegd, de OneNote app is beperkt. Ik gebruik Samsung Notes, dat voor mij beter werkt. Zelfs zo goed, dat ik op mijn surface Pro nu ook Samsung Notes gebruik in plaats van OneNote.

Een andere optie kan een convertible Windows laptop zijn. Maar ook die zijn groot en zwaar, je wil echt niet een uur lang een 16 inch scherm van anderhalve kilo vasthouden om comics te lezen.
Hou ook rekening met beeldverhouding. Voor comics is een 4:3 scherm beter dan een breedbeeld 16:9 scherm. In dat opzicht zou een Ipad Air of Pro ook kunnen. Maar mijn ervaring met de OneNote-app op Ipad OS is erg matig, slechter dan op Android.

Kijk ook eens naar meer budget tablets, zoals de OnePlus pads. Of een Android tablet met e-ink scherm, zoals van Boox.

Gebruik de Pricewatch eens met deze filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flatmike
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-05 08:10
Hartelijk dank voor alle reacties en het advies!

Mijn budget is € 150 à € 200, dus ik neig echt naar een tweedehands ouder model. Op basis van eigen onderzoek kom ik nu uit op een Surface Pro 3/4/5. Die lijken goed verkrijgbaar binnen mijn budget en voldoen aan mijn eisen/wensen.

Ik zal me overigens ook eens verdiepen in de Samsung tablets en andere Android tablets, evenals de beperkingen m.b.t. de Android OneNote app.
Pagina: 1