Jaren 30 woning gekocht, waar te beginnen verduurzaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Beste,

Ik ben sinds kort de nieuwe eigenaar een jaren 30 woning met energielabel C. Ik zou graag op termijn naar een label B willen gaan.
Gezien de hypotheekaanvraag zeer recent gaat lopen, wil ik meteen gebruik maken van potje energiebesparende maatregelen. Hiervoor moet ik grofweg wat indicaties afgeven met wat ik wil gaan doen.
Ik merk dat alles nog wat overweldigend is en probeer alles uit te zoeken. Hopelijk kan ik hier een vliegende start krijgen

Wat informatie over de woning:

Hoofdkenmerken/bijzonderheden
- Hoekwoning
- Woonoppervlakte woning 85 m²;
- Energielabel C;
- Hoofdverwarming woonkamer airco
- Spouwmuur en dakisolatie
- Cv-ketel is vernieuwd (alleen warm water)
- Dubbelglas (geen HR+)
- Kozijn achter moet vervangen worden
- Vloerbalken zijn recent vervangen

Wat me persoonlijk opvalt, is dat wel de vloerbalken zijn vervangen, maar in het rapport staat dat er geen vloerisolatie is toepast? Waarom zou je dit uberhaupt niet meenemen? ;(

Kijkend naar het energielabel rapport, valt het volgende op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYX80ZU9ApCT9HD0OkjQO3KRvk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWiDK1sCdoQkdelGtM1dZ2LM.jpg?f=fotoalbum_large

- 230kWh/m 2 fossiele energie per jaar.
- De warmtebehoefte van uw woning is 190 kWh per vierkante meter vloeroppervlakte.

-Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAPYHjP7pqXNX8rwzyKEUVuXkq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZowSaFMChqH3JCgx8jKRTuqQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYiZ6yH8sY0TOnm9CeDJohz04wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcWSsjU4Pfp6cNBU1VUTTXNc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkHH9-zpY8BMdRIyiuOkZEc28ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A76Cycsxz7M9Z53eG0PmW1Vm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygU9bpfYcoAprhHsJUmhpUCews8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kd5ZMgyuH9yD5vpxPt4jlxmB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjW8htqSO2BjgV-4qSOMEtknTUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYf34QUU42bhpJ14RpBi3TLG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil sowieso het rotte kozijn en raam achterzijde volledig te laten vervangen voor HR++.
Meteen alles maar meepakken? of gaan andere maatregelen meer effect hebben?

Wat zouden jullie verder als top 3 aanvliegen in deze woning?

[ Voor 13% gewijzigd door 0re0 op 23-05-2025 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-07 08:18
@0re0 Even 1 na laaste plaatje verwijderen? dit hoort hier niet thuis en er staan ook prive gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Nu online
corporalnl schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:44:
@0re0 Even 1 na laaste plaatje verwijderen? dit hoort hier niet thuis en er staan ook prive gegevens?
Jij was snel ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:02
1/ spouwmuur isolatie of anders binnenmuur vooorzetwand. Evt 4-6cm pavatherm
2/ vloer isolatie
3/ alle ramen naar hr++, indien nieuw kozijn naar triple. Hr++ met kunststof afstandhouders en rc waarde 1,0. Triple rc waarde 0,5
4/ warmtepompboiler voor SWW en gas afsluiten

Kijk naast isde subsidie naar gemeente subsidie

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 23-05-2025 22:21 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:31
Je hebt een aantal ongeisoleerde gevels, zo'n 30 m2. Een plat dak zonder isolatie. Waardeloze deuren. En glas vervangen is altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Let ook op de planning. Je wil bijvoorbeeld niet eerst verhuizen en later je wandafwerking opnieuw moeten doen. Wil je bijvoorbeeld voor vloerverwarming gaan icm een warmtepomp, dan zou ik dat zsm doen indien mogelijk

[ Voor 32% gewijzigd door Wippie1234 op 23-05-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
. (Dubbel geplaatst)

[ Voor 94% gewijzigd door Wippie1234 op 23-05-2025 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:31
Is het voor je hypotheek nog interessant om snel naar label B te gaan? Ik weet dat sommige hypotheekverstrekkers ook bij label B een rentekorting op je hypotheekrente geven.

Indien dat voor jou van toepassing is, zou ik als eerste zonnepanelen leggen. Alleen met panelen haal je label B (waarschijnlijk) al. Moet je natuurlijk wel weer opnieuw 300 euro dokken voor een label dus ff goed naar de terugverdientijd kijken dan.

Verder top 3:
  1. Spouwmuurisolatie
  2. Kozijn vervangen en kozijn met triple glas terugzetten. Overig glas meepakken voor HR++
  3. Dakisolatie
Vloerisolatie zou ik zelf doen indien houten balken en voldoende ruimte in de kruipruimte. Voor een paar 100 euro en wat dagen werk gooi je wat glaswol/steenwol tussen de balken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
En isoleren platte dak: xps op bestaande dakbedekking, witte folie erop en dan pv

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:27
ga op naden en klerenjacht als het buiten waait. tape, kit of pur ze allemaal af.
denk aan ventilatie in je woning na deze actie. Ventilatie is erg belangrijk dus als je groot gaat verbouwen leg een balansventilatie systeem aan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Nu online
Super bedankt allemaal! Geeft me al wat richting.
De woning is al instapklaar en helemaal netjes. Ik zie het niet zitten om vervolgens weer alles open te moeten breken voor bv spouwmuurisolatie.

Ik neig ernaar om het advies van @JeroenVerweij op te volgen, een paar zonnepanelen laten plaatsen.
Geeft me gelijk al een vliegende start en tevens wat laagdrempliger.
Daarnaast laat ik de ramen vervangen voor HR++.
Kijkend naar het rapport zou twee nieuwe deuren ook geen kwaad kunnen (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Spouwmuurisolatie zie je niets van. Vloerisolatie ook niet.
Vloerverwarming zonder vloerisolatie is beetje dom (stook je voor de muizen)

Deuren kan geen kwaad, maar is maar weinig m2 en knap duur (incl kozijn zo 2-3k). Gordijn achter de deur of de bekende tussendeur 1m achter de voordeur doen wonderen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:12
BarryH schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:15:
Deuren kan geen kwaad, maar is maar weinig m2 en knap duur (incl kozijn zo 2-3k). Gordijn achter de deur of de bekende tussendeur 1m achter de voordeur doen wonderen
In 2022 waren kunststof deuren (incl kozijn) eerder het dubbele qua prijs. Een deur met onderste helft een geisoleerde kunststof plaat met daarboven triple glas, €4500,- Ik weet even niet of dat met plaatsen erbij was.
Qua rendement is een dik gordijn (2e hands) beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Nu online
Bedankt allen, met onderstaande ben ik voorloppig wel even zoet en waarschijnlijk van label C naar B :) !

Zonnepanelen 3500 euro
Kozijn achter incl triple glas 2000 euro
Spouwmuurisolatie 1000 euro
HR++ rondom 6000 euro

[ Voor 10% gewijzigd door 0re0 op 24-05-2025 13:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:01
Persoonlijk zou ik de CV vervangen door een boiler, ben je gelijk helemaal van het gas af.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Nu online
FredvZ schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:20:
Persoonlijk zou ik de CV vervangen door een boiler, ben je gelijk helemaal van het gas af.
Volgens het energielabel wordt de woning verwarmd met een warmtepomp en warm water geleverd via een combiketel Ook in de verkoopinformatie staat dat de cv-ketel uit 2023 enkel wordt gebruikt voor warm water, en dat de woonkamer wordt verwarmd met een airco . (ik moet de sleutel nog krijgen :))

[ Voor 3% gewijzigd door 0re0 op 24-05-2025 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
0re0 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:49:
Bedankt allen, met onderstaande ben ik voorloppig wel even zoet en waarschijnlijk van label C naar B :) !

Zonnepanelen 3500 euro
Kozijn achter incl triple glas 2000 euro
Spouwmuurisolatie 1000 euro
HR++ rondom 6000 euro
Heb je hier al offertes voor? Of zijn dit schattingen? Hangt natuurlijk nogal af van de details (hoeveel panelen kun je kwijt, etc) maar mijn gevoel zegt dat de kosten toch wel een stukje hoger liggen voor al die posten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenVerweij
0re0 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:24:
[...]

Volgens het energielabel wordt de woning verwarmd met een warmtepomp en warm water geleverd via een combiketel Ook in de verkoopinformatie staat dat de cv-ketel uit 2023 enkel wordt gebruikt voor warm water, en dat de woonkamer wordt verwarmd met een airco . (ik moet de sleutel nog krijgen :))
Des te meer reden om de CV-ketel op marktplaats te gooien en je warmwater via een (warmtepomp)boiler te regelen. Scheelt je een paar 100 euro vastrecht, ieder jaar. Want 150/200m2 gas per jaar wordt anders wel heel erg duur.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenVerweij op 24-05-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:47
Wil je dit zelf doen of laat je dit doen door aannemers? Je potje energiebesparende maatregelen (verduurzaamingslening?) kan extra eisen hebben als je het zelf wil doen om geld te besparen.

Voor het energielabel geldt dat sowieso. Daar is een factuur voor bijvoorbeeld het isolatiemateriaal onvoldoende. Dan gaan ze uit van de isolatiewaarde van het bouwjaar. Je moet echt bewijzen dat het materiaal op die locatie gebruikt is en volgens de voorschriften is geplaatst. Voor isolatiemateriaal is er ook nog een lijst met goedgekeurde merken en types voor een bepaalde isolatiewaarde.

[ Voor 10% gewijzigd door Ricko1 op 24-05-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Nu online
JeroenVerweij schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:21:
[...]

Heb je hier al offertes voor? Of zijn dit schattingen? Hangt natuurlijk nogal af van de details (hoeveel panelen kun je kwijt, etc) maar mijn gevoel zegt dat de kosten toch wel een stukje hoger liggen voor al die posten
Schattingen, offertes ga ik binnenkort opvragen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Nu online
Ricko1 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:35:
Wil je dit zelf doen of laat je dit doen door aannemers? Je potje energiebesparende maatregelen (verduurzaamingslening?) kan extra eisen hebben als je het zelf wil doen om geld te besparen.

Voor het energielabel geldt dat sowieso. Daar is een factuur voor bijvoorbeeld het isolatiemateriaal onvoldoende. Dan gaan ze uit van de isolatiewaarde van het bouwjaar. Je moet echt bewijzen dat het materiaal op die locatie gebruikt is en volgens de voorschriften is geplaatst. Voor isolatiemateriaal is er ook nog een lijst met goedgekeurde merken en types voor een bepaalde isolatiewaarde.
Ik heb twee linker handen, dus ik laat het inderdaad doen! Goede tip. Ik zal het noteren!
Warmtepompboiler staat inmiddels ook op de lijst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@0re0 Wellicht heeft de gemeente of de lokale energiecooperatie nog nuttige zaken (collectieve raamovereenkomsten, extra subsidie, gratis advies, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
Bedoel je in de huidige houten kozijnen nieuw glas zetten? Waarschijnlijk ik het handiger om nieuwe kunststof kozijnen te nemen (met triple glas). Bestaande kozijnen aanpassen (i.v.m. dikker glas) kost bijv. 4 uur tijd terwijl ze in dezelfde tijd een ander kozijn plaatsen. Ben je ook af van terugkerend schilderwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Nu online
Piemol schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:07:
[...]

Bedoel je in de huidige houten kozijnen nieuw glas zetten? Waarschijnlijk ik het handiger om nieuwe kunststof kozijnen te nemen (met triple glas). Bestaande kozijnen aanpassen (i.v.m. dikker glas) kost bijv. 4 uur tijd terwijl ze in dezelfde tijd een ander kozijn plaatsen. Ben je ook af van terugkerend schilderwerk.
Jawel maar het betreft een jaren 30 woning, dus sowieso hout. Dan wordt de rekensom al anders denk ik. En bij hr++ hoeven als het goed is de kozijnen niet al te veel worden aangepast..

[ Voor 7% gewijzigd door 0re0 op 25-05-2025 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
0re0 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:17:En bij hr++ hoeven als het goed is de kozijnen niet al te veel worden aangepast..
Dat weet ik niet. Maar ALS ze het kozijn moeten aanpassen.... Dan is een kunststof kozijn wel binnen handbereik :)
Het maakt voor het werk niet uit of ze 2mm kozijn moeten wegfrezen voor dikker glas of 8mm. Overdenk het in ieder geval goed.
Pagina: 1