Afstelling Viessmann warmtepomp en boiler t.b.v. warm water

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nillis1985
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-09 17:11
Avond! Ik heb thuis een Viessmann Vitocal 300-G warmtepomp en Viessmann Vitocell 100-V CVWB (390 liter) boiler. Hierbij heb ik het sterke vermoeden dat het warm water veel te veel electra kost. Hoor graag van jullie denken wat de optimale instellingen zijn:

1. Warm water instellen afhankelijk van gebruik of continue 24 x 7 op dezelfde temperatuur houden
2. Electrische element gebruiken ja/nee - sterk het idee dat het verbruik lager is als ik deze uitschakel

Nadeel van warm water instelling afhankeljk van gebruik is dat de temperatuur weergave van het water in de boiler wat mij betreft misleidend is. Soms hebben we een koude douche bij een temperatuur van 30 graden en soms ook totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:45
Natuurlijk is het verbruik lager zonder het element. Maar kun je wel legionellaruns doen zonder dit te gebruiken?
Ik zou 50 graden instellen en opwarmen tussen 10.00 en 20.00u. Vreemd dat je een koude douche krijgt met een 390L boiler.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:33
Dit vereist meer onderzoek, waar ik aan denk:
- Je temperatuurmeting van je boiler zit te hoog. Als jullie na elkaar douchen verbruik je meer dan de hoeveelheid water die boven de sensor zit. De gelaagdheid kan je dan in problemen brengen.
Oplossing: Sensor verlagen totdat dit niet meer voorkomt.
- Als de warmtepomp te langzaam is, door beperkt vermogen, zal E-element bijspringen, onzuinig en onnodig.
Oplossing: Bovenstaand of meer ruimte tussen het douchen. Of WPB van je boiler maken.
- E-element onderdrukken door instellingen lager te zetten en te zorgen dat de boiler vlak voor douchen maximaal op temperatuur is. Ik heb een 6kW Viessmann L/W op een 200L boiler nooit problemen maar hij warmt op om 16.00 uur tot 50C. De boiler is extra geisoleerd met 10cm PIR. Legionella heb je dan maar zelden nodig, als je het water elke 1 a 2 dagen volledig ververst, door ruim douchen. Na de vakantie wel even doorverwarmen.
Meten is weten. Gokken is brokken. Dus meet je waterverbruik tijdens douchen en overige zaken. En log je elektra. Kijk wanneer wat wordt verbruikt, en probeer te mikken op zo kort mogelijk voor het grote verbruik te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nillis1985
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-09 17:11
Dank! Merk nu inderdaad al dat het electra verbruik al een stuk lager is nu ik de boiler constant op een één temperatuur laat draaien. Nu experimenteren met alleen ''aan'' tijdens zonne-uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09 20:13

K van k

18x 400 wp oost-west

Hier ook een viessmann, bedoeling was een 10 kw toen maar was te zwaar.
Dus 6 of een 7 kw zit er nu in.
220 liter boiler die gemixt circa 340 liter water geeft op 38 graden, kan 5 man achter elkaar douchen. Gaat er iemand in bad dan het de laatste koud water, maar dan kan ik met handbediening even snel spiraal aanzetten, en binnen 10 a 15 min is het warm.
Om 14.00 gaat hij standaard verwarmen en zal een 2 x 3 kw kosten, maar dan staat de zon ook hoog op de panelen.
Na 4 jaar zeer tevreden want hij is stiller als m'n airco, echt supersnel.